Sithernas historia

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Sithernas historia

Inlägg av Kaxs » 9 december 2010 kl. 12:33

Det finns mycket spännande i Star Wars. Något av det jag själv tycker är mest spännande är just titeln till den här tråden - Sithernas historia. Så jag tänkte prova detta: jag ska läsa de historier jag har där Sitherna är med, i mer eller mindre kronologisk ordning (tidslinjen jag kommer följa är denna). Efter varje historia jag läser kommer jag att skriva en liten artikel här där jag kommenterar hur den visar Sithernas organisation, filosofi, och krafter. Så får vi se hur länge jag orkar.

The Hundred-Year Darkness av Ryder Windham

Den här historian finns i Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force. Den berättas av Jedimästaren Vodo-Siosk Baas, via Tedrynholokronen, med en eftertext av Tionne Solusar. Den utspelar sig ca. 7 000 BBY. Om vi antar att 0 BBY är vårt år 2 000 e.Kr., så mostvarar detta alltså 5 000 f.Kr. Ungefär då hjulet uppfanns, om ni vill ha lite perspektiv.

Det här är egentligen inte så mycket till berättelse. Vodo-Siosk Baas berättar kortfattat om hur en grupp Jediriddare gick över till den mörka sidan, använde den för att skapa monster (muterade krigare, riddjur, och så kallade leviatans - jag har ingen aning om hur man säger "leviatan" i plural på svenska). Det hela ledde till krig, de mörka Jediriddarna tvingades i exil, tog makten över Korriban, och grundade Sithimperiet.

Det enda här som var riktigt intressant var egentligen namnet på en av de tidiga Sithledarna - Ajunta Pall. Honom känner vi igen från Knights of the Old Republic, men jag återkommer till varför det är intressant när/om jag pratar om spelet ifråga.

Tionne Solusar tillägger sedan vilket arkeologiskt stöd det finns för det Baas säger - att man har hittat Ajunta Palls grav på Korriban, och daterat den som en av de absolut tidigaste. Sedan berättar hon kort om hur en grupp av Jediriddarna från Nya Jediorden besegrade vad man tror var den sista leviatan. Hände i serietidningen Leviathan, som jag också återkommer till när/om jag läser den.

Det är vad som "händer" i denna "historia". Det säger egentligen ingenting om Sithernas filosofi. Det enda vi får veta om deras organisation är att Ajunta Pall var en viktig ledare, och att dem grundade ett imperium. Det mest intressanta här är deras krafter - vi får veta att redan innan de tog över Korriban, så använde de mörka Jedierna den mörka sidan för att skapa fruktansvärda monster. Bara av den korta beskrivning som ges, så får vi veta att leviatans förtär fiendernas själar - vilket, antar jag, skulle kunna vara värre än att dö, eftersom själen då inte hamnar i "the Netherworld of the Force".

Mer än så fick vi inte veta den här gången. Jag vet som tur är att nästa historia The Golden Age of the Sith innehåller väldigt mycket mer. Tills dess: "The dark side will always be with you."
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Sithernas historia

Inlägg av Wilfer88 » 9 december 2010 kl. 13:14

Måste säga att jag delar fullt ut ditt intresse för Sitherna.

Så mycket faktiskt att jag vill tillägga Karness Muur och Xoxaan (svenska versionen på det namnet är nog Susan :lol: ). Det är 2 viktiga individer från Vector-serien och Legacy.

Blir intressant fortsatt läsning :)
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 9 december 2010 kl. 14:22

Jo, Karness Muur och XoXaan känner jag till. Men jag tänker att om jag bara utgår ifrån filmerna och det jag skrivit om tidigare i tråden (ingenting den här gången, alltså), så kan alla hänga med i vad jag säger. :wink: Innan jag kommer till Vector, så har jag dessutom två volymer KotOR kvar att skaffa, så du får ha lite tålamod innan jag skriver om Karness Muur - eller mycket tålamod, om du vill vänta tills jag kommer till Legacy och pratar om XoXaan :lol:

Eftersom jag inte har något bättre för mig, och första "historien" var lite mesig, så tar jag och skriver en till nu på en gång. Skrev för övrigt fel när jag påstod att nästa är The Golden Age of the Sith - egentligen är det Conquest and Unification:

Conquest and Unification av Kevin James Anderson

Conquest and Unification är kronologiskt första delen i Tales of the Jedi-serien och finns praktiskt att skaffa i samlingsvolymen Omnibus: Tales of the Jedi: Volume 1. Den utspelar sig 5 000 BBY, vilket på vår tidsskala motsvarar 3 000 f.Kr. Vill ni ha lite historiskt perspektiv, så har Egypten just enats under sin första farao. Det är med andra ord på gränsen mellan förhistorien och antiken.

