Sithernas historia

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Re: Sithernas historia

Inlägg av Kaxs » 20 januari 2011 kl. 19:59

Savior av John Jackson Miller

Så var det, efter många om och men, dags att skriva om Savior. Savior är en E-bok och fjärde delen av Lost Tribe of the Sith-serien av John Jackson Miller. Den finns att ladda ner gratis och lagligt på den officiella hemsidan. Och det här är ett speciellt tillfälle för den här tråden: det är första gången jag skriver om en historia som jag läser för första gången. Vet inte om det spelar någon roll egentligen, men tyckte det var värt att nämna.

Historien utspelar sig år 4 975 BBY, det vill säga tio år efter Paragon. Precis som de övriga böckerna i serien, så handlar den om Sitherna som kraschat på Kesh. Och komplotterna tätnar. Adari Vaal leder en motståndsrörelse som planerar att ta ifrån Sitherna makten. Seelah och Jariad Korsin (Seelahs och Devore Korsins son) planerar att ta ifrån Grand Lord Yaru Korsin makten. Och Yaru Korsin själv planerar att behålla den. Det är en spännande berättelse som jag definitivt rekommenderar. Planerar du att läsa den? Varning i så fall, för den här texten är full av spoilers!

Organisation

Här händer det saker. För det första har det nu gått 25 år sedan Sitherna kraschade på Kesh—och detta är, om jag inte misstar mig, första gången som gruppen för första gången kallas för ”the Tribe of the Sith”. För att fira denna dag införs högtiden ”Dedication Day”. Den firas med pompa och ståt i huvudstaden Tahv—ja, Sitherna har flyttat ifrån sitt bergstempel. Dem inser att dem inte tjänar någonting på att bo kvar vid vad som återstår av Sithskeppet Omen. Därför håller dem på att flytta till Tahv.

Kommendörkapten Yaru Korsin, ”Grand Lord of the Skyborn”, har utsett sju stycken ”High Lords”. Deras enda roll under hans styre är som rådgivare. De har alltså knappt någon makt. Men det verkar som att när en Grand Lord dör, så är det deras uppgift and undersöka hans/hennes testamente—och godkänna det. När Yaru Korsin dör, så är det dem som bestämmer om hans vilja ska ske.

Vad var Korsins vilja? För det första att hans och Seelahs dotter, Nida Korsin, tar över som Grand Lord. För det andra en ny lag: när en Grand Lord dör, så ska hans änka och tjänstefolk begravas tillsammans med honom. Denna lag är bara en del i maktspelet med Seelah, naturligtvis, men formellt är det för att ära den döda. Med tanke på att liknande saker gjorde på Marka Ragnos begravning på Korriban 25 år tidigare, så är det nog ingen Sith som är förvånad.

Nida Korsin var för övrigt intressant redan innan Yaru dog. Hon leder nämligen en de Sithorganisationer som skapats under åren på Kesh. Denna organisation är ”the Skyborn Rangers”. Officiellt är detta bara en grupp Sither som flyger uvak-djuren på sin fritid, för uppvisningar och liknande. Inofficiellt och i praktiken, så är dem ännu en del i maktspelet. Som ett svar mot Seelah, så utnyttjas Skyborn Rangers för att skicka undan folk som Seelah säkert dödat om dem varit kvar (se nästa paragraf), för att Nida ska kunna besöka Yarus allierade i andra städer, och för att knyta värdefulla kontakter med Keshiri-folket—bland annat med deras stallmästare (”traveling stable master”), Tona Vaal, son till den hemliga motståndsledaren Adari Vaal.

Så vad menar jag med att Seelah förmodligen hade dödat några Sither? Som sagt, hon leder läkaravdelningen och därmed även ”aveln” av Sither. Hon har i princip kontroll över Sithfolket. Därför gömde Yaru många av sina trognaste följeslagare ute i vildmarken för att kunna kalla på dem om—eller när—Seelah förråder honom.

För att gå tillbaka till High Lords, så är en av dem High Lord Jariad Korsin. Son till Seelah och Devore Korsin, adoptivson till Yaru, och den som Seelah vill ska ta över som Grand Lord. Jariad leder, precis som sin halvsyster Nida, en grupp Sither. I hans fall ”the Sabers”. Sabers är Sithernas nya… hur översätter man ”honor detail”? Typ hedersvakt i alla fall. Men det verkar som att dessa Sabers (som åtminstone hittills är dåligt tränade) är lojala i första hand till Jarad personligen, snarare än till Sitherna som helhet.

