Det sämsta/bästa som suddas ut ur gamla canon?

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Det sämsta/bästa som suddas ut ur gamla canon?

Inlägg av Wilfer88 » 18 mars 2015 kl. 09:58

Nu känns det ju som att arbetet med att det som idag är Legends börjar ersättas av något som blir det nya canon. Hittills har inte Lucasfilm storygroup släppt någon produkt som ersatt gamla Legends, utan det har bara varit att de har lagt till berättelser som kunde ha passat in i det gamla systemet.

Journey to The Force Awakens kommer ändra på det om ett par månader, för man kommer då nästan garanterat att tvingas glömma att vissa berättelser har hänt för att få det hela att gå ihop. Men nu med nyheter om de nya berättelserna så hör man väldigt snabbt om hur gamla EU-fans kommer med sin klaga. De vill inte ha någon bra berättelse ersatt av något som kan bli dåligt.

Men det är ju också så, att gamla EU, vårat Legends, också innehöll en hel del dåliga saker. Och frågan är här, vad blir ni riktigt glad över att det suddas ut och kan ersättas med något bättre?

Exempel: - Kejsaren blir klonad
- Luke går över till den mörka sidan
- Han och Leia får 3 barn, 2 av dom dör
- Thrawn dör
- Exar Kun förrintas
- Luke och Mara gifter sig

- Starkiller är starkare än de flesta force users vi känner till
- Darth Revan slutar vara ond
- Yuuzhan Vong invaderar
- En sith armé slår till 100 år efter fimerna

Vissa saker var ju riktigt bra, men andra berättelser har man undrat länge om de kunde ha gjorts bättre. Det ska inte förnekas att det finns saker i Legends som Lucasfilm storygroup kan bli inspierad av och göra till något bättre, eller minst lika underhållande men ändå annorlunda jämfört med förr. Nu är frågan dock om de vågar återanvända karaktärer eller berättelser och göra något nytt av det, men svaret till det lär vi få under detta år.
Så vad tycker ni är det sämsta/bästa som kanske försvunnit ur gamla canon och kanske ersätts med en ny tappning?
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Det sämsta/bästa som suddas ut ur gamla canon?

Inlägg av Dark-lord » 18 mars 2015 kl. 14:14

Det bästa(alltså mest synd) som suddats ut för mig är nog kotOR 1, helt klart. Så välgjord story, härliga karaktärer, mycket utforskning av både Jedi och Sithordern samt fint gameplay. Tycker även det är lite tråkigt att TFU1 är helt utsuddat nu, var en riktigt bra story. Fast en värdig konkurrent till kotOR är nog Republic-serietidningarna. Riktigt välskrivna, komplexa, mörka historier om klonkriget. Älskar de verkligen.

Det sämsta(dvs spelar ingen som helst roll) som suddats ut är nog Holiday Special, kanske. Finns väl inte så mycket mer otroligt terribelt vad jag vet.

Fast vet inte om suddas ut är rätt ord, bara flyttats ifrån storyn(vilket i sig är lite tragiskt), de finns ju fortfarande kvar som historier som helt klart är värda att kolla in oavsett! Jag kommer fortsätta köpa SW produkter som är BRA, oavsett Canon-värdet.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 18 mars 2015 kl. 17:30

Ja det är ju inget bokbål de har ställt till med, så historierna finns ju kvar, men de påverkar inte de kommande berättelserna, så som de faktiskt ändå gjorde förr.

Den bästa berättelsen, som först och främst då formade mitt eget Star Wars intresse, historierna kring Thrawn. De kanske kommer i ny form, men oavsett om det nya är bra eller dåliga, hade jag vilja se den berättelsen fått mer respekt.