I den här korta historien (12 sidor, om jag räknat rätt) berättas om hur kejsarinnan Teta, tillsammans med två Jediriddare (Odan-Urr och Memit Nadill), besegrar rebellerna på Kirrek och förenar Korossystemet. Vi får följa flera karaktärer under denna strid, både Jediriddarna i fråga och ett par handelsmän (eller ja, en handelsman och en handelskvinna, men detaljer...) Det är dock bara en del av historien som är intressant: när Odan-Urr, som är både Jedi och bibliotikarie (en mycket trevligare sådan än Jocasta Nu i Klonerna anfaller), tänker på Sitherna. Det är inte mycket som står, så jag kan helt enkelt citera det:

"[...][Odan-Urr] continues to be fascinated by lore and history... ...especially the history of the SIth. The ancient struggle of the light side and dark side, the First Great Schism of the Jedi Knights... The Dark Jedi, finally defeated after a century of bloodshed, took their battered ships into exile... ...crossing the galaxy into the unknown... There the vanquished Dark Jedi found a primitive civilization, a new people to dominate -- the Sith! The Dark Jedi were treated as gods... ...with unlimited resources and willing slaves, the Jedi Exiles forged the Sith Empire, bringing about a Golden age... of evil!"

Det här är alltså mer eller mindre en ny beskrivning av vad som hände i The Hundred-Year Darkness. I stort sett ingenting nytt. Det som kan vara värt att notera, är att de mörka Jedierna tydligen inte behövde strida för att ta makten över Korriban. Deras krafter, teknologi, och utseende var tillräckligt för att dem skulle verka som gudar - och för att göra Sitherna till villiga tjänare av dessa ny Sithherrar, dessa "Dark Lords of the Sith". Det är en liten detalj som kommer bli mycket mer intressant senare, när jag skriver om E-böckerna i Lost Tribe of the Sith-serien.

Nästa gång blir det The Golden Age of the Sith. Tills dess: "The dark side will always be with you."

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 9 december 2010 kl. 16:10

Sitherna är ju det mest intressanta i hela star wars så fortsätt med detta Kaxs, mycket bra ide :wink:
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 december 2010 kl. 16:17

Finns det nån bra serietidning, bok eller bildlexikon som man lär sig om Sithernas och order mycket i?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 9 december 2010 kl. 16:49

Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force, av Ryder Windham, Tales of the Jedi-serien, av Kevin James Anderson och Tom Veitch, och Darth Bane-trilogin, av Drew Karpyshyn, är mina hetaste tips. Detta är några av dem som jag kommer prata mest om här i tråden.

För övrigt, så får ni gärna dela med er av tankar och frågor om vad jag skriver. Även om det är artiklarna som är huvudsyftet med tråden, så är det kul med lite diskussion också :wink:

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 9 december 2010 kl. 17:34

Kotor-spelen är inte dåliga dom heller om man finkammar spelet på dess innehåll :wink: Legacy serietidningen bjuder på mycket Sith-info, eftersom Rule of One är helnytt där. Kotor i serietningsformatet som utspelar sig före spelen är dock nästan helt innehållslösa på information om Sither. Men jag kan gissa att TOR kommer att bjuda mest Sith-innehåll än vad något annat verk gjort :wink:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 9 december 2010 kl. 17:45

Wilfer88 skrev:Kotor-spelen är inte dåliga dom heller om man finkammar spelet på dess innehåll :wink:
Ja, jag måste se till att skaffa en fungerande dator så att jag kan spela igenom dem igen innan jag skriver om dem. Och finkamma dem ska jag göra: blir nog att köra igenom spelen några gånger och anteckna vad jag får veta. Mycket bra information där. Fast man behöver ju knappast finkamma dem för att få reda på hur mycket som helst ;)
Wilfer88 skrev:Men jag kan gissa att TOR kommer att bjuda mest Sith-innehåll än vad något annat verk gjort :wink:
Ja, bara romanen Fatal Alliance, de båda webcomics vi fått (Blood of the Empire och Threat of Peace), och hemsidan innehåller redan ett ton av information. Ska bli spännande att se hur det knyter an till tidigare historier. Jag hade till exempel inte tänkt på tidigare, att "the Dark Council" från TOR förmodligen har sitt ursprung i Sithrådet på Ziost i The Golden Age of the Sith. Det är sådant jag hoppas kunna få fram genom detta "projekt".

Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 9 december 2010 kl. 22:19

Riktigt kul att läsa, kommer följa tråden med stort intresse! :D
Har länge spanat på att göra min egen version av en tidlinje men tiden har tyvärr aldrig funnit! :(

Ett liten kommentar på dina texter, eller möjligtvis mer en fråga.. Varför har du jämnfört med våran tid? Vad finns det för relevans egentligen? Antagligen är det bara jag som är seg idag och inte förstår, men dom flesta kan väl räkna ut att 7000 år är även 7000 år i våran tideräkning? :wink:

Hoppas att projekter fortsätter hela vägen, och enormt med creeds till dig! :D

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 10 december 2010 kl. 08:35

Kul att du också gilar tråden! :D

Och ja, jag hade tänkt göra en ordentligt tidslinje bara av det material jag själv har, men inte ens det blev av... Så mycket enklare att ta någon annans! :P

Tideräkningen tycker jag är intressant. En del döda Sither, som Marka Ragnos och Exar Kun, kommer tillbaka tusentals år efter sin död. Då kan det vara intressant att ha lite perspektiv på det hela - att Tavion Axmis möter Marka Ragnos, till exempel, är tidsmässigt ungefär som om vi skulle möta den första av Egyptens faraoner. Vilket är en fascinerande tanke, som kan vara värd att ha i bakhuvudet.

EDIT: Här kommer nästa (tänker försöka göra cirka en om dagen):

The Golden Age of the Sith av Kevin James Anderson

Det här är en serietidning i sex delar, som finns praktiskt att läsa i Omnibus: Tales of the Jedi: Volume 1, precis som Conquest and Unification. Historien är skriven av samma författare (Kevin J. Anderson) och tar vid strax efter Conquest. Tidsepoken motsvarar alltså fortfarande tidiga Egypten. Eftersom The Golden Age är betydligt längre än vad jag skrivit om tidigare, så tänker jag dela upp min "undersökning" lite.

Organisation

Som vi vet från The Hundred-Year Darkness, så har Sitherna under den här tiden ett imperium. Imperiet är indelat i flera delar, som består av drygt tio system vardera. Var och en av dessa grupper styrs av en Sithlord. Sithlorderna utgör vad som verkar vara någon motsvarighet till Jedirådet, eller en regering. Politiken är ungefär vad man kan förvänta sig från Sither: full av bedrägerier och förräderi. Men detta Sithråd verkar vara oväntat demokratiskt.

Sithlorderna leds av en "Dark Lord of the Sith", som verkar vara deras "kejsare". Hur väljs denna "Dark Lord"? Svårt att säga hur det brukar gå till. När Marka Ragnos dör, så försöker Ludo Kressh och Naga Sadow duellera om vem som ska få titeln. (Duellen avbryts när Ragnos ande dyker upp och stoppar dem - varför gör aldrig våra döda ledare det? Hade säkert stoppat många konflikter i världen.) Men i slutändan sker det hela med en demokratisk omröstning i rådet, där Sadow väljs med översvallande majoritet.

Sadows kröning är också spännande. Det släpps nämligen två skorpionlika djur på hans panna. Där bränner de på något sätt in ett märke. Jag vet inte riktigt hur det gick till, men det är väldigt mycket coolare - och, för Sitherna, passande - än att bara sätta en krona på hans huvud.

Vi får också veta att Sithimperiet sedan länge har något av ett klassystem. Jag citerar:

"[...]a meek and servile slave class..."
Dessa slavar verkar ha få eller inga rättigheter - förmodligen det senare. Under Ragnos (en tidigare Dark Lords) begravning, så stängs flera stycken in för att dö med honom. Brutalt, fruktansvärt, men oerhört passande för den brutala kultur jag föreställer mig att Sitherna har.

"...an intelligent and nimble engineer class..."
Vill bara säga hur skumt det är att dessa ingenjörer kan bygga rymdskepp, effektiva nog att förklara krig mot Republiken, men inte verkar veta hur man gör bättra handvapen än svärd och spjut. Bara en märklig - men intressant - kontrast.

"...others [of the Sith race] interbred with the early exiled Jedi -- like the ancestors of Ludo Kressh -- watering down powerful bloodlines…”
Vi vet att dessa mörka Jedier behandlades som gudar. Personer som Ludo Kressh, med både Sith- och Jediblod i ådrorna, skulle då vara något slags halvgudar. Jag tycker det är fullt logiskt att dem då blir mäktiga. Vi har sett liknande saker i verkligheten - Egyptens faraoner påstod, till exempel, att de härstammade från gudar.

"...most useful of all were members of the vicious Massassi warrior class.”
Vi ser att Massassi-krigare lyder under folk som Naga Sadow och Ludo Kressh. Men om de är de mest användbara, så verkar dem vara högsta klassen under denna "halvgudaklass". I så fall ser det ut som att rangordningen mellan klasserna är så här:

- Halvgudaklassen.
- Massassi-krigarna.
- Ingenjörerna.
- Slavarna.

Filosofi

Som sagt, så är Sitherna även under den här tiden ivriga med förräderi och bedrägeri. Men imperiet är något splittrat mellan två filosofier: de konservativa Sither som leds av Ludo Kressh och de liberala Sither som leds av Naga Sadow.

