Luke Skywalker

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Luke Skywalker

Inlägg av Darth Worgen » 22 mars 2011 kl. 11:43

Bild

I denna tråd diskuterar vi Luke Skywalker!

För att starta igång ett eller flera ämnen finns här tre frågor:

Två som tränat Luke i kraften...

1. Yoda och Mace Windu
2. Obi-Wan Kenobi och Yoda
3. Qui-Gon Jinn och Ki-Adi Mundi

Luke gifte sig med...

1. Prinsessan Leia
2. Aayla Secura
3. Mara Jade

Vad heter Lukes far?

1. Anakin Skywalker
2. Ben Skywalker
3. Cade Skywalker

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Re: Luke Skywalker

Inlägg av Wedge Antilles » 22 mars 2011 kl. 16:02

1: 2
2: 3
3: 1
There is no emotion, there is peace
There is no ignorance, there is knowledge
There is no passion, there is serenity
There is no chaos, there is harmony
There is no death, there is the Force

Användarvisningsbild
linusw
Fuktfarmare
Kontakt:

Inlägg av linusw » 22 mars 2011 kl. 18:47

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 22 mars 2011 kl. 19:25

Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 23 mars 2011 kl. 12:21

Haha det var inte direkt svåra frågor =D

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 23 mars 2011 kl. 16:32

Hehe nee o jag fattar inte rikitgt hur dom här frågorna ska starta än diskution (ta inte illa upp Worgen) men jag kan väl skriva ett ämne att ta upp.....öhhh hmm är Luke den mäktigaste Jedin genom alla tider?
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 23 mars 2011 kl. 20:08

Tekniskt sett borde det väl ändå vara Anakin. Han måste ju ha fler midi-chlorianer än Luke ändå.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 23 mars 2011 kl. 20:18

Anakin var mäktigare än Luke, men jag tror Starkiller var den allra mäktigaste Jedin. Men Luke var absolut en av de mäktigare.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 23 mars 2011 kl. 20:24

Tveksamt om Anakin var mäktigare, han kanske var mäktigare än den Luke vi ser i filmerna men inte mäktigare än Luke efter filmerna, eller Anakin skulle varit mäktigare men vi vet ju alla hur de gick för honom o hans jedi karriär.
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 23 mars 2011 kl. 20:30

Jag fattar inte varför Starkiller skulle vara så speciellt mäktig. Visserligen har jag varken spelat eller läst TFU, men mäktigas, nja...

En bit i Jedi Search som jag uppmärksammade var när Luke skapade som en osynlig bro med hjälp av kraften. Visserligen blev han själv väldigt förvånad, men jag har aldrig annars hört talas om någon som gjort det.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 23 mars 2011 kl. 21:52

Problemet med att säga hur stark Luke (och Anakin) är, är att olika författare/övriga ger dem olika "nivåer" av krafter. I ena boken äger Luke skiten ur allt och alla, i andra (*host*Survivor's Quest*host*) får han stryk av en droid från Klonkrigen. Men jag vill ändå påstå att Luke, vid LotF/FotJ-tiden är den mäktigaste Jedin genom tiderna. Enligt GL så har han samma potential som Anakin hade, han har en exotiskare utbildning (förutom Jedi- och Sith-läror lär sig Luke även av till exempel Fallanassi (stavning?), Baran Do, Mind Walkers, och så vidare), och har dessutom mer tid på sig att utveckla sin potential till verklig kraft.

@Dark-lord: Många hävdar att Starkillers "over-powered-ness" bara beror på TFUs sätt att berätta historier, vilket har viss grund i rollspelsreglerna (där Starkiller är level 14, medan Yoda är 20) och lite antydningar i själva spelet (en random Jedi som Rahm Kota är stark nog att förstöra en rymdstation med Kraften). Även om det inte är fallet, så besegrar Starkiller som mest kejsaren. Luke, däremot, besegrar Palpatine i Dark Empire, där åtminstone Palpy själv påstår att han [Palpy] blivit starkare sedan film-eran. Vilket betyder att Lukes främsta bedrift i strid är mer imponerande än Starkillers. Plus att Luke fortsätter att utvecklas i mer än 30 år till.

Nej, jag vill påstå att även om Starkiller är extremt mäktig, så klår Luke honom. Men den diskussionen kanske snarare hör hemma i vad-tråden-nu-heter-typ-"Vilket-är-den-mäktigaste-Force-usern?"
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Wedge Antilles
Rymdpilot

Inlägg av Wedge Antilles » 24 mars 2011 kl. 14:50

Vilken var den första boken där han ägde skiten ur allt?

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 30 mars 2011 kl. 16:17

Enligt mig är Starkiller en av de mäktigaste, och TFU är inte "over-powered", det är fullt canon, allt som händer i spelet. Förövrigt så sliter Kota bara av en liten del av rymdstationen.

Luke klår nog knappast Starkiller, möjligen när han blivit Jedi mästare. Men i filmeran så skulle Starkiller lät mosa Luke som en läskbruk(ja, jag är dålig på att komma på exempel xD).

Men här ska vi disskutera Luke, får skapa en Starkiller tråd också ;)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 30 mars 2011 kl. 18:52

Dark-lord skrev:Enligt mig är Starkiller en av de mäktigaste, och TFU är inte "over-powered", det är fullt canon, allt som händer i spelet. Förövrigt så sliter Kota bara av en liten del av rymdstationen.

Luke klår nog knappast Starkiller, möjligen när han blivit Jedi mästare. Men i filmeran så skulle Starkiller lät mosa Luke som en läskbruk(ja, jag är dålig på att komma på exempel xD).

Men här ska vi disskutera Luke, får skapa en Starkiller tråd också ;)
Fast i princip så låter du tiden sätta begränsningar. Filmerna som gjordes för 30 år sen kunde inte ge Luke speciellt starka krafter. Sen spelet TFU låter spelaren sparka röv med kraften. Det är spelet syfte. Men canon, det är det som händer i TFU-boken, pga att i spelet finns valmöjlighet. I canon finns inget levlande med starkare krafter eller Force Fury som i TFU2. Sen är Starkillers berättelse 2 spel, medan vi måste försöka summera vad Luke klarar av att göra från över 100 olika källor utspridda på olika media-format.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 30 mars 2011 kl. 19:05

Jag tänker inte på det sätter, jag tänker aldrig på att Ep IV-VI gjordes för ganska så länge sedan. Jag jämnför inte filmerna på det sätter(ja, jag suger på att förklara ;) ). Sen är TFU spelen INTE non-canon, och spelens syfte är inte att kicka röv med kraften, dt är att spela som Vaders lärling mellan Ep III och IV.
Sen så antar jag att han gör ungefär samma saker i böckerna så :roll:

Skriv svar