Kommer Luke bli ond?

Diskutera berättelserna som spann vidare på Star Wars-sagan, och numera inte är en del av kanon.

Kommer Luke bli ond?

Jepp
19
22%
Nepp
67
78%

Antal röster: 86

Användarvisningsbild
rage agains the jedi
Padawan

Inlägg av rage agains the jedi » 6 mars 2008 kl. 11:41

I vilka böcker kan man läsa om det?
[i]You are so far less now than what you were, you are more than half machine, you are like a painter gone blind, a composer gone deaf, you remember where the power was but the power you can touch is only a memory[/i]

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 6 mars 2008 kl. 12:17

Har för mig att det är i Dark Empire-sviten.

Att Luke blir ond är nog det enda jag kan se som intressant i den historien. Det blir på något sett ett eko till det som hände Anakin.
Resten är dock skit. Ser fortfarande Dark Empire som EUs svarta får, och kommer aldrig att tillkännage den som canon i min värld.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 10 mars 2008 kl. 19:37

Fredrik Jonsson skrev:Har för mig att det är i Dark Empire-sviten.

Att Luke blir ond är nog det enda jag kan se som intressant i den historien. Det blir på något sett ett eko till det som hände Anakin.
Resten är dock skit. Ser fortfarande Dark Empire som EUs svarta får, och kommer aldrig att tillkännage den som canon i min värld.
Meen. Star Wars är väl inget julbord? Man kan ju inte ta bort det man inte vill ha och bara välja det man gillar? Då är det ju inte Star Wars längre.
Däremot kan man tycka illa om vissa saker... men att förklara vissa saker som icke-canon är väl att ta i?
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 11 mars 2008 kl. 00:03

För dem som inte läst Dark Empire så kan följande inlägg innehålla en del spoilers.

Det finns någon regel som säger att filmerna alltid är prioritet 1, sedan kommer böcker, serier, spel o.s.v. beroende på vad som är mest logiskt för tidlinjen. Dark Empire och dess uppföljare är så dåliga att det absolut är berättigat att använda regeln i det här fallet. Jag ser det mer som en Infinites-serie än som en del av tidslinjen.
För det första så tar dem ju tillbaka Palpatine, vilket totalt underminerar profetian som filmerna berättar om. Efter mycket om och men tar dem kål på honom, för att sedan återuppliva honom igen! Dessutom återupplivar dem även Boba Fett. Som toppen på isberget får Han och Leia ett barn. Vad döper dem det till? Anakin!
Det finns ju inte ett uns av originalitet, eller ens försök till det. Det är såpopera enligt modell 1-A och sånt vill jag inte veta av. Star Wars är bättre än så.

Om det kom någon förklaring som sa att allting var någon form av dröm likt den Luke hade på Dagobah, eller att det kanske inte var Palpatine utan någon som bara utgav sig för att vara honom så kanske jag skulle kunna köpa det hela. Men till dess, nej.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 11 mars 2008 kl. 20:51

Sen måste man ju inte tycka som Fredrik :roll:

Själv gillar man serien. Mycket som händer och Luke lär sig otroligt mycket tack vare att han föll. Sen var det bra att visa att Boba överlevde, även om serien ger honom bilden som en korkad buse besatt av Han Solo.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 12 mars 2008 kl. 11:48

Wilfer88 skrev:Sen måste man ju inte tycka som Fredrik :roll:
Nä, vadå? Nu förstår jag inte vad du menar... :wink: :lol:

Användarvisningsbild
rage agains the jedi
Padawan

Inlägg av rage agains the jedi » 17 mars 2008 kl. 19:34

Wilfer88 skrev:Sen måste man ju inte tycka som Fredrik :roll:
Jag tror att nån börjar få stohetsvansinne :wink:
[i]You are so far less now than what you were, you are more than half machine, you are like a painter gone blind, a composer gone deaf, you remember where the power was but the power you can touch is only a memory[/i]

Användarvisningsbild
bannakin
Fuktfarmare
Kontakt:

Inlägg av bannakin » 15 april 2008 kl. 10:00

näääää hallå det är ju luke som bestämmer i den nya jedi ordern :D
Tord Greider?
"Riiiise"

Användarvisningsbild
rage agains the jedi
Padawan

Inlägg av rage agains the jedi » 15 april 2008 kl. 13:33

bannakin skrev:näääää hallå det är ju luke som bestämmer i den nya jedi ordern :D
Vad menar du?

Användarvisningsbild
Sith'ari
Droid

Inlägg av Sith'ari » 21 juli 2008 kl. 19:42

Luke är nära på att falla till den Mörka Sidan efter att ha dödat Lumiya i hämd, därför han inte kan gå efter och döda Darth Caedus. Luke faller inte till den Mörka Sidan för gott eftersom han blir One with the Force och besöker sin släkting Cade Skywalker (lr nåt (har inte läst dom än)) i Star Wars Legacy serien
"I am the [b]Dark Lord[/b] who will restore the Sith to glory, they call me Bane."

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 22 juli 2008 kl. 14:21

Fredrik, visst underminerar Palpatines återkomst profetian lite. Men och andra sidan så förutsåg ju Palpy också att Luke skulle döda honom, vilket han ju gör i någon Dark Empire-bok har jag för mig (har dock inte läst böckerna, bara om dem) - visserligen gör han ju det i filmerna med, från en viss synvinkel, men om man vill vara bokstavlig så...
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 25 juli 2008 kl. 04:19

Kaxs skrev:Fredrik, visst underminerar Palpatines återkomst profetian lite. Men och andra sidan så förutsåg ju Palpy också att Luke skulle döda honom, vilket han ju gör i någon Dark Empire-bok har jag för mig (har dock inte läst böckerna, bara om dem) - visserligen gör han ju det i filmerna med, från en viss synvinkel, men om man vill vara bokstavlig så...
Jag tror faktiskt inte det är Luke som dödar honom sista gången? Jag har inte läst serierna dock. Blä, fast ful idé med att han kommer tillbaka.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Silk
Yngling

Inlägg av Silk » 28 juli 2008 kl. 22:06

Jedi_Visse skrev:Jag tror faktiskt inte det är Luke som dödar honom sista gången? Jag har inte läst serierna dock. Blä, fast ful idé med att han kommer tillbaka.
Det är faktiskt Han Solo som dödar Palpy sista gången, iaf kroppsligt sett. Empatoyos Brand får annars ta åt sig äran.
[i]I'm Jesus with a lasergun. And you're all going to hell[/i] - Scud the Disposable Assassin

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 2 augusti 2008 kl. 08:18

Silk skrev:
Jedi_Visse skrev:Jag tror faktiskt inte det är Luke som dödar honom sista gången? Jag har inte läst serierna dock. Blä, fast ful idé med att han kommer tillbaka.
Det är faktiskt Han Solo som dödar Palpy sista gången, iaf kroppsligt sett. Empatoyos Brand får annars ta åt sig äran.
Men det aset dog väl själv?

Användarvisningsbild
Silk
Yngling

Inlägg av Silk » 2 augusti 2008 kl. 21:51

Empatoyos Brand ja. Han tar med sig Palpys själin i döden.
[i]I'm Jesus with a lasergun. And you're all going to hell[/i] - Scud the Disposable Assassin

Skriv svar