Den stora serietidnings-tråden

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.

Brukar du läsa mycket serier och i så fall vilken typ av serier?

Svenska humor-serier, t.ex. 91:an, Arne Anka, Elvis, Herman Hedning, Hälge, Uti vår hage m.fl.
7
35%
Amerikanska och Europeiska äventyrs-serier, t.ex. Conan, Fantomen, Garth, Modesty Blaze, Rip Kirby, Star Wars m.fl.
2
10%
Amerikanska dagspress-serier, t.ex. Snobben, Katten Gustaf, Knasen, Hagbard, Zits m.fl.
2
10%
Amerikanska superhjälte-serier, t.ex. Action Comics, Amazing Spider-Man, Batman, Detective Comics, Fables, Green Lantern, Hellboy, Teen Titans, X-Men m.fl.
6
30%
Japansk Manga, t.ex Dragonball, Love Hina, Ragnarök, Ranma 1/2, One Piece m.fl.
2
10%
Europeiska albumserier, som t.ex. Asterix, Iznogoud, Klorofyll, Lucky Luke, Smurferna, Spirou, Tintin, Thorgal, Valhall m.fl.
1
5%

Antal röster: 20

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Den stora serietidnings-tråden

Inlägg av Trubaduren » 8 oktober 2009 kl. 19:31

Som ett svar på ett sidospår i en annan tråd, väljer jag här att starta en helt ny tråd som rör serier och serietidningar av alla de slag.

Är serier för barn? För vuxna? För alla åldrar? Finns det olika typer av serier för olika åldrar, olika kön, olika typer av människor? Diskutera!

Dagen till ära har jag dessutom skapat en omröstning. Vilken typ av serier läser du helst? Är du en allätare, eller läser du helst serier inom en viss genre? Finns kanske ingen av dessa serier med bland alternativen ovan, eller anser du kanske att någon av ovanstående serier har hamnat under fel kategori?

Skriv, diskutera och motivera.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 8 oktober 2009 kl. 21:32

När du säger engelska-tips, menar du då engelskspråkiga serier t.ex. amerikanska, eller menar du just engelska?

Jag kan ju annars varmt rekommendera serien Fables, som ges ut av amerikanska serieförlaget Vertigo. Den handlar om olika sagofigurer som tvingats fly från sina egna världar, och istället hamnat i New York där dom har bildat en egen stadsdel vid namn Fabletown.

Några av huvudpersonerna:

Snow White: Vice borgmästare i Fabletown.
Bigby Wolf: Stora stygga vargen, kan nu skifta mellan varg- och människoform. Arbetar som sheriff i Fabletown.
De tre små grisarna: Revolutionärer som gör uppror mot att de tvingas leva utanför Fabletown, på ett område som kallas the Farm (alla sagofigurer/fables som inte ser ut som människor tvingas leva här eftersom vanliga människor/mundys annars skulle fatta misstankar). En kupp som slutar med att de avrättas.
Rose Red: Snövits tvillingsyster. Låg med Snövits förste man, Prince Charming, och sedan dess har systrarna minst sagt haft en spänd relation sinsemellan. Dejtar Jack Horner.
Jack Horner: Jack från Jack och bönstjälken. Trickster och lurendrejare.
Frau Totenkinder Häxan från sagan om Hans & Greta. Är ledare för magikerna i Fabletown. Precis som Bigby Wolf är hon reformerad och arbetar i Fabletowns tjänst.
Gepetto: Pinocchios "pappa". Har en oväntad roll i serien.

Det här är den enligt mig bästa amerikanska ongoing mainstream-serien just nu. Den går inte att jämför med någonting annat.

Obs! Bör tilläggas att detta är en väldigt "vuxen" serie, med mycket sex och våld.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 8 oktober 2009 kl. 22:48

Borde du inte lägga till Star Wars serier för lite folk här samt inga serier för resten? :)
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 oktober 2009 kl. 23:07

Själv finner man bara X-Men, Spider Man och Spawn tidningar hos mig. Väldigt klart Spawn som var den bästa av dem 3 och tyvärr var det bara den tidningen de sluta ge ut här i Sverige.
Spider man tröttna man på tillslut när de återanvände gamla skurkarna hela tiden utan att få till det bra medan alla nya skurkar inte höll måttet.
X-men var sista serietidningen man sluta köpa. Bra tidning ända till slutet, men mot slutet så fick man ändå inte ut tillräckligt av den. Nu är det bara SW man köper i tidningsformat, både svenska när det finns, samt engelska versioner.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 9 oktober 2009 kl. 00:23

Darth Vader Fan skrev:Borde du inte lägga till Star Wars serier för lite folk här samt inga serier för resten? :)
Star Wars-serier finner du under kategorin Amerikanska och Europeiska äventyrs-serier.

