Sithernas historia

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Sithernas historia

Inlägg av Wilfer88 » 13 december 2010 kl. 20:06

Skulle vilja påpeka bara att när Amanoa verkar "ta bort ljuset" så tror jag att det handlar om Sith Battle meditation av en extrem form som används direkt på ett färre antal personer.

Tror också wookieepedia säger att Amanoa var en lärling till Freedon Nadd och även fick träning av sin man.

Fortsätt som du gör. Det är få detaljer jag saknar, eftersom jag läst det mest av det du läst (med undantag hittills här Crosscurrent-delarna.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 14 december 2010 kl. 07:35

Wilfer88 skrev:Skulle vilja påpeka bara att när Amanoa verkar "ta bort ljuset" så tror jag att det handlar om Sith Battle meditation av en extrem form som används direkt på ett färre antal personer.
Sant. Fast jag försöker ju dra slutsatser bara utifrån det jag läser, och där står det inget sådant. Märkligt dessutom i så fall att ljuset försvinner för hennes vakter också - de ser bara Cay Qel-Droma för att ljussvärd lyser. Och hela det här att hon kallar till sig Freedon Nadds ande för att göra det får mig att tro att det rör sig om någonting annat.
Wilfer88 skrev:Tror också wookieepedia säger att Amanoa var en lärling till Freedon Nadd och även fick träning av sin man.
Som sagt, jag försöker att bara dra slutsatser utifrån vad jag läst hittills. Kung Ommin och Freedon Nadd, och hur dem är inblandade, återkommer jag till i The Freedon Nadd Uprising .
Wilfer88 skrev:Fortsätt som du gör. Det är få detaljer jag saknar, eftersom jag läst det mest av det du läst (med undantag hittills här Crosscurrent-delarna.
Härligt att jag lyckas, i så fall 8)

Och Crosscurrent kan jag verkligen rekommendera. En av de bästa Star Wars-böcker som getts ut de senaste åren.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 15 december 2010 kl. 14:58

Kaxs skrev: 4 000 BBY. De motsvarar alltså 2 000 f.Kr.
Förlåt att jag tränger mig på, men vad är din källa till det?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 15 december 2010 kl. 15:05

Jag sa i mitt första inlägg att jag antar att 0 BBY motsvarar år 2 000 e.Kr. Det är inget officiellt, utan bara jag som skriver en jämförelse för att få lite perspektiv på hur länge sedan det är i jämförelse med filmerna. Jag hade kunnat säga att det motsvarar 1977 eller 2010 eller vilket år som helst, men 2 000 är lättare att räkna på - jag valde det bara för enkelhetens skull.

Så, kort sammanfattat: Det är inget officiellt, och jag har inte påstått att det är officiellt, så jag behöver ingen källa. :wink:

EDIT: För övrigt insåg jag för en stund sedan att jag råkat hoppa över en massa källor - både Lost Tribe of the Sith-serien och TOR-timeline-inlägget Rebirth of the Sith Empire. Blir att skriva om dem innan jag fortsätter genom Tales of the Jedi.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 16 december 2010 kl. 20:35

Precipice av John Jackson Miller

Som sagt, så blir jag tvungen att hoppa tillbaka lite för att berätta om källorna jag missade. Precipice är en E-bok i serien Lost Tribe of the Sith, är skriven av John Jackson Miller, utspelar sig parallellt med de tidiga delarna av Crosscurrent, och finns att läsa och/eller ladda ner (lagligt!) här.

Tror att jag i fortsättningen ska skriva en liten sammanfattning av historierna jag skriver om. Ni minns att Crosscurrent utspelar sig i två olika tidsperioder? Anledningen till det är (jag minns inte hur mycket detaljer jag gav) är att Sithskeppet Harbinger blev saboterat av en Jedi och slungades in i framtiden. När detta hände var Harbinger på uppdrag tillsammans med ett annat Sithskepp, Omen. Och när olyckan hände, så kolliderade skeppen nästan. Medan Harbinger flög 5 041,5 år in i framtiden, så kraschade Omen på en okänd planet. Detta, och deras tidiga kamp för överlevnad, är vad Precipice handlar om.

