Kommer Luke bli ond?

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.

Kommer Luke bli ond?

Jepp
19
22%
Nepp
67
78%

Antal röster: 86

Användarvisningsbild
Master Kvackon
Yngling
Kontakt:

Kommer Luke bli ond?

Inlägg av Master Kvackon » 15 augusti 2005 kl. 10:26

Jag vet inte om den här tråden ska ligga i EU forumet, men det är väl lite både och, så jag lägger den här!

Jag har tänkt på en sak. Egentligen ska ju Anakin inte bli Jedi, för han är för gammal (vanligtvis kidnappas små Jedibäbisar när de är 2 år så de inte hinner träffa sina släktingar så mycket), men eftersom det är qui gons sista önskan så låter rådet gå med på det. Sen, 10 år senare, gifter sig annie med Padme, och de är de största anledningarna till att han blir ond.

Jag undrar:

Eftersom Luke blir Jedi när han är 21, och dessutom gifter sig och får barn han med, borde inte han bli superond?

Det här har jag funderat på länge...
Senast redigerad av 1 Master Kvackon, redigerad totalt 15 gånger.
[i]Lock S-foiles in attack position![/i]

Användarvisningsbild
LordAnakin
Yngling

Inlägg av LordAnakin » 15 augusti 2005 kl. 10:51

Nej, Luke blir inte ond.
Men han var nära att bli det i VI, men (som tur var) var han starkare än Anakin.

Och i EU (som det var meningen att man skulle svara) tror jag absolut inte att han blir ond, eller jag vet nästan. I dem böckerna jag har läst har han i alla fall inte varit nära på att gå över och jag skulle inte tro att han gör det senare heller!

Användarvisningsbild
shintor-vicrone
Rymdpilot

Inlägg av shintor-vicrone » 15 augusti 2005 kl. 10:51

faktist så: när han blev av med handen på bespin faller den ju ner i dn tunneln eller va d e för nåt..
handen fortsätter ner mot landytan..
nere på bespin hittar en man lukes hand och använder dess dna och skapar en ny luke som han tränar till dark jedi. :twisted: ..
den onda luke(även kallad luuke med två u) använder lukes ljusabel som handen höll i som vapen..
men den riktiga luke tror jag (inte helt säker) besegrade luuke...

Användarvisningsbild
Mar Mar Minks
Jedimästare

Inlägg av Mar Mar Minks » 15 augusti 2005 kl. 12:10

Dags och flytta tråden till EU!

Luke som ond historien skrivs om i serien "Dark empire" typ. Så denna tråd passar i EU!

Användarvisningsbild
Darth Pyroman
Fuktfarmare

Inlägg av Darth Pyroman » 15 augusti 2005 kl. 12:50

shintor-vicrone skrev:faktist så: när han blev av med handen på bespin faller den ju ner i dn tunneln eller va d e för nåt..
nere på bespin hittar en man lukes hand och använder dess dna och skapar en ny luke som han tränar till dark jedi. :twisted: ..
den onda luke(även kallad luuke med två u) använder lukes ljusabel som handen höll i som vapen..
Jupp, så var det. För övrigt tror jag absolut inte att Luke blir ond
"For over a thousand generations the jedi knights were the guardians of peace and justice in the old republic, before the dark times, before the empire"

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 15 augusti 2005 kl. 15:27

Riktigt intressant ämne, faktiskt. Jag kan ge min syn på saken.

Själva ondskan har väl inte direkt sitt ursprung från hur gammal man är när man blir jedi. Jag tror snarare att jediorden tar spädbarn för att dem vill ha opåverkade viljor, och på så sätt ha en liten extra gardering mot att ondskan inte ska få inflytande i personerna.

Skillnaden mellan Anakin och Luke är att Anakin i stort sätt växer upp i händelsernas centrum där han är med i flera krig och hemska komplotter.
Luke å andra sidan växer helt och hållet upp på Tatooine, långt från närmaste stad och civilisation. Luke blir på sådant sätt ungefär lika opåverkad som om han skulle vara om han vuxit upp i jediorden.

