Vad tyckte ni om Rogue One? (spoilers)

Diskutera de fristående filmerna såsom Rogue One och Han Solo-filmen. OBS! Läs reglerna.
Kategoriregler
Om en tråd innehåller spoilers, eller troliga spoilers, ska trådens rubrik tydligt märkas upp. Varje spoilertråd ska börja med "Spoiler:" följt av en tydlig men spoilerfri rubrik.

Samtliga spoilers i en tråds inlägg ska döljas med hjälp av spoilerfunktionen, d.v.s. taggen [spoiler][/spoiler].
Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Vad tyckte ni om Rogue One? (spoilers)

Inlägg av Dark-lord » 21 december 2016 kl. 10:13

Jag tänkte att vi, istället för att skriva våra egna tankar i svar på sidans recension kan prata mer öppet om våra intryck i en sån här tråd!

Igår var jag själv iväg och såg filmen. Jag hade första dagarna efter release känt ett förvånansvärt bra omdöme, men det började jämna ut sig med det att fler sett den. Jag uppfattade det att hardcore Star Wars fans främst var de som ansåg den vara ett mästerverk, medan folk som jag, som helt enkelt är intresserade av film och tycker om Star Wars genom det tycker den är bra eller ok.

Vad tyckte jag själv, då? Det ska jag sammanfatta nedan.

Jag tycker att balansen mellan ett klassiskt Star Wars-äventyr och en mörk och grov krigsfilm hanterades utmärkt. Att det skulle vart många reshots för att jämna ut det hela låter i efterhand som en bra idé, för det gjordes verkligen rätt.

Vi har både äventyret, humorn, de färgstarka karaktärerna och genomonda skurkarna. och massa underliga varelser och monster, samtidigt som vi fick ta del av stora slag med massa explosioner, enorma dödsfall och civila dödssiffror. Jag hörde en del säga i reviews innan att filmen var för mörk och dyster, att den inte kändes som Star Wars. Jag är glad att säga att jag inte håller med om det. Detta är hur man gör en annorlunda Star Wars film. Behåller tonen samtidigt som man utvecklar det hela till något nytt.

Vad som kändes lite klumpigare, möjligen pga. reshoots, var filmens början. Vi hoppade från planet till planet med en liten text vid sidan om som förklarade vart vi var. Det kombinerat med flashbacks och tidshopp kändes lite klumpigt paceat. Jag tycker även att, trots att scenen i sig var bra, introduktionen kunde ha gjorts lite annorlunda. Tycker om att de kommer till poängen fort och håller ett passande tempo för en Star Wars film, men hade gärna sett de bygga upp familjen Ersos relation lite bättre innan de vill få oss att känna med de. Och det för oss till ett av mina problem i filmen.

Karaktärerna tyckte jag om, men jag måste tyvärr erkänna att jag blev en aning besviken över Jyn Erso. Felicity Jones gjorde förvånansvärt nog ingen vidare insats(trots att hon var fantastisk i The Theory of Everything) och kändes både monoton och stundvis överspelad i sin insats. En väldigt kliché, underutvecklad och osympatisk karaktär var vad jag fick ut av henne. Tyckte inte om den snabba vändningen där hon gick från att inte bry sig det minsta om Imperiets förtryck till att vara den mest engagerade i gruppen. Fadern Galen spelad av Mads Mikkelsen fick ju dessvärre lida pga. Jyns underutvecklade karaktär också. Deras relation kändes inte allt för nyanserad. Jag gillade idén med det hela, absolut, och Mikkelsen gav som alltid en fenomenal insats, men det fanns en del jag hade velat se gjorts bättre där. Tror helt enkelt Jones inte är rätt person att spela denna typ av karaktär. Detta försök till en Harrison Ford-imitation funkar inte för mig. Hon gjorde ingen fruktansvärd insats, men den föll ganska platt i jämförelse med övriga i filmen.

De andra däremot tyckte jag om. Cassian, Baze och Chirrut var alla energiska och intressanta nog för att kunna hålla upp filmen, och K-2SO var ett väldigt önskat inslag, som bidrog med både en välbehövlig sarkasm och kaxighet, och en hel del humor. Och även om jag måste erkänna att det ibland kändes som att de försökte lägga in något skämt varje gång han överhuvudtaget yttrade sig, så tycker jag han funkade riktigt bra.