Organisation

Befälhavare på Omen är kommendörkapten* ("Commander") Yaru Korsin. Hans rang är alltså lägre än kommendör* ("Captain") Saes Rrogan, Harbingers befälhavare. Vilket förklarar varför Rrogan verkar föra befäl över uppdraget. Vi får även veta att några andra ranger inom Sithimperiets flotta är kadett ("Cadet") och amiral* ("Admiral"), samt att man som officer (inklusive av så låg rang som kadett) kan ansöka direkt till Sithlorderna om att placeras på ett annat skepp.

På det här uppdraget (att hämta Lignan-malm, som ni kanske minns) så har Omen ett lag av gruvarbetare ombord. Eftersom dem verkade använda uteslutande droider för gruvarbetet i Crosscurrent, så vet jag inte riktigt vilken roll dessa arbetare har - förutom att en av dem, Seelah, verkar vara den enda på skeppet med någon läkarutbildning. Hur som helst, så har dessa arbetare en guldfärgad uniform.

Och ett ganska klockrent citat: ”The Massassi shock troops in the hold didn’t care where they went—who knew what the Massassi even thought half the time, presuming they did at all.” Värt att nämna är att Massassi-soldaterna leds av en kvartersmästare ("quartermaster") av okänd rang. Eftersom detta är hans roll, plus att kvartersmästaren i fråga (Ravilan) inte är Massassi utan bara en "vanlig" Red Sith, antyder att han förmodligen inte brukar leda krigarna i fält, utan bara ger dem stöd från basen/skeppet.

Jag undrar lite vilken klass som Ravilan hör till. Han är inte Massassi. Och han hör inte till "halvgudaklassen" eller slavklassen. Antingen hör han alltså till ingenjörsklassen eller någon okänd klass. Om han är ingenjör, så är det märkligt att Massassi-krigarna lyder honom. Dem hör trots allt till en högre klass.

*Jag har börjat använda Wikipedia så mycket som möjligt för att översätta rangerna.

Filosofi

Vi får ytterligare bevis på hur misstänksam av sig Naga Sadow är. Vi vet från Crosscurrent att kommendör Rrogans närmaste man, överste Los Dor, bara placerats på Harbinger för att spionera åt Sadow. Tydligen har kapten Korsin på Omen också fått i uppdrag att rapportera om Rrogan gör någonting skumt.

Yaru Korsin själv, den Sith som historien fokuserar på, är väldigt militär i sitt tänkande. Han verkar vara officer i första hand och Sith i andra. Även om han inte är lika "sentimental" som Republikens kaptener, så bryr han sig, till en viss gräns, om sina soldater—även om det kanske främst är av praktiska skäl. Detta blir tydligt när hans mindre hänsynsfulla bror, Devore, mördar deras navigatör. Yaru själv verkar ha en relativt stark tro på ödet. Jag citerar: "It was our destiny to land on this rock—and we are bound to our destiny."

Sedan får vi, som sagt, se hans hänsynslösa bror, Devore Korsin. Devore verkar vara mer "traditionell" Sith. Han är hänsynslös, ambitiös, och allmänt otrevlig.

Och som kontrast till Devore har vi Gloyd, en annan officer på Omen. Till skillnad från den ambitiösa Devore Korsin, så är Gloyd (som tydligen inte kan använda Kraften) mer fokuserad på att göra sitt jobb, än på att ta någon annans. Vilket gör honom till en av få som Yaru faktiskt litar på.

Krafter

Här finns det inte så mycket att nämna. Precis som Harbinger, så har Omen Lignan-malm ombord, men den nämns bara i förbigående. Devore använder också en kemikalie, "Red Fury", för att öka sin styrka i Kraften. Effekten verkar likna (men vara något svagare) än effekten av Lignan. Så jag misstänker att Lignan skulle kunna vara en av flera ingredienser till Red Fury.

I övrigt, så är det inte så mycket nytt. Syskonen Korsin vet båda hur man hanterar ett ljussvärd, flytta saker telekinetiskt och liknande grundläggande förmågor. Åtminstone Yaru kan också läsa folks avsikter i Kraften och skapa en "sköld" av Kraften för att blockera attacker (till exempel massa skrot som kastas runt med Kraftens hjälp).

Det var allt för den här gången. Nästa gång fortsätter jag med nästa del av Lost Tribe of the Sith-serien, Skyborn. Tills dess: "The dark side will always be with you."

