Dinosaurier och andra Utdöda Djur

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Dinosaurier och andra Utdöda Djur

Inlägg av Darth Worgen » 31 mars 2010 kl. 18:35

Dinosaurier och andra utdöda djur är ett ämne jag varit intresserad av i nästan hela mitt liv. När jag var yngre kunde jag ganska mycket om dinosaurier, men när intresset försvann tappades mycket kunskap bort. Nu i år 2010 har dinosaurier blivit ett intresse igen och jag ska återhämta min kunskap om dessa mystiska varelser. Inte bara dinosaurier, andra utdöda djur som mammutar och sabeltandade katter är också intressant och får gärna diskuteras i denna tråd med tanke på namnet.

En sida jag har surfat på den senaste veckan är http://dinosaurs.wikia.com/wiki/ , det står inte så värst mycket där. Men är bättre än ingenting. Ni som tycker om dinosaurier vet säkert redan om sidan.

Låt oss gå in i detaljer. Dinosaurierna levde under tre perioder; Trias, Jura och Krita. Den världskända dinosaurien Tyrannosaurus Rex levde i slutet av Krita perioden, innan dinosaurierna dog. Hur och varför dinosaurierna dog har spekulerats väldigt länge. Man vet inte exakt, men en möjlig teori är att en meteorit slog ned i den mexikanska golfen.

Att diskutera evolutionsteorin, dinosaurie leksaker, paleontologi och dinosaurie museum är givetvis tillåtet. Andra ämnen som har med trådens namn att göra är också tillåtet.

Bild

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 31 mars 2010 kl. 21:30

Många vetenskapsmän menar ju att fåglar tekniskt sett är dinosaurier, så det stämmer väl bra att de levt samtidigt som människor? :wink:

Och dinosaur.wikia.com är en helt värdelös sida. Det finns några tusen bättre dinosauriesidor på internet, för att inte tala om en väldans massor av bra böcker och TV-program. Kan rekommendera BBCs Walking with...-serie, som handlar om forntida liv från att planeten Thea kolliderar med jorden (sådär 4.5 miljarder år sedan, ungefär) till för 10 000 år sedan, under senaste istiden. Väldigt intressant serie (även om den anklagats för att innehålla en hel del lösa gissningar).
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 31 mars 2010 kl. 23:39

Kaxs skrev:Många vetenskapsmän menar ju att fåglar tekniskt sett är dinosaurier, så det stämmer väl bra att de levt samtidigt som människor? :wink:
Nej, nej, nej, nej, nej, fåglarnas förfäder är dinosaurierna, precis som att fåra förföder är encelliga organismer etc. Faktumet att liv utvecklas från mindre komplext till mer komplext är förklaringen till varför 99,9 % av alla arter någonsin existerande på jorden är utdöda. Vissa utvecklades till nya arter, andra klarade sig helt enkelt inte och en kvist på livets träd bröts av.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 1 april 2010 kl. 16:26

Kaxs skrev:Kan rekommendera BBCs Walking with...-serie, som handlar om forntida liv från att planeten Thea kolliderar med jorden (sådär 4.5 miljarder år sedan, ungefär) till för 10 000 år sedan, under senaste istiden. Väldigt intressant serie (även om den anklagats för att innehålla en hel del lösa gissningar).
Jag tackar dig för att du påmann mig om tv-serien. Tittade på den många gånger när det gick på TV i början av 2000-talet. Eftersom att jag var liten på den tiden kände jag lite rädsla när rovdjuren jagade och åt växtätarna. Men nu är det bara ren underhållning för mig. Något jag inte kan begripa är att jag aldrig får bort minnet av en sauropod som lade ägg. Mitt starkaste minne av serien. :lol:

Jag tittade mest på Walking with Dinosaurs. Men den där med utdöda havsdjur var jag aldrig intresserad av.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 4 april 2010 kl. 17:26

Darth Vader Fan skrev:Nej, nej, nej, nej, nej, fåglarnas förfäder är dinosaurierna, precis som att fåra förföder är encelliga organismer etc. Faktumet att liv utvecklas från mindre komplext till mer komplext är förklaringen till varför 99,9 % av alla arter någonsin existerande på jorden är utdöda. Vissa utvecklades till nya arter, andra klarade sig helt enkelt inte och en kvist på livets träd bröts av.
Jag är mycket medveten om detta (även om jag själv inte är säker på vad jag tror om evolutionsteorin/skapelseberättelsen, men det orkar jag inte diskutera...). Jag sa inte att det var det de flesta menar. Jag sa att vissa vetenskapsmän anser det. :wink:

Svårt att motbevisa att dinosaurier och människor kan ha levt samtidigt, dock. :roll:

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 4 april 2010 kl. 18:29

Skojar du med mig? Använd Kol-14 metoden på det äldsta "människo" skelettet och jämför värdet du får ut med en dinosauries, då bör du nog se att de levde i olika tider.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 4 april 2010 kl. 20:09

För det första: att vi inte har hittat yngre skelett betyder att de inte finns där. Om du går in med din inställning, så betyder det att det vi inte vet inte finns/inte är sant. Alltså finns inte de stjärnor vi inte har upptäckt än. Man måste hålla ett öppet sinne.

Och kol-14-metoden är inte den pålitligaste metoden. Man testade den på en av de mammutar man hittat - om jag minns rätt var en del var ca 10 000 år gammal, och en del över 14 000. Och sedan provade man den på en levande snäckas skal, och upptäckte att den tydligen varit död i... Jag kommer inte ihåg exakt, men det var flera tusen år.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 4 april 2010 kl. 21:11

Tyrannosaurus Rex tycks visst ha funnits på södra halvklotet också.

Källa: http://news.discovery.com/dinosaurs/tyr ... phere.html

Det jag undrar hur den kan ha kommit dit. T-Rexen levde väl bara i Nordamerika om jag inte har fel. Observera att jag inte läst hela artikeln.

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Re: Dinosaurier och andra Utdöda Djur

Inlägg av Darth Elooi » 6 oktober 2016 kl. 21:39

Dinosaurier är ett ämne som jag tyckte om mycket när jag var mindre. Nu vette tusan. Bara massa teorier om hur de dog ut. De är intressanta men många.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Dinosaurier och andra Utdöda Djur

Inlägg av Dark-lord » 16 oktober 2016 kl. 11:37

Darth Elooi skrev:Dinosaurier är ett ämne som jag tyckte om mycket när jag var mindre. Nu vette tusan. Bara massa teorier om hur de dog ut. De är intressanta men många.
Älskade även jag Dinosaurier(och övriga djur) mycket som barn. Jag gjorde egna "faktaböcker", som gick ut på att jag skrev av det som stod i en tryckt faktabok och ritade en bild på dinosaurien. Minns jullovet i fjärde klass, längtade faktiskt tillbaka till skolan så att jag kunde fortsätta mitt "forskande". :P Goda tider!

Minns att jag irriterades en aning över att de levde i olika perioder, så som jura, krita osv. Ville att T-rex skulle kunna möta Brachiosaurus och andra.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Skriv svar