Holiday Special var ett roligt alternativ du tog upp vi kan vara glada är borttaget från canon. Dock hade den ingen plats i gamla canon heller, så jag tar väl ett annat alternativ. Jag är glad att Imperiets förluster suddas ut. Episod 7 har redan bekräftat att Imperiet fortfarande är en stark motståndare till rebellerna. I Legends vid den tidpunkten hade det skapats fred mellan parterna med Republiken som vinnare och Imperiet var knappt 1/8 så stor. I nya canon så ställningen alltså jämnare och det tror jag faktiskt gör sagan mycket mer intressantare.

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Inlägg av Darth Lars » 18 mars 2015 kl. 18:41

Jag hatar faktiskt New Jedi Order-serien. Jag tycker inte att Yuzhaan Vong som koncept passar i Star Wars. Sen att Chewbacca skulle fått en planet på sig och dött är väl inte hela världen, men jag ville hellre att han levt.

Thrawn-trilogin skulle jag ha viljat ha kvar. Att Mara Jade gifter sig med Luke. Kyle Katarrn också, och det mesta av Rogue Squadron-serien. Men sen får de gärna tweaka detaljerna.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 19 mars 2015 kl. 21:07

Var väl tekniskt sett S-Canon(Secondary) i gamla tidslinjen? Dvs det var canon, men någon ny källa kunde utan problem säga emot den.

Är också på lite samma spår som Darth Lars, Kyle Katarn var en stark karaktär från gamla Canon, och det är lite synd om han inte existerar i Star Wars längre.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Slave 4
Fuktfarmare

Inlägg av Slave 4 » 1 april 2015 kl. 20:15

Hm.. mja...

Jag är inte något särskilt berörd av detta, lite frågetecken har jag fortfarande som med Republic Heroes t.ex.

Men jaa, Rebels makarna har ju redan använt sig av flera EU saker. Ett flertal från JK Dark Forces II, som har ett ställe nära mitt hjärta.

Förutom DF och JK:DF II så har jag inga speciella känslor för Historier som utspelar sig efter RotJ. Jag är mer intresserad av intressanta skapar-processer och koncept, och de har jag inte sett så mycket av post-Rotj.

Så, så länge de använder sig av eu materialet från före och mellan filmerna så är jag nöjd.

(Vill påminna att Starkiller inte är starkare än de flesta force users)

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 2 april 2015 kl. 09:05

Vill påpeka Starkillers hit-list. Dödar Jedi Mästare Shaak Ti, besegrar Darth Vader 2 gånger, krashar en Star Destroyer.
Problemet jag har är inte att han gör dessa saker, utan att hans bakgrund inte bör tillåta det. Hans enda träning är "use your anger", lite sporadiska möten med Darth Vader. Han är född av jedis, men det är inte så extremt ovanligt.

Det är jag faktiskt väldigt glad att det tillhör Legends nu. Däremot är storyn kring honom bra och hans delaktighet i rebell-upprorets grundande var faktiskt bra gjort till den grad att det känns lite synd att Rebels tar lite av detta ifrån honom. Dock finns chansen än att han dyker upp i serien. Sam Witwer har nog en del såna diskussioner med Dave Filoni.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 april 2015 kl. 20:00

Slave 4 skrev: Jag är inte något särskilt berörd av detta, lite frågetecken har jag fortfarande som med Republic Heroes t.ex.
Skulle tro att det spelet räknas som non-canon, även om det är baserat på TV-serien. Det är ju ett spel från gamla EU, trots allt.
Wilfer88 skrev: Problemet jag har är inte att han gör dessa saker, utan att hans bakgrund inte bör tillåta det. Hans enda träning är "use your anger", lite sporadiska möten med Darth Vader. Han är född av jedis, men det är inte så extremt ovanligt.
Bra poäng, Wilfer. Jag har länge stört mig på folk som säger att det är onaturligt och löjligt att han kan lyckas dra ner en Star Destroyer. Lyssnade de inte på Yoda alls i Episod V? Kraften är obegränsad och storleken är oväsentlig. En Stjärnjagare är inte större än en liten sten.

