Usama bin Ladin är död

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Glorfindel
Droid

Re: Struntsnackstråden Den Tredje

Inlägg av Glorfindel » 3 maj 2011 kl. 17:26

Wilfer88 skrev:
Wedge Antilles skrev:
Wilfer88 skrev: Det finns de som spränger sig själva, [...] långt ifrån desperation eller hopplöshet.
1. Jag skrev det, inte Glorfindel.
2. Inlägget försvann...
Mitt fel. Jag med mina rättigheter råkade ändra lite av misstag istället för en simpel citering. Sen råkade jag skicka ursäkten till Glorfindel istället för dig Wedge :P
Hahaha! Sicken röra, sicken fasansfull röra. Misstänkte nästan att den skulle ha gått Wedge och inte mig när jag gick tillbaka hit för att se vad som hänt, nån halv minut senare hade Wilfer88 redan kommenterat det så det känndes onödigt att kommentera det.
Men ops det har jag visst gjort ändå. 8]
A bag of ice?

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Re: Usama bin Ladin är död

Inlägg av Wedge Antilles » 4 maj 2011 kl. 13:50

Har inte heller något minne om att jag gjorde det till en enskild tråd... Men det är bara bra :wink:
There is no emotion, there is peace
There is no ignorance, there is knowledge
There is no passion, there is serenity
There is no chaos, there is harmony
There is no death, there is the Force

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 maj 2011 kl. 14:49

Tyckte det var ett ämne som förtjänade en egen tråd. Det är trots allt en ganska stor och intressant händelse. Jag trodde faktiskt aldrig att det här skulle ske (att man hittade och dödade Usama bin Ladin, alltså).
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 4 maj 2011 kl. 15:07

Ja efter att vi bara fått höra band-samtal från honom de sista åren och aldrig färska bevis har jag trott länge att han varit död men att vi aldrig skulle få se bevis, medan andra skapar förfalskningar hela tiden. Det blev en förvånansvärt bra nyhet, även om jag tror de skulle ha ansträngt sig att tillfångata honom istället för iskallt morduppdrag. För mig är död lika med död. Han förtjänade att vara inlåst de sista stunderna i sitt liv med en känsla av hopplöshet.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 maj 2011 kl. 15:45

Är lite kluven. Jag kan förstå varför du känner så, och visst hade man väl kanske velat att han fick sona sitt brott. Fast frågan är vad al-Qaida hade gjort om bin Ladin satt fången. Så på så sätt tycker jag att det är ganska skönt att han är ute ur bilden helt och hållet.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 4 maj 2011 kl. 15:58

Att döda sina motståndare är inget jag tror på. Gäller även frågan om dödsstraff. Jag förstår dock begreppet att någon kan göra så hemska brott att han inte förtjänar att vara vid liv. Jag tycker dock det är viktigt att visa att vi är bättre än de som slåss mot oss.
Men Usama är död och det är inget som kan göras ogjort. Jag tänker inte skälla på USA eller Obama för hur de hanterade honom. De har säkert lagt ner betydligt mer tankearbete kring beslutet än vad jag klarar av. Som du säger Fredrik kan al qaida få en anledning till ännu värre illdåd när de har en ledare i fängelse. I värsta fall tror jag de nu kanske försöker få till en hämndaktion, men efter det lär moralen vara så låg att det blir mindre och mindre med tiden.

Användarvisningsbild
hunt3d
Yngling

Inlägg av hunt3d » 9 maj 2011 kl. 18:19

särskilt nu när trupperna kommit över planerna på att spåra ur tåg om jag minns rätt under tioårsjubileumet elfte september...detta minskar iaf mina teorier om att de inte har tagit Usama.....de ser ju trots allt likadana ut! men såna där konspirationsteorier kan hålla på i all oändlighet, elvis, michael jackson, hitler (även om han troligen hade dött av åldern nu) är exempel

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 9 maj 2011 kl. 18:24

hunt3d skrev:särskilt nu när trupperna kommit över planerna på att spåra ur tåg om jag minns rätt under tioårsjubileumet elfte september...detta minskar iaf mina teorier om att de inte har tagit Usama.....de ser ju trots allt likadana ut! men såna där konspirationsteorier kan hålla på i all oändlighet, elvis, michael jackson, hitler (även om han troligen hade dött av åldern nu) är exempel
"Jubileum", låter som man firar det :lol:

