Mobbning

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 26 april 2010 kl. 15:06

Darth Vader Fan skrev:Nej, men andra gör det, så då delas folk in i gäng och gäng behöver hitta någon att vara elaka mot för att höja moralen i inom det enga gänget, jämför fenomenet med nationalism.
Då har du helt missat poängen med nationalism. Nationalism handlar inte om att förminska någon annan nationalitets värde. Det handlar om att kunna, och ha rätt att, vara stolt över sin egen historia och kunna känna en gemenskap i det historiska- och kulturella arvet som gör varje nation unik, utan att för den sakens skull nedvärdera någon av annan nationalitet.

T.ex. jag älskar japansk kultur. Men jag är ingen japan. Jag är inte född i Japan. Jag varken bor eller har bott i Japan. Jag har inga japanska föräldrar eller släktingar, inga japanska vänner och min historia är inte knuten till Japan på något sätt. Jag ser med andra ord inte mig själv som japan, jag ser mig själv som svensk och är stolt över det. Men det innebär inte att jag ser ner på Japan eller japaner. Tvärtom. Jag ser inte ner på något land, nation eller folkslag. Däremot kan jag ställa mig kritisk till vissa länders/nationers politiska styre och statsskick, t.ex. USA, Ryssland, Kina, Saudarabien m.fl. Men det är en helt annan sak.

Det är att vara nationalist. Sen finns det en del människor som har missuppfattat begreppet och beter sig som svin. Men det är något som får stå för dem.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Användarvisningsbild
Forsaken
Wompråtta

Inlägg av Forsaken » 26 april 2010 kl. 15:58

Jedi_Visse skrev:
Forsaken skrev:
Jedi_Visse skrev: Du tror så mycket. Ingen diskussion gör mig så förbannad som denna Bells!
Alla tjejer blir inte alls mobbade och det finns visst jättemånga killar som blir det. Du har ingen aning om vissa av de problem en kille kan bli utsatt för. De "tuffa" killarna på högstadiet skulle alltid hitta några personer att klanka ner på/knuffa/slås/skämta om. Och det är inte kul att vara en av dem. Inte kul alls faktiskt :)

Gräset är inte grönare på andra sidan. Och varför ens tala om olika sidor? Hej, jag är människa, och jag tror inte på könsroller. Over and out.
Men du är knäpp älskling <3
Men jag tex, bara för att jag inte är snygg nog så är jag inte värd något. Så är det alltid, fula tjejer blir "nertrampade", Kul att vara ensam hela tiden? Nej. Men Vincent, jag menar inte att killar inte kan bli mobbade men det är oftast tjejer som blir det. Finns fler mobbade tjejer än killar. Jag blev mobbad i förskolan för att jag tyckte om hästar, hur dumt som helst. Och nu för att jag inte har långt blont hår och DD kupa så är jag mindre värd. Kul? -.-
Du stödjer hela ditt resonemang på egna erfarenheter, vilket är ohållbart. Om jag skulle göra det så skulle jag väl också komma fram till motsatt slutsats.

Så du menar att du blir mobbad nu för att du har vanligt hår och normalstora bröst? Sorry men då skulle 90% av alla tjejer också bli det. Och vadå mobbad? Det blir du väl inte :?
Jag har ju knappt några vänner xD Tror du jag är med någon i skolan eller? Jag är fan alltid själv :P Och idag blev jag kallad för alien. :shock:
Vincent, jag menar inte att det är så överallt men där jag har varit har de varit så. På internet också. Och jag menar inte att jag är mobbad pga det, det har jag inte sagt att man blir heller. Men snygga folk har fler vänner, så är det bara.. Jag vet inte varför, det bara är så.
This ship stinks of fish. Or so I would imagine. The Mon Calamari are such a disgusting species.

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 26 april 2010 kl. 16:03

Det var nåt nytt. Alien. Det har jag aldrig hört någon bli kallad för förut.
This is my apprentice, Darth Maul. He will find your lost ship. - Palpatine

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 26 april 2010 kl. 16:04

Ser ni disskusionen funkar ju visste :P
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Forsaken
Wompråtta

Inlägg av Forsaken » 26 april 2010 kl. 16:07

stefan313 skrev:Det var nåt nytt. Alien. Det har jag aldrig hört någon bli kallad för förut.
Haha, men jag blev. Sen sa han "Jag gillar att förolämpa folk. Men jag menar inget illa." Sen börjar de skratta bara. :shock:
This ship stinks of fish. Or so I would imagine. The Mon Calamari are such a disgusting species.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 26 april 2010 kl. 17:00

Det är för att de är ett jävla pack utan vare sig framtid eller respekt och de är inte värda att tas på allvar. Jag menar, haha, det finns ju en anledning till att killen går på IV och inte på ett riktigt program. Det är väldigt tröstande i sammanhanget.

