Politik

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Politik

Inlägg av Wilfer88 » 18 augusti 2014 kl. 21:30

Val om mindre än en månad. Känns inte som det. Känner mig nästan gammal nu när detta faktiskt blir mitt tredje riksdagsval. Och har hunnit med 2st EU-val också. Jag röstar varje gång jag får chansen :wink:

Media lär gå högvarv på detta som vanligt, och säga att det är jättejämt och osäkert hela vägen till valdagen. Rödgröna leder dock, ganska starkt. Kanske en egen majoritet. Det vore bäst så, 50,1% räcker, då kan inte SD påverka någonting eller fälla ett enda regerings-beslut.

Växer SD?
Kommer Fi in i riksdagen?
Åker C eller KD ut ur riksdagen?

Kan V och Mp ta hand om minister-positioner i en regering med S? Eller tackar folket Alliansen för att landet inte går sämre än vad det faktiskt gör och låter den stabila höger-regeringen sitta en tredje period?
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 19 augusti 2014 kl. 08:52

Vad jag tror:

- Rödgröna vinner valet
- SD ökar
- KD och C åker ut
- FI kommer nästan in
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 21 augusti 2014 kl. 13:54

Hoppas inte SD ökar. Enligt mig är de ett rasistiskt parti.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 21 augusti 2014 kl. 16:43

Dark-lord skrev:Hoppas inte SD ökar. Enligt mig är de ett rasistiskt parti.
Är tydligen inte ok att kalla SD ett rasistiskt parti. Men INGEN kan väl neka att partiet är rotat i gamla rasist grupper som BSS (Bevar Sverige Svenskt).

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 november 2014 kl. 13:33

Ingen här som brydde sig när valet var? :P Jag själv har inte åldern inne för att rösta, hade inte fyllt 17 än när valet var igång(det hålls en vecka innan jag fyller, så glad att ja inte är 96:a och missat precis...)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 2 november 2014 kl. 14:43

Allt blev bara en jävla soppa. Har noll förtroende på S och deras borgarvänner.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 november 2014 kl. 22:13

Hört att många är missnöjda. Även hört att Löfvén ska göra gymnasiet obligatoriskt, tycker jag inte är bra. De som verkligen verkligen inte vill gå tar ju upp platser för de intresserade då.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 5 november 2014 kl. 10:12

Fast ska alla gå gymnasiet, då blir det också ett ökat stöd till gymnasie-skolorna. Det ökar anslagen dit och fler lärare måste anställas. Tar visserligen tid det att få allt att funka, men idag så är det enormt svårt att få jobb utan gymnasie-kompetens. Och utan jobb så är man ju utan framtid, samt en stor kostnad för samhället.

Angående nuvarande regering kan jag hålla med om att ingenting ser direkt bra ut just nu. Det är en riktigt svag regering som får det ordentligt svårt att få igenom några förändringar. Men, att heldissa dem redan är inget jag gör, inget de sagt har gått igenom, en budget är inte ens genomröstad än. De har idéer, som vissa inte gillar, men det säger ändå inget om att samhället kan rulla på i rätt riktning ändå.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 december 2014 kl. 00:22

Nyval alltså...

Var man inte särskilt förtjust i politik tidigare så gör ju inte det här saken bättre. :wink:

Jag är faktiskt ganska arg på att vi är i den här situationen. Vet inte riktigt vem eller vilka jag är arg på, för just nu känns det som om alla är skyldiga.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 4 december 2014 kl. 03:44

Fredrik Jonsson skrev:Nyval alltså...

Var man inte särskilt förtjust i politik tidigare så gör ju inte det här saken bättre. :wink:

Jag är faktiskt ganska arg på att vi är i den här situationen. Vet inte riktigt vem eller vilka jag är arg på, för just nu känns det som om alla är skyldiga.
Har svårt att se att det är folkets fel.
I våra grannländer har det funnits goda möjligheter att lösa liknande problem. I Norge ingår Fremskrittspartiet i regeringen och i Danmark är Dansk Folkeparti ett av regeringens viktigaste stöd i parlamentet - naturligtvis i utbyte mot att DF får inflytande över regeringens politik. I Finland består regeringen av en koalition av socialdemokratiska, liberala och konservativa partier som gemensamt håller enad front mot Sannfinländarna.

Utan att ta ställning till vilken lösning som är att föredra kan man ju ändå konstatera att nyckeln till stabila regeringar i de nordiska länderna har varit kompromissvilja. Något som både Alliansen och de Rödgröna helt visat sig sakna.

I slutändan kokar det ju ner till en fråga och det är invandringspolitiken. Den invandringspolitik som Alliansen och de Rödgröna för saknar faktiskt stöd hos det svenska folket. Genom att inte lansera ett mer lagom alternativ har man förlorat väljare till SD. Det är inte bara bonnläppar, arbetslösa och gamla nynazister som röstar på SD längre. Men... det är problematiskt att SD har sitt ursprung i främlingsfientligheten - till skillnad från t.ex. FrP i Norge. Det medger jag och det talar så klart emot ett samarbete.

Nu hoppas jag på att man når en kompromiss och helst återgår till den något stramare invandringspolitik Sverige haft förr. Det verkar också finnas stöd för det hos svenska folket - åtminstone av de opinionsundersökningar jag kommit över. Man måste ta tag i det här nu och inse att man för en politik många svenskar inte är pigga på. Felets är politikernas. Inte folkets. Även media har på ett oprofessionellt och osakligt sätt piskat upp debatten på ett vis som enbart gynnar SD och skärper motsättningarna.

