Datorer

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Datorer

Inlägg av Wilfer88 » 19 januari 2006 kl. 17:38

Mitt intresse för datorer bara växer och växer precis som min kunskap om datorer. Kan knappast kalla mig expert på datorer om ens amatör. Men jag lär mig nya saker hela tiden och går många olika dator-kurser på gymnasiet. Sen läser jag även ganska mycket på nätet.
Även om medlemarna på forumet är ganska unga här och inte kan så mycket om datorer så kanske jag kan ändra på det :)
För att inte översvämma forumet med trådar om olika delar på datorer så tänkte jag samla allt här.
Det man kan diskutera om här på tråden är:
Processorer
Moderkort
Grafikkort
Ljudkort
RAM-minne
Hårddisk
Mus/tangentbord
Högtalare/headset
Program(grundläggande program)
Kylning

Sen går det även att snacka om:
Köpa en ny dator? Fråga om tips
Överklockning av processorn
Vad ska man ha för att spela de senaste spelen?
Titta inuti datorn

Kommer inte på något mer :wink: Är nog tillräkligt ändå.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark_Ganon
Padawan

Inlägg av Dark_Ganon » 19 januari 2006 kl. 17:46

För att inviga tråden så udnrar jag och har undrat länge.. Vad är RAM-Minne?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 januari 2006 kl. 18:03

Dark_Ganon skrev:För att inviga tråden så udnrar jag och har undrat länge.. Vad är RAM-Minne?
Är en förkortning på: random access memory. När processorn(som är datorns hjärna) ska hämta information så börjar den att leta i cache-minnet(som är lika snabbt som processorn och är svindyrt. Din dator har nog 1 eller 2MB cache-minne)
Hittar inte processorn det den letar efter där så går den vidare till den näst snabbaste delen vilket är RAM-minnet. Den finns oftast i storleken 256-2048MB och har en klockfrekvens mellan 333-533Mhz(oftast). Finns infromationen inte där heller så får den söka i hårddisken vilket är mycket segare om man jämför med cache och RAM-minnet.

RAM-minnet innehåller oftast den informationen som man oftast använder och den ligger kvar där tills man stänger av datorn(då försvinner allt som ligger i RAM-minnet). Spelar du vanliga spel så krävs det att du har 1024MB RAM-minne medans om du vill spela de allra senaste spelen med högsta inställningarna på allt så måste du nog skaffa 2048MB(2GB RAM alltså)

Användarvisningsbild
Dark_Ganon
Padawan

Inlägg av Dark_Ganon » 19 januari 2006 kl. 18:07

Det (= aldrig fattar de redigt fören nu..

MÅste ochså ta en liten fråga till dig wilfer , fixade ljudkotet sig?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 januari 2006 kl. 18:15

Dark_Ganon skrev:Det (= aldrig fattar de redigt fören nu..

MÅste ochså ta en liten fråga till dig wilfer , fixade ljudkotet sig?
Ärligt talat så vet jag inte alls vad som hände. Var inne på internet och spela lite musik på datorn ett tag, allt funka fint. Sen blev jag sugen på att spela Kotor och när det starta så hördes inget ljud. Stängde ner spelet och pröva lyssna på musik men det gick inte. Inte första gången det händer så jag startar om datorn eftersom det har hjälpt förut. Funka inte nu. Prövade flera gånger och tittade ljudinställningarna på datorn och tittade så att inte ljudkortet var sönder. Inget va fel. Efter 2 dagar utan ljud och inget spelande så bestämde jag mig för att köra ett spel utan ljud(strategispel behöver man inte ljud till). Då till min stora förvåning så hörde jag att det kom ljud från högtalarna. Helt förvirrande men allt funkar iallafall nu och jag spelar spel som bara den igen :)

Användarvisningsbild
LordAnakin
Yngling

Inlägg av LordAnakin » 19 januari 2006 kl. 19:25

Wilfer88 skrev:Spelar du vanliga spel så krävs det att du har 1024MB RAM-minne medans om du vill spela de allra senaste spelen med högsta inställningarna på allt så måste du nog skaffa 2048MB(2GB RAM alltså)
Nja, det där stämmer nog inte..

Jag spelar Battlefield 2: Special Forces varenda dag med ett 512mb RAM-minne (eller är det något annat tal på 500?) och det funkar helt perfekt... fast snart ska vi köpa ett till 512mb RAM-minne så det blir lite högre...

