Frågetråd

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.
Användarvisningsbild
Gary Oak
Droid

Inlägg av Gary Oak » 23 juni 2010 kl. 23:27

Det var faktiskt i Legacy jag såg dem. Nu vet jag hur det ligger till. Tack
This way Revan should be... A Sith Lord, master of evil...

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 juli 2010 kl. 12:12

Jag skulle vilja lära mig lite mer om TOR eran

så jag få väl fråga några saker?

1.Hur länge är det mellan TOR och KOTOR II?
2.Hur ser de viktigaste Republik skeppen och Imperie skeppen ut?
3.Hur ser Republikens soldeter ut och hur ser Sithernas soldeter ut?
4.Är eran lätt att första om man läst Serietidningarna och spelat spelen?

För jag hittar aldrig spelen

men kan ni svara på frågorna?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 2 juli 2010 kl. 12:24

Dark-lord skrev:1.Hur länge är det mellan TOR och KOTOR II?
KotOR II utspelar sig ungefär 300 år före TOR.
Dark-lord skrev:2.Hur ser de viktigaste Republik skeppen och Imperie skeppen ut?
Det vet vi alldeles för lite om för att kunna säga än så länge. Det beror dessutom på vad du anser som "viktigast". Se timelines, trailers, och webbserien på swtor.com så vet du allt vi vet.
Dark-lord skrev:3.Hur ser Republikens soldeter ut och hur ser Sithernas soldeter ut?
Återigen, kolla trailers på swtor.com.
Dark-lord skrev:4.Är eran lätt att första om man läst Serietidningarna och spelat spelen?
Jag är lite tveksam till vad du menar med "spelen". Menar du The Old Republic själv (som inte släppts än), eller menar du KotOR-spelen också? KotOR-spelen utspelar ju sig några hundra år tidigare, så att säga att vi förstår TOR genom att ha spelat dem är som att säga att du förstår Legacy-serien genom att läsa Republic-serien - även om de knyter an till varandra emellanåt, så är det två olika historier.

Vi vet inte hur mycket vi förstår om TOR, eftersom vi inte vet hur mycket det finns att förstå om TOR än. Så vill du veta mer, så kan jag bara återigen referera till swtor.com. Där finns i stort sett all fakta vi har än så länge.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 juli 2010 kl. 12:31

Kaxs skrev:
Dark-lord skrev:1.Hur länge är det mellan TOR och KOTOR II?
KotOR II utspelar sig ungefär 300 år före TOR.
Så då är Lord Revan död? :(
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 2 juli 2010 kl. 12:35

Möjligt att han räddats genom att placeras i stasis, genom krafter såsom Essence Transfer, någon sorts Sithmagi, Rakata-teknologi, en olycka med hyperdriften, eller någon annan av tusen möjligheter. Men sannolikt, ja.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 17 augusti 2010 kl. 13:41

Får jag fråga en sak?

Vem kom på kraften att bli ett med kraften(Jedi Ande)

Förr trodde jag att det var Qui-Gon Jinn men det fanns ju många innan honom som blev spöken.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 17 augusti 2010 kl. 15:06

Hm... jag skulle tro att Ajunta Pall var först med att bli en force ghost, fast han vlade ju inte det själv, utan för honom var det snarare en sidoeffekt av att ha använt den mörka sidan av kraften lite för mycket lite allt för länge.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 19 augusti 2010 kl. 13:52

Ja, jag tror också att Pall var först. Men som du säger, han använde inte samma förmåga för att göra det som de i filmerna.

Första gången vi ser en Jedi göra det (förmodligen då med samma metod som Qui-Gon, Obi-Wan & Co använder) tror jag är Andur Sunrider i serien Tales of the Jedi: The Saga of Nomi Sunrider (av Tom Veitch). Så det är inte osannolikt med ett eller annat Jedispöke i TOR.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Frågetråd

Inlägg av Dark-lord » 22 november 2010 kl. 14:11

Här är en klurig fråga som jag grubblat på i 1 år!