Då menar jag inte att alla på IV saknar framtid men.. .vissa gör ju uppenbarligen det. And btw: du har ju jättemånga vänner, jag kan räkna upp säkert 5-6 som du umgås med på din fritid. Dessutom så har inte snygga människor mer vänner. De får gärna tro det, men själv så tycker jag att riktig vänskap inte bygger på någons utseende.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 26 april 2010 kl. 17:06

Jedi_Visse skrev:Det är för att de är ett jävla pack utan vare sig framtid eller respekt och de är inte värda att tas på allvar. Jag menar, haha, det finns ju en anledning till att killen går på IV och inte på ett riktigt program. Det är väldigt tröstande i sammanhanget.

Då menar jag inte att alla på IV saknar framtid men.. .vissa gör ju uppenbarligen det. And btw: du har ju jättemånga vänner, jag kan räkna upp säkert 5-6 som du umgås med på din fritid. Dessutom så har inte snygga människor mer vänner. De får gärna tro det, men själv så tycker jag att riktig vänskap inte bygger på någons utseende.
Jag håller med dig Visse :D
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Forsaken
Wompråtta

Inlägg av Forsaken » 26 april 2010 kl. 22:35

Jedi_Visse skrev:Det är för att de är ett jävla pack utan vare sig framtid eller respekt och de är inte värda att tas på allvar. Jag menar, haha, det finns ju en anledning till att killen går på IV och inte på ett riktigt program. Det är väldigt tröstande i sammanhanget.

Men jag håller med dig älskling, men för det flesta är det så i dagens samhälle. Allt handlar för det mesta om utseendét.
Men haha, så du säger att jag är ett pucko för att jag går på IV? Du vet ju varför, och jag kommer ju därifrån så fort sommarlovet börjat.

Du har ingen koll på mina vänner. Mer än 50% av min fritid går ut på att sitta hemma.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 26 april 2010 kl. 23:22

Trubaduren skrev:
Darth Vader Fan skrev:Nej, men andra gör det, så då delas folk in i gäng och gäng behöver hitta någon att vara elaka mot för att höja moralen i inom det enga gänget, jämför fenomenet med nationalism.
Då har du helt missat poängen med nationalism. Nationalism handlar inte om att förminska någon annan nationalitets värde. Det handlar om att kunna, och ha rätt att, vara stolt över sin egen historia och kunna känna en gemenskap i det historiska- och kulturella arvet som gör varje nation unik, utan att för den sakens skull nedvärdera någon av annan nationalitet.

T.ex. jag älskar japansk kultur. Men jag är ingen japan. Jag är inte född i Japan. Jag varken bor eller har bott i Japan. Jag har inga japanska föräldrar eller släktingar, inga japanska vänner och min historia är inte knuten till Japan på något sätt. Jag ser med andra ord inte mig själv som japan, jag ser mig själv som svensk och är stolt över det. Men det innebär inte att jag ser ner på Japan eller japaner. Tvärtom. Jag ser inte ner på något land, nation eller folkslag. Däremot kan jag ställa mig kritisk till vissa länders/nationers politiska styre och statsskick, t.ex. USA, Ryssland, Kina, Saudarabien m.fl. Men det är en helt annan sak.

Det är att vara nationalist. Sen finns det en del människor som har missuppfattat begreppet och beter sig som svin. Men det är något som får stå för dem.
Och ta nu och tänk vad denna lilla roliga nationalism gör i krigstid... Den dödar folk. Ta det dividerat med hundra och du har mobbing, börjar med att man har sina små gäng där alla är glada, kanske förrutom den lille stackarn som faktiskt våga vara sig själv. När de andra grupperna blir uttråkade så ser de ner på den som vågar stå för vad den tycker och tänker... hey... Varför inte ha det lite roligt? Varför inte säga att hans mössa är skit ful? Varför inte invadera deras land och ta deras resurser? Hm... Vår nation har ju endå alltid varit i närheten av den regionen så varför inte ta ett steg längre, är många av oss där, så varför inte slo honom också? Han kanske inte tycker om det, men det är ju inte så att FN kommer att ingripa, det är ju bara ett par små attacker, vi har ju all rätt till landet, dessutom så är han ju helt jävla puckad och det förtjänar han att bli slagen för... Jag vet, texten är förvirrande, och det är det som är meningen.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Aayla Secura
Rymdpilot

Inlägg av Aayla Secura » 27 april 2010 kl. 06:37

Jag tror att tjejer och killar har olika syn på vad som är mobbning, vilket exemplifieras ganska bra i den här tråden.