Sedan är det några småsaker: efter massmorden i Paragon, så har Sitherna tagit kontroll över i princip alla tama uvak—Neshtovari, en gång en styrande klass, får nu nöja sig med att mocka skit i uvak-stallen eller, i vissa fall, att bli lokala, byråkratika ledare; Yaru Korsin tilltalar som ”Your Grand Lordship”—jag antar att denna formalitet sedan tas över av hans efterföljare; säkert någonting mer jag glömt.

Filosofi

Yaru Korsin är helt inriktad på att behålla styret över Kesh och säkra det åt sig själv och/eller sin dotter. Han inser att om Sitherna ger upp hoppet om att bli räddade av Naga Sadows imperium, så kommer dem att vända sig emot honom och själva försöka få makten. Därför låtsas han att ha gjort vad han kan för att kalla på hjälp, och att hjälp alltså kanske kommer, samtidigt som han försöker fokusera dem på deras första uppgift: att säkra kontrollen över Keshiri. Av denna anledning stödjer han också Seelahs försök att utrota de icke-mänskliga Sitherna (med Yarus livvakt, Gloyd, som undantag). Ett folk är enklare att styra än flera.

Seelah fortsätter att visa sin fåfänga. Hon fortsätter anse att Sitherna (som hon avlat inte bara för att knyta allianser och skapa mäktiga Sither, utan också för utseendet) är betydligt snyggare än infödingarna. Denna filosofi har hon spridit så att alla, eller åtminstone de flesta, Sither håller med henne.

Seelah visar också att hon fortfarande bryr sig om den sedan länge döda Devore Korsin. Hon och Jariad använder Yarus ”mord” av sin bror som ursäkt för att försöka mörda honom och ta makten. Och det är ju tydligt att Seelah bryr sig om Jariad—hon försöker inte ta makten för sig själv, utan för honom. Precis som att Yaru vill säkra makten åt Nida. Vi fortsätter alltså att se att Darth Vader inte är unik som bryr sig om sin son.

Och sist men inte minst, så ser vi hur både hänsynslöst och långsiktigt som både Seelah och Yaru lägger sina planer. De tvekar inte till att utrota tusentals oskyldiga (som vi såg i Skyborn), de tvekar inte till att offra många av sina bästa krigare, de tvivlar inte till att splittra familjer—både sin egen och andras. Allt för makten.

Krafter

Här har vi en del. Vi får veta att både Yaru, Seelah och de andra Sithhelarna känner till Sithmagi för att läka skador. Detta slår ju mig som något udda—den mörka sidan verkar oftast mer fokuserad på att skada än att hela. Jag undrar om detta är den kraft som Darth Plagueis använde. Det är i alla fall inget canon-problem om ingen annan Sith lärde sig detta. Dem upptäckte nämligen inte förmågan förrän dem kraschat på Kesh.

Vi får också fler bevis på hur Sither—främst Seelah, i detta fall—kan läsa av någon annans tankar. Det är så Seelah får veta att Yaru dödade Devore—genom att hon såg det i Adari Vaals sinne. Telepatiska förmågor verkar vara utbredda i Tribe of the Sith. Visst, bara i filmerna kan Sither och Jedier läsa av andras känslor. Men det här går, som vi ser, långt bortom det.

Det var allt för den här gången. Nästa gång berättar jag om en av timeline-videorna på swtor.com—Rebirth of the Sith Empire. Till dess: ”The dark side will always be with you.”
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 21 januari 2011 kl. 17:35

Rebirth of the Sith Empire

Rebirth of the Sith Empire är den elfte (men i skrivande stund den kronologiskt första) Timeline-videon på swtor.com. Den är alltså gjord av BioWare och LucasArts (eller åtminstone på deras uppdrag) som en del av marknadsföringen inför datorspelet The Old Republic. Precis som de andra videorna i serien så är den gjord som ett inlägg i Jediarkivet av Jedimästaren Gnost-Dural, som bakgrund till spelet.

Vi får veta att en grupp Sither, ledda av en okänd Sithkejsare, flydde Korriban i slutet av Great Hyperspace War (kriget i Fall of the Sith Empire). Detta inlägg i Arkivet berättar om detta och, främst, hur den moderna Sithmilitären grundades av stormoff (”Grand Moff”) Odile Vaiken.

Organisation

Här är en guldgruva. Det återfödda Sithimperiet som det berättas om leds av en Sithkejsare. Efter att dem (förmodligen efter hans beslut) bosatte sig på Dromund Kaas, så var hans roll i återbyggandet av Imperiet främst som inspiratör och visionär. Det logistiska lämnades till det nya Mörka rådet (”Dark Council”) och andra ledare inom Imperiet—bland annat den militära officeren och piloten Odile Vaiken.

Mörka rådet fokuserade mest på långsiktiga planer och hur den nya maktstrukturen skulle byggas upp. Vaiken tog själv på sig det mer konkreta uppdraget att bygga upp Sithernas militära makt igen—och det Mörka rådet godkände hans plan.

