Rebels S3.E01 – Steps Into Shadow

Diskutera Rebels, The Clone Wars, Ewok-filmerna, Holiday Special eller några av de äldre tv-serierna.
Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Rebels S3.E01 – Steps Into Shadow

Inlägg av Fredrik Jonsson » 23 september 2016 kl. 16:41

Sammanfattning

Under ledning av en mer kraftfull Ezra, misslyckas ett av rebellernas uppdrag, och Kanan återvänder för att hjälpa Ghosts besättning. Storamiral Thrawn framkommer som ett nytt hot.

Avsnittsinformation

Originaltitel:
Steps Into Shadow

Premiär: 
16 juli 2016 (Celebration Europe)
24 september 2016 (USA)

Längd:
43 minuter

Avsnittsnummer:
Säsong 3, avsnitt 1-2

Produktionsnummer:
301-302

Produktionsbolag:
Lucasfilm

Visa nyheten som publikation.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Rebels S3.E01 – Steps Into Shadow

Inlägg av Dark-lord » 25 september 2016 kl. 13:21

Vilket fantastiskt avsnitt!

Det här avsnittet påminde mig återigen varför jag älskar den här serien, allt jag tycker om i Star Wars fanns i princip inpackat i detta avsnitt.
Spoiler!
Tyckte om hur de drog paralleller till förändringen Luke genomgått när vi ser honom igen i Return of the Jedi, Ezra har vuxit och blivit mäktigare, men tillskillnad från Luke ur en negativ synvinkel också. Han har börjat omfamna den mörka sidan mer, blivit mer otålig och aggressiv, och en splittring har skett mellan Kanan och Ezra. Detta känns verkligen som vad Anakin borde vart i Prequel Trilogin, de utvecklar det hela mycket mer naturligt här och eftersom vi känner Ezra sedan innan bryr vi oss om honom också och ser hur han förändrats.

Kanan har isolerat sig från gruppen och mediterar för sig själv mest hela dagarna. Han möter en mystisk varelse som lär honom om kraften. Lärorna och träningen Kanan fick ta del av var i utmärkt Star Wars anda och kändes verkligen i stil med det Luke lärde sig av Yoda, samtidigt som det var sin egna grej. Vi vet inte vad det var för varelse, och vi behöver inte veta mer om honom. Mystiken och magin kring hela det där gjordes mycket skickligt.

Phantom gick förlorad nu, efter 2 säsonger, det var både oväntat, och fick mig att fundera på ifall det finns något symboliskt i det. Kanske är det ett tecken på hur Ezra mer och mer förstör livet han har bakom sig medan han går in i mörkare territorium.

Jag kan inte sätta punkt på mina tankar om avsnittet utan att nämna skurkscenen vi fick. Tarkin var tillbaka igen, mycket välkommet, Kallus fick även vara med på ett hörn i bakgrunden, ser fram emot att se mer av honom efter att han blev mer sympatisk förra säsongen. Och sen har vi förstås seriens nya huvudskurk, Grand Admiral Thrawn. Jag har själv inte läst Timothy Zahns böcker, så vet inte hur originalkaraktären är skriven från början riktigt(mer än det jag fått berättat av andra), men tyckte om det vi såg av honom i detta avsnitt. Han var inte med mycket, men gjorde direkt intryck. En kall och genialisk taktiker var vad han kändes som, verkligen. Kan vara en värdig ersättare till The Great Inquisitor och Darth Vader.

Slutscenen i detta avsnitt var fin och gav en strimma av hopp och visar att Kanan och Ezras relation är komplicerad. Frågan är inte om det kommer ett klimax där Ezras öde avgörs, utan när.
Ett grymt avsnitt oavsett, och hoppas det håller i sig resten av säsongen. Ser helst att man återgår till strukturen första säsongen hade, där varje del var mer ett kapitel i en större historia.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 25 september 2016 kl. 14:38

Härligt att säsongen har startat äntligen.

Den börja bra, alltid skönt med dubbel-avsnitten, det är den mest passande längden. Säsong 2 tycker jag dock hade en vassare start. Vader var något tyngre som hot, men Thrawn känns bra lika så som han upplevts i tidigare verk, men nu är det canon och de gjorde ingen fördumning av karaktären. Det sköna är väl, Tarkin plockade de fram när gruppen rebeller var liten, Vader plocka de fram när gruppen skulle få fly till det större upproret, men nu först när rebellerna är mer kraftig, då är hotet stort nog för Imperiet att Thrawn plockas fram :wink:

Mycket fokus på Ezra och en del på Kanan. Resten fick stå lite i skymundan. Men Ezra har fått utstå mycket och nu sker ännu mer, mycket till hans nackdel. Den mörka sidan drar starkt. Hoppas de bara kan hålla det nytt och kännas fräsht, för den mörka sidans lockelse har vi hört många gånger.
Avslutningen kändes dock lite tunn, ett mindre framgångsrikt uppdrag bara. Mer hände egentligen inte.
Bra helhetsintryck, men det toppar inte säsong 2 än. Vi får se vad mer de har att bjuda på.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Inlägg av Darth Elooi » 25 september 2016 kl. 18:07

Ett riktigt bra avsnitt. Inte lika stark som förra säsongspremiärer men bra.
Spoiler!
Älskar vad de har gjort med Ezra. Han har blivit väldigt stark i kraften eller så har han bara lärt sig hantera den. Att Hondo är med är inget negativt, han är skön. Man ser också hur de andra där tänker om Ezras utveckling. Det är spännande om det förstår vad som händer.