Som vi vet har Rahm Kota en Ljussabel med grön klinga under Ljussabel duellen mot Starkiller i TIE Fighter fabriken, sen när Starkiller hittar honom igen på Cloud City så har han en blå, sen på Corellia har han en Grön igen, och i BattleFront Elite Squadron har han en blå klinga igen.

Och Starkiller tog ju dessutom hans klinga och gav den till Vader efter att ha besegrat Kota.

Vad är det som står på?

Wookieepedia säger inget tydligt om detta.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 22 november 2010 kl. 16:19

Nu har jag inte spelat Elite Squadron, så ta det jag säger med en nypa salt.

Men, som du säger, så tog Starkiller ifrån Kota hans (gröna) svärd när dem stred över Nar Shaddaa. Kota flydde efter det till Bespin, via Ziost och förmodligen ett antal andra platser, med hjälp av Bail Organa. Varifrån kom då det nya (blåa) ljussvärdet? Det finns flera möjligheter - han kan ha haft det innan, efter någon gammal Jedivän som dött; han kan ha hittat det på Ziost, det är ju trots allt en Sithplanet; Bail eller någon annan kan ha haft den och gett den till honom (vi vet ju till exempel att Kota hade kontakt med Kazdan Paratus på Raxus Prime). Vi vet helt enkelt inte, men det finns gott om möjligheter.

Sedan att han har grönt igen på Corellia, är lika mystiskt - och lika lättförklarat. Det kan vara ett annat ljussvärd, som han fått på något av de sätt jag nämnt. Det kan vara det blåa som han byggt om (när Starkiller/Galen byggde om Kotas ljussvärd, som han då fått tillbaka från Vader, så måste han ju lämnat den gröna kristallen någonstans - men detta är osannolikt, och jag ska snart förklara varför). Han kan helt enkelt ha byggt ett nytt - vilket är mycket sannolikt, om det blåa inte var hans eget. Möjligheterna är många.

Att han har ett blått igen i Elite Squadron, antar jag betyder att han förlorat sitt nya gröna och gått tillbaka till att använda det blåa (därför är det osannolikt att han byggde om det blåa så att det blev grönt). Han har helt enkelt haft lite otur och förlorat ett grönt ljussvärd två gånger om. Han borde lyssna till Obi-Wan: "This weapon is your life!"

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 22 november 2010 kl. 17:06

Okej, och hur är det med det blåa Ljussvärdet som Vader ger Galen efter att han nästan dödat honom inför Kejsaren?

Är det kanske Vader som byggt svärdet själv?(då Starkiller vaknar upp är ju facktist 6 månader efter att Vader backstabade honom)

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 22 november 2010 kl. 17:34

Ljussvärdet som Vader ger till Starkiller i TFU I är inte blått, det är grönt - det är Rahm Kotas gamla svärd. Att det är blått beror på att Starkiller hittar en blå kristall i sin familjs gamla hus på Kashyyyk (kristallen kommer från hans pappas ljussvärd), som han sedan sätter in i svärdet. Vader ger alltså inte Starkiller ett blått ljussvärd.

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 22 november 2010 kl. 18:22

Det ju alltid lika jobbigt när bok krockar med spel, alltså i spelet har Galen samma lasersvärd hela tiden men i boken har han Kotas i slutet fast med en blå klinga.
Men det finns en förklaring varför Kota har ett blått i Elite squadron, hans gamla som Galen får av Vader krossar Vader under foten när Galen är död enligt wookipedia MEN sen har Kota på något konstigt sett sitt vanliga lasersvärd i TFU 2 igen så jag har ingen aning vad som har hänt :?
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 22 november 2010 kl. 18:38

Nej, Galen har Kotas Ljussabel fast med en blå klinga i slutet av spelet också, även om man väljer att inte byta till blå(filmklippen är alltid likadanna)

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 22 november 2010 kl. 18:40

Dark-lord skrev:Nej, Galen har Kotas Ljussabel fast med en blå klinga i slutet av spelet också, även om man väljer att inte byta till blå(filmklippen är alltid likadanna)
Har han? jag har för mig att man har sitt vanliga iallafal i gameplayet.
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Låst