Sen finns det redan en hel forumsdel för just Star Wars relaterade serier. Det här är en tråd i Övriga diskussioner och tanken var att man här skulle kunna prata om serier i allmänhet, oavsett genre.
Wilfer88 skrev:Själv finner man bara X-Men, Spider Man och Spawn tidningar hos mig. Väldigt klart Spawn som var den bästa av dem 3 och tyvärr var det bara den tidningen de sluta ge ut här i Sverige.
Spider man tröttna man på tillslut när de återanvände gamla skurkarna hela tiden utan att få till det bra medan alla nya skurkar inte höll måttet.
X-men var sista serietidningen man sluta köpa. Bra tidning ända till slutet, men mot slutet så fick man ändå inte ut tillräckligt av den. Nu är det bara SW man köper i tidningsformat, både svenska när det finns, samt engelska versioner.
Nu mera ges ingen av dessa 3 titlar du nämner ut i Sverige, tyvärr. Men det berör inte mig så mycket eftersom jag ändå beställer hem alla titlar jag vill ha direkt ifrån förlagen.

Användarvisningsbild
Aayla Secura
Rymdpilot

Inlägg av Aayla Secura » 9 oktober 2009 kl. 08:05

För min del är det mest manga, men ibland blir det väl dagstidningsstrippar också.

Jag anser de flesta serier vara stela och konstiga, mest av den anledningen att flera tecknare/historieskrivare oberoende av varandra jobbar med samma figur. Ta Kalle Anka till exempel. Ibland är han en omtänksam farbror som jobbar hårt för att knattarna ska ha det bra och ibland är han jättelat och låter dem göra allt jobb. Han är ett tomt skal som tecknaren fyller med sin favoritröra.

Jag är heller inte förtjust i det faktum att serier "resetas" (händer oftast i äventyrsserier) efter vare äventyr. Det vill säga att allt efter varje serie återgår exakt till hur det var innan. De hänger oftast inte ihop på något sätt. Det är väldigt synd, många serier går bet på grund av detta. Den enda fördel jag kan se med det är att man kan läsa serien i vilken ordning som helst, vilket också kan ses som en nackdel.

Det är därför jag läser manga, serierna tecknas ofta av samma person, vilket ger ett starkt sammanhang, plus att hela bokserien ofta avhandlar samma äventyr, huvudpersonerna får chansen att utvecklas och ta med sig erfarenheter till nästa gång.

Nu tror jag att jag är klar med min rant. :D
Vad tycks om min besserwisser-signatur? :)

[quote="Dementis"]5 poäng till Aayla...[/quote]

[quote="Kaxs"] Aayla har helt rätt. [/quote]

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 9 oktober 2009 kl. 09:10

Läser mer Amerikanska serier som Fantomen, Kalle Anka, men än så länge har jag inte hittat några Star Wars tidningar :(
Men jag hittade en tidning om det var en Star Wars serie i, serien hette "Så länge vi lever".
Men jag läser även svenska humor tidningar som Hälge och Herman Hedding.
This is my apprentice, Darth Maul. He will find your lost ship. - Palpatine

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 9 oktober 2009 kl. 15:20

Trubaduren skrev:
Darth Vader Fan skrev:Borde du inte lägga till Star Wars serier för lite folk här samt inga serier för resten? :)
Star Wars-serier finner du under kategorin Amerikanska och Europeiska äventyrs-serier.
Oj det såg jag ej. Men Inga serier då?
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 9 oktober 2009 kl. 18:06

Själv läser jag inte så mycket serier. Blir väl någon gång att man slänger en blick på serierna i GP eller Metro på morgonen, men annars är det inte så mycket.

När jag var liten, däremot, läste jag serier hela tiden. Bamse for life! :wink: Skalman var lätt favoritkaraktären.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

N@M3Le$$
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av N@M3Le$$ » 9 oktober 2009 kl. 19:27

Kaxs skrev:Själv läser jag inte så mycket serier. Blir väl någon gång att man slänger en blick på serierna i GP...
[img]http://img222.imageshack.us/img222/8301/chrillebt3.jpg[/img]

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 16 mars 2010 kl. 12:59

.
Senast redigerad av 1 Darth Worgen, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 21 mars 2010 kl. 12:15

niklazz0n skrev:Angående Spider-man,

Vilken är källan till att den ens kommer tillbax? Jag letade på sidan men hittade inte något.
Den enda källan jag hade var länken till tråden på Serieforumet som du kan se i Struntsnackstråden. Ta ett snack med trådskaparen på den sajten, för jag vet ingenting.

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 21 mars 2010 kl. 14:46

niklazz0n skrev:Angående Spider-man,

Vilken är källan till att den ens kommer tillbax? Jag letade på sidan men hittade inte något.
Det står att läsa på http://www.tidsam.se/

Skriv svar