Användarvisningsbild
hunt3d
Yngling

Inlägg av hunt3d » 9 maj 2011 kl. 18:49

Wedge Antilles skrev:
hunt3d skrev:särskilt nu när trupperna kommit över planerna på att spåra ur tåg om jag minns rätt under tioårsjubileumet elfte september...detta minskar iaf mina teorier om att de inte har tagit Usama.....de ser ju trots allt likadana ut! men såna där konspirationsteorier kan hålla på i all oändlighet, elvis, michael jackson, hitler (även om han troligen hade dött av åldern nu) är exempel
oj lät lite fel, nej men man firar inte men mer som en hyllning då

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 9 maj 2011 kl. 19:11

hunt3d skrev:
Wedge Antilles skrev:
oj lät lite fel, nej men man firar inte men mer som en hyllning då
Hyllar attacken, eller dom som dog i attacken? :lol:

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 9 maj 2011 kl. 20:43

Wilfer88 skrev:Att döda sina motståndare är inget jag tror på. Gäller även frågan om dödsstraff. Jag förstår dock begreppet att någon kan göra så hemska brott att han inte förtjänar att vara vid liv. Jag tycker dock det är viktigt att visa att vi är bättre än de som slåss mot oss.
På sätt och vis håller jag med dig. Även om jag tycker målet ska vara inte att visa att man är bättre än fienden, utan att faktiskt vara bättre än dem.
Samtidigt, så... ja, åtminstone USA vill ju få oss att se det som ett krig mot terrorismen. Och jag accepterar ändå på någon nivå att om man inte kan ta fienden till fånga (vilket USA säger var omöjligt), så är det okej att döda dem i krig.
Är dock något skeptiskt till om jag vill prata om USAs terroristpolitik som ett krig. Men låt oss inse fakta: hade USA tagit honom till fånga, så hade han dömts till döden och dött ändå. Under omständigheterna så kanske det var bättre för alla (inklusive han själv, om någon bryr sig) att han sköts i Pakistan än att han togs till USA och hängdes där istället.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 9 maj 2011 kl. 20:52

Ja, med USA så hade han dött vilket fall som helst. Ingen chans att de hade gett honom livstids fängelse. Sen med all problematik och oroligheter kring att ha honom fånge så förstår jag att Obama sa att han skulle dödas och inte tas till fånga. Sen bryr jag mig inte kring fakta om han gjorde motstånd eller inte vid stormningen. Ingen av parterna har någon trovärdighet att kunna vara opartisk nog att lägga fram riktiga sanningar kring alla punkter.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 maj 2011 kl. 20:55

Håller med om att det var fel att döda honom, samtidigt var det rätt med tanke på allt han gjort. Men enligt Aftonbladet(har jag för mig) så skrev han i sitt testamente att han inte önskade att hans barn skulle växa upp och bli som han, så lite gott hade han allt i sig. Lite tråkigt för hans familj bara... Undrar vad han tänkte sina sista sekunder.
Måste varit skitläskigt med Amerikanska kommandosoldater som stormar huset..
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 10 maj 2011 kl. 16:35

Kaxs skrev:
Wilfer88 skrev:Att döda sina motståndare är inget jag tror på. Gäller även frågan om dödsstraff. Jag förstår dock begreppet att någon kan göra så hemska brott att han inte förtjänar att vara vid liv. Jag tycker dock det är viktigt att visa att vi är bättre än de som slåss mot oss.
På sätt och vis håller jag med dig. Även om jag tycker målet ska vara inte att visa att man är bättre än fienden, utan att faktiskt vara bättre än dem.
Samtidigt, så... ja, åtminstone USA vill ju få oss att se det som ett krig mot terrorismen. Och jag accepterar ändå på någon nivå att om man inte kan ta fienden till fånga (vilket USA säger var omöjligt), så är det okej att döda dem i krig.
Är dock något skeptiskt till om jag vill prata om USAs terroristpolitik som ett krig. Men låt oss inse fakta: hade USA tagit honom till fånga, så hade han dömts till döden och dött ändå. Under omständigheterna så kanske det var bättre för alla (inklusive han själv, om någon bryr sig) att han sköts i Pakistan än att han togs till USA och hängdes där istället.
Tror inte man använder hängning som dödsstraff i USA längre...

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 15 maj 2011 kl. 21:25

Jag tror att mitt bidrag till diskussionen blir följande citat av Noam Chomsky:

"Vi kan fråga oss själva hur vi skulle reagera om irakiska kommandosoldater landade på George W Bush gård, mördade honom och dumpade hans kropp i Atlanten."
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Skriv svar