En sak jag kom på att tänka på nu helt plötsligt förresten, är det möjligt att de tar tillbaka saker som var Canon förr ifall de inte skapare historier som motsäger de? Vore intressant om de skulle börja ta in gamla historier igen efter ett tag och skulle ge en härlig känsla av att båda parterna kan leva tillsammans så att säga. :P

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 6 april 2015 kl. 20:20

Karaktärer och deras personlighet kanske de lånar rakt av, det kommer nog hända, men när det kommer till historier så tror jag nog risken, eller chansen är minimal att gör en kopia av Legends-material. Fast, kanske det är någon som gör något experiment, samma historia fast ur ett helt annat perspektiv, eller byter ut karaktärer mot andra osv. Men någon kopia, alltså mer eller mindre förflytta Legends till canon-status, det är jag ytterst tveksam till.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 april 2015 kl. 20:24

Var inte det jag syftade på. Jag syftar på att de tar redan existerande material och ger det till canon igen. Jag vill inte se att man gör en remake av gammalt material, känns bara fattigt och patetiskt.

Emil
Fuktfarmare

Inlägg av Emil » 7 april 2015 kl. 14:40

Rent generellt så gillar jag även det dåliga i Legends. Det mesta har sin charm och har ett ganska gediget bakrundsarbete i sig. De nya böckerna har inget referensmaterial förutom filmerna, möjligtvis att det kan då kännas väldigt platt.

Glove of Darth Vader - Awesome, hemskt att den historien försvinner.

Denningverse - Ibland är det lika bra att folk inte ska skriva fler böcker.

YJK och SoTE var bland det första jag läste, liten tår där kanske över att det blivit överkört.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 7 april 2015 kl. 14:59

Jag tycker redan att det börjar smyga sig in onödigt många referenser till Legends. Det märktes väldigt tydligt att James Luceno inte kunde hålla fingrarna i styr när han skrev Tarkin.

Det är okej om det är någon grej här och där, men jag gillar inte när författare inte kan släppa taget om det gamla. Ett stort problem med EU/Legends var ju att många författare skapade sitt eget lilla universum i Star Wars. Timothy Zahn, James Luceno, Troy Denning, John Jackson Miller o.s.v. berättade ju nästan uteslutande historier kring karaktärer som de själva skapat. Just nu känns det som en tävling mellan författarna där de försöker dra in så mycket av sitt gamla material som möjligt i nya canon för att de själva ska kunna styra över Star Wars-tidslinjen.

Man har en chans att sopa bort det som var gammalt och dåligt, och skapa något nytt. Ta den chansen!
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 april 2015 kl. 10:11

Efter James Lucenos Darth Plagueis så måste jag säga att Tarkin-boken var extremt sparsam med referenser. Jag kände mest att det var the clone wars han luta sig tillbaka mot. Och rent allmänt kändes det tunt. Star Wars kändes så mycket mindre, för det är ju ingen som lägger till något intressant. Finns ju ingen som tagit någon risk.

Jag vet inte om jag håller med om att de gamla författarna försöker få med sig sina sina gamla skapelser. Det är ju ändå Lucasfilm Storygroup som bestämmer nu. Och jag tycker det känns i kvalitén. Det blir bara beställningsjobb. Författarna känns oengagerade, de tänker inte ett varv till med sina idéer.
Därför går jag också lite emot dig när du ser ett problem med de lilla universum som Zahn och Luceno skapade. Jag såg det som en möjlighet, det höll dem engagerade i sina verk. Drew Karpyshyn gick ju säkert igång ordentligt när han skulle utveckla Darth Bane och kunde referera till en av sina skapelser i Kotor, alltså Darth Revan.

