Det förflutna innan PT kom

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Det förflutna innan PT kom

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 11 maj 2015 kl. 08:40

Jag har den senaste tiden börjat intressera mig för SW-karaktärers bakgrundshistorier så som de var innan prequel-filmerna kom, och referenser till det förflutna som t.e.x. The Clone Wars och The Jedi Purge. Det är ganska intressant att, med facit i hand, ta en titt på hur det förflutna omnämndes i de spel, böcker, serietidningar (och såklart filmerna) som kom innan 1999.

En annan intressant sak är också så kallade retcons, d.v.s. saker som man valt att gå tillbaka och "rätta" allteftersom ny fakta och nya stories tillkommit i och med SW-sagans utveckling. En del saker orkar jag inte ens ta upp, som att Leia har minnen av sin döda mor, Obi-Wans påstående att Anakin ville att Luke skulle få hans ljussabel etc. Det är ganska uttjatat, så jag tänkte istället ta upp lite mer obskyr fakta.

Här följer en del exempel:

* I seriestrippen "The Constancia Affair" från 1978 är det en droid som nämner Lukes föräldrar, och namnet på Lukes far är Tan Skywalker. Denna seriestripp kom ut fem år före premiären av Return of the Jedi, och det var inte förrän då som fadern fick ett officiellt namn - Anakin Skywalker. "Tan" ändrades senare till att vara en titel till särskillt skillade piloter. En annan intressant detalj är att fadern och modern tituleras Master and Mistress, vilket kan tolkas som en antydan om att även Lukes moder var jediriddare?
Bild

* I serietidningen "Star Wars Annual 1: The Long Hunt/A Duel Of Eagles" från 1979 berättar krigaren Argh för Luke om Klonkrigen, och om hur Obi-Wan Kenobi och hans två lärlingar räddade planeten Skye från undergång. Den ena lärlingen hette Darth Vader, och den andra (som inte nämns vid namn) bar den ljussabel som Luke bär. Han antyder därmed att den andra lärlingen var Lukes far. Detta var fyra år före premiären av Return of the Jedi, då vi fick veta sanningen bakom Vader/Anakin. Skaparna till denna serie tolkade Obi-Wans ord i A New Hope bokstavligt - att Vader och Lukes far var två olika personer.
Bild

* I A New Hope säger Obi-Wan att jediriddarna var republikens väktare i tusentals generationer, innan de till sist utplånades av Imperiet. EU-material har historier som sträcker sig över 25 000 år före ANH. I Attack of the Clones säger dock Palpatine att republiken endast funnits i 1000 år. Man rättade detta senare i historierna om The Ruusan Reformation som ägde rum 1000 BBY.

* Republikens ledare kallades tidigare the President of the Senate. Detta ändrades till the Supreme Chancellor i PT-filmerna.

* I serietidningen "Star Wars 2: Six Against the Galaxy" har Jabba the Hutt sitt första framträdande, men då i en helt annan skepnad, närmare bestämt som arten Nimbanel.
Bild

* Owen Lars var från början Obi-Wans bror. I bokversionen av Return of the Jedi berättar Obi-Wan för Luke att det var han och Lukes mamma som tog beslutet att gömma honom hos hans bror.

* Och kanske den mest kändaste retconen: Boba Fetts riktiga namn var från början Jaster Mereel. När Attack of the Clones kom och man fastslog att Boba var en klon av Jango Fett, fick detta ändras. Jaster Mereel är numera en helt annan karaktär; Jangos mentor. Boba Fett tog detta alias som en hyllning.
Bild

Någon som har något annat intressant att tillägga? Posta gärna bilder :)

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: Det förflutna innan PT kom

Inlägg av Fredrik Jonsson » 11 maj 2015 kl. 13:13

Bra tråd! Det slår mig att jag också är intresserad av det här ämnet. Även om jag inte gjort sådan gedigen efterforskning som du så minns jag ju lite av hur jag föreställde mig klonkrigen m.m. innan prequelfilmerna kom.
Prince_ZaiDejrio skrev:I seriestrippen "The Constancia Affair" från 1978 är det en droid som nämner Lukes föräldrar, och namnet på Lukes far är Tan Skywalker. Denna seriestripp kom ut fem år före premiären av Return of the Jedi, och det var inte förrän då som fadern fick ett officiellt namn - Anakin Skywalker. "Tan" ändrades senare till att vara en titel till särskillt skillade piloter. En annan intressant detalj är att fadern och modern tituleras Master and Mistress, vilket kan tolkas som en antydan om att även Lukes moder var jediriddare?
Fast vänta lite. Nu hänger jag inte med alls. Nämns det inte att Lukes far heter Anakin redan i Episod IV?
Prince_ZaiDejrio skrev:I A New Hope säger Obi-Wan att jediriddarna var republikens väktare i tusentals generationer, innan de till sist utplånades av Imperiet. EU-material har historier som sträcker sig över 25 000 år före ANH. I Attack of the Clones säger dock Palpatine att republiken endast funnits i 1000 år. Man rättade detta senare i historierna om The Ruusan Reformation som ägde rum 1000 BBY.
Det här är något som jag verkligen stör mig på. Hur kunde man missa en sån här grej? Saken är ju den att alla la märke till det här direkt när filmen hade premiär. Någon inom produktionen borde ju ha lagt märke till det här.