Jag kan inte tänka mig att rösta på varken Alliansen eller de Rödgröna i det här valet. Av både realpolitiska och ideologiska skäl. Jag har fått nog av deras fasoner. Det blir nog en blankröst eller en röst på Direktdemokraterna för min del. SD vill jag helst också undvika. Jag är inte konservativ och SD-politikerna har flera gånger visat vilka rötägg de är.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 4 december 2014 kl. 11:56

Åt helvete med politik.

Att de inte ens kan vänta till nyval, nej de förbannade extremisterna måste självfallet utpressa sig till omval genom att kräva att vi inför kass invandringspolitik!

Jag fyller 18 flera månader efter nya valet, och är glad för det för omröstningen är bara ett stort skämt.

En ämbetsperiod ska täcka 4 år.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 december 2014 kl. 23:36

Jedi_Visse skrev:
Fredrik Jonsson skrev:Nyval alltså...

Har svårt att se att det är folkets fel.
Menar givetvis att alla partier är skyldiga. Det är ju ändå dem som ska representera folket. Just nu känns det ju inte som dem gör det.

Mycket bra inlägg förresten. Håller med i mycket.

Det som stör mig mest är att alla (utom politikerna, så klart) såg det här komma för länge sedan. Rent politiskt ligger jag rätt långt ifrån SD, men sättet alla de andra partierna bemöter frågorna om invandringspolitiken på är både skrämmande och sorgligt. Och ja, vi ser ju nu hur det slutade. Ska hursomhelst bli intressant och se hur det hela spelas ut. Någonting måste förändras. Jag tror inte ens att det behöver förändras särskilt mycket. Men om alla kör på som de gjort hittills så lär inte ett nyval förändra någonting.

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Inlägg av Darth Lars » 5 december 2014 kl. 18:22

Situationen är bisarr. Förutom invandringen så hade SD's officiella hållning - och de frågor där de profilerat sig - i stort varit i linje med regeringens budget: mer pengar till arbetslösa och pensionärer.
Men nu har de valt att lägga dessa frågor (som de hade gått till val på) åt sidan för att Sverige ska få en mer restriktiv invandringspolitik. Pensionärer och arbetslösa är tydligen inte viktiga för SD längre efter att de har fått deras röster.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 6 december 2014 kl. 10:25

Tänka sig att det kom till detta. Att gå till valurnorna en tredje gång på mindre än en årsperiod (glöm inte att vi även hade ett EU-val detta år).

Hemskt läge. Det går nog bara att skylla på alla, för politikerna skyller bara på varandra. Block-politiken har blivit extrem, ungefär som Demokraterna och Republikanerna i USA. De vägrar samarbeta, de vill se motparten falla oavsett konsekvenserna.
Jag tror, att varken nu eller sen efter nyvalet, att läget blir bättre.

Och SD, jag får starka nazist-vibbar. Jag tycker inte att man ska glömma att Hitlers parti gick framåt genom omval på omval. De var ett litet parti i början, som fick en vågmästarroll, och utnyttja det till max. De kunde fälla budgetar och tvinga fram flera nyval. De var ett tydligt missnöje-parti, så där hamna alla rösterna när folk var trötta på de traditionella politikerna. Hitler rensade bort sina våldsamma gatu-ligister till anhängare, finputsade bilden, skyllde alla problem, verkligen alla problem, på en liten grupp i samhället och lovade allt till resten.
Genom demokrati fick dom makten. De gick aldrig till val om några gaskammare, några krig var aldrig på tapeten. De lovade ett bättre samhälle, för de som inte pekades ut som de skyldiga.

Främlings-fientliga partier är på frammarsch. Det har dom varit länge, inte alls nytt. Nu har dom dock fått verkligt inflytande i politiken. De har visat att de kan fälla en regering här i Sverige. Det är nytt. Hur ser det dock ut i resten av världen? Där länder har strypt invandrings-strömmarna, där har inte ekonomin återhämtat sig, där har inte ekonomin plötsligt börjat blomstrat. Vart man än kollar i världen, eller historien, så lyckas aldrig en-fråge-partier med vad de lovat, för att verkligheten är mer komplex, ekonomin är för komplex. Enda resultatet är ett kallare och mindre inkluderande samhälle.

Lite mer än 3 månader kvar till ett nytt riksdagsval. Jag tror på minimala förändringar, jag tror SD blir ännu större för de kan aldrig minska genom skandaler eller folks missnöje, jag tror blockpolitiken fortsätter sin dåliga väg. Jag tror vi får ett Sverige med svaga politiker som inte kan förändra landet i den takt som utvecklingen kräver. I förändringens tider behövs reformer. I ett ostabilt land med svaga regeringar som vi även hade förra regeringsperioden så får vi få och svaga reformer. Landet och folket som drabbas. Orättvisor kommer öka. Skyll på politikerna, skyll på folket som röstar, skyll på dig själv. Du är inte utan ansvar, för detta är en demokrati.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 7 december 2014 kl. 23:49

Jag undrar förresten om Fredrik Reinfeldt ångrar sitt beslut att hoppa av. Som anledning uppgav han ju att han inte orkade styra ett parti i åtta år till (fyra i opposition, plus eventuellt fyra i regeringsställning om de skulle vinna nästa ordinarie riksdagsval).

Personligen tror jag att Moderaterna, eller Alliansen för den delen, skulle haft en jättestor chans i extravalet om han hade suttit kvar som partiledare. Speciellt med tanke på att landet har varit så politiskt ostabilt sedan valet.

Skriv svar