Användarvisningsbild
Obi-Wan Kenobi
Jediriddare

Inlägg av Obi-Wan Kenobi » 19 januari 2006 kl. 19:37

Lite tips om en Spel dator som är bra?.
ehmm..
Senast redigerad av 1 Obi-Wan Kenobi, redigerad totalt 19 gånger.
[img]http://img73.imageshack.us/img73/8797/beckhambg4.gif[/img]
[img]http://img73.imageshack.us/img73/197/davidvillayo0.gif[/img]
[img]http://img115.imageshack.us/img115/2036/steveirwinripuu0.gif[/img]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 januari 2006 kl. 20:26

LordAnakin skrev:
Wilfer88 skrev:Spelar du vanliga spel så krävs det att du har 1024MB RAM-minne medans om du vill spela de allra senaste spelen med högsta inställningarna på allt så måste du nog skaffa 2048MB(2GB RAM alltså)

Jag spelar Battlefield 2: Special Forces varenda dag med ett 512mb RAM-minne (eller är det något annat tal på 500?) och det funkar helt perfekt... fast snart ska vi köpa ett till 512mb RAM-minne så det blir lite högre...
Då har jag en fråga. Har du tittat på vad du har för grafikinställningar? Har svårt att tro att du har på hög och att du har en hög upplösning :wink: Och kör du kartor med 64 spelare?

Användarvisningsbild
LordAnakin
Yngling

Inlägg av LordAnakin » 19 januari 2006 kl. 20:29

Wilfer88 skrev:
LordAnakin skrev:

Då har jag en fråga. Har du tittat på vad du har för grafikinställningar? Har svårt att tro att du har på hög och att du har en hög upplösning :wink: Och kör du kartor med 64 spelare?
Nej, det förstås. Men kartor med 64 spelare är inga problem det heller.

Användarvisningsbild
Caesarsallad-fan
Padawan
Kontakt:

Inlägg av Caesarsallad-fan » 19 januari 2006 kl. 20:31

Jag behöver ett nytt grafikkort. Mitt gamla GeForce Ti4000 (eller vad det heter) Funkar visserligen bra på tillexempel hl2, men jag vill ha mer detaljer.

I senaste numret av PC Gamer så rekommenderade dem ett numera billagare kort ur GeForce 6600-serien, så det kanske jag skulle köpa, för de helt nya har jag inte råd med....

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 januari 2006 kl. 20:40

Caesarsallad-fan skrev:Jag behöver ett nytt grafikkort. Mitt gamla GeForce Ti4000 (eller vad det heter) Funkar visserligen bra på tillexempel hl2, men jag vill ha mer detaljer.

I senaste numret av PC Gamer så rekommenderade dem ett numera billagare kort ur GeForce 6600-serien, så det kanske jag skulle köpa, för de helt nya har jag inte råd med....
Ta ett GeForce 6800GS istället. Annars kommer det inte hålla så länge. Det bästa vore att köpa ett GeForce 7800GT men det är ju inte alla som har råd med 3500kr :roll:
Lite tips om en Spel dator som är bra?.
ehmm..

http://www.komplett.se/k/cl.asp?bn=10627

Det är ett bra ställe att sätta ihop en bra spel-dator. Tror det är därifrån jag kommer att köpa min för ca 18000kr :wink:
Senast redigerad av 1 Wilfer88, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Dark_Ganon
Padawan

Inlägg av Dark_Ganon » 19 januari 2006 kl. 20:47

Idag kom jag på en sak. Skulle spela lite Counter Striek Source en liten stund idag då, då så helt plötsligt kommer nån ruta upp från steam där det står att jag inte ahr updaterat mina drivrutiner för mitt grafikort. Detta meddelande har altlid kommit upp när jag ks starta spelet men jag har aldrig tänkt på det. MEn för någon konstigt anledning så trycker jag på länken instalelrar och så är altl bra. Spelar lite CSS men inget är så specielt. Sen lirar jag en stund Call Of Duty 2 och där bara WOW! Karaktärerna är ju 5 gånger snyggare än förut ! Sen lirar jag en liten stund battlefield 2 och där WOW!!! Snyggare grafik där med så barn updatera era drivrutiner :wink:

Användarvisningsbild
Obi-Wan Kenobi
Jediriddare

Inlägg av Obi-Wan Kenobi » 19 januari 2006 kl. 20:57

Det stog faktiskt att man skulle få tips på Datorer om man vill köpa.
Jag ställde en fråga och ingen jävel svarade :?..

Användarvisningsbild
Jimmie
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Jimmie » 19 januari 2006 kl. 20:59

Obi-Wan Kenobi skrev:Det stog faktiskt att man skulle få tips på Datorer om man vill köpa.
Ingan visste kanske vad dom skulle svara?

Användarvisningsbild
Obi-Wan Kenobi
Jediriddare

Inlägg av Obi-Wan Kenobi » 19 januari 2006 kl. 21:01

Jimmie skrev:
Obi-Wan Kenobi skrev:Det stog faktiskt att man skulle få tips på Datorer om man vill köpa.
Ingan visste kanske vad dom skulle svara?
Kanske :P..
Men Wilfer är ju Expert han ska ju "veta" :P.

Skriv svar