(Undrar förresten vad man gör med det här felet nu när man startat om canon? För jag antar att reformationen inte längre är en del av den.)
Prince_ZaiDejrio skrev:Och kanske den mest kändaste retconen: Boba Fetts riktiga namn var från början Jaster Mereel. När Attack of the Clones kom och man fastslog att Boba var en klon av Jango Fett, fick detta ändras. Jaster Mereel är numera en helt annan karaktär; Jangos mentor. Boba Fett tog detta alias som en hyllning.
Den som kom på den här rättelsen förtjänar något typ av pris. Väldigt snyggt gjort. För allt blir ju fortfarande sant, from a certain point of view. :wink:
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 11 maj 2015 kl. 13:20

Kul initativ Zacke. Jag har också vart intresserad av detta mycket länge.

@Fredrik: Nej, Anakin nämndes inte för än Return of the Jedi. I Ep4 kallades han aldrig vid namn utan endast "[your/my] father".

Och för att bidra till tråden, nämns det inte i någon gammal källa att Mandalorierna är utrotade och att Boba Fett har tagit en av de utdöda krigarnas rustningar?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 11 maj 2015 kl. 14:37

Oh, vad glad jag blir! Kul att fler tycker detta är ett spännande ämne :D
Fredrik Jonsson skrev:Bra tråd! Det slår mig att jag också är intresserad av det här ämnet. Även om jag inte gjort sådan gedigen efterforskning som du så minns jag ju lite av hur jag föreställde mig klonkrigen m.m. innan prequelfilmerna kom.

Samma här! Och för att inte tala om Anakins övergång till den mörka sidan. Jag har kvar gamla teckningar som jag ritade när jag var omkring 6-7 år gammal föreställande Anakin när han får sin dräkt. Jag får ta och posta dem någon gång. En av teckningarna är rent utseendemässigt väldigt lik sekvensen då masken sakta firas ner och placeras över Anakins ansikte. Hade jag en framtidsvision kanske? :o ;)
Fredrik Jonsson skrev:Fast vänta lite. Nu hänger jag inte med alls. Nämns det inte att Lukes far heter Anakin redan i Episod IV?
Precis som Dark_lord skrev så fick vi, fram tills att DVD-versionen av ESB kom 2004, inte veta Vaders ursprungliga namn förrän i ROTJ. I den ovan nämnda DVD-versionen har Palpatine fått några nya repliker i den nya hologramscenen då han samtalar med Vader, då han säger något i stil med "... the offspring of Anakin Skywaker".
Fredrik Jonsson skrev:Det här är något som jag verkligen stör mig på. Hur kunde man missa en sån här grej? Saken är ju den att alla la märke till det här direkt när filmen hade premiär. Någon inom produktionen borde ju ha lagt märke till det här.

(Undrar förresten vad man gör med det här felet nu när man startat om canon? För jag antar att reformationen inte längre är en del av den.)
Är inte reformationen EU? Tycker också det är synd att det är så mycket som suddas ut och ändras. Lite hänsyn tycker jag de borde ta till de redan existerande bakgrundshistorierna :/

Jag postar lite fler bilder!

Här har vi en ung Obi-Wan Kenobi i Marvels serietidning "Star Wars #24", "Silent Drifting" från 1979:
Bild
Bild
Samt en länk (eftersom man inte kan lägga upp allt för stora bilder):
http://1.bp.blogspot.com/-kg_1N4A8No4/T ... img296.jpg

En ung Obi-Wan Kenobi på ett samlarkort från 1994 (Topps Galaxy Two series):
Bild

Här är Yodas första framträdande (även det i en av Marvels serietidningar), och det verkar som om upplagan kom ut bara några månader före premiären av ESB. Denna version av Yoda påminner mycket om Ralph McQuarries ursprungliga idé.
Bild Bild

När ESB haft premiär släppte man sedan en ny utgåva där man hade ritat om Yoda, så att han skulle se ut som han gör i filmen:
Bild

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 14 maj 2015 kl. 12:05

Dark-lord skrev:@Fredrik: Nej, Anakin nämndes inte för än Return of the Jedi. I Ep4 kallades han aldrig vid namn utan endast "[your/my] father".
Där ser man vad minnet spelar en för spratt. :? Men så är det ju absolut när jag tänker efter.