Kressh och hans gäng är ganska defensiva. Dem är inte intresserade av att ta över galaxen. Dem är inte rädda för konflikter - de går ut under protest när Sadow väljs till Dark Lord - och vill gärna ha makt - som sagt, så försöker Kressh bli Dark Lord. Men de är konservativa och fokuserar hellre på att behålla vad dem redan har.

Sadow och hans gäng är aggressiva. När dem hittar vägen till Republiken, så vill dem genast anfalla och ta över galaxen. Sadow själv är uppfinningsrik, och tvekar varken till att använda brutalt våld eller listig manipulering. Han sätter inga gränser, utan mördar sig egen mästare (Simus) utan att tveka.

Krafter

Så fort Sithplaneten Korriban dyker upp ser vi spännande saker. Det är en beskrivning av en plats, ”Valley of the Dark Lords”, där Sithernas ledare begravs. I beskrivningen står det bland annat ”…guarded by vicious creatures…” Det kan tolkas på flera sätt. Är det vilda djur som bara råkar ha sitt revir där, eller är de på något sätt tränade till att vakta – och om dem är det, vem har tränat dem? De levande Sitherna? De döda? Kanske den mörka sidan själv? Jag tror vi kommer hitta delar av svaret några tusen år senare (i romanen Path of Destruction).

Ett par sidor senare händer någonting annat spännande. Marka Ragnos, som just begravts, återvänder som ett spöke. Det är alltså inte bara Jediriddare som Qui-Gon Jinn, Obi-Wan Kenobi, Yoda, och Anakin Skywalker som kan göra det. The bad guys can too. Jag citerar Ragnos: ”The chains of the grave cannot hold a Dark Lord of the Sith… …not when all the forces of the dark side demand that I speak.”

Okej, vänta lite. Vilka är dessa “forces of the dark side”? Är det andra döda Sithlorder? Eller något ännu värre? I filmerna pratar dem om ”the Will of the Force”. Är det möjligt att inte bara Kraften, utan den mörka sidan själv, har en vilja? Vi får inget svar, men det är helt klart värt att tänka på.

Om vi spolar tillbaka lite, till början av Ragnos begravning, så säger Ludo Kressh: ”Marka Ragnos, great Dark Lord, wear this victory helmet during your battles in the afterlife.” Här blev jag tvungen att fundera: hur mycket vet Kressh om efterlivet? Har någon annan Sith kommit tillbaka och berättat? Eller gissar han bara, kanske utifrån Sithrasens egen religion? Värt att notera är att när Ragnos spöke dyker upp, så bär han hjälmen i fråga. Kanske var det mer än en religiös handling. Kanske visste Kressh faktiskt vad han pratade om.

Vi fortsätter framåt lite…

En av Sadows allierade i Sithrådet är Simus. Han förlorade sitt huvud i strid med Marka Ragnos själv. Men han dog inte. Hans huvud fortsatte leva. Han använde sina Sithkrafter för att överleva, även om han bara var ett huvud. Ooookej… Synd att inte Dooku visste hur man gjorde!! :P

Om vi fortsätter lite till…

Gav Daragon får lite undervisning i Kraften av Sadow. Han lär sig bland annat att skapa vad jag tror är illusioner, som under hans kontroll tar formen av brinnande ormar… och hans syster, Jori. Sithmagi, i alla fall. Och han verkar använda en besmyckad handske av något slag. Väldigt mycket fantasy över den här delen av Star Wars… och jag gillar det! Ett liknande föremål, som också aktiveras med Kraften, används för att skicka ett meddelande från Gav till Jori.

Det sista jag vill nämna är hur Kressh reagerar när han får veta hur Sadow förrått dem. Han skriker namnet ”Sadow” upprepade gånger, högre och högre. Och han krossar utan någon större ansträngning en staty av sten… med bara Kraften som hjälp! Man kan säga vad man vill om Ludo Kressh, men han vet hur man avreagerar sig när man är på dåligt humör! ;)

Det var allt för den här gången. Nästa gång diskuterar jag Fall of the Sith Empire, också av Kevin James Anderson. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 11 december 2010 kl. 11:39

Fall of the Sith Empire av Kevin James Anderson
Det börjar bli lite tjatigt, men Fall of the Sith Empire finns i Omnibus: Tales of the Jedi: Volume 1, är skriven av Anderson, och motsvarar tidsmässigt det tidiga Egypten.