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 25 december 2010 kl. 22:18

Skyborn av John Jackson Miller

Efter några dagars juluppehåll är jag tillbaka:

Skyborn är del två i Ebok-serien Lost Tribe of the Sith och tar vid kort efter den första delen (Precipice). På planeten Kesh finns en vetenskapsman eller, om man ska vara petig, vetenskapskvinna, som heter Adari Vaal. Hennes upptäckter, som visar att planeten kanske skapats av naturliga skäl snarare än deras gudar—”the Skyborn”—gör att hon anklagas för kätteri och hädelse. Men när hon hittar överlevarna från det förstörda Sithskeppet Omen, så får hon plötsligt en helt annan ställning i samhället. Det är vad historien handlar om.

Skyborn är skriven av John Jackson Miller och finns gratis (och lagligt) att läsa och/eller ladda ner [urlhttp://www.starwars.com/vault/books/losttribe02.html]här[/url].

Organisation

Vi får inte veta så mycket nytt om Sithernas organisation. Men folket som dem mer eller mindre förslavar, Keshiri, får vi veta desto mer om. Bland annat får vi veta att dem tämjer uvaks—enorma, flygande djur. Dessa uvak-ryttare—så kallade ”Neshtovari”— är dessutom något av en styrande klass.

Neshtovari har ett råd som styr över planeten Kesh. En av dem, Izri Dazh, har rangen ”high councilor” och verkar vara något slags ordförande, eller statschef. Förutom att ryttarna är härskarna, så är dem även kommunikationssystemet—på en primitiv planet som Kesh, så är deras uvaks enda sättet att snabbt kontakta andra platser.

De hade tidigare en tradition att när en av dem dog, så avrättades resten av hans familj (jag säger ”han” avsiktligt—kvinnor får inte bli uvak-ryttare). Inte helt olikt hur Sitherna begravde slavar med sina döda herrar, om ni minns. Men denna tradition övergavs av praktiska skäl. Om man lät någon familjemedlem till den döda ta över istället, så förblev djuret nämligen ofta lugnt nog för att användas för avel. Vilket gjorde att en Neshtovar plötsligt blev väldigt attraktiv, istället för skrämmande, att gifta sig med—det är nämligen så att en uvak är extremt värdefull, och keshirerna ärver på modersidan.

Något som vi får veta är att kommendörkapten Yaru Korsin—som ni kanske minns från Precipice—får titeln ”Grand Lord of the Skyborn”. Exakt vad ”Skyborn” innebär återkommer jag till under rubriken Filosofi.

Filosofi

Återigen, inte så mycket nytt om Sitherna. Och återigen, någonting om Keshirernas. De flesta av dem är fanatiskt religiösa (tänk katolska kyrkan under medeltiden, så har ni en ungefärlig bild). När ett antal forskare—Adari Vaal främst av dem—lägger fram en teori att kontinenten dem är på i själva verket skapats av vulkaner snarare än deras ”gudar”—”the Skyborn”—så förklaras hon vara en kättare av rådet.

Jag säger ”gudar” med citationstecken medvetet. Det är nämligen inte riktigt gudar, utan ”[…]the closest things the Kesh had to deities.” Vi får veta hur deras skapelseberättelse ser ut: ridande på enorma uvaks av kristall, så stred Skyborn med ”Otherside”—vad det nu är—bland stjärnorna. Striden höll på i en evighet. Otherside förlorade till sist, men inte förrän dem skadat Skyborn. Droppar av Skyborn-blod föll över havet och skapade landet där Keshiri senare skapades.

När det åskar eller sker vulkanutbrott, så tror folket att det är Skyborn som talar. När kättaren Adari Vaal talar om sina teorier och det sker vad som verkar som ett vulkanutbrott (men som egentligen är skeppet Omen som kraschar), så tvingas hon fly för sitt liv—folket är övertygade om att Skyborn kommer att förstöra huvudstaden Tahl om dem inte stoppar hennes ”predikningar”.

Uvak-ryttarna påstår sig vara Skyborns söner. Precis som Ludo Kressh, så gör dem alltså anspråk på gudomligt blod. Religionen beskrivs som väldigt vertikal—ju högre upp du är, desto bättre är du. Detta återspeglas i att ryttarna, som flyger sina uvaks högt över marken, är härskare, att Skyborn (som är ännu högre) är bland stjärnorna, och att Otherside (deras motsvarighet till demoner) kommer nedifrån.

Ganska klockrent är när Adari Vaal funderar över hur Skyborns biologi ser ut—den måste vara ganska skum om deras blod kan skapa land!