Det första Vaiken gjorde var att hans värvade alla vuxna individer i Imperiet—förutom de som kunde använda Kraften. Dessa fick genomgå ett hårt träningsprogram som han skapat. Detta träningsprogram är fortfarande det som används över tusen år senare, då spelet The Old Republic utspelar sig. Med sina nytränade soldater började Vaiken därefter att rensa ut vildmarken på Dromund Kaas, att jaga undan farliga djur för att göra rum för Sitherna att breda ut sig.

Därefter delade han upp sina soldater i tre grupper: ingenjörskap (”engineering”), gruvarbete (”mining”) och tillverkning (”manufacturing”). Varför? För att bygga upp rymdskeppen till den nya Sitharmadan. Ett arbete som tog århundraden, och som Vaiken alltså aldrig såg resultatet av. Bland annat konstruerades en prototyp för en Stjärnjagare (”Star Destroyer”). Som belöning för sitt hårda arbete får Vaiken äran att bli Sithimperiets första stormoff.

Sist men inte minst, så får vi veta att alla de Sithlorder som dyker upp i galaxen mellan denna video och spelet The Old Republic är fallna Jedier snarare än sanna Sither (”True Sith”). Det som menas med ”sann Sith” är, enligt videon, att man är ättling till det rödhyade Sithfolket på Korriban.

Filosofi

Väldigt lite här. Vi får veta (ja, igen) att Sither inte är rädda för att fly om så krävs. Vi får också veta att dem inte tycker det är omoraliskt att värva ofrivilliga soldater—åtminstone om behovet är stort nog. Och som en sista detalj får vi veta att många av det vanliga folket, det vill säga de utan Kraften—såsom Odile Vaiken själv—är mycket hängivna Imperiet, trots att dem alltid kommer stå under Sitherna i rangordningen.

Krafter

Här är egentligen ingenting att nämna. Möjligen att det ryktas om, men är obekräftat, att Vaiken personligen dödade en så kallad terentatek på Dromund Kaas (en terentatek är ett livsfarligt rovdjur).

Det var allt för den här gången! Nästa gång skulle jag egentligen prata om Ulic Qel-Droma and the Beast Wars of Onderon. Men, som ni kanske vet, så råkade jag skriva om den alldeles för tidigt. Så vill ni läsa om den, så kan ni kolla på tidigare inlägg i tråden. Nästa gång blir det istället The Saga of Nomi Sunrider, vilket är nästa del i Tales of the Jedi-serien. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 23 januari 2011 kl. 12:12

The Saga of Nomi Sunrider av Tom Veitch

The Saga of Nomi Sunrider utspelar sig i samma tidsperiod (fast ett år senare, 3 999 BBY), har samma författare, och finns i samma samlingsvolym som Ulic Qel-Droma and the Beast Wars of OnderonOmnibus: Tales of the Jedi: Volume 1. Den här historien handlar främst om hur Nomi Sunrider blir en Jedi – Sitherna är inte med. Men jag ska se om jag inte kan skrapa fram lite information ändå.

Organisation

Vi får veta att oroligheterna fortsätter på Onderon, trots att drottning Amanoa är död. Det pågår en konflikt som Tott Doneeta kallar för ”the Freedon Nadd Uprising”. Och vi får återigen veta att Nadd var en Jedi fyra hundra år tidigare, som förfördes av en Dark Lords krafter.

Filosofi

Vi går veta att Amanoas död inte stoppade oroligheterna på Onderon, som sagt. Så vi får ge Sithernas följeslagare poäng för envishet – och mod, med tanke på att det räckte med Jedimästaren Arca Jeths närvaro för att döda Amanoa.

Krafter

Den mörka sidan är stark på planeten Ambria. Man får aldrig riktigt veta varför, men eftersom jag redan vet (från Path of Destruction, som utspelar sig cirka 3 000 år senare) att det beror på att det var en Sith som höll på med skumma saker där, så jag tänkte skriva lite om vad det innebär.

Den mörka sidans närvaro på planeten är begränsad – den är mer eller mindre ”instängd” i en liten sjö. När Nomi Sunrider går på stranden, så hör hon röster. Röster som hotar henne. Som frestar henne. Och som nästan övertygar henne om att inte söka efter Jedimästaren Thon.

I sjön bor också ”dark side dragons”, varelser som har blivit muterade av den mörka sidan. Så här spontant kommer jag ihåg om det står någonting om det i Path of Destruction, så jag får fortsätta undra: är de muterade med alkemi, på samma sätt som leviatans och de andra monstren, eller har den mörka sidan själv muterat dem?