Organisation
Inte så mycket nytt. Vi får veta att planeten Ch’hodos (eller Ch’Hodos, jag är inte säker) är Sithlorden Shar Dakhans huvudbas, och att Khar Shian är Naga Sadows huvudbas. Jag hade förväntat mig att han skulle ha flyttat sitt högkvarter till Ziost, nu när han är ”Dark Lord” (jag tror jag glömde nämna i förra artikeln att Ziost är huvudstadsplaneten i Sithimperiet), men det tar förstås tid – tid som han istället utnyttjar för att planera sin invasion av Republiken. Gav Daragon (enda fullblodsmänniskan i Sithimperiet) får befäl över Sadows styrkor, medan Sadow gör sitt för att stödja sina trupper (jag återkommer till det under rubriken "Krafter").

Filosofi
Inget nytt över huvud taget. Vi får ytterligare bevis på att Kressh och hans konservativa följeslagare inte är rädda för konflikter, när dem öppet förklarar krig mot Sadow.

Krafter
Här händer nya saker, däremot. För det första, när Sithernas soldater försöker få sina krigsdjur att gå ombord på skeppen, så säger en av dem ”We’ll have to indoctrinate the creatures with standard command coding en route.” Inget ”haha” som antyder att det är ett skämt. Är han alltså seriös? Med tanke på vad den mörka sidan kan göra, så skulle det inte förvåna mig. Som i många andra frågor finns inget svar.

Jori Daragon visar senare upp en Sithamulett för kejsarinnan Teta. Hon säger att Sitherna använder dem för att fokusera sina krafter. Tydligen så har Jori och Gav dessutom varsin motsvarande amuletter, som reagerar när den andra är nära – vilket säkert är praktiskt i vissasituationer. Är detta anledningen till varför alla Sithlorderna har så mycket smycken? Kanske är det inte bara att dem är fåfänga och vill visa upp sin materiella makt för rivaler, utan att det faktiskt har ett praktiskt värde?

Bara en sida tidigare presenteras ett av de mest spännande rymdskeppen någonsin: Naga Sadows ”Sith Meditation Sphere”. I detta skepp sitter Naga Sadow och ser ”hela galaxen i sitt sinne” (min översättning), och använder Kraften för att skapa illusioner som får Gav Daragons försök (i The Golden Age of the Sith) att se ut som en tändsticka bredvid solen. Istället för att skapa bilder runt handen på sig själv, så skapar han illusioner av hela arméer – flera stycken samtidigt, på olika planeter, varav åtminstone en (Coruscant) ligger många ljusår bort! Om det inte är makt, så vet jag inte vad som är det.

Eftersom denna meditationssfär, som Sadow sitter i, varken är hans bästa skepp eller hans flaggskepp, så antar jag att den på något sätt hjälper honom att fokusera Kraften. Kanske är den byggd på samma principer som Jori Daragons Sithamulett? Det där med Sithmagi är lurigt, så jag har inget svar. Men oavsett om han behöver sfären för att kunna göra det, så är Sadows illusioner bland det mest imponerande i Sithernas historia. Även om dem försvann så fort hans koncentration bröts.

I kriget som följer, så använder Sitherna flera olika monster (orkar inte kolla upp på Wookieepedia vad dem heter). Jag undrar om några/alla av dem är skapade med hjälp av Kraften? Det var ju trots allt så dem mörka Jedierna, som sedan blev Sithlorder, började sin resa i den mörka sidan.

Sedan, i slutet av det korta kriget, så händer det mest imponerande av allt: med bara sina Sithkrafter till hjälp, så får han en hel stjärna att explodera! Dödsstjärnan kan spränga planeter, men som Darth Vader säger, så är teknologisk makt ingenting mot vad Kraften förmår. Sadow bevisar att Vader har rätt (och kom inte och prata om Sun Crusher nu, jag tar den diskussionen vid ett senare tillfälle...)

För övrigt bär Ludo Kressh någonting som är märkligt likt den ”victory helmet” han gav till Marka Ragnos. Jag hoppas han bär den i sina strider i nästa liv – han kommer att behöva det, för Kraften är tydligen inte med honom.

Och för kronologiskt sett första gången, så får vi se en Sithholokron! Jediriddaren Odan-Urr hittar den på ett övergivet Sithskepp. Tydligen var Jediriddarna minst lika tidiga med att använda holokroner, för Odan-Urr vet genast vad det är han håller i handen – även om den är annorlunda från alla han sett tidigare.

Det var allt för den här gången. Nästa gång skriver jag om första romanen hittills, Crosscurrent av Paul S. Kemp. Tills dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 12 december 2010 kl. 12:49

Crosscurrent av Paul S. Kemp

Crosscurrent är en svår källa att skriva om. Varför? Den utspelar sig delvis mitt i Fall of the Sith Empire (tidiga Egypten), delvis 5 041 och ett halvt år senare (ungefär 30 år in i framtiden). Den innehåller dessutom två helt skilda Sithgrupper – delar av Naga Sadows Sithimperium (från Fall), och Darth Krayts ”One Sith”. För enkelhetens skull delar jag upp det: jag kommer bara att prata om den gamla delen nu, och återkomma till One Sith när jag kommit så långt i min ”undersökning” av Sithernas historia (om en halv evighet, alltså).