När det sedan är Adari som hittar Sitherna, så går hon från att vara en fruktansvärd och avskydd kättare till att bli en hjälte för folket—”the Discoverer”. Vilket hon naturligtvis inte har någonting emot. Särskilt inte som hon blir vän med kapten Korsin och genom honom lär sig mer på ett par veckor än hon gjort i hela sitt liv.

Det lilla vi får veta om Sitherna, är återigen bekräftelse på att dem inte tvekar till att manipulera oskyldiga. Dem utnyttjar legenderna om Skyborn och påstår sig vara dessa skapare och beskyddare. Dem påstår sig helt enkelt vara gudar. Precis som de mörka Jedierna som först kom till Korriban.

Krafter

Här kommer det äntligen ganska mycket nytt om Sitherna. Korsin kan använda telepati. Inte bara förmedla en bild eller känsla, utan specifika ord och meningar. Och inte bara med någon som han känner sedan innan eller har ett speciellt band till, utan till Adari Vaal. Som han aldrig har träffat, utan bara sett på avstånd. Och som dessutom är av en art (Keshiri) som han aldrig har stött på tidigare.

Kort därefter invaderar han hennes sinne med Kraftens hjälp. Och genom att göra det lär han sig hennes språk, och mer därtill. Det är ganska coolt. Och en annan Sith som heter Hestus har dessutom vad kapten Korsin kallar ”special ear”, som gör att han lär sig språk otroligt fort. Det framgör dock inte om det görs med Kraftens hjälp, eller om det bara är en random naturbegåvning.

Korsin visar också upp färdigheter i telekinetiska förmågor—han lyfter utan problem Vaal många meter. Det såg vi visserligen hans bror göra i Precipice, men bara under inflytande av kemikalien Red Fury. Korsin gör det effektivt och imponerande utan sådant ”fusk”.

Vi får också veta någonting nytt om Lignan-malmen. Dem kan tydligen formas till kristaller—kristaller som gör ljussvärd mycket kraftfullare än vanliga kristaller gör.

Så, det blev inte så mycket nytt om Sitherna den här gången. Nästa gång skriver jag om The Great Hyperspace War, av Ryder Windham. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 28 december 2010 kl. 11:58

The Great Hyperspace War av Ryder Windham

Vi fortsätter med The Great Hyperspace War, som berättar om just konflikten med samma namn. Den finns att läsa i Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force av Ryder Windham. Precis som den tidigare historien jag skrivit om därifrån—The Hundred-Year Darkness—så berättas den av en karaktär som var med om händelserna (i det här fallet Jedimästaren Odan-Urr) med tillägg av Tionne Solusar.

Odan-Urr sammanfattar i praktiken bara händelserna från The Golden Age of the Sith och Fall of the Sith Empire, så jag tänker inte beskriva dessa händelser igen. Istället tänker jag fokusera på det lilla nya vi får veta.

Organisation

Det här är kronologiskt första tillfället där vi hör namnet Sithorden (”the Sith Order”). Eftersom det här utspelar sig under en tid då det fanns Sither i tusental, så är jag inte riktigt säker på vad det innebär under den här tiden. Det antyds att alla Sithlorderna är de som utgör den orden, vilket i sin tur skulle innebära att denna orden är det styrande råd vi såg i The Golden Age of the Sith.

I Solusars tillägg, så beskriver hon att Naga Sadow överlevde kriget, vilket vi redan visste från Fall of the Sith Empire. Hon beskriver hur Sadow flydde till Yavin 4 med sina Massassi-krigare och fick dem att bygga upp en mängd tempel. Hon berättar att Jedin Exar Kun senare tog kontroll över dessa Massassi, vilket vi återkommer till i en senare historia.

Spännande här är att man tydligen hittat Sadows grav—på Korriban! Men han var ju på Yavin 4…? Solusar förklarar att man inte hittat någon kropp i graven på Korriban, så det är möjligt att den aldrig flyttades dit. Kanske är det inte hans riktiga grav, utan en falsk? Varför i så fall? Byggdes den av lojala tjänare som sörjde hans död? Eller fanns det någon annan anledning?

Filosofi

Ingenting, i stort sett. Det enda vi får veta här är att Sadow inte var rädd för att fly när så krävdes—vilket vi redan visste från Fall.

