Politik

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Politik

Inlägg av Dark-lord » 22 mars 2015 kl. 22:17

Hur tror ni Sveriges framtid ser ut nu, då?

Jag är personligen glad att det inte blev nyval, kan inte säga mer än så.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darkdwarf
Padawan

Inlägg av Darkdwarf » 22 mars 2015 kl. 23:10

Dark-lord skrev:Hur tror ni Sveriges framtid ser ut nu, då?

Jag är personligen glad att det inte blev nyval, kan inte säga mer än så.
Varför är du glad att det inte blev nyval?

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 23 mars 2015 kl. 12:13

Som jag nämnde tidigare i tråden tycker jag det är fullkomligt förjävligt att folk pressar sig till att stoppa en satt ämbetsperiod på fyra år, sen så hindrar det att partier som SD och F! får fler röster.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 30 mars 2015 kl. 23:54

Veckans stora snackis är ju helt klart Fredrik Skavlans intervju av Jimmie Åkesson. Någon som vågar ge några synpunkter?
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 31 mars 2015 kl. 09:13

Ja det var en herrans massa jidder om det där. Själv ser jag bara en sliten person som har en bit kvar innan han når sin topp. Allt väldigt förståligt för mig. Han har varit ledarfiguren för Sveriges mest kontroversiella parti i många år nu. Jag delar inte alls hans åsikter, men förstår att han inte är en superman, vilket dock kan behövas i den positionen.

Han duger inte för en riktig politiker-debatt av nyhetsankare, så "Skavlan" ska väl duga när han ändå är en rikskändis. Han såg själv fördelar med att vara där, så inte opassande att man får stå ut med lite frågor också.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 4 april 2015 kl. 00:07

Fredrik Jonsson skrev:Veckans stora snackis är ju helt klart Fredrik Skavlans intervju av Jimmie Åkesson. Någon som vågar ge några synpunkter?
Jimmie ser helt klart sliten ut, gjorde han redan i valet. Många SD sympatisörer som tyckte Skavlan var hård mot honom, men det tycker jag inte. Jimmie's parti och partikamrater drar själva på sig skit gång efter gång, är inte konstigt att folk frågar och undrar hur partiet verkligen funkar.

Extra roligt då även många
Spoiler!
rasister
SDare klagar över flyktingar som 'bidragparasiter' när ingen av dom kommer ens i närheten av hur mycket skattepengar Jimmie's sjukskrivning kostar.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 april 2015 kl. 15:35

Jag tycker egentligen att det var en ganska bra intervju. I alla fall till en början. Det var intressant att höra lite mer om Åkesson som person och hans depression. Tyckte att det var lite synd att det gick över till en diskussion om SD:s politik (på det stora hela gav det ju dessutom inget som vi inte redan visste om).

Skavlan var inte nödvändigtvis för hård, men jag tycker nog att han blev läskigt manisk i sitt försök att sätta dit Jimmie Åkesson. Det blev ju smått absurt och skrattretande när Åkesson skulle ställas till svar för vad någon annan partimedlem sagt år 2002 (det är 13 år sedan!), och senare när Skavlan började dra upp något papper och upprepade samma citat gång efter gång...

Det slutade med en allmänt hånfull stämning som gav en besk eftersmak. Fel typ av besk eftersmak.

Det var oerhört klantigt genomfört från Skavlans sida. På det stora hela tror jag att han gynnade SD mer än vad han förstörde för dem. Jag hade mycket hellre sett att man försökte vinna genom en saklig och intelligent argumentation istället för den pajkastning som det blev nu.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 april 2015 kl. 19:27

Jag orkar nu inte se hela det där klippet(vill inte kasta bort en timma bara så där), men utifrån vad ni läst är det kanske lite synd om Åkesson. Må säga vad man vill om mannen men han är bara en vanlig man egentligen, bör ej förföljas och behöva diskutera politik i varje samtal han deltar i. Dock kan jag ändå hålla med lite i att han bör kunna svara även för gamla partimedlemmars ord också, de ingår ju även i partiet han är ledare över nu så han bör kunna försvara de.

