Kraften och liknande ting

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Re: Kraften och liknande ting

Inlägg av Darth Worgen » 28 oktober 2011 kl. 11:19

Ur olika individers synvinklar har kraften gjort gott och ont, ifall den hjälpt både jediriddare och sither att få politisk makt. Jag har ännu inte beslutat mig om huruvida kraften har en egen vilja eller inte. Om nu Restelly Quist (som Visse nämnde) har rätt innebär det att kraften är som en gud, att den låter både gott och ont finnas. Samtidigt påpekar vissa jedis att det blir balans i kraften ifall det inte är några sither i galaxen.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 28 oktober 2011 kl. 20:50

Jedi_Visse skrev:Jag anser att Kraften inte har någon vilja, and that's it. Förklarade det i mitt tidigare inlägg, för övrigt.
Tycker det är uppenbart att jediordens syn på Kraften inte är neutral, utan tvärtom i oerhört hög grad styrd av subjektiva uppfattningar. Efter att ha läst The Jedi Path är jag mer övertygad än någonsin om detta. Ett av många exempel är att Restelly Quist, chief librarian, ser relativister (som sentida Potentium) nästan som kättare. Deras lära är inte bara ett hot mot jediordens, utan hon säger också att de är "tragically misguided". Lite senare skriver hon också att "the Jedi Order is the ideal interpretation of the Force's will". Bullshit, tycker jag. Hur kan de möjligtvis veta det? Vad baserar de ens detta på? Varför tror de att de är så utvalda? Det är en sak att anse att man har den förnuftigaste läran, men det är värre när man anser sig utvald av Kraften. Det är farligt. Nästan som en sekt.
Jag håller fullständigt med dig, jediorderns tolkning av kraften är baserad på ren dogma som saknar någon form av faktamässig grund. De är i praktiken en fundamentalistisk sekt som inte tolererar någon annan tolkning av kraften och straffar dem som tolkar på annat sätt. Tyvärr har deras dogma och sekterism normaliserats inom Republiken och är något som i allra högsta grad har blivit en naturlig del av samhället. Därmed så måste jag nog säga att jag får allt mer och mer sympati med alla de bönder på Dantooine som någonsin klagade på jediordern i kotor :P

Jedi_Visse skrev: Förstår dock inte hur då får nihilismen till en strömning som har destruktiva syften?
Samma här, detta var ett av fallen då min åsikt inte överensstämde med Kaxs', då jag inte ser logiken i resonemanget kring nihilismens destruktiva natur.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 29 oktober 2011 kl. 12:54

Det finns två olika varianter av nihilism. Den ena är den moraliska nihilismen, som anser att det inte finns någon moral. Denna säger jag inte är destruktiv i teorin, men eftersom jag personligen tror att en avsaknad av moral leder till kaos så... Men det är en filosofisk fråga som inte är alltför relevant i sammanhanget.

Den typ av nihilism som jag menar att Cronal tror på är idén att förintelse är ett slutmål i sig. Strikt talat är det inte nihilism, utan bara en skum variant av utilitarism (idén att ändamålen helgar medlen) eller övernaturalism (som säger att det Gud[ar] [i Cronals fall "the Dark] säger är rätt per definition). Denna idé har jag ofta hört kallats nihilism, även om det egentligen inte är det. Så jag ber om ursäkt för förvirring som kan ha uppstått av att jag använt ett sådant "slanguttryck".
Darth Vader Fan skrev:Förvisso sant. Men jag måste säga att jag är imponerad över att du faktiskt har orkat kategorisera Sithlorder till olika filosofiska doktriner, det är ju faktiskt riktigt awesome. Även om min åsikt i vissa fall kan skilja sig från din så måsta jag säga att de allra flesta fall är lite ögonöppnande :)
Heh. Jag är lite hobbyfilosofi (funderar starkt på att plugga filosofi nästa höst), så det var inte så jobbigt--det gick på några minuter. Särskilt som en del av Sitherna jag rabblade upp faktiskt själva säger "Jag tror på den här filosofin". Daiman, till exempel, förklarar själv att han tror på "a Sith solopsism".
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 31 oktober 2011 kl. 04:32

Ah, exakt. Den definitionen av nihilism jag också är bekant med. Nu förstår jag hur du menar!
DVF: Mm, det har du verkligen rätt i. Ett tag trodde jag att man bara ka-boom föll till den mörka sidan och blev en slav om man inte följde jediordens regler till punkt och pricka, men att detta är bullshit har ju till och med Luke bevisat genom att framgångsrikt tillåta romantiska förhållanden i sina nya orden.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Skriv svar