Saw Gererra får jag också nämna lite hastigt att jag även tyckte mycket om den korta tiden han var med i filmen. Forest Whitaker gjorde ett bra jobb att spela en annorlunda och lite smått rubbad mentorskaraktär.

Director Krennic som skurk gillade jag verkligen. Ben Mendelsohn är en fantastisk skådespelare, och efter att ha fått en väldigt unik och grå skurk med Kylo Ren i The Force Awakens var det kul att gå tillbaka till en typisk ond antagonist som är ond för att han njuter av det. Rivaliteten han hade med Guvernör Tarkin var ett enligt mig lyckat inslag, vilket för mig vidare till just den biten.

Tarkins roll i filmen var jag nöjd över. CGIn kändes ju tyvärr väldigt tydlig. Inte dåligt alls, men man såg att det inte var en riktig skådespelare. Jag tycker om idén bakom det hela, men det krävs nog lite mer för att helt sälja bilden av att det verkligen är Peter Cushing. Karaktärens röst och roll i filmen däremot har jag inget att klaga på, han kändes helt korrekt. Prinsessan Leia i slutet ska tydligen vara CGI också, men det var inget jag tänkte på, så det tyckte jag såg mycket bättre ut.

Effekterna och actionscenerna är imponerande. Största delen av filmen kan man inte skilja på CGI och praktiskt, så välgjort är det, utöver rymdstriden i slutet där det känns som väldigt uppenbar CGI. Inte dåligt gjort, men tydligt att det inte är praktiskt. Hela slutskedet i filmen är fantastiskt, vi får se ett rymdslag där rebellerna med nöd och näppe lyckas sända Döddsstjärnans planer till Leia, och hur en Hammerhead-kryssare från Knights of the Old Republic får en roll i en Star Wars film när den mosar en Star Destroyer. Landstriden med Imperial Walkers var även den riktigt välgjord. Glad att scenen i någon tv spot inte är med, där deras hot tycks vinklas till en humoristisk situation.

Darth Vader måste jag gå in på när jag väl talar om denna film. Jag tyckte om hans användning, absolut. Det var vad jag önskade att se, han var med väldigt lite, men där han var med användes han perfekt. Han byggs upp genom filmen som en skräckinjagande individ, och vi som sett Original Trilogin vet ju vad som väntar. Emellertid besöker Director Krennic Vader i hans tempel. Vi introduceras där till Vader när han ligger i en medicintank. Jag hade innan filmen släpptes hört rykten om att Vader skulle befinna sig i en sådan och besökas av Kejsaren. Var lite orolig av det, att Vader skulle framställas som bruten och svag. Men det gjordes på rätt sätt, kändes likt scenen i The Empire Strikes Back när vi ser Vaders bakhuvud innan hjälmen sätts på i hans kammare. Darth Vaders konversation med Director Krennic som följer detta var mycket välgjord, vi kände verkligen Krennics fullt förståeliga skräck att vistas inför denna man. James Earl Jones briljerade som vanligt, efter 39 år som karaktären. Slutscenen när Vader drog sin ljussabel och eliminerade rebellsoldaterna gjordes även den på helt rätt sätt. Ville inte att Vader skulle dra vapen i denna film om det inte var vid precis rätt tillfälle, och det var det här. Vi kände verkligen skräcken när rebellerna livrädda försökte ta sig därifrån medan den röda ljussabeln lyste upp mörkret och en nästan skräckfilmsliknande atmosfär låg över det hela.

Slutligen får jag nämna hur bra jag tycker filmen var som prequel till första Star Wars. Detta blev, som jag hoppades, en prequel jag fann värdig namnet. Tillskillnad från Episod I-III så knyter denna ihop och bygger upp till originalfilmen på ett sätt som känns icke-forcerat. Det finns många småsaker som ligger i bakgrunden som direkta referenser och förberedelse för den. För att nämna några så ser vi skurken från Mos Eisley Cantinan, vi ser Red 5 dö(en position som ersätts av Luke senare), Stormtroopers pratar om att T-15 håller på att tas ur funktion(snart kommer kanske T-16? ;) ), Bail Organa pratar om att åka till Alderaan och be Leia ta kontakt med Ben Kenobi osv. Jag tycker inte om fanservice, men den här filmen hanterade fanservice på rätt sätt. Det som knöts samman med original trilogin kändes naturligt.

