Den stora serietidnings-tråden

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.

Brukar du läsa mycket serier och i så fall vilken typ av serier?

Svenska humor-serier, t.ex. 91:an, Arne Anka, Elvis, Herman Hedning, Hälge, Uti vår hage m.fl.
7
35%
Amerikanska och Europeiska äventyrs-serier, t.ex. Conan, Fantomen, Garth, Modesty Blaze, Rip Kirby, Star Wars m.fl.
2
10%
Amerikanska dagspress-serier, t.ex. Snobben, Katten Gustaf, Knasen, Hagbard, Zits m.fl.
2
10%
Amerikanska superhjälte-serier, t.ex. Action Comics, Amazing Spider-Man, Batman, Detective Comics, Fables, Green Lantern, Hellboy, Teen Titans, X-Men m.fl.
6
30%
Japansk Manga, t.ex Dragonball, Love Hina, Ragnarök, Ranma 1/2, One Piece m.fl.
2
10%
Europeiska albumserier, som t.ex. Asterix, Iznogoud, Klorofyll, Lucky Luke, Smurferna, Spirou, Tintin, Thorgal, Valhall m.fl.
1
5%

Antal röster: 20

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 30 juni 2010 kl. 18:01

Jigglypuff skrev:På 70-talet hette han det i alla serietidningar.
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Aquaman
Jo, jag vet att han hette Vattenmannen i gamla svenska översättningar. Jag har flera gamla tidningar och ett flertal inspelade avsnitt av den gamla tv-serien Superhjältarna (Superfriends i USA). Men att att översätta en superhjälte i 2000-talets Sverige, det känns aningen udda...
Darth Worgen skrev:
Ja, jag hörde klart och tydligt att dem kallade han för Vattumannen. Antingen så har dubbarna förväxlat hjälten med Vattumannen från Svampbob Fyrkant, eller så är det en och samma superhjälte. Antagligen är Vattumannen i Svampbob Fyrkant en gammal Aquaman.

I den serien bär han samma dräkt som Aquaman, men är äldre, svagare och trögare. Kan nog vara en parodi. Frågan är då vad Vattumannen i Svampbob heter på engelska. Om han också heter Aquaman kommer jag att få rysningar. :shock:
Karaktären från Svampbob fyrkant (avskyrvärt program btw) är helt klart en parodi på DC-hjälten Aquaman.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 30 juni 2010 kl. 18:23

Star wars väljer jag såklart vad annars?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 30 juni 2010 kl. 18:50

Dark-lord skrev:Star wars väljer jag såklart vad annars?
Tja, det finns rätt många olika serier i världen..

Star Wars är en fantastisk filmserie, men skall man vara helt ärlig så brukar inte Star Wars-serier vara någon direkt höjdare.
Men det är bara min, högst personliga åsikt. Du får såklart tycka precis vad du vill.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]

Användarvisningsbild
hunt3d
Yngling

Inlägg av hunt3d » 30 juni 2010 kl. 19:00

var fan e kalle anka och tom & jerry?? :evil:

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 1 juli 2010 kl. 00:04

Trubaduren skrev:
Jigglypuff skrev:På 70-talet hette han det i alla serietidningar.
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Aquaman
Jo, jag vet att han hette Vattenmannen i gamla svenska översättningar. Jag har flera gamla tidningar och ett flertal inspelade avsnitt av den gamla tv-serien Superhjältarna (Superfriends i USA). Men att att översätta en superhjälte i 2000-talets Sverige, det känns aningen udda...
Darth Worgen skrev:
Ja, jag hörde klart och tydligt att dem kallade han för Vattumannen. Antingen så har dubbarna förväxlat hjälten med Vattumannen från Svampbob Fyrkant, eller så är det en och samma superhjälte. Antagligen är Vattumannen i Svampbob Fyrkant en gammal Aquaman.