Paul S. Kemp får sin chans nu med Lords of the Sith och visa om de kan göra något intressant med nya canon. Blir boken en riktig medelmåtta, då kommer jag skippa helt denna nya lanseringen av canon inför The Force Awakens så länge inte något verk bli superhyllat. Chansen verkar dock vara låg.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 8 april 2015 kl. 13:36

Wilfer88 skrev:Efter James Lucenos Darth Plagueis så måste jag säga att Tarkin-boken var extremt sparsam med referenser. Jag kände mest att det var the clone wars han luta sig tillbaka mot. Och rent allmänt kändes det tunt. Star Wars kändes så mycket mindre, för det är ju ingen som lägger till något intressant. Finns ju ingen som tagit någon risk.
Tycker det är mängder med referenser till gamla planeter och hur saker och ting fungerar. Det kastas kanske inte rakt i ansiktet på en, men det finns där. Tyckte t.ex. att det var helt onödigt av honom att ens nämna Plagueis i boken. Den enda anledning till att göra det var ju för att han ville klappa sig själv på axeln.

Luceno har verkligen sjunkit i kurs hos mig. Han brukade vara min favoritförfattare men har bara gradvis blivit allt sämre och sämre.
Wilfer88 skrev:Jag vet inte om jag håller med om att de gamla författarna försöker få med sig sina sina gamla skapelser. Det är ju ändå Lucasfilm Storygroup som bestämmer nu. Och jag tycker det känns i kvalitén. Det blir bara beställningsjobb. Författarna känns oengagerade, de tänker inte ett varv till med sina idéer.
Vad jag har hört så ska inte Storygruppen lagt sig i så mycket om vad böckerna handlar om. Men det låter verkligen helt befängt eftersom det är hela syftet med gruppen. Så jag tror inte ett dugg på det.

Jag håller med dig om att det känns som författarna är styra och att de inte får eller vill ta några risker. De känns helt tafatta. Författarna har ju ett helt oskrivet blad att skriva på. Timothy Zahn lyckades ju utmärkt på 1990-talet, så det är beklämmande att se att dessa författare inte lyckas komma i närheten av den storheten.
Wilfer88 skrev:Därför går jag också lite emot dig när du ser ett problem med de lilla universum som Zahn och Luceno skapade. Jag såg det som en möjlighet, det höll dem engagerade i sina verk. Drew Karpyshyn gick ju säkert igång ordentligt när han skulle utveckla Darth Bane och kunde referera till en av sina skapelser i Kotor, alltså Darth Revan.
Nu blir det lite svårt att jämföra just de två författarna eftersom dem ligger i vitt skilda ändar av tidslinjen och fokuserade på lite olika saker. Då är det kanske bättre att titta på en serie som Legacy of the Force som bestod av nio böcker skrivna av tre författare.

Det kändes aldrig riktigt som att det fanns någon riktig sammanhållning mellan de böckerna. Aaron Allston ville få med sina X-vingar, Karen Traviss sina militära referenser och Troy Denning orkar jag knappt nämna. Resultatet blev en serie som skulle vara en enhet men som spretade åt alla möjliga håll och kanter, och där författarna tycktes tävla om att göra stört åverkan på galaxen. Det ledde till att man tog livet av alla möjliga karaktärer utan att tänka på vad det hade för konsekvenser i ett större sammanhang.
Wilfer88 skrev:Paul S. Kemp får sin chans nu med Lords of the Sith och visa om de kan göra något intressant med nya canon. Blir boken en riktig medelmåtta, då kommer jag skippa helt denna nya lanseringen av canon inför The Force Awakens så länge inte något verk bli superhyllat. Chansen verkar dock vara låg.
Jag känner så också.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 29 april 2015 kl. 15:50

De nya canon-böckerna låter inte alls lockande. Misslyckat helt klart.

Tidningarna av Marvel verkar riktigt bra. Så de är kanske värda att ta en titt på.

Något jag kom på att tänka på nyligen. Skumt att den inte är canon längre. Gamla Klonkriget serien. Den var en viktig länk mellan Ep2 och 3 som förklarade massa viktiga saker som utspelade sig mellan de filmerna. TCW stred heller inte allt för mycket mot den så tycker att med lite retcon kan de co-existera.

Skriv svar