Usama bin Ladin är död

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Usama bin Ladin är död

Inlägg av Wedge Antilles » 2 maj 2011 kl. 15:49

Något nämnvärt är ju att Usama Bin Larso...förlåt, Ladin är död, men nu måste dom ju utse en ny ledare, så det kanske inte blir så mycket bättre...
There is no emotion, there is peace
There is no ignorance, there is knowledge
There is no passion, there is serenity
There is no chaos, there is harmony
There is no death, there is the Force

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Re: Struntsnackstråden Den Tredje

Inlägg av Darth Bane » 2 maj 2011 kl. 16:14

Bara jag som fick ett gott skratt till TV4:as nyhetsmorgon när en reporter sa att Obama Bin Ladin var död? haha :lol:
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 maj 2011 kl. 17:45

Wedge Antilles skrev:Något nämnvärt är ju att Usama Bin Larso...förlåt, Ladin är död, men nu måste dom ju utse en ny ledare, så det kanske inte blir så mycket bättre...
Varför skulle de utse en ny ledare för en terroristorginisation? Jaja, är forumet segt för någon annan än mig nu? :?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 2 maj 2011 kl. 19:01

Dark-lord skrev:
Wedge Antilles skrev:Något nämnvärt är ju att Usama Bin Larso...förlåt, Ladin är död, men nu måste dom ju utse en ny ledare, så det kanske inte blir så mycket bättre...
Varför skulle de utse en ny ledare för en terroristorginisation? Jaja, är forumet segt för någon annan än mig nu? :?
Om dom skulle få hämnd begär, jag menar, vi hade liksom just ihjäl världsmästaren i kurragömma... Och, ja, forumet låg helt nere för mig en lång stund...

Meh! Gratulerar Norbacca, som blir myndig idag också! :o

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 2 maj 2011 kl. 20:31

Dark-lord skrev:
För att de flesta terrororganisationer präglas starkt av tydliga hierarkiska strukturer, utan dem skulle de antagligen falla samman direkt.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 maj 2011 kl. 21:16

Men om Osama Bin Laden är död så borde väl hans orginisation redan ha fallit samman?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Inlägg av Darth Robin » 2 maj 2011 kl. 21:48

Dark-lord skrev:Jaja, är forumet segt för någon annan än mig nu? :?
Ja, nu igen :evil: för mig också.
"As you wich."
―Boba Fet

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 3 maj 2011 kl. 00:02

Dark-lord skrev:Men om Osama Bin Laden är död så borde väl hans orginisation redan ha fallit samman?
Det finns alltid någon som står i kö att ta över ledarrollen.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Glorfindel
Droid

Inlägg av Glorfindel » 3 maj 2011 kl. 10:33

Fredrik Jonsson skrev:
Dark-lord skrev:Men om Osama Bin Laden är död så borde väl hans orginisation redan ha fallit samman?
Det finns alltid någon som står i kö att ta över ledarrollen.
Skulle inte förvåna mig om det fanns en titel i stil med: Biträdande terrorist ledare. Eller nåt.

Så sitter vid datorn. Igen. I skolan. Igen. På en lektion med Exel. Igen.
Vi har ju alla våra ritualer!

Btw, det SNÖAR!! Jag vill INTE ha snö! Nej! Nej! Nej! Nej!
A bag of ice?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 3 maj 2011 kl. 11:13

Du förutsätter en svart/vit värld där de onda är onda. Terrorister känner sig alltid som de som kämpar mot någon form av orättvisa eller illdåd. När det gäller USA och Israel har de mycket att ogilla. Så länge det finns fattigdom och orättvisor lär terrorism aldrig gå att ens bekämpa effektivt. Våld föder våld. Det enda soldater bör få göra är att stoppa det direkta våldet, men annars bör de helt dra tillbaks för att skydda det riktiga förebyggande arbetet.

Någon lär ta över efter bin laden, men jag tror ingen riktigt vågar se sig som hans ersättare utan istället driva propaganda på mytbilden om honom.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 3 maj 2011 kl. 16:01

Nja, inte dem terroristerna från arabvärldens som tror på att Mohammed och Allah hjälper dem till himlen när de spränger sig själva. Men det finns ju terrorister som inte är lika extrem-religiösa (säg IRA, även om dem har lagt ner med terrorismen), som faktiskt gärna överlever.
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 3 maj 2011 kl. 16:22

Ja det snöade imorse som ni redan nämnt :( Eller "snöade"(det smällte direkt när det nuddade marken), men hoppas sommarvärken återvänder igen, har varit väldigt soligt och fint de senaste veckorna.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 3 maj 2011 kl. 16:46

Glorfindel skrev: Nä, terrorister är ju inte direkt rädda för att dö... :roll:
Det finns de som spränger sig själva, sen finns det dom som inte gör det. Makthavarna i terroristorganisationer är lika rädd för döden som vanliga människor. De har inga planer på att dela sina "soldaters" öde. De är bara fegisar som utnyttjar andra för egen vinning. Precis som de flesta makthavarna. Självmordsbombare är personer som lever desperata och instängda liv där ledarna matar in att deras enda hopp är matyrdöden. Självmordsbombarna får inga möjligheter till kritiskt tänkande eller utomståendes åsikter. Makthavarna i sin tur gör något annat, de bygger upp saker, organisationer, och styr. De är produktiva och får makt, något de inte vill överge, de vill inte tappa sin ställning. De kalkylerar och är ytterst manipulativa, långt ifrån desperation eller hopplöshet.

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 3 maj 2011 kl. 17:06

Wilfer88 skrev:
Det finns de som spränger sig själva, sen finns det dom som inte gör det. Makthavarna i terroristorganisationer är lika rädd för döden som vanliga människor. De har inga planer på att dela sina "soldaters" öde. De är bara fegisar som utnyttjar andra för egen vinning. Precis som de flesta makthavarna. Självmordsbombare är personer som lever desperata och instängda liv där ledarna matar in att deras enda hopp är matyrdöden. Självmordsbombarna får inga möjligheter till kritiskt tänkande eller utomståendes åsikter. Makthavarna i sin tur gör något annat, de bygger upp saker, organisationer, och styr. De är produktiva och får makt, något de inte vill överge, de vill inte tappa sin ställning. De kalkylerar och är ytterst manipulativa, långt ifrån desperation eller hopplöshet.
1. Jag skrev det, inte Glorfindel.
2. Inlägget försvann...

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 3 maj 2011 kl. 17:14

Wedge Antilles skrev:
Wilfer88 skrev:
1. Jag skrev det, inte Glorfindel.
2. Inlägget försvann...
Mitt fel. Jag med mina rättigheter råkade ändra lite av misstag istället för en simpel citering. Sen råkade jag skicka ursäkten till Glorfindel istället för dig Wedge :P

Skriv svar