Också värt att tänka på är att Crosscurrent är svår att få ihop med Fall – i serietidningen beskrivs kriget mellan Republiken och Sithimperiet som kort, med (så vitt jag vet) bara tre-fyra strider. I Crosscurrent ges intrycket av ett mer traditionellt, utdraget krig – tillräckligt långt för att Jedier (såsom Saes Rrogan) ska gå över till den mörka sidan och få hög rang inom Sithimperiet. Som tur är, så är det inte min uppgift att få ihop det. Jag vill veta vilka Sitherna är, inte exakt vad dem gör och hur lång tid det tar.

Organisation

I The Golden Age of the Sith och Fall of the Sith Empre får vi inte veta mycket om hur Sitharmén är organiserad. Det enda vi vet är att Sithfolket själva har en krigarklass som heter Massassi. Här får vi däremot veta desto mer. Åtminstone om de delar av Sitharmén som lyder under Naga Sadow – vi får inte veta någonting om Ludo Kresshs styrkor.

Till ingens förvåning, så lyder varje Sithkryssare under en kapten. Vi får veta att två av skeppen, två ”Sith dreadnoughts” som heter Harbinger och Omen, lyder under kaptenerna Saes Rrogan respektive Yaru Korsin. Båda är tränade i att använda den mörka sidan. Det verkar som att de flesta officerare med hög rang är det – den enda vi känner till tidigare är Gav Daragon, från Fall of the Sith Empire, och även han har Sithträning.

Det verkar också som att andra-i-befäl på Sithkryssare, åtminstone de större sådana, är en överste (”Colonel”) – vilket är märkligt, eftersom det är en armérang. Whatever. Det är ju inte direkt ett problem. Los Dor är i alla fall överste på skeppet Harbinger. Förutom att han är andra-i-befäl, så har han också en viktig roll: han spionerar åt Sadow. Harbinger är på ett mycket känsligt uppdrag (att hämta så kallad Lignan-malm), och Dors uppgift är att se till att all malmen överlämnas till Sadow.

Varje skepp har också ett antal andra officerare, såsom löjtnant Llerd, varav åtminstone några har specifika uppgifter. Vi får till exempel se en ”weapons officer”, en ”communications officer”, och en ”bridge security officer”. Den sistnämnda är en Massassi, som för befäl över skeppets soldater – som alla verkar vara Massassi-krigare. Och dessa krigare verkar vara indelade i vad dem kallar ”security details”. Det framgår aldrig hur många krigare som ingår i varje sådan grupp, men det verkar troligt att det motsvarar en grupp (”squad” = 4 till 12 soldater).

Också värt att nämna är att Massassi-krigarna inte bara bär primitiva vapen, utan också blastergevär. Ingenjörerna har överträffat sig själva! (Eller så är vapnen stulna från Republiken, svårt att veta…)

Varje skepp har också en besättning tränade för att bekämpa eldsvådor och liknande. Första gången kronologiskt vi ser brandmän i Star Wars.

Slutligen, så har åtminstone Harbinger en forskningsdroid (8K6) ombord. Det kan ha att göra med uppdraget dem är på, men jag jag gillar idén att alla större Sithskepp har en ombord för att ge råd till befälhavaren.

Filosofi

Den enda Sithen vi får veta hur han tycker och tänker är kapten Saes Rrogan. Som sagt, så tillhör han Naga Sadows styrkor. Han hör alltså till den liberala, aggressiva gruppen – deras mål är att ta över galaxen. Och han är fullt villig att låta den mörka sidan styra. Jag citerar: ”He had […] embraced the teachings of the Sith. But he had never felt closer to whole than he did now, moments before he would murder his former Master. He was a hunter, a warrior, a Kaleesh.” Det verkar alltså som att Saes, trots att han är en tidigare Jedi, fullt har accepterat den mörka sidan.

Samtidigt verkar han vara mer ärlig och hedersfull än Sadow. Istället för att skicka alla sina Massassi-krigare på sin tidigare Jedimästare (Relin Druur), så går han själv för att möta honom. När Relin vill att de slåss utan ljussvärd (läs boken om ni vill veta varför han vill det!), så går Saes utan att tveka med på det. Det känns inte som att Sadow hade gjort så – Sadow hade väntat tills Relin lagt undan sitt ljussvärd, sedan hade han rusat fram och huggit ner den obeväpnade Jedin. Men Saes har en heder som vi inte har sett hos Sitherna tidigare.

