Kraften och liknande ting

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Kraften och liknande ting

Inlägg av Darth Worgen » 29 juni 2011 kl. 18:26

Denna tråd är tillägnad för att diskutera kraften (the force) och andra övernaturliga krafter i Star Wars.

Bild

Kraften används av de som fått förmågan att kunna ta del av den, vilket betyder att inte alla kan använda den. Det finns en ljus sida (the light side) och en mörk sida (the dark side), och båda sidor har haft många utövare genom tiderna. Jedis fokuserar på den ljusa sidan medan Dark Jedis och Siths fokuserar på den mörka. Exempel på vad folk kan göra med kraften är att skjuta blixtar, få saker att sväva och att förlänga sin livsslängd.

Vi kan bland annat diskutera:

Kraftens uppkomst
Kraftens användning genom tiderna
De olika förmågorna (tex lightning, grip och push)

May the force be with you!

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Re: Kraften och liknande ting

Inlägg av stefan313 » 30 juni 2011 kl. 13:21

Jag har för mig det finns en sån här tråd, är inte 100% säker men ganska.

Och på tal om Kraftens uppkomst så har den förmodligen alltid funnits, men vem kan ha använt den först egentligen???
This is my apprentice, Darth Maul. He will find your lost ship. - Palpatine

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 26 juli 2011 kl. 18:48

"Kraften och liknande ting"....
Åh, ett djupt ämne. Det gillar jag. Tänkte redogöra för min åsikt, men observera att den är min, och alltså inte "fakta".
Det finns ingenting som liknar Kraften, för den är det högsta, och det finns bara en, för den är odelbar. Användandet av den kan såklart variera, men jag har svårt för att tro på att den har en mörk och en ljus sida. Det bygger enbart på subjektiva uppfattningar. Alltid tyckt att det varit skitsnack. Potentium är ett samfund med liknande uppfattning. Jag har svårt att svälja Mortis-avsnitten i TCW, eftersom de bygger på en kamp mellan två motpoler och den balans som måste råda mellan dessa. Jag anser att det egentligen inte finns motpoler, för de är skapade av intelligent tänkande varelser och finns bara i huvudet, så... ni förstår att jag får problem, med tanke på att jag ser Mortis-familjen som Kraften "förkroppsligad". Det skulle strida mot all logik om de var "mänskliga" eller av denna värld, eftersom dödliga varelser inte kan besittta sådana Krafter. Dock vill jag heller inte tro på att Kraften någonsin skulle förkroppsliga sig. Varför skulle den det? Den har inget medvetande. Slutsats: har väldigt svårt att acceptera Mortis.

Å andra sidan är balans i Kraften ett grundläggande begrepp i båda trilogierna, som profetian om den utvalde bygger på, och detta ger stöd åt tanken att Kraften behöver finna balans mellan två motpoler. Kanske är det rimligt att urskilja en skapande sida och en förgörande sida av Kraften, men att man menar att den ena är god och den andra är ond är inte rätt. Min uppfattning om profetian är att den enligt jedi-riddarna ska skapa balans i Kraften, men att det enbart är deras uppfattning om saker och ting, och inte en allmän sanning. Det är deras profetia. Sitherna har säger sina. Kraften bryr sig inte om vem som styr galaxen.

För det första finns det alltså inga "mörka krafter", eftersom en förgörande kraft (typ sith lightning) kan användas i ett syfte som många skulle kalla gott. Kyle Katarn använde det som brukar kallas mörka Krafter, och var han ändå inte en stor Jedi? Det finns heller inga ljusa krafter. Utan den förgörande sidan av Kraften skulle för övrigt universum som vi känner det inte existera, eftersom förändringar hela tiden uppstår genom att det ny skapas ur det döda - i vilket fall sett i mänskliga ögon.

För det andra är Kraften det enda som finns och den är långt överordnad människor och andra varelsers systematik och begrepp. Kraften bara är. Den ger blanka fan i dig, i mig och ständigt rasande krig. Den kan förgöra och skapa, men den är ändå bara en och har inga "sidor".

Beträffade "övernaturliga fenomen", så existerar inga sådana. Vad som däremot existerar är saker som ännu inte kunnat förklaras, men det gör dem inte onaturliga.
Senast redigerad av 2 Jedi_Visse, redigerad totalt 26 gång.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 26 juli 2011 kl. 18:57

Jag håller nog med dig om Potentium, det känns mer rätt. Sen att det kan bero på att Vergere är så övertygande mot Jacen vet jag inte, men det känns mer logiskt.
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 26 juli 2011 kl. 19:21

dajcman skrev:Jag håller nog med dig om Potentium, det känns mer rätt. Sen att det kan bero på att Vergere är så övertygande mot Jacen vet jag inte, men det känns mer logiskt.
Har faktiskt inte kommit så långt i LotF, men hon är inne på samma spår?
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 27 juli 2011 kl. 12:04

Vergere är i NJO, och ja, hon tror inte på en mörk sida av Kraften, utan att det är det onda inom en själv som gör att man utför onda gärningar. Dvs att man kan använda det som kallas mörka sidan av Kraften till att göra gott. Fast sen kan allt det snacket bara vara en del i att få Jacen över på hennes sida, men det vet man ju inte.
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 26 september 2011 kl. 12:40