Överlag så tycker jag det är en riktigt bra prequel till den första Star Wars filmen. Det är i stor mån en klassisk äventyrsfilm samtidigt som den tillför något eget. Jag är hittills helt nöjd över var som hänt med Star Wars sedan Disney köpte upp det hela. De vet vad fansen vill ha och levererar det.

Jag tycker personligen inte denna film slår The Force Awakens, men det var inget jag förväntade mig heller. De uppfyller helt olika syften, och för vad dess mål var så lyckades Rogue One bra med sitt jobb.

Filmen får av mig en 8 av 10!
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Phyrino
Wompråtta

Re: Vad tyckte ni om Rogue One? (spoilers)

Inlägg av Phyrino » 23 december 2016 kl. 10:04

Något jag tycker är fantastiskt roligt med denna filmen är att läsa recensioner.
Det vissa älskar hatar andra och tvärt om.
Jag har läst allt från att det är den bästa filmen någonsin till att den är den sämsta Star Wars filmen.
Vissa personer älskar hur Jyns personlighetsutveckling och Felicitys insatser, och nu tycker Dark-Lord att hon inte gjorde så bra ifrån sig.
Vissa tycker att det va rörigt i början medans jag tycker att det va ganska enkelt att hänga med.
Det är bara att lyssna på RebellRadions senaste för att få en "tydlig" bild av vad folk tycker :-D Det va inte många saker de höll med varandra om och det va riktigt kul att lyssna på.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Wilfer88 » 23 december 2016 kl. 12:46

Ja det går att tycka olika om filmen. Det är bara så som det ska :P

Jag tillhör de som tyckte mindre om början av filmen. Precis som Dark Lord så kände jag att de hoppande lite väl mellan planeter. Det tillförde inte tillräckligt innan de drog vidare. Samt så kände jag att det saknades något tidigt i filmen som häftigt, storslaget, något för den episka sagan. Vi får ju massor i slutet, men inget i början? Alla tidigare Star Wars-filmer har ju något. I princip får vi ju vänta till Jeddha försvinner. Vid den tidpunkten har vi ju ändå kommit in en bit i filmen.

Karaktärerna lyfter filmen. Som alltid får de till skurkarna, Krennic är ett skönt tillskott av det klassiskt onda, fint konkurrerande med Tarkin, som jag dock tyckte de borde dragit ner kraftigt på vinklar framifrån. Får man inte till skuggorna bättre, då är det bättre att använda tjuvknepen för att inte göra det tydligt att det är en CGI-karaktär. Men förutom det visuella funkade Tarkin bra.
Darth Vader hanterades ypperligt. Inte för mycket, inte för lite, ingen feltolkning av karaktären. De gjorde med honom precis vad jag önskade och ändå något överraskande hur awesome och skräckinjagande han framställdes. Slutscenen blir fastnaglat i mitt minne för evigt. Även tidigare scener vid hans tempel kändes bra, när vi ändå fick se den brutna kroppen som får inget annat än lyda hans benhårda vilja att fortsätta.
Jag fick också en nördgasm av Sith-designen av templet. Symboler o linjer kändes som tagna från Kotor eller Legacy-eran.

Bra Star Wars-filmer kräver bra karaktärer på äventyr. Jyn Erso tyckte jag funka utmärkt. Som med alla så går man rätt så motvilligt med i ett uppror, bara när något blir offrat som man kan börja helhjärtat stödja det. Inte för ens hon märkte att fadern helhjärtat gjorde sitt bästa för att störa Imperiets planer så tog hon tills sig det hon redan lärt sig från Saw Gerrera. Var väl dock en del som inte fullt hängde med i den kopplingen.
Hennes kompanjoner var ett varierande och färgstarkt gäng, alla hade något speciellt över sig, även om jag kanske inte kände något för "piloten". Han var ju ändå något hjärnskadad, så vad var faktiskt genuint? Han tog risker o allt, men det klicka aldrig för mig att han var någon att bry sig om.
K-2SO var filmens droid och lika härlig som R2-D2, C3PO och BB-8 är i deras bästa stunder. Samtidigt ändå helt annorlunda från dem, förutom all humor han bidrar med. Hans bortgång var den mest känslomässiga för mig, då kändes det att det verkligen var en mörk krigsfilm man såg.