Sitherna lär ut att starka känslor är bästa sättet att få makt. Saes verkar tro (korrekt eller felaktigt, jag vet inte) att detta också gäller positiva känslor. När Relin sakta faller mot den mörka sidan, så beundrar Saes öppet sin tidigare mästares aggressivitet. Saes är glad att Relin äntligen låter sina känslor styra – då är Relin plötsligt mänsklig, lever livet fullt ut. ”Now he [Saes] could kill him [Relin] with true affection in his heart.”

För att vara Sith, så verkar Saes alltså ha en ovanlig respekt och välvilja inför andra. Ej sagt att han inte är grym och hänsynslös när det krävs. När hans jaktpiloter misslyckas, så hade han förmodligen avrättat hela bunten – om han inte varit fast fem tusen år in i framtiden, utan ett imperium som kan förse honom med nya piloter.

Trots det är det spännande att se en Sith som inte bara är arg och hatar, utan som faktiskt visar upp positiva känslor också.

Krafter
Här finns det egentligen inte så mycket att nämna om Sithernas egna förmågor. Vi ser telekinetiska förmågor, vi ser ”Force lightning”, inget ovanligt helt enkelt.

Det som måste nämnas (det passar inte under rubriken ”Krafter”, men passar ännu sämre under de andra…) är Lignan-malmen. En malm vars molekulära struktur gör att den förstärker den mörka sidan. Som naturare är jag naturligtvis skeptisk – för det första: hur ska en molekyl se ut för att förstärka den mörka sidan? För det andra: metaller (som malm till största delen består av) kan över huvud taget inte bindas i molekyler. Men skit samma. Det är science-fiction.

Malmen kan i alla fall användas för att kunna utföra extrema saker med den mörka sidan – den verkar höja en genomsnittlig "Force-sensitive" till The Force Unleashed-nivå, så att säga. I deras slutliga duell, så använder både Relin och Saes den. Det som också är spännande är att det verkar vara en förbrukningsvara – när man använt en bit av den för att göra något coolt, så går den biten inte längre att använda för att förstärka den mörka sidan. Kanske är det alltså den mörka sidan som på något sätt håller ihop denna onaturliga malm? Det skulle förklara både hur den kan vara sammankopplad med den mörka sidan, hur metallerna kan bilda en molekyl, och varför det är en förbrukningsvara.

Den här gången fick vi alltså se hur Sadows militär är uppbyggd, hur Sithkaptenen Saes Rrogan ser på omvärlden, och att det finns en onaturlig molekyl som kan förstärka den mörka sidan. Spännande. Nästa gång återvänder vi till Tales of the Jedi-serien med Ulic Qel-Droma and the Beast Wars of Onderon. Tills dess: "The dark side will always be with you."

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 12 december 2010 kl. 13:01

Hur kan du veta allt?

Om jag köper fler serietidningar och böcker, tror du jag blir lika bra som du då? :o
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 12 december 2010 kl. 14:48

Det jag skriver i den här tråden är saker man får veta om man läser källorna jag pratar om. Jag försöker att inte blanda in källorna jag inte pratat om (förutom filmerna). Om du läser de (*räknar snabbt*) 5 källorna jag pratat om hittills noggrannt, så får du veta allt det här och mer.

Det som gör att jag inser mycket mer nu, än när jag läste källorna första gången, är två saker:
1) Jag letar medvetet efter saker när jag läser - i det här fallet information om Sitherna.
2) Jag funderar över det som står. Jag tolkar in alldeles för mycket i konstiga meningar och drar förmodligen helt fel slutsatser :P

Man inser inte hur mycket information det finns i böckerna/serietidningarna förrän man letar aktivt efter informationen.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 13 december 2010 kl. 15:46

Ulic Qel-Droma and the Beast Wars of Onderon av Tom Veitch

Vi fortsätter vår resa genom Omnibus: Tales of the Jedi: Volume 1 med Ulic Qel-Droma and the Beast Wars of Onderon. Däremot lämnar vi Kevin James Anderson bakom oss, och övergår till serieförfattaren Tom Veitch. Dessutom hoppar vi fram tusen år i tiden, till 4 000 BBY. De motsvarar alltså 2 000 f.Kr. – i vår värld har riktig skrift just uppfunnits, och vi har lämnat förhistorien bakom oss för att på riktigt gå in i antiken.

Organisation

Sitherna i den här historien är en kungafamilj på planeten Onderon. Jediriddaren Freedon Nadd blev fyra århundraden tidigare lärling till en ”Dark Lord of the Sith”. Men han kan inte bli ”Dark Lord” själv utan att döda sin mästare (vi minns ju från The Golden Age att det bara kan finnas en Dark Lord). Enligt Jedimästaren Arca Jeth (som berättar om Freedon Nadds bakgrund), så kunde han inte ens bli en ”vanlig” Sithlord.