Som sagt, så får vi dessutom veta att Nadd ”[…]was seduced by the power of the Dark Lords of the Sith.” Man brukar ju prata om att Jedier kan förföras av den mörka sidan själv, men specifikt av en Dark Lords krafter? Vet inte om det är någon skillnad i praktiken – men det skulle kunna tolkas som att denna ”Dark Lord” använde någon mäktig form av Mind Trick för att ändra Nadds sinne och tankesätt. Vilket vore ganska coolt.

Nästa gång fortsätter vi med nästa del i Tales of the Jedi-serien—The Freedon Nadd Uprising. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 23 januari 2011 kl. 12:25

Mycket bra ;) (Detta var dock den ända delen jag läst helt klart, får väl läsa de andra senare)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 4 februari 2011 kl. 09:41

The Freedon Nadd Uprising av Tom Veitch

The Freedon Nadd Uprising är nästa del i Tales of the Jedi-serien. Precis som de tidigare delarna finns den i en Omnibus-volym, men nu har vi gått över till Tales of the Jedi: Volume 2. Serien utspelar sig 3 998 BBY, det vill säga året efter The Saga of Nomi Sunrider.

Som The Saga berättar för oss, så fortsätter oroligheterna på Onderon. Upproret leds av kung Ommin, en mörka sidans magiker, och anden av hans förfader, Sithlorden Freedon Nadd. Dessa utgör en Sithkult som kallas Naddisterna (”the Naddists”). Deras kamp för att ta makten över Onderon blir inte lättare när Jediriddarna och Republiken skickar förstärkningar.

Närmare galaxens centrum lever två kusiner som heter Aleema och Satal Keto. De har grundat en rörelse som de kallar för Krath, som använder den mörka sidan och, mer specifikt, Sithernas krafter. Efter att ha rånat Sithavdelningen på ett av Coruscants muséer, så åker dem till Onderon för att lära sig mer av Naddisterna.

Organisation

Naddisterna har en paramilitär avdelning. Främst består den av medlemmar av den kungliga militären som vägrat svära trohet till den nykrönta drottning Galia. Ledare för dessa soldater är Warb Null som, så vitt jag vet, är den enda Naddisten som bär ljussvärd. Om detta är för att han är den enda som förtjänar det, eller om dem inte vet hur man bygger fler, det framgår inte. Oavsett, så får vi veta att Naddisterna har så många som hundra krigare som kan använda Kraften. Men, förutom Ommin och Null, så verkar ingen av dem vara särskilt stark.

Det sista vi får veta om Naddisternas organisation är att Ommin har något slags assistent som heter Novar. Exakt vad hans roll är framgår inte, men han kan tydligen läsa Sithspråket.

För att övergå lite till den andra gruppen, Krath: som sagt, så leds dem av tvillingarna Aleema och Satal Keto—som för övrigt är arvtagare till tronen av Kejsarinnan Teta-systemet (”Empress Teta system”). Rörelsen är döpt efter en ond magiker-gud från sagor de hörde som unga.

Filosofi

Naddisterna stjäl Freedon Nadds och drottning Amanoas sarkofager. Tydligen är detta för att dem helt enkelt vill ära sina döda. Eftersom vi vet att Naddisterna mer eller mindre tillber Nadd, så är det inte så märkligt.

Ommin är lite av en risktagare. Han tycker det är värt att hålla den fångna Jedimästaren Arca Jeth vid liv—för att släcka hans ljus, så att säga, och träna honom som en mörk Jedi. Han har också inget emot att hjälpa Krath, trots att Sither brukar vara själviska. Men det finns många möjliga själviska orsaker till det—bland annat att han får en värdefull Sithbok för mödan.

Det är också intressant att Freedon Nadds ande säger att han återvänt från Kaos (”Chaos”). Kaos är alltså en plats? Är det ett annat namn på Netherworld of the Force—eller en del av den världen? Synd att Nadd inte berättar mer.

Sist men inte minst får vi veta att både uråldriga Sithhistorier och Jediernas holokroner talar om en dag då en det åter ska dyka upp ”Dark Lords of the Sith” i galaxen.

Krafter

Sithteknologi är fantastiskt. Särskilt deras amuletter. Tro det eller ej, men nu har dem ännu fler möjliga funktioner! Ommin har en amulett som gör det möjligt att läsa Sithernas språk—även för någon som annars aldrig förstått ett enda ord. Vi får också veta att dessa amuletter inte automatiskt blir ”magiska” av att bäras av en Sith, utan att en Sith måste ha fokuserat sina krafter genom den på något sätt för att det ska bli så. Det låter kanske självklart, men det är en viktig skillnad.