En sak jag kommer att tänka på när det gäller trådens tema:
Prince_ZaiDejrio skrev:Republikens ledare kallades tidigare the President of the Senate. Detta ändrades till the Supreme Chancellor i PT-filmerna.
President of the Repbulic tror jag att det ska vara.

Men när vi ändå är inne på ämnet så var Palpatine en helt annan typ av person i bokversionen av Episod IV. Han var i och för sig äregirig och lyckades ta sig till toppen, men väl där visade han sig vara en svag ledare som styrdes av guvernörerna och byråkraterna. Det var även dessa, och inte Palpatine själv, som låg bakom utrotningen av jediriddarna.

Delarna med den svage ledaren som styrdes av byråkrater retconades mycket skickligt (av George Lucas själv får man förmoda) till Valorum i Episod I.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 april 2016 kl. 13:47

Inte för att skapa någon "PT-debatt", men jag skulle i någon form vilja se en remake av bakgrundshistorien till OT där man följer originalkoncepten och idéerna som vi sett lite av i denna tråd, samt gör det så att känslan från de äldre filmerna är där. Om än bara för skojs skull. Kan ju vara helt non-canon om ni bryr er om det, men vore kul att se ändå.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Inlägg av Darth Elooi » 10 april 2016 kl. 21:22

Inte för att skapa någon "PT-debatt", men jag skulle i någon form vilja se en remake av bakgrundshistorien till OT där man följer originalkoncepten och idéerna som vi sett lite av i denna tråd, samt gör det så att känslan från de äldre filmerna är där. Om än bara för skojs skull. Kan ju vara helt non-canon om ni bryr er om det, men vore kul att se ändå.
Vet inte om jag bryr mig. Själv ser jag alla filmer och bryr mig inte pm PT:s svaga sida. Varför inte men absolut som non
canon. De som vill kan väl få.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 11 april 2016 kl. 18:11

Dark-lord skrev:Inte för att skapa någon "PT-debatt", men jag skulle i någon form vilja se en remake av bakgrundshistorien till OT där man följer originalkoncepten och idéerna som vi sett lite av i denna tråd, samt gör det så att känslan från de äldre filmerna är där. Om än bara för skojs skull. Kan ju vara helt non-canon om ni bryr er om det, men vore kul att se ändå.
Tror det blir svårt. Det finns väl inte så mycket originalkoncept att tala om? I alla fall inte om vi pratar om vad George Lucas hade för planer. Det mesta som visas i den här tråden är ju hämtat från serietidningar och böcker där varje författare hade sin egen tolkning av bakgrundshistorien.

Dessutom skulle ju de saker vi har grävt fram hittills inte påverka någonting i PT nämnvärt.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 13 april 2016 kl. 10:43

Det jag syftade på var inte riktigt hur bra eller dåliga Prequel filmerna är, utan att jag skulle vilja se en version som följer originalidéerna och intrycket man får av bakgrundshistorien i de äldre filmerna, bara som en kul grej. Att jag inte tycker de filmerna är så bra, betyder ju inte att jag tycker de borde ersättas helt, eftersom det ju finns många fans av de!

Med "originalkoncepten" syftar jag på idéer författare och dylikt hade samt vad vi fick för intryck man får av det som hänt innan när man ser Original Trilogin.

Förslag:

Klonkriget rasar. Onda klonmästare har släppt lös sin terror över galaxen i form av groteska monster som inte ger sig för än allt mänskligt liv i galaxen är utrotat. Mellan de och civilisationen står Jediriddarna, galaxen och fredens väktare.

I centrum för vår berättelse står Jediriddaren Obi-Wan Kenobi, tränad av Jedimästaren Yoda, som bor på Dagobah långt ifrån konflikten och tränar unga Jedi i kraftens vägar. Endast ett fåtal vet vart Yoda befinner sig, då det är en del av hans elevers utbildning att hitta honom.

Efter en storslagen strid över Tatooine-systemet kraschlandar Kenobi ute i vildmarken. Han stöter där på familjen Skywalker. Den äldsta brodern Owen vill ta hand om sin grödor och fokuserar på att sköta gården, medan hans yngre bror Anakin ofta gör allt för att slippa arbetet och gör en del ohederliga uppdrag vid sidan om, så som smuggling osv. Obi-Wan känner Anakins styrka i kraften och vill ta med honom för att bli Jedi, men Anakin är inte säker.Isället erbjuder han Obi-Wan att han kan ta honom tillbaka till Jeditemplet i ett stulet skepp han nyss fått tag i, men Owen är skeptisk till det hela, han är rädd att Anakin inte ska komma tillbaka, att den mystiske Jediriddaren ska dra med honom på ett av sina korståg och blanda in honom i kriget. Anakin lovar sin bror att han ska återvända, han ljuger. Han planerar att efter han lämnat av Obi-Wan ge sig ut och resa i galaxen för första gången och aldrig komma tillbaka till den tråkiga ödsliga planet han en gång vuxit upp på.