Krafter

Naga Sadow överlevde som sagt kriget. Och, som vi också vet från Fall, så hittade Odan-Urr en Sithholokron på ett övergivet Sithskepp i Korossystemet. Det vi inte visste tidigare, är att denna holokrons minne innehåller information om att Sadow överlevde—även om holokronen lämnades i Koros innan slutstriden vid Korriban. Holokronen vet alltså om händelser som sker många, många ljusår bort. Odan-Urr spekulerar att den fungerar som en ”interstellar transmission receiver”, men erkänner att han inte vet hur ”this possibly corrupted device” fungerar.

Den beskrivningen, ”possibly corrupted”, är intressant—och jag vet inte riktigt vad han försöker säga. Menar han att det bara är en ond kopia av en Jediholokron? Eller att den inte är vad dess skapare—en Sith—avsåg den att vara? Jag har faktiskt ingen aning om vad Odan-Urr menar.

I sin eftertext spekulerar Solusar mer om denna holokron. Hon säger att denna holokron kanske inte bara var ett sätt att spara information, utan att den: 1) kanske hade uppdaterats med övernaturliga krafter och 2) därför drog till sig ondska.

1) Detta är spännande. Det antyder nämligen att vanliga Sithholokroner—om man någonsin kan beskriva en Sithholokron som ”vanlig”—inte har övernaturliga krafter. Värt att fundera på är också vad som menas när en Jedi talar om ”övernaturliga krafter”. Betyder det Kraften, eller någonting mer?
2) Jag antar att ”ondska” här är synonymt med ”den mörka sidan”. Exakt vad det innebär att dra till sig den mörka sidan vet jag inte vad det innebär, men det antyds att det har en negativ inverkan—från en Jedis synvinkel, åtminstone—på folks om har för mycket kontakt med den. Dock var denna holokron i så fall inte stark nog att påverka en Jedimästare—både Odan-Urr och Vodo-Siosk Baas studerade den under längre perioder utan biverkningar.

Det blev alltså lite smått och gott (mest smått) den här gången, alltså. Jag vet inte om jag hinner lägga upp någon ny "artikel" imorgon, och sedan åker jag bort några dagar--så det kan dröja innan jag skriver här igen. Men nästa gång fortsätter vi i alla fall genom Lost Tribe of the Sith med tredje delen i serien, Paragon av John Jackson Miller. Tills dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 28 december 2010 kl. 18:26

Detta är nån slags recension av böcker som handlar om Sither eller?

Eller kanske nån slags fakta tråd.

Det ser väldigt välskrivet ut, men för mycket för att jag ska orka gå tillbaks till början av tråden och läsa allt tyvär.

Men fortsätt så här Kaxs :wink: Du är väldigt välorganiserad, och jag önskar att jag var som dig ;)

Nåja, Tillbaka till ämnet :lol:
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 29 december 2010 kl. 11:52

Dark-lord skrev:Detta är nån slags recension av böcker som handlar om Sither eller?

Eller kanske nån slags fakta tråd.

Det ser väldigt välskrivet ut, men för mycket för att jag ska orka gå tillbaks till början av tråden och läsa allt tyvär.

Men fortsätt så här Kaxs :wink: Du är väldigt välorganiserad, och jag önskar att jag var som dig ;)

Nåja, Tillbaka till ämnet :lol:
Se det mer som en fakta-tråd fast med Kaxs inte helt objektiva synpunkter på saker och ting :wink:

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 1 januari 2011 kl. 17:07

Väldigt bra sammanfattningar ;)

Fortsätt vett ja :D

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 11 januari 2011 kl. 19:10

Dags att fortsätta nu Kaxs, saknar dina texter :wink:

Användarvisningsbild
Reptilicus
Rymdpilot

Inlägg av Reptilicus » 11 januari 2011 kl. 19:36

Kaxs är du bekant med "The Star Wars Chronology Project" ?
En snubbe som tänker läsa/se/höra allt Star Wars har att erbjuda, det vill säga extremt mycket. Den här tråden påminde mig om denna fenomenala blogg.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 11 januari 2011 kl. 19:43

Han är knappast unik i sitt försök--flera av folket på TheForce.Net har försökt/håller på att försöka med exakt samma sak. Mitt mål i den här tråden är lite likt, fast att jag inte gör det bara för att göra det utan för att få reda på någonting om en specifik sak (det vill säga Sitherna).