Vi får också veta att dessa krafter också kan användas på tempel—vilket, antar jag, skapar platser som är starka i den mörka sidan, som grottan på Dagobah—och droider. Dessa krigsdroider verkar vara förstärkta av den mörka sidan, eftersom en Jedi känner den mörka sidan i dem (man brukar ju inte kunna känna droider i Kraften). Vi får även se Sithsvärd, som jag antar har liknande ”extrafunktioner”.

Ommins och Warb Nulls krafter är ganska urflippade och konstiga, så jag ska försöka berätta lite kortfattat: tydligen kan dem båda bland annat göra motståndarnas sinnen slöa med hjälp av den mörka sidan, vilket tydligen medför nedsatt kampvilja eller illamående. Om detta sker genom en och samma kraft eller genom olika varianter på samma framgår inte.

Tydligen kan Ommin också på något sätt mentalt slå till någon på långt avstånd. Då menar jag inte telekinetiskt, utan slå dem i sinnet. Vilket kan göra någon svagare eller till och med medvetslös. Till och med en mäktig Jedi som Arca Jeth påverkas.

Ommin kan också använda den mörka sidan för att rikta oändligt hat mot en Jedi. Detta kan tydligen riktas antingen som en stråle som får fienden att flyga iväg, eller som ett skal som håller fienden fången. I det senare fallet gör denna förmåga det omöjligt för någon annan (åtminstone någon av den ljusa sidan) att röra fången.

Sist men störst dyker Nadds ande upp. Tydligen var det Ommin som kallade tillbaka honom från Kaos. Men i Ulic Qel-Droma and the Beast Wars of Onderon så kallade väl Amanoa på Nadds ande? Nadd berättar också att hans är maktlös i det tillståndet. Men Amanoa fick väl hjälp av hans ande för att besegra Jedierna? Det verkar som att hon kanske bara sa det för att det hjälpte henne att fokusera.

Det var allt för den här gången. Nästa gång skriver jag om The Shadow of Freedon Nadd, av Ryder Windham. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 4 februari 2011 kl. 15:32

Exar Kun då snart. Bra sammanfattningar du gjort hittills av berättelserna. Nog föredrar jag att läsa dem själv, men detta är ju en bra introduktion för den intresserade.

Sen fortsätter jag att hävda att det är Sith Battle Meditation som används för att slöa ner motståndarna :wink:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 4 februari 2011 kl. 17:32

Och jag fortsätter att hävda att vi vet inte, så vi kan hoppas att det är någonting mycket coolare :P

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 5 februari 2011 kl. 10:23

The Shadow of Freedon Nadd av Ryder Windham

The Shadow of Freedon Nadd är nästa “historia” från Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force. Som tidigare texter jag skrivit om därifrån, så den skriven av en karaktär—i det här fallet Jedimästare Arca Jeth—med ett tillägg av Tionne Solusar. Som titeln antyder, så handlar det om Freedon Nadd och hans följeslagare på Onderon.

Tionne Solusar berättar att 28 000 BBY, så styrdes Sitherna av kung Adas. Under denna tid försökte också rakatiska (”Rakatan”) soldater ta över Sith Space. Jag vet inte om hon syftar till vad som är Sith Space under hennes tid (40 ABY), eller om Sitherna redan var en rymdfarande art. Oavsett, så påstås det att Adas lärde sig konstruera Sithholocroner av rakaterna.

Adas Holocron kan vi därefter spåra i historien: under Great Hyperspace War tillhörde den Sithlorden Garu, som förlorade den på planeten Ashas Ree. 600 år senare hittade Jediriddaren Freedon Nadd Holocronen där. Efter Freedon Nadd Uprising togs den om hand av Jediorden, som gömde den på planeten Kodai. Där hittades den 29 BBY senare av Norval*, men den togs om hand av Jediriddaren Obi-Wan Kenobi som gav den vidare till Jedirådet. Dem gav den till några allierade, House Pelagia, för att hållas säker. De andra Holocronerna som Pelagia förvarade förstördes under Imperiets tid för att hindra Palpatine från att få dem, men Adas Holocron stals innan det. Vi vet inte av vem.

*Norval var elev till Murk Lundi, en Sithforskare. Även om det inte är tydligt här, så vet vi från andra delar av Jedi vs. Sith att detta innebär en vanlig forskare råkar forska om Sither, snarare än en Sith som råkar vara en forskare.

För att återgå till Nadd, så försöker jag pussla ihop vad Arca Jeth och Tionne Solusar säger om honom. Det verkar så här: 1) han hittar Adas Holocron på Ashas Ree och går över till den mörka sidan, cirka 4 400 BBY; 2) i sin jakt på kunskap kommer han till Yavin 4, där han lär sig av den nu döda Naga Sadows ande; 3) av någon anledning kan han inte bli Sithlord*, och dörför åker han till Onderon där han kröner sig själv till kung; 4) Amanoa blir besatt av Nadds ande, förmodligen i samband med att hon åkallar honom i strid med Jedierna; 5) när Jeth dyker upp, så tvingas han av någon anledning lämna hennes kropp—hon dör som följd.

