Den stora serietidnings-tråden

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.

Brukar du läsa mycket serier och i så fall vilken typ av serier?

Svenska humor-serier, t.ex. 91:an, Arne Anka, Elvis, Herman Hedning, Hälge, Uti vår hage m.fl.
7
35%
Amerikanska och Europeiska äventyrs-serier, t.ex. Conan, Fantomen, Garth, Modesty Blaze, Rip Kirby, Star Wars m.fl.
2
10%
Amerikanska dagspress-serier, t.ex. Snobben, Katten Gustaf, Knasen, Hagbard, Zits m.fl.
2
10%
Amerikanska superhjälte-serier, t.ex. Action Comics, Amazing Spider-Man, Batman, Detective Comics, Fables, Green Lantern, Hellboy, Teen Titans, X-Men m.fl.
6
30%
Japansk Manga, t.ex Dragonball, Love Hina, Ragnarök, Ranma 1/2, One Piece m.fl.
2
10%
Europeiska albumserier, som t.ex. Asterix, Iznogoud, Klorofyll, Lucky Luke, Smurferna, Spirou, Tintin, Thorgal, Valhall m.fl.
1
5%

Antal röster: 20

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 15 juni 2010 kl. 13:00

EDIT:

Spider-Man nr 2 kom inte i brevlådan idag som jag tidigare idag nämnde. Jag var väldigt desperat, därför cyklade jag till affären och köpte numret där. Har nu läst den i mitt vardagsrum och tycker att den håller samma kvalité som det förra numret. Tack och lov kostade den inte mer också, 49 kronor som det föregående. Jag hade blivit galen om det kostade minst en krona mer!

Och du Trubaduren som har koll på redaktörer och sådant, den som översatte serierna i det senaste numret är någon viss Cato Vandrare. Var ganska bra översatt faktiskt. Jag tipsar dig om att köpa numret, trots att du kanske redan har den amerikanska utgåvan. Snälla kom tillbaka till tråden! Det känns rätt ensamt här...

Kom nu på en sak... tänk om numret slinker in i brevlådan imorgon? Om det inträffar har jag då två exemplar av numret inom kort.. rofl.

Bara en random bild.

Bild

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 16 juni 2010 kl. 00:04

De prenumeranter av den svenska Spider-Man-tidningen som jag känner till och har kontakt med fick alla sitt ex i förra veckan, så det är ju lite märkligt att du inte har fått ditt nummer än... Men det är ju så det är när man är prenumerant. Ibland blir serierna försenade, och ibland får man dem mycket tidigare än vad man egentligen ska.

Ser det faktiskt som relativt hedrande att nummer 2 kommer ut i affärerna på min födelsedag, så om inte annat så ska jag nog ta och köpa mig ett ex av bara den anledningen. :wink:
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 16 juni 2010 kl. 09:54

Darth Worgen skrev:Tyckte jag såg ett special nr av Wolverine, X-Men eller något på ICA Maxi för några månader sedan. Den finns nog inte kvar längre. Det stod på omslaget att det var över 100 sidor. Någon susning om vad det kan ha varit för något?
Gissa vad? När jag återbesökte tidningshyllan i den affären fanns det fortfarande kvar exemplar av Wolverine tidningen! Det var flera stycken gömda bakom en hög barntidningar. Köpte en! :lol:

Det är en specialare, nr 10 år 2008. Jag tror att tidningarna har legat där länge. Antagligen vågade ingen kolla bakom barntidningarna.

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 16 juni 2010 kl. 19:02

Konstigt, de tidningar som inte blir sålda inom ett visst datum måste butikerna sända tillbaka till tryckeriet.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 17 juni 2010 kl. 10:17

Trubaduren skrev:Konstigt, de tidningar som inte blir sålda inom ett visst datum måste butikerna sända tillbaka till tryckeriet.
Antagligen är det ingen på ICA Maxi som har lagt märke till tidningen. Måhända att de sände tillbaka tidningarna efter jag köpte en. Men om tidningarna är kvar nästa gång jag återbesöker ICA Maxi, tycker du då att jag ska säga åt dem i personalen? Det jag själv vill är att inte säga något och låta tidningarna ligga kvar till framtida killar som ska köpa tidningen. Men det är kanske fel.

EDIT:

Du kanske kan kolla åt mig! Det var på ICA Maxi i Alingsås. En stad som ligger öster om Göteborg. Jag har för mig att du bor någonstans i Västra Götaland. Om du inte har just det numret kan du köpa den. Kostar 50 kronor. Men jag kan inte försäkra dig om att den finns kvar.

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 17 juni 2010 kl. 11:22

Jag bor i Falun, i Dalarna. Men jag är i Gbg över sommaren. Jo, det kan jag göra. Har också sett gamla nummer som egentligen borde ha skickats tillbaka för länge sen, ligga och skräpa i tidningshyllorna på flera olika ställen.

Inget nummer jag tänker bry mig om att köpa dock, eftersom jag redan har de amerikanska utgåvorna. Och 50kr tycker jag är alldeles för dyrt för en svensk översättning av en tidning som jag redan har.

Användarvisningsbild
Gary Oak
Droid

Inlägg av Gary Oak » 23 juni 2010 kl. 17:15

Jag är också prenummerant på svenska spider-man. Jag fick mitt nr. 2 nästan en vecka innan den kom ut i butik.

Det har varit riktigt bra klass på de 2 senaste tidningarna. Gillar att redaktören skriver lite i slutet av varje nummer, sånt är skoj.
Svensk spider-man ska ges ut av Egmont, så är det bara.