Användarvisningsbild
bloodmountain
Droid

Inlägg av bloodmountain » 7 augusti 2015 kl. 23:08

Hmmm antar att jag är en av dem få "SDare" (näej inte riktigt dem men jag håller med dem om ett antal punkter bla. Halvt invandringsfrågan) på forumet
Så vi får se hur det går i framtiden
(Ok jag är Sosse i hjärta och själ men våra sosse jävlar litar jag inte ett skit på :P )

Edit: HAha man måste tydligen vara tydilig också :D
Senast redigerad av 1 bloodmountain, redigerad totalt 8 gånger.
use the force wisley

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 7 augusti 2015 kl. 23:56

De, eller ni, är många. Över var tionde röstande svensk, går betydligt starkare för SD än alla andra mycket äldre små-partier, och framtiden ser ljus ut för SD. Är ju sak samma hur högt V eller MP skriker att SD har så omänskliga värderingar, folk lyssnar inte när de som skriker inte har särskilt stort förtroende. Det är ingen SD-motståndare som pratar sunt förnuft och enkelt kring invandrings-frågorna, det är ingen som kommer med lösningar eller förklaringar som verkar rimliga, så SD kan mycket väl fortsätta gå framåt, jag kan tro tyvärr att det inte tar stopp vid 20% av rösterna om inte någon ansvarig lyfter fram förändringar som folket kan acceptera.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 9 augusti 2015 kl. 14:02

Wilfer88 skrev:Det är ingen SD-motståndare som pratar sunt förnuft och enkelt kring invandrings-frågorna
Delvis sant, men precis som Miljöpartiet (ett annat pajasparti) är SD bara 'en fråga parti'....
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 9 augusti 2015 kl. 18:05

MurderCapital skrev:
Wilfer88 skrev:Det är ingen SD-motståndare som pratar sunt förnuft och enkelt kring invandrings-frågorna
Delvis sant, men precis som Miljöpartiet (ett annat pajasparti) är SD bara 'en fråga parti'....
Delvis osant, Mp var tex ett parti som samarbetade med Allians-regeringen om just invandringsfrågorna. Idag när Mp satt sig i en regering så har den fått positioner på ställen som skolan och bostadspolitiken, förutom då miljö-posterna, men det är liksom genomgående de frågor som ser till framtiden, långsiktiga investeringar. Det är sånt som intresserar miljöpartister och är viktiga. Sen har ju Mp suttit med i styret av väldigt många kommuner i landet genom åren, och det är ju verkligen till skillnad från SD som aldrig någonsin fått tagit ansvar för sin egen förda politik.

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 20 augusti 2015 kl. 11:16

I senaste YouGov-mätningen idag blev SD landets största parti med över 25 %. Hur ställer ni er till det?
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

RebellRadionPodcast
Droid

Inlägg av RebellRadionPodcast » 20 augusti 2015 kl. 14:25

Det som förvånande mig mest är att så många stora medier publicerar en undersökning som samtidigt som de kritiserar hur den genomförts. Det blir ett demokratiproblem om undersökningar som inte är statistiskt säkerställda blåses upp så här. Den här borde inte publicerats annat i ett YouGov kritiskt reportage möjligen. Men klick-bait rubriken blev väl för smaskig för att avstå.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 20 augusti 2015 kl. 17:04

Alltså SD har ju verkligen gjort nada senaste halvåret, enda som hänt är att Jimmie är tillbaks i halvfart.
Så att SD kan ha blivit dubbelt så stort sen senaste valet, kan nog helt bero på att alla andra partier misslyckas.
För seriöst alltså, så gott som alla kaffebords-diskussioner idag där politik kommer upp, då kommer frågan om invandring upp. Alla har en åsikt och ingen är nöjd med dagens situation. Då menar jag inte att alla vill strypa invandrings-flödet, utan jag menar att folk vill att politikerna ska göra något, gärna mycket.

Skriv svar