*Jeth påstår att han inte kunde bli det för att det bara kan finnas en Dark Lord åt gången. Detta är märkligt, eftersom det för det första (så vitt vi vet) inte finns någon (levande) Dark Lord under denna tid (om inte Sithimperiet från Rebirth of the Sith Empire har någon, vilket Nadd förmodligen inte har någon aning om), och för det andra eftersom man kan bli en ”vanlig” Sithlord även om det finns en Dark Lord. Jeth förvirrar mig.

Det sista Jeth säger är att Nadds grav flyttade till en annan värld. Solusar tillägger att denna värld var Onderons måne Dxun, och att även Amanoa och Ommin begravdes där. Graven hittades snart av Jedin Exar Kun (som vi vet, från The Great Hyperspace War, även fann Naga Sadows tempel på Yavin 4).

Vi får också veta lite nytt om Krath-rörelsen. Den mesta av deras kunskap kommer, som vi redan vet, från texter och reliker snarare än direkt från en Sith. Efter Ommins död, gav Nadd istället sitt stöd till Keto-kusinerna. Krath slutar snart vara en hemlig rörelse och utmanar öppet Jedierna. Deras krigsdroider är effektiva nog att döda Jedimästare Jeth. Jedin Ulic Qel-Droma försöker som följd infiltrera Krath och förstöra rörelsen inifrån, men misslyckas och går över till den mörka sidan.

Här fick vi alltså veta en väldans massa gott och blandat. Jag själv tycker framför allt att historien om Adas Holocron var spännande. Nästa gång fortsätter vi genom Tales of the Jedi-serien med Dark Lords of the Sith. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 5 februari 2011 kl. 14:23

Härlig läsning då jag själv inte har Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force :)
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 5 februari 2011 kl. 14:39

Wilfer88 skrev:Härlig läsning då jag själv inte har Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force :)
Inte jag heller! Men efter Kaxs skrivande har jag blivit väldigt sugen på att köpa den :wink:
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 12 februari 2011 kl. 12:40

Jag kan rekommendera den starkt, mycket härlig bok. För övrigt, är det någon som har koll på den officiella översättningen av titeln "Dark Lord of the Sith"? Har tyvärr inte möjlighet att kolla filmerna med undertext, eftersom både dator och TV krånglar. Om du vet, så får du gärna svara (här eller via PM, your choice).

Masters and Students of the Force av Kevin James Anderson och Tom Veitch

Nu är det ju egentligen dags för mig att skriva om Dark Lords of the Sith, som är nästa del i Tales of the Jedi-serien. Problemet med Dark Lords är att den innehåller så sjukt mycket information, med flera Sithgrupper som är aktiva. Det blir helt enkelt för mycket information för att jag ska kunna skriva en smidig text om den. Därför blir det här den första tecknade serien där jag tänker skriva om nummer för nummer, snarare än historien som helhet.

Första delen av Dark Lords of the Sith är Masters and Students of the Force, skriven av Kevin Anderson och Tom Veitch. Tillsammans med resten av historien finns den att läsa i samlingsvolymen Omnibus: Tales of the Jedi: Volume 2, där den är de första 26 sidorerna i Dark Lords. Vi har tre Sithgrupper som vi får veta mer om, så jag delar upp min text efter dem.

Naga Sadow, Sithimperiet och Freedon Nadd

Historien börjar med att Jedieleven Exar Kun får undervisning av Jedimästaren Vodo-Siosk Baas Jediholokron, som berättar om Naga Sadows flykt från Sithimperiet. Vodo berättar att Sadow flydde efter att han tvingats i exil av den tidens Dark Lord… vilket låter ganska motsägelsefullt, eftersom han själv var Dark Lord. Men vi vet från Fall of the Sith Empire att hans rival Ludo Kressh tog makten över Sithimperiet och utnämnde sig själv till Dark Lord. Det var alltså Kressh som tvingade Sadow i exil.

På sin flykt från Sith Space jagades han i alla fall av Republiken. Hans skepp var tydligen antikt, så han var klart underlägsen de skepp som förföljde honom. Hur kom han undan? Lite trevligt Sithmagi, två stjärnor exploderar, och fienden förintas. Att han förintar ett helt stjärnsystem för att komma undan är ingenting Sadow bryr sig om—Sithernas häxmästare tror att hela universum tillhör dem.

