Mäktigaste force usern.

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 17 augusti 2010 kl. 22:37

Jedi_Visse skrev:Skulle också kunna lägga min röst på något av de tidigare Sith-lorderna, eventuellt Marka Ragnos eller Naga Sadow.
Marka Ragnos? Va "mäktigt" gjorde han egentligen? Spökade lite och valde en mesig flicksnärts kropp att återfödas i?
Näe, han ligger långt ner på min lista.. :?

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 17 augusti 2010 kl. 22:40

Han var den som byggde upp det Sith Imperium som Naga Sadow sedan använde för att anfalla Republiken. Man vet inte allt för mycket om Ragnos, men trots det så sägs han vara bland de bästa.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 17 augusti 2010 kl. 22:48

Byggde upp? Var får du det ifrån? Att han var den senaste Dark Lorden betyder ju inte att han byggt upp hela Sith Imperiet!

Vilka säger att han vara en av de bästa av? Har inte hört att han är högt i kurs på nått annat sw forum..?

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 18 augusti 2010 kl. 12:24

De säger inte allt för dåliga saker om honom i både kotor 1 och kotor 2.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 18 augusti 2010 kl. 12:34

Jasså?

Säger dom även i spelen att han byggde upp Sith Imperiet då?

:roll:

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 18 augusti 2010 kl. 19:44

Marka Ragnos är en av de mäktigaste sithlorderna som nånsin levt, det vet typ alla bortsett från dig då Emil :? .
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Reptilicus
Rymdpilot

Inlägg av Reptilicus » 18 augusti 2010 kl. 19:51

Sith Imperiet skapades efter att alla Dark Jedis blev bannlysta från Tython och gick i exil på Korriban, där koloniserade Dromund Kaas, Ziost och resten av Sith Imperiet. Men det var väldigt många år innan Naga Sadow var född, så han byggde nog inte upp Imperiet utan han snarare bidrog till Imperiets fall eftersom han valde att attackera Republiken.

Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 19 augusti 2010 kl. 12:02

Darth Bane skrev:Marka Ragnos är en av de mäktigaste sithlorderna som nånsin levt, det vet typ alla bortsett från dig då Emil :? .
Haha, va fan?

Berätta vad det är som gör han så mäktig, och framför allt vart det står!
Snälla, skriv gärna ordagrannt men en korrekt källförteckning!

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 19 augusti 2010 kl. 13:55

Reptilicus skrev:Sith Imperiet skapades efter att alla Dark Jedis blev bannlysta från Tython och gick i exil på Korriban, där koloniserade Dromund Kaas, Ziost och resten av Sith Imperiet. Men det var väldigt många år innan Naga Sadow var född, så han byggde nog inte upp Imperiet utan han snarare bidrog till Imperiets fall eftersom han valde att attackera Republiken.
Marka Ragnos? Var har du fått ifrån att han valde att anfalla Republiken? Det var Naga Sadow som gjorde det! Ja, Sitherna hade anfallit Republiken någon gång före Sadows tid, men vad jag vet finns det ingenting som tyder på att det var under Ragnos styre - det kan lika gärna ha varit någon före honom. Jag skulle till och med säga att det är sannolikt att det var före Ragnos tid, med tanke på att de hinner glömma vägen till Republiken innan Daragon-syskonen dyker upp under Sadows regeringstid.

Att Dark Jedis blev bannlysta från Tython var före Republiken grundades - det var inte samma Dark Jedis som skapade Sitherna. De som senare blev Sither (såsom Ajunta Pall, XoXaan, och Karness Muur, om jag minns rätt) var bara några tusen år före KotOR, och blev bannlysta efter att ha besegrats under slaget om Corbos. Du blandar ihop olika krig med Dark Jedis.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 19 augusti 2010 kl. 18:16

Emil skrev:
Darth Bane skrev:Marka Ragnos är en av de mäktigaste sithlorderna som nånsin levt, det vet typ alla bortsett från dig då Emil :? .
Haha, va fan?

Berätta vad det är som gör han så mäktig, och framför allt vart det står!
Snälla, skriv gärna ordagrannt men en korrekt källförteckning!
Detta står på wookipedia.

Marka Ragnos was a half-breed Dark Lord of the Sith who was immensely powerful, both physically and in the Force.

Bara det säger väl en del och här är lite mer.

Feared, obeyed, and admired among the Sith, he was considered to have been the greatest Dark Lord of the Sith of his age.
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Reptilicus
Rymdpilot

Inlägg av Reptilicus » 19 augusti 2010 kl. 19:15

Kaxs skrev:Marka Ragnos? Var har du fått ifrån att han valde att anfalla Republiken? Det var Naga Sadow som gjorde det! Ja, Sitherna hade anfallit Republiken någon gång före Sadows tid, men vad jag vet finns det ingenting som tyder på att det var under Ragnos styre - det kan lika gärna ha varit någon före honom. Jag skulle till och med säga att det är sannolikt att det var före Ragnos tid, med tanke på att de hinner glömma vägen till Republiken innan Daragon-syskonen dyker upp under Sadows regeringstid.
Ta och läs om inlägget, jag pratade om både Marka Ragnos och Naga Sadow, förlåt om jag var otydlig.

Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 23 augusti 2010 kl. 18:08

Darth Bane skrev: Detta står på wookipedia.

Marka Ragnos was a half-breed Dark Lord of the Sith who was immensely powerful, both physically and in the Force.

Feared, obeyed, and admired among the Sith, he was considered to have been the greatest Dark Lord of the Sith of his age.
Och enligt det där får du fram att han är en av de mäktigaste Sithlordarna som funnits?
Eftersom du var så säker på din sak så antog jag att du hade läst det på något "bättre" ställe än wookiepedia.. Tänk, va skulle din skolfröken säga om du kom och lämnade in en uppgift där du hade skrivit nån wikipedia som källa? :?

Quota från en bok, serietidning eller ett spel där dom verkligen säger att han är bland dom mäktigaste så är jag nöjd. :roll:

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 23 augusti 2010 kl. 19:03

Emil skrev:
Darth Bane skrev: Detta står på wookipedia.

Och enligt det där får du fram att han är en av de mäktigaste Sithlordarna som funnits?
Eftersom du var så säker på din sak så antog jag att du hade läst det på något "bättre" ställe än wookiepedia.. Tänk, va skulle din skolfröken säga om du kom och lämnade in en uppgift där du hade skrivit nån wikipedia som källa? :?

Quota från en bok, serietidning eller ett spel där dom verkligen säger att han är bland dom mäktigaste så är jag nöjd. :roll:
Om du vill ha något från ett spel spela då Kotor och kotor 2 där dom säger en del bra om honom där.

Hittade detta på en annan sajt.

MARKA RAGNOS Dark Lord of the Sith (5,100-5,000 bby). Ruled approximately 5,200 years before Darth Vader. Ragnos was a hafl-breed Sith, a warlord of tremendous physical power and frightening grasp of the Dark Side of the Force. He rose to prominence through a series of short, ruthless campaigns against his enemies. Once he gained control of the Sith Empire, he maintained dominance by pitting his detractors against one another, manipulating them into challening him, or simply assassinating them. Among the Sith, Marka Ragnos was feared, obeyed, and admired. Marka Ragnos retained power for over a century, crushing all resistance - but he expanded the Sith Empire only slightly in all that time. Ragnos was one of the few Sith alive who had researched the history of his people and knew of the Old Republic and its defenders, the Jedi Order. Ragnos knew that if the Sith Empire were to expand too far toward their ancestral home, they would encounter the Republic. He believed the Sith were not yet ready to enter into a protracted war with the forces of the Republic, especially if the Jedi were still as strong as they had been when they defeated his ancestors. Obviously, his views were not shared by all the Sith. Many was his lack of expansion as a sign of weakness and took it as an opportunity - a justification, even - to unseat the Dark Lord of the Sith. At fist irate that the other Sith would so blindly endanger his empire with their ambition, over time Ragnos came to realize that while they were focusing their efforts on him, they were not actually expanding the borders of the Sith Empire, and thus, not precipitating contact with the Republic. Marka Ragnos elected to play to the aggression of the other Sith, to distract them from making a mistake that could bring the Sith Empire to ruin.

Men jag säger inte att han var den mäktigaste force usern genom tiderna bara att han var väldigt mäktig.
och dessutom det är inte vem somhelst som bara kan gå och ta titeln Dark lord of the sith så om man hade den titeln var man mäktig.
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 17 september 2010 kl. 13:18

Titeln "Dark Lord of the Sith" är ingen garanti för makt. Kolla på alla Dark Lords under Kaans tid - många av dem rent patetiska. Tyvärr, jag köper inte ditt resonemang.

Mäktigaste Kraftanvändaren verkar, enligt mig, vara Luke Skywalker, utan tvekan. Jag har för mig att jag läst att han har samma potential i Kraften som Anakin - även om det inte stämmer, så är den förmodligen extremt hög. Han har erfarenheten - från ANH till FotJ har han cirka 40 år som Jedi. Han har breda kunskaper - förutom klassiska Jediförmågor, så kan han även förmågor från Baran Do-munkarna, Aing-Tii-folket, Nattens systrar, Sithlorderna (antar jag, med tanke på Dark Empire, som jag inte läst), och mer. Han har flera sällsynta förmågor, inklusive till exempel Shatterpoint. Han har spöat fler bad guys än som går att räkna.

Och så vidare. Kan hålla på ett tag till, men orkar inte. Som jag ser det är Luke ganska uppenbart mäktigast.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 25 september 2010 kl. 23:55

Man kan ju se det som så att Marka lyckades hålla ihop Sith-Imperiet när ingen annan lyckades. Det var en oerhörd men upprorisk makt han förde befälet över, och när han dog... vad hände? Strider om tronen mellan Naga och Kressh. Och resten blev pannkaka!

Och grejen med Marka är att han är en fucking legend. Han var så stor att han kom tillbaka för att spöka i tusentals år! Det kanske inte bevisar något direkt konkret, men Tavion var ju uppenbart besatt av honom och talade om honom som en av de största.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Skriv svar