I den serien bär han samma dräkt som Aquaman, men är äldre, svagare och trögare. Kan nog vara en parodi. Frågan är då vad Vattumannen i Svampbob heter på engelska. Om han också heter Aquaman kommer jag att få rysningar. :shock:
Karaktären från Svampbob fyrkant (avskyrvärt program btw) är helt klart en parodi på DC-hjälten Aquaman.
Vad är det för fel på Läderlappen? :lol:

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 1 juli 2010 kl. 10:32

Trubaduren skrev:
Dark-lord skrev:Star wars väljer jag såklart vad annars?
Tja, det finns rätt många olika serier i världen..

Star Wars är en fantastisk filmserie, men skall man vara helt ärlig så brukar inte Star Wars-serier vara någon direkt höjdare.
Men det är bara min, högst personliga åsikt. Du får såklart tycka precis vad du vill.
Och min åsikt är att serietidningarna är lika bra som filmerna :wink:
Expanded universe skulle inte vara samma sak utan dem

Och det spelar inte så mycket roll om hur bra tecknat det är i dem bara det är bra handling,annars kan man bara räkna den som Non-canon
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 1 juli 2010 kl. 14:06

niklazz0n skrev:
Dark-lord skrev:Och min åsikt är att serietidningarna är lika bra som filmerna :wink: Expanded universe skulle inte vara samma sak utan dem
Va? :shock: Näää, det kan du bara inte mena. Serierna lika bra som filmerna? :x
Det var droppen Dark-Lord.
Du får tycka så, men ändå :( Serierna är ju bedrövliga i jämförelse med filmerna tycker jag...
Enligt dig ja :wink:

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 1 juli 2010 kl. 15:03

Det inträffade något allt lustigt idag. När jag var på biblioteket fick jag syn på ett tjockt Fables album i serietidningshyllan. Såg även någon Watchmen som också var tilldragande. Hade tyvärr inte lånekortet med mig, och just nu orkar jag inte cykla hela vägen tillbaka.

Nu tillbaka till Fables. Jag tog chansen att ta upp den och bläddrade lite i den. Det var bland annat någon talande gris eller något, men jag läste inte i den. Så grisen kanske inte talade överhuvudtaget. Den var förmodligen på engelska, trots att det inte såg ut så när jag bara tittade på pratbubblorna utan att läsa dem.

Tyvärr kollade jag inte efter vilket Fables album det var, men det såg ut att vara någon speciell. Om den finns på Science-Fiction Bokhandeln lär den nog kosta över 200 kronor. Ska nog återkomma till biblioteket snart och låna den. Jag vill ta reda på om Fables verkligen är så bra som Trubaduren säger. Watchmen albumet ska jag nog också låna.

Om jag lånar båda får jag läsa dem till helgen, för jag har andra saker för mig denna vecka. Nu behöver jag inte lägga ned pengar på en Nemi tidning. Yay! :D

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 2 juli 2010 kl. 06:29

Darth Worgen skrev:Det inträffade något allt lustigt idag. När jag var på biblioteket fick jag syn på ett tjockt Fables album i serietidningshyllan. Såg även någon Watchmen som också var tilldragande. Hade tyvärr inte lånekortet med mig, och just nu orkar jag inte cykla hela vägen tillbaka.

Nu tillbaka till Fables. Jag tog chansen att ta upp den och bläddrade lite i den. Det var bland annat någon talande gris eller något, men jag läste inte i den. Så grisen kanske inte talade överhuvudtaget. Den var förmodligen på engelska, trots att det inte såg ut så när jag bara tittade på pratbubblorna utan att läsa dem.

Tyvärr kollade jag inte efter vilket Fables album det var, men det såg ut att vara någon speciell. Om den finns på Science-Fiction Bokhandeln lär den nog kosta över 200 kronor. Ska nog återkomma till biblioteket snart och låna den. Jag vill ta reda på om Fables verkligen är så bra som Trubaduren säger. Watchmen albumet ska jag nog också låna.

Om jag lånar båda får jag läsa dem till helgen, för jag har andra saker för mig denna vecka. Nu behöver jag inte lägga ned pengar på en Nemi tidning. Yay! :D
Jag kan definitivt rekommendera såväl Fables som Watchmen, två av de absolut bästa Graphic Novels som producerats fram till våra dagar, enligt mig.