Mobbning enligt mig? Det är inte att vara utanför eller att inte ha några vänner. Det är att aktivt bli trakaserad av andra, ofta fysiskt.

Jag skulle inte säga att jag varit mobbad, men jag har blivit retad långt mer än vad som var okej.

Mobbning känns lite som ett storstadsfenomen och jag har många gånger tvivlat på att grovare mobbning (toalettdoppning, tea-bagging) verkligen finns. Men så har ju jag gått på relativt lugna skolor också.
Vad tycks om min besserwisser-signatur? :)

[quote="Dementis"]5 poäng till Aayla...[/quote]

[quote="Kaxs"] Aayla har helt rätt. [/quote]

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 27 april 2010 kl. 09:54

Wiktionarys definition av ordet "mobbning" är:
Wiktionary skrev:upprepade trakasserier av en eller flera individer mot en individ.
Det behöver inte fysiska trakasserier för att vara mobbning. Att retas under längre perioder kan man må nog så dåligt av.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Forsaken
Wompråtta

Inlägg av Forsaken » 27 april 2010 kl. 11:43

Aayla Secura skrev:Jag tror att tjejer och killar har olika syn på vad som är mobbning, vilket exemplifieras ganska bra i den här tråden.

Mobbning enligt mig? Det är inte att vara utanför eller att inte ha några vänner. Det är att aktivt bli trakaserad av andra, ofta fysiskt.

Jag skulle inte säga att jag varit mobbad, men jag har blivit retad långt mer än vad som var okej.

Mobbning känns lite som ett storstadsfenomen och jag har många gånger tvivlat på att grovare mobbning (toalettdoppning, tea-bagging) verkligen finns. Men så har ju jag gått på relativt lugna skolor också.
Jo det har du rätt i egentligen, men det finns ju olika sorters av mobbning. Som skadar psykiskt och fysiskt, jag har mest blivit psykiskt mobbad om man säger så. Alltså inga slag eller så mest elaka kommentarer. Som "Gå och dö i en eld" och det var från en person som jag inte ens känner men han är vän med en av mina vänner, tog det ganska hårt faktiskt. Och han fortsätter tex med "vi vill att du tar ditt liv, ingen har bett dig snacka" osv. sen har jag också varit med i ett antal slagsmål för att jag har sagt "fel" saker.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 27 april 2010 kl. 13:15

.
Senast redigerad av 1 Darth Worgen, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 27 april 2010 kl. 15:09

Men Bella... den killen har du ju pratat om innan.
Han har ju problem. Hela hans personlighet går ju ut på att vara en pain in the ass. Killen har väl något slags åkomma. Det finns så mycket som får folk att öppna käften när de inte borde göra det. Det finns alltid irriterande människor i ens närvaro och deras idiotiska uttalanden är ingenting man kan ta personligt.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 27 april 2010 kl. 16:07

Darth Vader Fan skrev:
Trubaduren skrev:

Och ta nu och tänk vad denna lilla roliga nationalism gör i krigstid... Den dödar folk. Ta det dividerat med hundra och du har mobbing, börjar med att man har sina små gäng där alla är glada, kanske förrutom den lille stackarn som faktiskt våga vara sig själv. När de andra grupperna blir uttråkade så ser de ner på den som vågar stå för vad den tycker och tänker... hey... Varför inte ha det lite roligt? Varför inte säga att hans mössa är skit ful? Varför inte invadera deras land och ta deras resurser? Hm... Vår nation har ju endå alltid varit i närheten av den regionen så varför inte ta ett steg längre, är många av oss där, så varför inte slo honom också? Han kanske inte tycker om det, men det är ju inte så att FN kommer att ingripa, det är ju bara ett par små attacker, vi har ju all rätt till landet, dessutom så är han ju helt jävla puckad och det förtjänar han att bli slagen för... Jag vet, texten är förvirrande, och det är det som är meningen.
Det hade krigats oavsett om det fanns nationer eller inte. Och det finns många krig som inte har något med gränser eller "lebensraum" att göra. Hört talas om t.ex. inbördeskrig? Religionskrig? Med andra ord, din analys av nationalitet som något nödvändigt negativt håller inte.

Det kommer alltid att ske konflikter, och krig, så länge som det finns olikheter i världen. Och det kommer det alltid att göra, det går aldrig att komma ifrån. Så, det är med andra ord inte nationerna eller nationalismen som är problemet.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Skriv svar