Datorer

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Re: Datorer

Inlägg av Jigglypuff » 24 maj 2011 kl. 23:35

Jag har nu köpt ett nytt chassi och ett nytt grafikkort.
COOLER MASTER MIDITOWER CM 690 II ADVANCED ATX BLACK http://www.dustinhome.se/pd_5010375743.aspx
GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI http://www.dustinhome.se/pd_5010463994.aspx
Så nu finns det inga spel min PC inte fixar med lätthet. =)

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 25 maj 2011 kl. 10:54

Jigglypuff skrev:Jag har nu köpt ett nytt chassi och ett nytt grafikkort.
COOLER MASTER MIDITOWER CM 690 II ADVANCED ATX BLACK http://www.dustinhome.se/pd_5010375743.aspx
GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI http://www.dustinhome.se/pd_5010463994.aspx
Var ett billigt mellanklass-kort, så jag skulle inte kalla det värstingkort precis. Men det har klarat sig bra i tester, så knappast ett dåligt kort. Mina kort brukar dock kosta tusenlappen mer, då jag vill klara mig ett tag med topp-prestanda. Men som det ser ut nu så börjar mitt bli gammalt efter ett och ett halvt år. ATI HD 4860 1GB GDDR5 kan nog börja få problem när battlefield 3 och mass effect 3 kommer i vinter :P
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 25 maj 2011 kl. 15:18

Själv nöjer jag mig med kortet jag fick med ;) Jag kan ändå spela de flesta spelen på min laptop(som jag köte i somras från Komplett om någon minns?) dock får man köra de nyaste med låga inställningar, men den klarar Crysis, dock laggar det...
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 25 maj 2011 kl. 15:44

Wilfer88 skrev:
Jigglypuff skrev:Jag har nu köpt ett nytt chassi och ett nytt grafikkort.
Var ett billigt mellanklass-kort, så jag skulle inte kalla det värstingkort precis. Men det har klarat sig bra i tester, så knappast ett dåligt kort. Mina kort brukar dock kosta tusenlappen mer, då jag vill klara mig ett tag med topp-prestanda. Men som det ser ut nu så börjar mitt bli gammalt efter ett och ett halvt år. ATI HD 4860 1GB GDDR5 kan nog börja få problem när battlefield 3 och mass effect 3 kommer i vinter :P
Jag köper inte ett kort för 2700:- så är det bara.

Användarvisningsbild
master Windu
Droid

Inlägg av master Windu » 15 juni 2011 kl. 23:13

jag har ett jobbogt problem med min dator: batteriet är totalt ur funktion så jag annvände hp battery check och kom upp med status byt. Men jag vet inte var jag kan köpa rätt batteri
"I have to give you credit. You led me on quite a chase. But nobody gets away from Calo Nord in the end."

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 15 juni 2011 kl. 23:15

Du kanske har kvar garanti, elr hur gammal är din dator nu igen? Du kanske kan fråga nästa gång du är på mediamarkt/elgiganten.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
master Windu
Droid

Inlägg av master Windu » 27 juni 2011 kl. 02:20

vet nån var scroll lock sitter på hp probook 4515s?
"I have to give you credit. You led me on quite a chase. But nobody gets away from Calo Nord in the end."

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 1 juli 2011 kl. 16:08

Hjälp snälla! Nu har även jag fått Status: Byt ut på mitt batteri :( Är så himla synd, har inte ens haft datorn i ett år! Vad ska jag göra? Hur vet jag hur jag hittar rätt batteri? :(

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 5 juli 2011 kl. 00:23

Funderar på att skaffa en ny bärbar dator. Hur viktigt är det att ha USB 3.0? Brukar ändå behålla mina datorer några år, så jag vill ju att den ska klara sig någorlunda i framtiden också.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 5 juli 2011 kl. 11:59

master windu, hoppas det här kan komma till hjälp. Men om Scroll Lock inte finns på datorns tangentbord kanske dess funktioner finns på en annan tangent. Kan hända att du får ändra inställningarna för att ge en tangent Scroll Locks funktioner.

Fredrik, USB 3.0 har man hört gott om, tex att överföringshastigheten ska vara snabbare än den i USB 2.0, och jag ser inga fel med att skaffa det.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 5 juli 2011 kl. 14:30

I mitt fall är det ingen fara längre ;) Visserligen säger Battery Check att batteriet ska bytas, men jag märker ingen skillnad i batteritid - så jag tänker inte köpa ett nytt batteri förän jag märker det..