Om det var en talande gris med så måste det ha varit antingen första albumet Legends in Exile, eller det nästkommande Animal Farm. Grisen heter förövrigt Colin, och är den yngsta av De tre små grisarna
Dark-lord skrev: Och min åsikt är att serietidningarna är lika bra som filmerna :wink:
Öhh, okej... Det där är du nog relativt ensam om att tycka, det kan jag nog garantera.

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av Expanded Universe, så för den sakens skull har serierna föga betydelse.
Dark-lord skrev:Och det spelar inte så mycket roll om hur bra tecknat det är i dem bara det är bra handling,annars kan man bara räkna den som Non-canon

Du kan nog inte vara någon större serie-älskare direkt, om du inte bryr dig om hur en serie är tecknad. Det är ju på gränsen till fanatism. Man måste ju kunna vara objektiv och kritisera saker och ting på ett konstruktivt sätt. Allting blir inte automatiskt bra, bara för att man sätter en Star Wars-etikett på någonting.

Men hallå, du kan ju inte på eget bevåg avgöra vad som skall räknas som canon eller inte, oavsett vad du tycker om serien/spelet/filmen ifråga. Det är inte upp till någon av oss att göra.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 juli 2010 kl. 11:47

Trubaduren skrev:
Darth Worgen skrev:Det inträffade något allt lustigt idag. När jag var på biblioteket fick jag syn på ett tjockt Fables album i serietidningshyllan. Såg även någon Watchmen som också var tilldragande. Hade tyvärr inte lånekortet med mig, och just nu orkar jag inte cykla hela vägen tillbaka.

Jag kan definitivt rekommendera såväl Fables som Watchmen, två av de absolut bästa Graphic Novels som producerats fram till våra dagar, enligt mig.

Om det var en talande gris med så måste det ha varit antingen första albumet Legends in Exile, eller det nästkommande Animal Farm. Grisen heter förövrigt Colin, och är den yngsta av De tre små grisarna
Dark-lord skrev: Och min åsikt är att serietidningarna är lika bra som filmerna :wink:
Öhh, okej... Det där är du nog relativt ensam om att tycka, det kan jag nog garantera.

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av Expanded Universe, så för den sakens skull har serierna föga betydelse.
Dark-lord skrev:Och det spelar inte så mycket roll om hur bra tecknat det är i dem bara det är bra handling,annars kan man bara räkna den som Non-canon

Du kan nog inte vara någon större serie-älskare direkt, om du inte bryr dig om hur en serie är tecknad. Det är ju på gränsen till fanatism. Man måste ju kunna vara objektiv och kritisera saker och ting på ett konstruktivt sätt. Allting blir inte automatiskt bra, bara för att man sätter en Star Wars-etikett på någonting.

Men hallå, du kan ju inte på eget bevåg avgöra vad som skall räknas som canon eller inte, oavsett vad du tycker om serien/spelet/filmen ifråga. Det är inte upp till någon av oss att göra.
Jo i Dark-lords värld :roll:

Och dessutom så bryr jag mig inte ett dugg om hur tecknat det är eller hur bra grafik det är,och jag vägrar kritisera filmerna ett dugg(eftersom jag inte hittar något fel)
Varför jag inte bedömer är bland annat för att jag inte vet vad som är bra och dåligt av sånt och för det andra bryr jag mig inte ens om sånt

Jag tycker snarare du är en gnällspik
(Ta inte illa upp)

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 2 juli 2010 kl. 15:32

Återbesökte biblioteket idag och lånade Watchmen. Ska nog påbörja läsningen imorgon. Jag blandade ihop storleken på Watchmen och Fables. Det var Watchmen som var tjock och Fables som var smal. Nu har jag nämnt titlarna för mycket.

Men det är inte den egentliga titeln på den sistnämnda median. Det var Fables: Animal Farm. Trubaduren nämnde att det är den nästkommande, vilket betyder att den kom in till biblioteket för inte så längesen. Det förklarar nog varför den var i ett gott skick. Anledningen till varför jag inte lånade den var för att den kändes för tjejig. Därför gick jag ut ur biblioteket med bara Watchmen och inte både och.

Skriv svar