Under resan till Jeditempet hamnar våra hjältar i kontakt med en klonflotta. Först nu får Obi-Wan en ordentlig inblick i Anakins skicklighet då hans snabbt undviker och gör ett antal imponerande manövrar.

Efter striden berömer Obi-Wan Anakin för sina förmågor och säger att han kan använda de till något bättre, något meningsfullt. Anakin vet inte riktigt vad han ska tycka ännu och säger åt Obi-Wan att han ska gå och vila, de närmar sig sakta men säkert Jediriddarnas tempel på någon avlägsen planet.

När de väl har landat så kommer våra hjältar i kontakt med en by som vart under attack av klonarmén. Anakin får en bild utav brutaliteten som pågår under kriget, oskyldiga har antingen blivit dödade eller tagna som maller för fler onda kloner. Jediriddare har försökt försvara byn men flertalet har stupat. Det finns inte tillräckligt antal Jedi på hemplaneten för att försvara de oskyldiga, de är ute i galaxen och kämpar i kriget.

Anakin bestämmer sig då att han ska försöka bli en Jedi och lära sig kraftens vägar. Om inte annat för att få en ändring till krisen i galaxen. Obi-Wan är glad över Anakins beslut, men påminner honom om något hans egen mästare lärde honom en gång, att det endast går att göra eller inte göra, försöka finns inte.

Detta blir början på en underbar vänskap, som en dag ska krossas.

Republikens President Palpatine fascineras av Jediriddarnas mytologiska förmågor i kriget och studerar i hemlighet kraftens vägar, han upptäcker nya sidor och sätt att manipulera den på, och han planerar noga sin framtida diktatur och ser potentialen i en ung man som ska bli hans följeslagare efter att han vunnit kriget...

Ja, det blev längre än vad jag trodde, och kanske inte så mycket baserad på just koncepten i denna tråd. Men tänkte att det skulle funka som något av ett exempel på vad bakgrundshistorian kunde berättas som om man utvecklat de små ledtrådarna i de äldre filmerna.

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 20 december 2016 kl. 15:58

Dark-lord skrev:Inte för att skapa någon "PT-debatt", men jag skulle i någon form vilja se en remake av bakgrundshistorien till OT där man följer originalkoncepten och idéerna som vi sett lite av i denna tråd, samt gör det så att känslan från de äldre filmerna är där. Om än bara för skojs skull. Kan ju vara helt non-canon om ni bryr er om det, men vore kul att se ändå.
Dark Lord:
Jag håller med dig. Jag har också tänk liknande idéer och kommit på koncept som påminner om det du skrev i ditt senaste inlägg. Det finns mycket i PT-filmerna som inte lever upp till legenden.

En animerad TV-serie, animerad i klassisk, tecknad stil, hade varit riktigt häftigt. Tänk er Anakin med en ung Sebastian Shaws utseende, strida sida vid sida med en tecknad, ung Alec Guinness. Den hade kunnat heta något i stil med "Star Wars - Legends", för att anspela på det Alternativa universumet som inte längre är canon.

Vi lever lyckligtvis i en tid då vem som helst med film-redigeringsprogram- och konstnärlig talang kan göra verklighet av dessa idéer, om så bara som en hobbygrej utan vinstsyfte (naturligtvis) eftersom SW-universumet redan har upphovsman/människor som äger rättigheterna ^^,

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 21 december 2016 kl. 10:37

Prince_ZaiDejrio skrev:
Dark Lord:
Jag håller med dig. Jag har också tänk liknande idéer och kommit på koncept som påminner om det du skrev i ditt senaste inlägg. Det finns mycket i PT-filmerna som inte lever upp till legenden.

En animerad TV-serie, animerad i klassisk, tecknad stil, hade varit riktigt häftigt. Tänk er Anakin med en ung Sebastian Shaws utseende, strida sida vid sida med en tecknad, ung Alec Guinness. Den hade kunnat heta något i stil med "Star Wars - Legends", för att anspela på det Alternativa universumet som inte längre är canon.

Vi lever lyckligtvis i en tid då vem som helst med film-redigeringsprogram- och konstnärlig talang kan göra verklighet av dessa idéer, om så bara som en hobbygrej utan vinstsyfte (naturligtvis) eftersom SW-universumet redan har upphovsman/människor som äger rättigheterna ^^,
Det har du helt rätt i, många kreativa hjärnor kan göra sin egen tolkning av berättelsen för de som blev besvikna över hur filmerna hanterade det. Kan rekommendera Belated Medias What if the prequels were good? för en intressant tolkning av berättelsen.

Annars hoppas jag personligen att Disney kan försöka sig på att göra en spinoff om det i framtiden.

Skriv svar