@Wilfer: ja, jag börjar också känna det. Har tyvärr inte haft tid senaste veckorna (var bortrest från 29e december till 9e januari), så jag har varken hunnit läsa eller skriva. Eventuellt får jag upp en artikel om...--vilken är nästa källa nu...? Paragon...?--senare ikväll, men räkna med en ny senast imorgon.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 13 januari 2011 kl. 20:59

Då var det till slut, efter ett par veckor, dags för nästa:

Paragon av John Jackson Miller

Paragon är tredje delen i E-bok serien Lost Tribe of the Sith, skriven av John Jackson Miller. Den utspelar sig 4 985 BBY, vilket då motsvarar 2 985 f.Kr. i vår tideräkning (förutsatt, som sagt, att 0 BBY motsvarar år 2 000 e.Kr.) Den finns att läsa och/eller ladda ner här. Och vet ni vad som är störande? Jag är helt övertygad om att jag skrev om Paragon innan jag reste bort på lovet, men att jag inte hittar den nu.

Historien är i alla fall denna: Sithgruppen som leds av kommendörkapten (och ”Grand Lord”) Yaru Korsin är fortfarande härskare över Kesh. Men plötsligt börjar Keshiri i tusentals dö i städerna och byarna kring Ragnossjöarna (”Ragnos Lakes”). Sitherna måste genast ta reda på varför—så att dem inte själva drabbas.

Organisation

Först och främst får vi veta lite nytt om hur Sitherna är organiserade på Kesh.

1) Yaru Korsin är fortfarande Grand Lord. Han kräver att kallas för det (snarare än ”kommendörkapten”) även av Sitherna, åtminstone när Keshirerna är med.

2) Ravilan, den röda Sith som tidigare var ledare och kvartersmästare för Massassi-krigarna, är nu inofficiell talesman för de röda Sither som överlevt—”the Fifty-seven”.

3) Seelah (som tidigare var gift med Devore Korsin) är nu gift med Yaru. Därmed har hon stort inflytande bland Sitherna. Men det mesta av hennes inflytande beror på att hon är ledare för deras läkaravdelning. Läkarna är det vi får veta mest om. Man kan ju fråga sig vad de ondas läkare gör—med goda skäl, för dem pysslar med väldigt mycket mer än att bara driva en sjukavdelning.

En sak dem sysslar med är att hålla koll på alla Sithbarn som föds (både röda Sither och människor). Se hur dem ser ut, hur dem mår, och mera. Allt för att se vilka giftermål och annat som skulle vara bra. Det bedrivs närmast som någon galen avel.

Andra saken dem sysslar med är att göra släktforskning på alla Sither med människoblod (oavsett om dem är renblodiga människor eller delvis röda Sither), vilket dem därefter utnyttjar i denna ”avel”. Dem vet nämligen inte varför Massassi-krigarna dog—och medan de röda Sitherna tekniskt är samma art som Massassi, så verkar människorna mer genetiskt säkra från vad-det-nu-var. Därför försöker Seelah i denna ”avel” få fram fler människor och färre röda.

Det som är skumt är att flera av de röda Sitherna tydligen också är delvis släkt med de mörka Jedierna. Dem borde alltså höra till ”halvgudaklassen”. Kanske att denna klass halvt har dött ut sedan Ajunta Pall och dem andras tid. Kanske att man numera måste förtjäna att vara i det styrande skiktet.

Det sista av intresse vi får veta om Sitherna på Kesh är att dem har en stallmästare—men han gör så klart inte mycket mer än att säga åt keshirerna var dem ska sopa undan uvak-bajs.

Vi får också veta någonting nytt om Sithimperiet. I The Golden Age of the Sith får vi intrycket av att Sithimperiet länge varit helt isolerat. Men nu får vi veta att flera grupper—bland annat Seelah och hennes tapanska (”Tapini”) flyktinger, och Gloyd och hans houkiska (”Houk”) soldater—hittat in… men inte ut.

Kanske att de bara kom in av misstag på osäkra vägar och alltså inte känner till en väg ut ändå. Annars blir det svårförklarigt varför Naga Sadow inte försökte anfalla Republiken tidigare. Och andra sidan förklarar det varför man i Sithimperiet fortfarande talar Basic sådär tusen år efter sin sista kontakt med omvärlden.

Nu när jag nämnt Seelah och de andra tapanerna, så vill jag tillägga att det tydligen var många tapaner som hamnade i Sithimperiet. Eftersom de var vetenskapligt duktiga, blev de den industriella och medicinska grunden i många Sithers organisationer (och tillhörde alltså förmodligen ingenjörsklassen). Seelah själv verkar ha varit personlig läkare åt Ludo Kressh, innan hon anslöt sig till Sadow.