En annan teori (som simplifierar hela saken) är att det har med profetian att göra och att det helt enkelt var förutbestämt att Luke skulle bli god på samma sätt som hans far blev ond.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Gäst

Inlägg av Gäst » 15 augusti 2005 kl. 15:44

intressant intressant tror ja håller me fredirik :)

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 15 augusti 2005 kl. 16:21

shintor-vicrone skrev:faktist så: när han blev av med handen på bespin faller den ju ner i dn tunneln eller va d e för nåt..
Nej, det vara Mara Jade som gjorde det.
Däremot har jag läst att Luke föll till den mörka sidan, i alla fall nästan, men han lyckades sedan motstå den.
Som Mar säger så var det i från dark empire.
Men klart att Luke inte blir ond för evigt ;)

jango fett fan
Yngling

Inlägg av jango fett fan » 15 augusti 2005 kl. 16:43

jag tog på nepp för luke kommer någ vara god tills han dör och blir en med kraften.
[img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/8/wow.gif[/img]

Estupendo!

Användarvisningsbild
Victor_Skywalker
Padawan

Inlägg av Victor_Skywalker » 15 augusti 2005 kl. 17:11

I Dark Empire böckerna går han över till den mörka sidan för att "förstöra" någonting.
Men han är fortfarande "god"
"Let's hug it out bitch"

Användarvisningsbild
Mar Mar Minks
Jedimästare

Inlägg av Mar Mar Minks » 15 augusti 2005 kl. 19:58

Men de här med luke är ju det att han växer upp utan av veta av hemska saker.

Användarvisningsbild
Master Kvackon
Yngling
Kontakt:

Inlägg av Master Kvackon » 16 augusti 2005 kl. 10:12

Fredrik Jonsson skrev:Riktigt intressant ämne, faktiskt. Jag kan ge min syn på saken.

Själva ondskan har väl inte direkt sitt ursprung från hur gammal man är när man blir jedi. Jag tror snarare att jediorden tar spädbarn för att dem vill ha opåverkade viljor, och på så sätt ha en liten extra gardering mot att ondskan inte ska få inflytande i personerna.

Skillnaden mellan Anakin och Luke är att Anakin i stort sätt växer upp i händelsernas centrum där han är med i flera krig och hemska komplotter.
Luke å andra sidan växer helt och hållet upp på Tatooine, långt från närmaste stad och civilisation. Luke blir på sådant sätt ungefär lika opåverkad som om han skulle vara om han vuxit upp i jediorden.

En annan teori (som simplifierar hela saken) är att det har med profetian att göra och att det helt enkelt var förutbestämt att Luke skulle bli god på samma sätt som hans far blev ond.
Okej.

Fast egentligen växte ju Luke också upp i krig. På Tatooine gick ju Stormtroopers omkring och "uppehöll ordningen".

När Annie växte upp på Tattooine var det ju inte ens nåt galaxktigt krig.
Och om du menar att Annie var med i klonkrigen så skulle väl alla Jedis bli onda?

Och kom ihåg att Lukes låtsasföräldrar dog, precis som Annies mamma.

Men du har nog rätt i att det som står i profeteria-grejsen kommer hända.
[i]Lock S-foiles in attack position![/i]

Linus Skywalker
Rymdpilot

Inlägg av Linus Skywalker » 16 augusti 2005 kl. 18:49

Just ja det såg jag på den här sidan http://www.thelightsaber.com/historyL.htm (längst ner)
[size=75]"Remember... The force will be with you,always"[/size]

Användarvisningsbild
LordAnakin
Yngling

Inlägg av LordAnakin » 17 augusti 2005 kl. 17:37

Linus_Skywalker skrev:
Just ja det såg jag på den här sidan http://www.thelightsaber.com/historyL.htm (längst ner)
Mm, men den äkta Luke blir vad jag har förstått i alla fall inte ond :)

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 17 augusti 2005 kl. 19:42

Det står ju "dark jedi" som hans titel :P
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Skriv svar