Början av filmen var inte dålig, den lade upp den nödvändiga grunden, men saknade toppar. Slutet däremot hade sin väldiga hög med toppar. Den hårda kampen på marken, den fantastiska rymdstriden, rent visuellt ett spektakel som är svårt att klå. Alla sköna referenser till andra verk som sömlöst smälte in i filmen och bara bidrog utan att kännas vara i vägen. Den enda lilla detaljen var när en Star Destroyer kördes in i en annan. Det bör verkligen inte se ut som ett tegelhus som går i bitar, använde de en LEGO-Star Wars film som referens? Metall böjs, inte spricker eller lossnar om det inte utsätts för krafter från explosioner eller annan extrem värme. Föregående event med jon-skott från bombare (känns hemma i X-wing-spelen) samt Hammerhead från Kotor/Rebels var bra skoj.
Hur det hela sen knöts samman med ANH kändes väldigt välgjort.

Rogue One var annorlunda, men ändå Star Wars, de vågade o tog risker, motsatsen till TFA kan man säga, allt gick inte perfekt till men nu behövde man inte önska det heller. Ett äventyr som var mer som en krigsfilm och där karaktärer går bort på en nivå aldrig existerat i Disneys värld innan. Lucasfilm visar att jo, dom gör som dom vill och nu visas sånt barn önskar se, men inte får, medan vuxna får känna att riskerna är stora och betydande. Fokuset var inte längre på största möjliga publik, utan nu var det mer begränsat till kvaliténs fördel. Nu har vi till och med fått 2 Star Wars filmer helt befriade från krystade romanser. Nu nöjer de sig med att visa vänskap istället, ett mycket mer säkert koncept. Till och med Marvel har trampat på minan att visa kärleksrelationer som bara känts hemskt onödiga.

Som jag sade i recensions-artikeln. 8/10 är mitt betyg. Början väger lite ner, lite smådetaljer här o där som inte funkar helt, men slutet är ett stort plus, något som garanterat får mig att titta på filmen många fler gånger.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare
Kontakt:

Inlägg av MurderCapital » 11 augusti 2017 kl. 15:43

Jag tyckte verkligen inte om "Rouge One", är så glad att jag inte gick och såg skiten på bio.

Jag vet att jag är kritisk mot "Force Awakens", men den filmen är mer eller mindre ok. "Rouge One" däremot är ren dynga.

Världsbyggande är uselt, karaktärerna är dåliga och man bryr sig inte om dem, plot-point är luddiga. Det enda som var något ok var att se Darth Vader slott.

Detta är helt klart den sämsta Star Wars filmen av dem alla och då räknar jag med Ewok filmerna och Clone Wars.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Wilfer88 » 11 augusti 2017 kl. 17:16

MurderCapital skrev:
11 augusti 2017 kl. 15:43
Jag tyckte verkligen inte om "Rouge One", är så glad att jag inte gick och såg skiten på bio.

Jag vet att jag är kritisk mot "Force Awakens", men den filmen är mer eller mindre ok. "Rouge One" däremot är ren dynga.

Världsbyggande är uselt, karaktärerna är dåliga och man bryr sig inte om dem, plot-point är luddiga. Det enda som var något ok var att se Darth Vader slott.

Detta är helt klart den sämsta Star Wars filmen av dem alla och då räknar jag med Ewok filmerna och Clone Wars.
Världsbyggande uselt? Det fanns redan en värld, som utvecklades med platser som Scyrif och Jeddha, mer folk på skurk-sidan, mycket mer gråa hjältar än innan. Fler skepp o monster och en viss utveckling av Kraftens sidor. Helt nya saker gjordes men också lån från Legends, samtidigt som det fanns gott med referenser till allt annat som fanns innan.

Hur kan plot-pointsen vara luddiga? Över 99% av de filmerna du sett i ditt liv klarar sig utan en open-crawl, men det görs ändå ytterst tydligt att skurkarna bygger något viktigt. Sen ser du denna sak redan tidigt i filmen och allt cirkulerar kring de som är viktiga för dess byggnad och förstörelse. Det är liksom allt i hela filmen och gör inga som helst sidospår som inte är kopplat till Death Star. "Vi är här, vi gör detta....pga Death Star", det kan sägas för varje scen i hela filmen.