Därefter berättar Vodo att Sadow var renblodig röd Sith. Till skillnad från sin ärkerival Ludo Kressh, så var han alltså inte ättling till de mörka Jedierna och kunde alltså inte göra anspråk på gudomligt blod. Istället var han del av en grupp elitpräster som gjorde uppror mot denna ”halvgudaklass”. Det här är spännande av två anledningar: för det första, så betyder det att en ”vanlig” person (Naga Sadow) valdes till Dark Lord av Sithorden, snarare än en halvgud (Ludo Kressh); för det andra, så antyder ordet präst att dessa rebeller tillber någon/ting. Det är inte halvgudarna, det är inte gamla döda Sithlorders andar, så vem eller vad?

Vi får också veta att Freedon Nadd inte hade tålamodet att vänta tills han blev vald till Dark Lord, och att det var därför han letade rätt på en planet (Onderon) att ta makten över. Att han kunde bli vald till Dark Lord antyder ju för mig att han måste ha haft kontakt med Sither som hade en Dark Lord under denna tid. Och dem enda sådana jag kan komma på är det återfödda Sithimperiet från Rebirth of the Sith Empire. Nadd hade alltså förmodligen kontakt med Sithkejsaren vid något tillfälle. Antingen förblev detta en hemlighet, eller så vägrade dem träna honom, med tanke på att Murk Lundi (i The Shadow of Freedon Nadd) påstår att Nadd inte tränades av någon riktig Sith, utan bara av Adas holokron och Sadows ande.

På Onderon, så håller Jedierna på att samla ihop alla Sithföremål dem kan hitta. Droiden T-12 hittar någon form av… just det, Sithsmycket är tillbaka! Vad händer när Jedieleven Ulic Qel-Droma tar det? Nadds ande dyker upp! Vi vet inte än om det stämmer, men han förutspår att det är Sithernas öde att dyka upp igen—och Ulics öde att bli en av deras största!

På frågan om inte Jedimästaren Arca Jeth drev bort honom, så svarar han också ”Arca cannot interfere with the dead…” Det verkade som att han kunde det, när han drev ut Nadd från Amanoas kropp. Så jag vill påstå att Nadd har fel här. Däremot har han förmodligen rätt i att Arca inte kan, så att säga, ”döda” en ande.

Krath

”Kolgillet och Tetas kungahus är en tätt sammansvetsad grupp, arrogant och hänsynslös. Deras söner och döttrar är självupptagna, med mycket fritid att göra åt… och vrede i sina hjärtan. […] Många månader tidigare började dessa unga aristokrater experimentera med läran om primitiv magi för att uderhålla sig själva. De startare en hemlig grupp som dem kallade Krath, efter en demon från deras ungdoms sagor. På en resa till Coruscant och Onderon, på jakt efter den mörka sidans läror, så stötte Satal och Aleema Keto på Sithhemligheter. Vad som började som en lek har plötsligt blivit väldigt allvarligt.” (min översättning)

Detta beskriver Kraths ursprung på ett bra sätt. Men vad gör dem? Ja, Sithmagi är någonting roligt, tycker dem. Framför allt Aleema Keto är extremt skicklig med illusioner—den skickligaste jag sett, förutom Naga Sadow. Hon är också duktig med andra typer av magi: jag tycker synd om Keto-kusinernas lärare, Korus. Först gör hon någonting med hans tunga. Jag har försökt hitta en bild av det på internet, men det kan sammanfattas med ordet vidrigt. Därefter dödas hon honom, genom att vifta lite med handen och förvandla honom till en förkolnad klump.

Spännande är att varje gång Aleema gör magi, så lyser en ring av blått ljus runt hennes ena öga. Eftersom vi aldrig ser honom faktiskt använda den mörka sidan, så vet jag inte om detta händer när Satal gör det. Men det framgår att han ändå kan göra det—det råkar bara var Aleema som gör det just då.

Det sista som kan nämnas om Krath är deras hänsynslöshet. I en välplanerad och brutal kupp tar dem makten över Empress Teta-systemet. De tvekar inte till att mörda Kolgillets vakter, som bara råkar vara på fel plats vid fel tillfälle; Lord Keto, Satals pappa, innesluter dem i kol dem (tänk Han Solo, fast mer smärtsamt); minister Halkans halshugger dem, lägger huvudet på en tallrik, och ger till ett husdjur (som är misstänkt likt djuren på Korriban) att äta. Men det eftersom dem har militären på sin sida, så är det ingen match för Krath att ta över.

I Jedieleven Cay Qel-Dromas ord, så vet dem nog inte själva vad dem släppt lös—och det gör dem desto farligare.