Användarvisningsbild
master Windu
Droid

Inlägg av master Windu » 9 oktober 2011 kl. 22:34

Hej
har bestämt mig för att skaffa in en riktigt bra gaming dator, men vet inte rikigt hur jag vet vad som är bra och vad som är mindre bra. Snälla hjälp!!!

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 9 oktober 2011 kl. 23:03

master Windu skrev:Hej
har bestämt mig för att skaffa in en riktigt bra gaming dator, men vet inte rikigt hur jag vet vad som är bra och vad som är mindre bra. Snälla hjälp!!!
Jag har tyvärr tappat stinget senaste åren. Det tar ju upp så mycket tid att försöka hänga med i utvecklingen. Själv tycker jag fortfarande mitt Intel Core 2 Duo E8500 samt AMD HD 4870 1GDDR är dugliga komponenter i min speldator :roll: Men det är ju ett faktum att de är rätt gamla prylar. Men det är ju också så att jag kan spela Crysis 2 och jag kommer kunna köra Battlefield 3 på datorn. Hade jag dock mer pengar än vad jag behöver så skulle jag ta en titt på dessa länkar och läsa de artiklar som finns på sidan:
Processor:
http://www.tomshardware.com/reviews/gam ... ,3030.html
Grafikkort:
http://www.tomshardware.com/reviews/gam ... ,3018.html

Gäller bara att man är duktig på engelska :roll: Utan att läsa särskilt mycket ska du väl försöka hitta någon billig GTX 580 eller HD 5970 gällande grafikkort samt Intel Core i7 eller i5 gällande processor (då AMD idag inte ligger i topp gällande processor-prestanda).
8GB DDR3 RAM eller mer(är seriöst löjligt billigt), 1-2TB hårddisk, 22-24 tums Full HD skärm, önskvärt BenQ skärmar (då jag hört PC Gamer lovordat dem i över ett år nu med enastående test-resultat).
Har du gott om pengar så släng in en SSD-hårddisk på 50+GB då datorns laddningstider blir ruskigt snabb om man har Operativsystemet och sina viktigaste spel på en snabb hårddisk (snackar om att du har en liten snabb hårddisk, samt en stor segare hårddisk för de vanligare prylarna, är rätt vanligt nu bland gamers).

Det är väl de viktigaste tipsen jag kan ge. Windows 7 är en självklarhet :roll:

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 26 november 2011 kl. 18:36

Kanske fel tråd att skriva i, men vet någon hur man kan sänka ett spels grafik på nått sätt, så att det slutar lagga? ska köra TOR, men mitt grafikkort är sämst, så laggar bara så fort jag gör nått :(
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 26 november 2011 kl. 18:49

darth_danni skrev:Kanske fel tråd att skriva i, men vet någon hur man kan sänka ett spels grafik på nått sätt, så att det slutar lagga? ska köra TOR, men mitt grafikkort är sämst, så laggar bara så fort jag gör nått :(
Förr i tiden var det enkelt, då var det bara att hitta "Options" sen välja Graphics sen välja "Low" på det mesta. Idag så ser det ju nästan annorlunda ut i varje spel. Just i TOR så tror jag det bara är möjligt att ändra inställningarna i spelet. Och det heter nånting med "Preferense" eller nåt och finns som alternativ i menyn längst upp på rutan i spelet(för icke-engelsktaligt folk lär det ju vara bästa möjliga sätt om man vill gömma spelets inställningar att döpa det till nåt sånt. Fattar inte varför det inte heter Options eller i alla fall Settings). Något av alternativen till höger ska det vara. Minns tyvärr inte hur grafikalsternativen heter, men de ska finnas där, och det är bara att välja "Low" där det finns, dra alla stapeln på linjen långt till vänster där det är såna alternativ, samt avbocka där det är möjligt. Något som påverkar stort är upplösningen typ 1680*1050 och såna alternativ. Inte så bra att ha på lägsta, men så lågt satt grafiken inte blir allt för osmakligt är bra.

Sen är det ju också så att spelet kan lagga beroende på dålig uppkoppling också. Kasst internet är inge vidare för mmorpg-spel. Har man trådlöst gör man det oftast ännu värre. Kan göra en del om man kopplar datorn direkt med kabel in till routern om ni har en sån.

Skriv svar