Filosofi

Vi får veta en del om Sithernas familjesyn. Vi får, mer specifikt, veta något om hur dem ser på barn och giftermål.

1) Giftermål. Jag vet inte om det är en allmän filosofi att gifta sig helt av praktiska skäl. Men det är i alla fall vad Seelah gör. Hon gifter sig med sin döda mans (Devore Korsin) bror (Yaru Korsin), allt för att säkra en trygg och mäktig ställning åt sig själv och sina barn. Någonting som vi vet säkert är, däremot, att det är allmänt accepterat—åtminstone bland de röda Sitherna och i de högre klasserna—med polygami.

2) Barn. Darth Vader är tydligen inte unik bland Sither i att bry sig om sina barn. Som sagt, Seelah gifte sig med Yaru, delvis för att säkra en bra ställning åt sina barn. Yaru själv bryr sig också—hans första reaktion när folk börjar dö är att skicka folk att rädda hans barn. Men, självklart, så är det bara sina egna barn dem verkar bry sig om. Sitherna verkar vara extremistiska darwinister.

Vi ser också en maktkamp mellan den humanocentriska Seelah och de röda Sithernas ledare Ravilan. Medan Ravilan kämpar för att hans grupp—the Fifty-seven—ska få samma rättigheter som människorna, så är hon inte rädd att begå massmord för att utrota dem. Faktum är att hon mördar tusentals keshirer för att få döda de femtiosju röda. Vilket också bevisar hur lite värda hon tycker keshirerna är—för henne är dem redskap, så långt under hennes ställning att dem är värda mindre än en sten.

Faktum är att Seelah tycker keshirerna är så långt under henne att när hennes keshiriska betjänt—Tilden Kaah—tjuvkikar när hon duschar, så bryr hon sig inte. Huh. Jag skulle huggt huvudet av honom. Skumt när en Sith är lugnare än en själv.

Men hon är inte den enda som är beredd att döda keshirer. The Fifty-seven utrotar tio tusen som en del av en plan. En plan som Ravilan utformaat för att han vill isolera Sitherna från keshirerna. Varför? Han tycker dem litar för mycket på lokalbefolkningen, att dem blivit förslappade. Han vill att dem istället ska isolera sig, överleva på egen hand, och förbli starka.

Vi får också veta någon nytt om religionen: Skyborn och Otherside var inte den ursprungliga religionen. Från början var det ”the Protectors” och ”the Destroyer” som gällde. Destroyers återvände enligt deras tro regelbundet för att, just det, förstöra. Men Protectors öde var att stoppa dem. Korsin kräver ett återvändå till de gamla namnen istället för Skyborn och Otherside, vilket också är del i en plan för att få makt.

Varför ger det makt? Detta hade nog passat bättre under Organisation, men jag tycker religionen hör till filosofi och orkar inte skriva det två gånger: Neshtovari, uvak-ryttarna, påstår sig vara ättlingar till Skyborn. Dem påstår sig alltså vara släkt med gudar. Genom att ersätta Skyborn med Protectors, så har Sitherna höjt sig ytterligare ett steg över folket. Ingen är släkt med Protectors.

Vi får även veta lite mer om Ludo Kressh—bland annat att han dricker för mycket. Han är också sjukt hänsynslös. När Seelah inte kunde förhindra en infektion i hans skadade ben, så avrättade han hela hennes familj. Han är också rasistisk—men med de röda in centrum, snarare än människorna. Vilket förklarar varför så många människor verkar ansluta sig Naga Sadow och bli höga ledare—typ Gav Daragon, Saes Rrogan, och Korsin-familjen.

Och till slut får vi den filosofi som är mest intressant: synen på Kraften. Av kommentarer som ”…thank the dark side for that…” och ”This is a warning from the dark side” framgår att Sitherna tror att den mörka sidan har en vilja. Om detta är en konkret vilja, som en gud, eller en abstrakt vilja, som när Jedierna pratar om Kraftens vilja, framgår dock inte. Det andra citatet antyder även att de tror att den mörka sidan bryr sig om dem. Påminner mig om i The Golden Age, när Marka Ragnos säger ”…all the forces of the dark side demand that I speak.”