Kanans konversation med "The Bendu" var väl intressant. Dock så visste jag vad de skulle säga pga förhandstitten på deras Youtube kanal. Det var ju tråkigt. Men hur han lärde sig att se med kraften var väldigt kul och se. Kanan som elev alltså.
Dock så var klippningen där väldigt märklig, 5 sekunder hos de på Phantom och sedan 5 hos Kanan. Detta har de ej gjort förut (vad jag kommer ihåg). Tyckte inte om det.

När de stal Y-vingar och Chopper skulle sitta i en och inte ville fick vi ju förklaringen till i "Chopper avsnittet" i förra säsongen. Det var bara en kul detalj. Där fick man se stormtroopers bli dödade och Hondo vara dum.

Men till det alla väntat på sen Star Wars Celebration. Grand Admiral Thrawn är tillbaka. Har inte läst Thrawntriologin.
Men rösten och hans beslut var något jag inte sett förut. Om han är huvudskurken för säsongen. Kommer då Maul inte vara med mer än vi sett.

På tal om Maul. I Rebels Recon (som rekommenderas) får man se en förhandstitt på nästa avsnitt. Där nämns " The red blades" som alla refererar till inkvisitorerna. Är det Maul som Är den som nämns eller är det en inkvisitor. Själv vill jag nog att det är Maul.
Ett bra avsnitt och jag ser fram emot säsongen.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 2 oktober 2016 kl. 01:15

Jag gillade nog avsnittet mer nu än vad jag gjorde när jag såg det på Celebration. Men det är svårt att bedöma. Avsnittet har ju inget stort klimax som exempelvis duellen med Darth Vader i The Siege of Lothal, men jag tycker nog ändå att det här avsnittet är bättre överlag.

Det är ett steg i rätt riktning, och det känns som om serien börjar göra skäl för sitt namn när det handlar om uppdrag som gynnar rebellerna och inte specifikt jediriddarna.

Kul med Thrawn. Men han gjorde ju inget stående intryck i just det här avsnittet. Hoppas han får mer tid i kommande avsnitt.

Börjar på allvar fundera om det här är sista säsongen. Det har ju ryktats lite om det. Men jag reagerade verkligen på att avsnittet utspelas ett halvår efter Twilight of the Apprentice. Det känns som om de har klippt bort en säsong däremellan. I förra avsnittet lade Ezra händerna på holokronen, och nu får vi helt plötsligt se hur han tagit ett stort steg mot den mörka sidan, mer eller mindre blir räddad därifrån, och holokronen tas ifrån honom.

Tycker det kunde varit intressant att följa tiden däremellan när Ezra döljer att han har holokronen men samtidigt drar nytta av dess kraft och kunskap.
Dark-lord skrev:Tyckte om hur de drog paralleller till förändringen Lukes genomgått när vi ser honom igen i Return of the Jedi . Ezra har vuxit och blivit mäktigare, men till skillnad från Luke ur en negativ synvinkel också.
Vi hade nästan den hä konversationen på annat håll. Men som du vet så föll ditt svar bort. Och så lätt slipper du inte undan. ;)

Det är egentligen ingen kritik mot vad du skriver. Jag tycker det är en intressant iakttagelse som nog stämmer ganska väl. Men jag vill påpeka att även Luke framstod som ond precis i början av nämnda film.
Darth Elooi skrev:
Spoiler!
På tal om Maul. I Rebels Recon (som rekommenderas) får man se en förhandstitt på nästa avsnitt. Där nämns " The red blades" som alla refererar till inkvisitorerna. Är det Maul som Är den som nämns eller är det en inkvisitor. Själv vill jag nog att det är Maul.
När man använt de orden i tidigare avsnitt så har man ju refererat till inkvisitorerna, men jag tror inte att vanliga människor i galaxen har så stor koll på vem som är exakt vad. Så jag tror som du.

Tack för att du påminde mig om Rebels Recon. Jag hade helt glömt att titta den här veckan!
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 3 oktober 2016 kl. 09:52

Fredrik Jonsson skrev:
Dark-lord skrev:Tyckte om hur de drog paralleller till förändringen Lukes genomgått när vi ser honom igen i Return of the Jedi . Ezra har vuxit och blivit mäktigare, men till skillnad från Luke ur en negativ synvinkel också.
Vi hade nästan den hä konversationen på annat håll. Men som du vet så föll ditt svar bort. Och så lätt slipper du inte undan. ;)

Det är egentligen ingen kritik mot vad du skriver. Jag tycker det är en intressant iakttagelse som nog stämmer ganska väl. Men jag vill påpeka att även Luke framstod som ond precis i början av nämnda film.

Hehe, jo, det var väl inte jättemycket till motargument jag skrev till dig(som inte kom fram), utan var till stor del bara att jag poängterade hur det du säger stämmer till viss del. Jag kan i varje fall förstå den synvinkeln. ;)

Luke hotar i början av Return of the Jedi Jabba, stryper hans vakter med kraften och dylikt. Men jag ser det nog snarare som att syftet var att visa hur han vuxit, hur han inte längre är en ung pojke som rusar rakt in utan att tänka, utan en lugn, eftertänksam och kalkylerande munk som är rättfram och allvarlig med det han säger. Själva strypgrejen ser jag som inte allt för grov. Han eliminerade vakterna som stoppade honom bara, och dödade de inte ens.

Tycker det skulle förstöra lite hela grejen med Yodas tilltro till Luke, samt han val att trotsa Kejsaren som en sann Jedi i slutet, om han egentligen var någon slags "Rogue Jedi".

Som sagt, jag förstår hur du tänker med det, men tror inte det är tanken med det hela bara! :P
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

DeathKnight
Wompråtta

Inlägg av DeathKnight » 8 maj 2018 kl. 21:32

Hur ser jag episoden?

Skriv svar