Sithernas historia

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Re: Sithernas historia

Inlägg av Wedge Antilles » 6 mars 2011 kl. 09:21

Jag har bara Darth Bane: Path to Destruction
There is no emotion, there is peace
There is no ignorance, there is knowledge
There is no passion, there is serenity
There is no chaos, there is harmony
There is no death, there is the Force

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 6 mars 2011 kl. 22:10

dajcman skrev:Kaxs,länge sen du skrev nu, vad hände med "1 per dag"? ;)
Hehe, hur länge höll jag det egentligen? Halv vecka? :P

Har varit sjukt mycket både i skolan och privat senaste tiden, tyvärr inte haft ork att sätta mig ner och skriva ordentligt. Får försöka hinna i veckan.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 6 mars 2011 kl. 23:53

Ja, en halv vecka stämmer nog rätt bra ;)
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Darth Wyyrlok
Droid

Inlägg av Darth Wyyrlok » 25 mars 2011 kl. 21:37

Imponerande Kaxs

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 17 april 2011 kl. 19:43

Kaxs, snälla fortsätt! :)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 12 juni 2011 kl. 15:55

Nu är det sommar, ge oss mer nu :lol: Jag läser trots att jag redan läst det mesta direkt från källorna :P
Har nu även tagit mig igenom hela Legacy och Legacy-War. Du har en bra bit kvar innan du når dit :lol:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 13 juni 2011 kl. 13:24

Har varit mycket nu i vår, med skola och kyrka och alltihop. Så jag får väl be om ursäkt att det inte blivit mer på en halv evighet. Ska försöka få upp nästa i veckan.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 18 juni 2011 kl. 17:55

Dark Jedi av Ryder Windham (26 000 BBY)

Dark Jedi är inte riktigt en historia, utan nästa text vi hämtar från Jedi vs. Sith: The Essential Guide to the Force. Tidslinjen jag går efter har lite märkliga dateringar på dessa texter, men sånt är livet. Som de flesta texter i boken, så är den skriven av Jedimästaren Tionne Solusar, men också delvis av en random mörk Jedi som jag aldrig hört talas om.
Början av texten förklarar skillnaden på en mörk Jedi och en Sith, och ger lite historisk bakgrund till begreppet ”mörk Jedi”. Senare delen av texten (som inte är relevant för denna ”undersökning” av Sithernas historia) berättar om konflikten ”First Great Schism”, som ägde rum långt innan Sithorden grundades.

Organisation

Jag antar att det är under överskriften ”Organisation” som jag får berätta skillnaden mellan mörk Jedi och Sith. Definitionen av en mörk Jedi beskrivs som vem som helst som kan använda den mörka sidan av Kraften (vilket löser den evighetslånga fandebatten ifall en mörk Jedi måste vara en tidigare Jedi). Samtidigt erkänner Solusar att titeln ”mörk Jedi” traditionellt (men alltså inte nödvändigtvis korrekt) i första hand associerats till fallna Jediriddare. Därför påpekar hon att ”dark-sider” (jag har ingen aning om hur man översätter det snyggt—några förslag?) eller ”mörka sidan adept” (”Dark Side Adept”) är två mer korrekta benämningar på de mörka Jedier som inte är före detta Jediriddare.
Hon nämner också att Palpatine använde både dessa termer, dark-sider och mörka sidans adept, för att beskriva de av sina undersåtar som kunde använda den mörka sidan. Vilket osökt för oss in på nästa ämne:
Solusar förklarar nämligen också förhållandet mellan de mörka Jedierna och Sitherna. Medan alla som använder den mörka sidan kan anses vara mörka Jedier (eller en mörka sidans adept), så kan ”endast de med direkta Sithinfluenser anses vara Sither eller Sithlorder” (min översättning). Vilket alltså betyder att alla Sither är mörka Jedier , eftersom de använder den mörka sidan, men inte alla mörka Jedier är Sither, eftersom alla inte har Sithinfluenser.
Jag är inte säker på om det finns någon tanke med att Solusar skiljer på Sither och Sithlorder i citatet ovan—Sithlorder är väl trots allt också Sither? Visserligen är Sithlorderna de utan tvekan mäktigaste Sitherna, men ändå…?
Solusar nämner också att mörka Jedier kom till Sithrymden (”Sith Space”) efter det Hundraåriga mörkret, men det är inga nyheter där.

Filosofi

Här är någonting väldigt intressant. Solusar berättar att även om dessa undantag är sällsynta, så finns det mörka Jedier som inte strävar efter makt till varje pris—att det faktiskt finns mörka Jedier som inte gör någonting ont (då ”ont” definieras utifrån en Jedis perspektiv, det vill säga ganska pliktetiskt). Detta är väldigt fascinerande, eftersom den mörka sidan är så nära associerad med Jediordens bild av ondska. Finns det alltså en möjlighet att det finns goda Sither där ute någonstans?

Krafter

Här får vi inte veta så mycket mer än att mörka Jedier kan använda den mörka sidan. Eftersom denna förmåga är vad som definierar en mörk Jedi, så säger det ju inte så mycket…

Det var allt för den här gången! Nästa gång fortsätter vi (tror jag) genom Tales of the Jedi: Dark Lords of the Sith-serien. Till dess: ”The dark side will always be with you.”

Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Inlägg av Darth Robin » 11 december 2011 kl. 20:12

"As you wich."
―Boba Fet

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 11 december 2011 kl. 20:17

Okej, det där verkar bli en helt okej bok.. undrar vad den kommer kosta :/
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 22 februari 2012 kl. 19:46

Jaha, hur går det med utvecklingen av denna tråd? Du har ju ganska mycket läsning och ny information att ta in iom The Old Republic, Book of the Sith och Darth Plagueis. Riktigt tunga Sith-banker med information. Sen är det väl också möjlig att Dawn of the Jedi kan inkludera det allra tidigaste av Sitherna.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 22 februari 2012 kl. 20:30

Hur går det med vilken utveckling sa du? :P

Ska försöka komma igång igen så smått, men har väldigt ont om tid. Och även om jag skulle komma igång ordentligt skulle jag tyvärr inte kunna jobba så mycket med de nya böckerna, eftersom jag inte bara har ont om tid utan pengar också. Får erkänna att jag varken köpt Revan, Darth Plagueis, eller någon ny bok på flera månader. (Ja, jag vet, jag har fortfarande halva Tales of the Jedi, hela KotOR+spelen, och lite annat smått och gott kvar. Kanske kan få till en liten fortsättning i helgen.)

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 april 2014 kl. 12:38

Det bara slutade mitt i så här. Vet någon vart Kaxs tog vägen egentligen?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 7 april 2014 kl. 14:22

The dark side clouds everyting....

Folk förlorar intresse för saker. Du vet ju själv hur det är :wink:

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 14 juli 2014 kl. 11:13

Jo, jo. Men Kaxs verkade verkligen ha ett ENORMT Star Wars intresse som han "forskat inom" en bra lång tid, samlat mycket kunskap. Vad kan få en sådan fanatiker att tappa gnistan?

Skriv svar