Jag börjar tro på att kraften i sig är neutral, det beror ju mycket på dess användare. En som håller på att falla nedför ett berg kan lyftas uppåt igen och bli oskadd och en annan kan lyfta upp en person i luften för att sedan slänga den i en vägg.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 13 oktober 2011 kl. 12:18

Darth Worgen skrev:Jag börjar tro på att kraften i sig är neutral, det beror ju mycket på dess användare. En som håller på att falla nedför ett berg kan lyftas uppåt igen och bli oskadd och en annan kan lyfta upp en person i luften för att sedan slänga den i en vägg.
Precis min åsikt! Lite oortodoxt kanske.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 24 oktober 2011 kl. 21:44

Det finns ju löjligt mycket man kan säga om Kraften. Folk i SW har ju fantastiskt olika syn på hur Kraften med allt vad den innebär ska förklaras--om vi bara begränsar oss till Sithorden (eftersom dem, enligt mig, är mest intressanta), så har vi filosofiska idéer som monoteism (Darth Traya), utilitarism (Darth Revan), solopism (Daiman), fatalism (Darth Vader), etisk egoism (Palpatine), någon slags motpol mot vårdetik (Dooku), nihilism (den destruktiva varianten alltså [eller ja, jag anser alla varianter vara destruktiva, men jag syftar på den som anser att förintelse är ett mål i sig]; Cronal), panteism (typ alla), artrasism (Palpatine, Dooku, flera inkarnationer av Sithimperiet), för att inte tala om idéer som de två varianterna av regeln om två (Darth Revan, Darth Bane), eller regeln om en (Darth Krayt), och så vidare.

Skulle jag lista de religions-, moral-, och metafilosofiska idéer som presenteras på olika sätt i SW, så skulle det ta upp galet mycket plats. Och då har jag ovan bara listat Sithernas idéer. Och inte alla jag kom på, utan bara några av de tydligare. Eftersom jag under senaste åren blivit något av en hobbyfilosof (med fokus på just moral- och religionsfilosofi), så tycker jag detta hör till det roligaste med att läsa SW-böcker och liknande.

Och om man ska vända detta till vad som liknar en religiös diskussion--dem av er som då menar att Kraften är "moraliskt neutral", och att godhet och ondska alltså ligger på individen, hur ser ni då på när man pratar om "the will of the Force"? Menar ni att Kraften inte har någon vilja, eller att dess vilja varken är ond eller god?
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 25 oktober 2011 kl. 21:43

På vilket sätt skulle du motivera att Darth Trayas syn motsvarar någon form av monoteistisk syn på kraften?
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 25 oktober 2011 kl. 21:58

Hon anser att den är allsmäktig och personlig (personlig i bemärkelsen att den har en konkret vilja). Låter enligt mig som att hon ser den som en gud. Och eftersom det också verkar vara den enda "guden" hon tror på, så skulle jag påstå att monoteism är en lika bra beskrivning som någon av hennes tro.

Sedan att det inte är någon vidare trevlig variant på monoteism, med hennes tro att Kraften vill hitta balans till varje pris, det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 26 oktober 2011 kl. 23:16

Jag skulle knappast säga att hon betraktar den som en gud. Som någon form av semilevande väsen ja, gud nej.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 27 oktober 2011 kl. 21:49

Oh well, att definiera uttrycket "gud" är alltid problematiskt. Med en modern, västerländsk syn håller jag med om att det kanske inte går ihop. Men whatever. Du förstår hur jag tänker, i alla fall, även om du kanske inte håller med.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 27 oktober 2011 kl. 22:21

Förvisso sant. Men jag måste säga att jag är imponerad över att du faktiskt har orkat kategorisera Sithlorder till olika filosofiska doktriner, det är ju faktiskt riktigt awesome. Även om min åsikt i vissa fall kan skilja sig från din så måsta jag säga att de allra flesta fall är lite ögonöppnande :)
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 28 oktober 2011 kl. 01:45

"Och om man ska vända detta till vad som liknar en religiös diskussion--dem av er som då menar att Kraften är "moraliskt neutral", och att godhet och ondska alltså ligger på individen, hur ser ni då på när man pratar om "the will of the Force"? Menar ni att Kraften inte har någon vilja, eller att dess vilja varken är ond eller god?"

Jag anser att Kraften inte har någon vilja, and that's it. Förklarade det i mitt tidigare inlägg, för övrigt.
Tycker det är uppenbart att jediordens syn på Kraften inte är neutral, utan tvärtom i oerhört hög grad styrd av subjektiva uppfattningar. Efter att ha läst The Jedi Path är jag mer övertygad än någonsin om detta. Ett av många exempel är att Restelly Quist, chief librarian, ser relativister (som sentida Potentium) nästan som kättare. Deras lära är inte bara ett hot mot jediordens, utan hon säger också att de är "tragically misguided". Lite senare skriver hon också att "the Jedi Order is the ideal interpretation of the Force's will". Bullshit, tycker jag. Hur kan de möjligtvis veta det? Vad baserar de ens detta på? Varför tror de att de är så utvalda? Det är en sak att anse att man har den förnuftigaste läran, men det är värre när man anser sig utvald av Kraften. Det är farligt. Nästan som en sekt.

Förstår dock inte hur då får nihilismen till en strömning som har destruktiva syften?

Skriv svar