Mandalorier..

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Re: Mandalorier..

Inlägg av Darth Robin » 11 april 2011 kl. 18:44

Dark-lord skrev: Hon den där Satine(från TCW) försörde Mandalorierna och gjorde de till det fredligt pacifistiskt folk :(
Jag vet att Kaxs kommer att hålla med dig på den där pungten.
"As you wich."
―Boba Fet

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 12 april 2011 kl. 16:51

Heh. Som vanligt tänker jag komplicera det med flera svar, Dark-lord:

1) Jag håller med om att TCW har använt mandalorierna på fel sätt, men...

2) att säga att TCW har förstört mandalorierna i allmänhet köper jag inte. Dem är fortfarande awesome i KotOR, i RC, och så vidare. Vet inte om du bara uttryckt dig lite slarvigt (jag gör det hela tiden, så det är inte avsett som en förolämpning) eller om du gör problemet större än det är.

3) Jag förstår, som sagt att du tycker TCW+mandalorier inte funkat (än så länge, åtminstone), eftersom jag, som sagt, håller med. Så jag förstår helt att du inte gillar just de avsnitten i fråga, men...

4) att dem misslyckats med ett par avsnitt, är ingen anledning till att slänga ut hela serien. Det finns element i nästan alla Star Wars-historier jag läst/sett/spelat/whatever, det betyder inte att jag slänger ut SW som helhet. Som sagt, gör inte problemet större än det är.

5) Dark-lord, du vet nog lika väl som jag att den här disussionen redan nötts och blötts rejält i TCW-trådarna. Jag får erkänna att jag tycker det känns lite onödigt att dra upp det här igen, särskilt som du bara sa en redan uttalad åsikt utan att tillföra någonting nytt. Hade egentligen inte tänkt kommentera, men när Robin drar upp mig blev jag ju tvungen :wink:
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 20 april 2011 kl. 12:12

Någon som vet vad som hände med Mandalorierna efter Klonkriget?(Enligt någon bok så utrotades de av Jediriddarna under kriget). Och jag som trodde de utrotades redan innan Ep I(kriget mellan Death Watch och Mandalorierna)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Inlägg av Darth Robin » 20 april 2011 kl. 17:14

Mandalorierma återkommer ju senare: Mandalorian Protektors.
"As you wich."
―Boba Fet

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 24 april 2011 kl. 15:25

Dark-lord skrev:Någon som vet vad som hände med Mandalorierna efter Klonkriget?(Enligt någon bok så utrotades de av Jediriddarna under kriget). Och jag som trodde de utrotades redan innan Ep I(kriget mellan Death Watch och Mandalorierna)
De utrotades inte av Jediriddarna--däremot nämner Episod V-boken att de besegrades av Jedierna, vilket inte behöver vara samma sak :wink:

Enligt Imperial Commando: 501st, så ockuperas Mandalore (planeten alltså, Manda'yaim) av Imperiet. Men Mandalorierna väljer en ny Mandalore (titeln alltså, Manda'lor)--Fenn Shysa--som börjar bygga upp en motståndsrörelse. Det är denna motståndsrörelse som i strider mot Imperiet under inbördeskriget i Marvels gamla series.

Death Watch dyker även upp strax efter Episod III, i allians med Imperiet. Nu när TCW har dragit in Death Watch under Klonkrigen, som fiender till Republiken, så vet jag inte riktigt hur detta gick till eller vad det innebär. I och med att Imperial Commando II inte kommer skrivas (åtminstone inte på länge), så kan det nog dröja tills vi vet detaljerna.

Sedan är det ju inte alla Mandalorier som strider mot Imperiet, även om du inte räknar Death Watch. Många (som Skirata-klanen) försöker hålla sig utanför stridigheterna, av olika anledningar (i Skiratas fall att dem försöker gömma klondesertörer--även om jag har för mig att Jaing Skirata anslöt sig till Shysa senare). Andra exempel på sådana är Boba Fett (som ju jobbar för Imperiet många gånger) och ett stort antal Mandalorier som jobbar för Imperiet i romanen Luke Skywalker and the Shadows of Mindor.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 16 mars 2015 kl. 18:22

Någon som vet hur det blev nu med Mandaloriernas historia i nya Canon? Verkar som så att de var ett krigarfolk förr, men att Satine skapade fred på planeten, en protestansgrupp vid namn Death Watch gör uppror och vill återställa de till ett Spartanskt krigarfolk. Pre Vizsla och Darth Maul går samman och återtar planeten, Darth Maul tar över som ledare över Mandalore och Death Watch när han dödar både Satine och Vizsla. Efter Maul blir besegrad av Sidious vet vi inte vad som händer, men gissar på att någon ny Mandalorian tar över som deras ledare efter Maul lämnat planeten.

Är det några Canon-problem nu då(om man räknar med legends), eller är allt löst eftersom de blev krigare igen?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Skriv svar