Karaktärer är saker som är mer individuellt vad som gillas eller ej, men jag tycker det fanns variation och styrka där det bör kunna finnas någon till alla. Jag gilla hyfsat många av dem, K2SO, Jyn, Krennic o det lilla med Vader.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare
Kontakt:

Inlägg av MurderCapital » 12 augusti 2017 kl. 01:58

Wilfer88 skrev:
11 augusti 2017 kl. 17:16
MurderCapital skrev:
11 augusti 2017 kl. 15:43

Världsbyggande uselt? Det fanns redan en värld, som utvecklades med platser som Scyrif och Jeddha, mer folk på skurk-sidan, mycket mer gråa hjältar än innan. Fler skepp o monster och en viss utveckling av Kraftens sidor. Helt nya saker gjordes men också lån från Legends, samtidigt som det fanns gott med referenser till allt annat som fanns innan.

Hur kan plot-pointsen vara luddiga? Över 99% av de filmerna du sett i ditt liv klarar sig utan en open-crawl, men det görs ändå ytterst tydligt att skurkarna bygger något viktigt. Sen ser du denna sak redan tidigt i filmen och allt cirkulerar kring de som är viktiga för dess byggnad och förstörelse. Det är liksom allt i hela filmen och gör inga som helst sidospår som inte är kopplat till Death Star. "Vi är här, vi gör detta....pga Death Star", det kan sägas för varje scen i hela filmen.

Karaktärer är saker som är mer individuellt vad som gillas eller ej, men jag tycker det fanns variation och styrka där det bör kunna finnas någon till alla. Jag gilla hyfsat många av dem, K2SO, Jyn, Krennic o det lilla med Vader.
Att bara kasta ut en massa planeter andra saker är inte bra världsbyggande. Det finns typ ingen anledning varför vi måste besöka så många planeter i den här filmen. Som fängelseplaneten Jyn är på i 2minuter. Eller de nya stormtroopers (deathtroopers?) som inte gör någon som helst skillnad för världsbyggandet.

Med plot-points är jag mer inne på karaktärer motivationer och liknande. Karaktärerna är tråkiga, det känns som att de som gjort filmen har tänkt "de kommer dö i slutet ändå, så varför bry sig skriva bra karaktärer"

Och kan någon förklara vad var poängen med hjärnläsare monstret är?
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Wilfer88 » 12 augusti 2017 kl. 08:52

MurderCapital skrev:
12 augusti 2017 kl. 01:58
Att bara kasta ut en massa planeter andra saker är inte bra världsbyggande. Det finns typ ingen anledning varför vi måste besöka så många planeter i den här filmen. Som fängelseplaneten Jyn är på i 2minuter. Eller de nya stormtroopers (deathtroopers?) som inte gör någon som helst skillnad för världsbyggandet.

Med plot-points är jag mer inne på karaktärer motivationer och liknande. Karaktärerna är tråkiga, det känns som att de som gjort filmen har tänkt "de kommer dö i slutet ändå, så varför bry sig skriva bra karaktärer"

Och kan någon förklara vad var poängen med hjärnläsare monstret är?
De olika planet-hoppen hit och dit instämmer jag på att de var mindre bra gjort. Men Jeddha som med sin historiska jedi-plats var trevlig addition trots att vi helt saknade jedi-riddare i filmen. Scyrif med sin militär installation var bra häftig och trevlig med en karribisk touch som miljö. Militären som snor ett semester-paradis från resten av befolkningen.
Deathtroopers tyckte jag hade cool design, att deras röster förvrängs gör dem ännu mer grymma. Special-enheter som bara vissa får ha med sig. Det tycker jag är klart bättre steg än som på Endor där Imperiets elit-trupper kör med standard-utrustning som är fullständigt galet dålig i sin miljö. Till och med scout-troopers kör i vitt.

Jyn blev motvillig rebell, sen mer övertygad, enkelt att följa den utvecklingen. Cassian får vi mindre historia bakom, men han gör vad som helst för rebellerna, tills han ändrar sig för att Jyn övertygat honom. K2SO var bra rolig, motivation var enkel och ren eftersom han var programmerad. I Krennic fick vi en konkurrent till Tarkin, övertygad i att hans arbete är positivt för samhället, bryr sig om status o makt, grymt hård mot sina vänner, men anser sig ändå ha vänner av det mer vanliga slaget, han trivs och respekterar Galen Erso.

Jag tyckte det kändes när folk började gå under i filmen. Vilja att någon skulle överleva och vårda minnet av resten. Men blev smärtsamt när hela gänget gick bort. Helt klart att filmen framgångsrikt då framkallat rätta känslor.

Hjärnläsar-monstret kändes bra onödigt ja, men om något gav det Bodhi Rook lite mentala problem att jobba med under filmen. Men han gjorde sitt ändå.

Skriv svar