Krafter

Massassi-krigarna har extremt starka skinn. Underhållande nog är detta ett stort problem för Sithernas läkare—när dem ska operera en massassi, så tvingas dem använde frätande ämnen.

Vi får också veta att tapanerna—som, som sagt, är skickliga vetenskapligt—löser flera problem för att konstruera bättre ljussvärd. Problem som Jediriddarna misslyckas med att lösa i flera tusen år. Och det gör dem med bara tekniska färdigheter till hjälp, helt utan Kraften.

Slutligen får vi veta någonting nytt om Sithholokroner. Åtminstone vissa kan tydligen användas för att förutspå framtiden. Vi vet inte om detta sker konkret, eller om dem bara ger kunskap som hjälper en att, så att säga, lägga framtidens pussel. Men eftersom vår enda källa till detta är en berusad (och arg) Ludo Kressh, så ska vi nog ta det med en nypa salt.

Det var allt för den här gången! Nästa gång fortsätter vi med fjärde delen i Lost Tribe of the SithSavior, också av John Jackson Miller. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 15 januari 2011 kl. 13:33

The Fell Starav Gary Astleford, Robert J. Schwalb, Owen K.C. Stephens, Rodney Thompson och/eller JD Wiker

Nu är det egentligen dags för mig att skriva om Savior. Men vet ni? Jag känner inte för det. Jag orkar inte skriva så mycket som det blir till Lost Tribe of the Sith-historierna just nu. Så istället skriver jag om The Fell Star—ett rollspelsäventyr som finns i boken Roleplaying Game: Scum and Villainy. Boken är skriven av Gary Astleford, Robert J. Schwalb, Owen K.C. Stephens, Rodney Thompson och JD Wiker—jag har ingen aning om vem eller vilka som skrev just The Fell Star. Det utspelar sig inte under någon specifik tidsperiod, utan kan placeras i princip när som helst.

Storyn är denna: det finns en tjuv som heter Barin Trevina, som jobbar för Prello the Hutt. På ett uppdrag (att leta information om ett smycke, ”the Fell Star”) så försvann han. Som spelare blir man anställd av Prello för att hitta Barin och, om möjligt, Fell Star. Detta leder en från Mos Eisleys slumområden till rövarnästet Port Nadir. Man strider med mördare, säkerhetsvakter och gigantiska spindlar. Men det enda som är intressant för den här tråden är Fell Star själv. Vad är Fell Star för smycke, och varför är det intressant?

Anledningen till att Fell Star är intressant är enkel: det går ett rykte om att smycket har sitt ursprung hos Sitherna. Även om dessa rykten är obekräftade, så är det tillräckligt för att vara intressant. Men, så klart, så är det inget vanligt smycke. Det har nämligen speciella förmågor. En spelare tränad i en skill som heter Use the Force kan enkelt upptäcka detta.

Fell Star är värdefull för alla karaktärer som kan använda Use the Force—så länge han eller hon inte är rädd för den mörka sidan. Jag orkar inte förklara hur rollspelet fungerar*, så jag kan bara säga att den gör det enklare att använda mörka krafter och att den hjälper dig använda Kraften oftare. Men att använda den senare funktionen drar dig närmare den mörka sidan. Att använda mörkar krafter gör dessutom också det, oavsett om du använder Fell Star eller inte.

* För er som vet hur rollspelet fungerar, så ger Fell Star en +2 Force bonus till Use the Force checks som görs för att aktivera en Dark Side Force Power. Dessutom låter den dig få tillbaka en använd Force Power (med en standard action), men detta ger dig ett Dark Side Point.

Det känns lite som att vi bara får se mer och mer funktioner som ett Sithsmycke kan ha—förutsatt, så klart, att detta verkligen är ett Sithsmycke. När kommer reklamen? ”Det nya Sithsmycket! Fler funktioner än en fällkniv! Skapar illusioner, ger dig ökade krafter, kan användas för kommunikation, och mycket mer! Beställ nu, från SithShop.Com!”

Men dess krafter får mig att undra en sak: anledningen till att Prello över huvud taget vill ha Fell Star är för att någon vill köpa den av honom. Vem är det som vill det? Det är svårt att gissa när vi inte vet när The Fell Star utspelar sig. Som tur är behöver man inte ge smycket vidare—vill man ha det, är det bara att behålla det. Förutsatt, så klart, att man överlever äventyret.

Det var allt för den här gången. Nästa gång blir det (förmodligen) Savior, av John Jackson Miller. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Skriv svar