Detta var allt för den här gången. Nästa gång återvänder vi till det gamla Sithimperiet med den nya Timeline-videon The Great Hyperspace War. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 12 februari 2011 kl. 13:44

Kaxs skrev:Jag kan rekommendera den starkt, mycket härlig bok. För övrigt, är det någon som har koll på den officiella översättningen av titeln "Dark Lord of the Sith"? Har tyvärr inte möjlighet att kolla filmerna med undertext, eftersom både dator och TV krånglar. Om du vet, så får du gärna svara (här eller via PM, your choice).”
Om jag minns rätt så översätts det i filmerna till, "Sith mörke herre" eller "Mörk herre av Sith" ;)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 13 februari 2011 kl. 10:34

The Great Hyperspace War

Det här är tolfte (men i skrivande stund kronologiskt första) Timeline-videon som gjorts för att marknadsföra spelet The Old Republic. Precis som andra videor i serien går den ut på att Jedimästaren Gnost-Dural ger en rapport till Jediarkivet. The Great Hyperspace War handlar, som titeln antyder, om det Stora hyperrymdskriget. Främst sammanfattar videon händelserna vi redan känner till från The Golden Age of the Sith och Fall of the Sith Empire. Men får lite nyheter också.

Under tiden för det Stora hyperrymdskriget, så hade Sithimperiet tagit makten över alla stjärnsystem nära Korriban (det är detta område som kallas för ”Sith Space”). Vi får också veta att under kriget, när Naga Sadow förde befäl från sin meditationssfär, så använde han Battle Meditation—vilket (källa: Conquest and Unification) går ut på att öka motiveringen hos sina egna soldater, och sänka den hos motståndarna. Jag undrar hur han lyckades göra det och skapa sådana extrema illusioner samtidigt. Riktigt imponerande—plötsligt verkar Aleema Keto ganska löjlig.

Vi får också veta mer om Sithimperiets fall. Sadow lyckades nätt och jämnt besegra sina rivaler (inklusive Ludo Kressh) när han återvände till Sith Space. Men han tvingade fly när Republiken dök upp och förföljde honom. Hans fiender återkallades när man trodde att han var död (egentligen överlevde han ju och flydde till Yavin 4). I hans frånvaro valdes en ny mörk lord*.

Där kunde kriget ha tagit slut. Men Senaten ville förinta Sithimperiet och skickade sina styrkor till Korriban och andra viktiga Sithplaneter. Det var då den mörka lorden, som kom att kallas kejsare, tog sina styrkor och flydde ut i djuprymden. Dessa flyktingar grundade det återfödde Sithimperiet på Dromund Kaas, och denna Sithkejsare är densamma som härskar över tusen år tidigare.

Här har vi lite problem: I Master and Students of the Force, så påstår Vodo Siosk-Baas Holokron att Sadow tvingades i exil av en mörk lord. Men om han besegrade Ludo Kressh och sina andra rivaler, och den nuvarande Sithkejsaren inte blev mörk lord förrän han försvunnit, hur ska vi få ihop det? Min lösning är att Vodo helt enkelt sa vad hans tids historiker trodde, men att senare forskning visade för Gnost-Dural hur det egentligen låg till.

Nu vet vi också med säkerhet att Sithkejsaren var den tidens mörka lord, och alltså den som Freedon Nadd måste ha träffat. Och med tanke på att kejsaren överlevde i över tusen år, så kan jag förstå att Nadd tappade tålamodet och gjorde sig till kung på Onderon snarare än att vänta på att bli mörk lord själv.

Avslutningsvis, så tror Gnost-Dural att det finns en enda anledning till att kejsaren byggt upp Sithimperiet igen och förklarat krig mot Republiken: hämnd. Han vill helt enkelt hämnas för att Republiken förintade det ursprungliga Sithimperiet. Om detta är av patriotiska skäl (”ni förstörde landet jag älskar”) eller av egoistiska (”ni förstörde imperiet jag härskar över”)—eller båda—framgår inte.

Det var allt för den här gången. Nästa gång blir det The Quest for the Sith, nästa del i serien Tales of the Jedi: Dark Lords of the Sith. Tills dess: “The dark side will always be with you.”

*Dark-lord upplyste mig om att den officiella översättningen av ”Dark Lord of the Sith” är ”mörk herre av Sith”, tack för det! :) Men jag tycker ärligt att ”mörk herre” låter fjantigt, när den översättningen av ”Sith Lord” jag använder är ”Sithlord”. Därför säger jag ”mörk lord” istället för ”mörk herre”.

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 6 mars 2011 kl. 01:03

Kaxs,länge sen du skrev nu, vad hände med "1 per dag"? ;)
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Inlägg av Darth Robin » 6 mars 2011 kl. 08:53

Jag har Omnibus: Tales of the Jedi, Volume 2 som handlar om Exar Kun och dom.
"As you wich."
―Boba Fet

Skriv svar