Försök att få kompisarna att börja läsa det också, så de inte lägger ned tidningen igen pågrund av dålig försäljning.
This way Revan should be... A Sith Lord, master of evil...

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 25 juni 2010 kl. 15:54

Måste bara tipsa alla serieintresserade medlemmar att tidningen Nemi har börjat publiceras Fables på svenska!!!

Det trodde jag aldrig att jag skulle få se i Sverige. Helt otroligt! Fables är den, i mitt tycke, absolut bästa ongoing-serie som publiceras för tillfället. Köp senaste Nemi och ge den en chans. Ni kommer inte att ångra er.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 29 juni 2010 kl. 20:47

Trubaduren skrev:Måste bara tipsa alla serieintresserade medlemmar att tidningen Nemi har börjat publiceras Fables på svenska!!!

Det trodde jag aldrig att jag skulle få se i Sverige. Helt otroligt! Fables är den, i mitt tycke, absolut bästa ongoing-serie som publiceras för tillfället. Köp senaste Nemi och ge den en chans. Ni kommer inte att ångra er.
Lite väl lustigt att du säger det, det är inte så ofta jag ser Nemi i serietidningshyllorna. Är väl jag som inte lägger märke till dem, eller så tar de jämt slut. Nu när Fables har börjat publiceras i tidningen måste väl försäljningen öka ännu mer! En annan anledning kan vara att det köps in få exemplar av tidningen där jag bor.

Jag har något annat intressant att dela mig mig! Såg en del av ett Batman: The Brave and the Bold avsnitt på Cartoon Network idag. Såg det på svenska om den informationen är nödvändig. Nu till saken! Han samarbetade med någon annan superhjälte som hade kontakt med utomjordiska gudar eller något.

I ett annat moment av avsnittet fick Batman krafter från andra superhjältar, inklusive Vattumannen (han är läskigt lik Vattumannen från Svampbob Fyrkant! Samma namn till och med!). Då växte sig Batman stor till en jätte och fick en annan slags dräkt och en ny mask. Vingar fick han sig också (såg ut som fe-vingar eller något). Han såg ut som att vara hämtad från en annan tv-serie, kan inte riktigt sätta fingret på vad jag menar.

Avsnittets fiende återsågs i slutet av avsnittet. Då blev det en fight mellan fienden (jag kan inte namnet på honom) och Batman-jätten. Senare slogs dem ute i rymden och fienden ville återskapa universum eller något. Strax därpå blev Batman normal igen och hans krafter kom tillbaka till de andra superhjältarna.

Bild

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 29 juni 2010 kl. 23:13

Darth Worgen skrev:Lite väl lustigt att du säger det, det är inte så ofta jag ser Nemi i serietidningshyllorna. Är väl jag som inte lägger märke till dem, eller så tar de jämt slut. Nu när Fables har börjat publiceras i tidningen måste väl försäljningen öka ännu mer! En annan anledning kan vara att det köps in få exemplar av tidningen där jag bor.
Jag trodde det var Förlaget som var Nemi, och tidningen som var fables. För Nemi är väl en helt annan genre än det ni läser?
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 30 juni 2010 kl. 06:22

Nej, det var alltså i tidningen Nemi som serien Fables numera publiceras på svenska.

Den första delen är från den första arcen Legends in Exile, i vilken Fabletowns sheriff, Bigby Wolf (Stora Stygga Vargen i människoform), utreder försvinnandet av, och eventuellt mordet på, Snövits syster, Rösenröd/Rose Red.

Darth Worgen: Ja, Brave and the Bold är en lite småkul serie där Batman i varje avsnitt gör en så kallad "team up" med någon annan superhjälte. (Är du seriös, har dem verkligen översatt Aquaman till Vattumannen!?)[/i]

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 30 juni 2010 kl. 14:34

Trubaduren skrev:Är du seriös, har dem verkligen översatt Aquaman till Vattumannen!?
Ja, jag hörde klart och tydligt att dem kallade han för Vattumannen. Antingen så har dubbarna förväxlat hjälten med Vattumannen från Svampbob Fyrkant, eller så är det en och samma superhjälte. Antagligen är Vattumannen i Svampbob Fyrkant en gammal Aquaman.

I den serien bär han samma dräkt som Aquaman, men är äldre, svagare och trögare. Kan nog vara en parodi. Frågan är då vad Vattumannen i Svampbob heter på engelska. Om han också heter Aquaman kommer jag att få rysningar. :shock:

TILLAGT:

Han heter Mermaid Man på engelska! Och här kommer något jag inte riktigt tänkt på, men redan visste:
SpongeBob Wiki skrev:Mermaid Man is a parody of both Aquaman and Batman. He wears a nearly identical costume, and his powers, which include being able to control the creatures of the sea, are also similar to those of Aquaman.

Mermaid Man and Barnacle Boy's TV show and method of fighting crime are based on the campy 60's Batman TV show, their secret headquarters, the Mermalair, is a parody of the Batcave, and their vehicle, the "Invisible Boat-Mobile" is a parody of both the Batmobile and Wonder Woman's invisible jet.
Hela artikeln:
http://spongebob.wikia.com/wiki/Mermaid_Man

En bild vore allt trevligt!

Bild
Senast redigerad av 1 Darth Worgen, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 30 juni 2010 kl. 14:41

På 70-talet hette han det i alla serietidningar.
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Aquaman

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 30 juni 2010 kl. 15:26

whatever. =)

Skriv svar