Okej, vi stoppar lite där. Vi vet att det funnits många Sithlorder samtidigt. Vi vet att Naga Sadow blev en ”vanlig” Sithlord medan hans gamla mästare (lord Simus) fortfarande var i livet. Varför kunde då inte Nadd bli Sithlord även om hans mästare levde? Jag ser två möjliga svar på denna fråga:

1. Om Nadd blev Sith 400 år tidigare, så var det alltså 600 år efter Fall of the Sith Empire. 600 år är lång tid för en organisation att förändras på (för 600 år sedan var romersk-katolska kyrkan till exempel världens mäktigaste organisation – det är den knappast längre). Reglerna för att få bli Sithlord kan alltså ha ändrats.
2. Mäster Arca Jeth kan helt enkelt ha haft fel. Även om Jediriddaren Odan-Urr hittade en Sithholokron 1 000 år tidigare, så tvivlar jag på att Jedierna vet allt som finns att veta om Sitherna.

Oavsett varför han inte kunde bli Sithlord, så åkte han till Onderon, där han kunde få obegränsad makt. Han gjorde sig till kung av stadsstaten Iziz och förbjöd folket att lämna planeten. Det är trots allt lättare att behålla kontroll över en isolerad plats. De som protesterade mot hans styre slängdes ut i vildmarken – en vildmark full av monster.

Därefter lät han sina kunskaper om Sithernas läror gå i arv, till de nuvarande härskarna – drottning Amanoa och kung Ommin. Dessa två regerar fortfarande med samma järnhand. Men nu, när Onderon håller på att bli en del av Republiken, så döljer i alla fall Amanoa sina mörka krafter så gott hon kan (vi vet ingenting om Ommin än – han är inte med i den här historien). Hon försöker lura Jedierna att det är de utstötta (de som protesterat mot den mörka sidans styre) som är de onda.

Filosofi

Iziz är en totalitär diktatur, där kungahuset verkar ha absolut auktoritet. De är Sither, trots allt. De vill inte ha det på något annat sätt. Den som protesterar bli utslängd – när hennes dotter vill skapa fred med de utstötta, så hotar Amanoa till och med att döda henne. De som kan hjälpa härskarna manipuleras till att göra det. Ganska typisk Sithfilosofi, helt enkelt.

Krafter

Drottning Amanoa verkar ganska duktig på att dölja sina mörka krafter. Ingen av Jedieleverna Tott Doneeta, Cay Qel-Droma, och hans bror Ulic känner den mörka sidan i henne. Trots att hon ser minst lika illa ut som Palpatine. Tott tycker att någonting känns skumt, men inte mer än det.

När hon blir tillräckligt arg (hon misslyckas första försöket), så kan Amanoa dessutom åkalla Freedon Nadds ande och den mörka sidans krafter. Jag citerar: ”There is a great roaring sound, and the three Jedi and the young couple find themselves immersed in powerful waves of darkness. Ulic’s thoughts are thrown into confusion… fear rises in him like a black tide—“

Amanoa tar alltså på något sätt bort ljuset. Inte så att hon gör det omöjligt för ljus att skapas (Jediernas ljussvärd lyser som vanligt), men så att det redan existerande ljuset försvinner. Jag är nyfiken på hur det rent fysikaliskt går till – håller hon ljuset stilla telekinetiskt, är det en illusion, eller hur är det? – men det är coolt i alla fall. Dessutom skapar det en känsla av oro och tvivel hos Jedierna – och, som vi vet från Yodas lektioner i Rymdimperiet slår tillbaka, så måste en Jedi tro på sig själv för att kunna använda Kraften.

Senare, under den stora striden om Iziz, så använder hon den mörka sidan för att sänka hoppet och skapa oro och rädsla hos Jediriddarna och deras allierade. Hennes fiender har inte en chans förrän Jedimästaren Arca Jeth dyker upp och stoppar henne. Varför har inte Sveriges armé några Sither? Hade kunnat vara användbart.

Sedan, något spännande: när Arca Jeth dyker upp hos Amanoa, vid Nadds grav, så dör drottningen. Arca säger då: ”I didn’t kill her. The dark power that supported her has fled.” Amanoa använde alltså på något sätt den mörka sidan för att få stöd. Om hon behövde det för att hon var gammal (70 år), eller för att hon just använder den mörka sidan, det vet jag inte. Det antyds att det är det senare. Oavsett, så är det intressant att hon kan använda den mörka sidan för att hålla sig vid liv. Vi kommer att se flera liknande saker i framtiden.

Det här var alltså vad drottning Amanoa, en kvinna som förmodligen aldrig fått någon formell Sithträning, kunde göra. Det får mig att undra vad hon hade varit kapabel av med Sithträning! Och hur är det med hennes man, kung Ommin? Det kommer vi få veta. Men innan dess blir det The Saga of Nomi Sunrider, också av Tom Veitch. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Skriv svar