Den kinesiska mobiltillverkaren OnePlus grundades för fyra år sedan men har redan blivit ett stort namn i branschen. Deras ledord har varit att göra prisvärda telefoner med hög prestanda. De släppte nyligen värstingluren OnePlus 5T och nu ger de ut telefonen i en begränsad utgåva med Star Wars-profilering. Värt att nämna är att man bara kommer tillverka telefonen under en produktionscykel. Så när telefonen väl tar slut hos återförsäljarna så är det slut för gott. 

OnePlus 5T Star Wars Limited Edition levereras i en snygg svart låda som pryds av logotypen för Star Wars: The Last Jedi. Inuti hittar man telefonen, ett mobilskal, strömadapter och USB-C-kabel. 

Själva telefonen är identisk med den vanliga utgåvan av OnePlus 5T men har fått en vit sandstensfärgad baksida med röda accenter inspirerad av mineralplaneten Crait från The Last Jedi. Det enda som uppenbart avslöjar att det rör sig om en Star Wars-utgåva är en diskret Star Wars-logotyp på baksidan. Insidan är laddad med ett valbart Star Wars-tema i svart och rött samt ett tiotal snygga bakgrunder inspirerade av den senaste filmen. Det är en tacksam väg man har gått med designen. Den sticker ut på ett elegant sätt som mycket väl kan locka även de som inte är fans av Star Wars (ja, det finns sådana personer). 

Telefonen är närmast att betrakta som en s.k. "phablet". Med sin 6-tumsskärm är den antagligen över gränsen för hur stor en telefon bör vara. På något sätt har man dock lyckats göra den oväntat smärt och smidig. Trots att den är stor så känns den inte så.

Den har en fin byggkvalitet där framsidans AMOLED-skärm är täckt av Corning Gorilla Glass 5 medan baksidan är gjort i anodiserat aluminium. Den känns stadig att hålla. Baksidans lite sträva yta gör att den inte glider ur händerna.

Jag gillar även den lilla notifikationslampan som blinkar i olika färger beroende på vilken app som har ett meddelanden till dig. Det är ett enkelt sätt att få reda på om något har hänt utan att behöva tända skärmen. Det här är något som funnits i många år men som till mitt stora förtret fortfarande inte är standard på alla dagens telefoner. 

Det som sticker ut mest i Star Wars-väg är annars det medföljande skalet inspirerat av Kylo Ren. Det är i ärlighetens namn mer roligt än det är snyggt. Jag förespråkar alltid att ha ett skal (eller fodral) till sin telefon, men i det här fallet blir det lite för stort och groteskt vilket förtar telefonens smäckra formgivning. Men å andra sidan är skalet rejält och lär ge ett bra skydd om du råkar tappa telefonen i backen. Trots skalets storlek är det aldrig några problem att använda knapparna eller fingeravtrycksläsaren. 

Lådan rymmer även ett liten hemlighet i form av ett "hologram". Exakt hur man hittar den tänker jag inte avslöja här. Men lådan innehåller några finurliga ledtrådar om hur man finner och låser upp funktionen. 

OnePlus 5T Star Wars Limited Edition kommer med en Qualcomm Snapdragon 835-processor, 8 GB minne och 128 GB lagring. Lägg därtill dubbla kameror på baksidan (16+20 MP) och en på framsidan (16 MP). Dessutom dubbla SIM-kortplatser och en USB-C-port för laddning som även stöder ljud. Och har du inte USB-hörlurar kan du antingen använde Bluetooth 5 eller det klassiska 3,5 mm hörlursuttaget.

En fin detalj är den lilla fysiska glidkontakten som man kan använda för att tysta eller stänga av alla notifieringar. Smidigt om man inte vill bli störd utan att ta upp den och fippla i menyerna. 

Ja, ni förstår. Den har det mesta man kan önska. Skillnaden är att den här telefonen säljs för 5799 kronor, medan konkurrenterna tar många tusenlappar extra – ibland uppemot dubbla priset – för liknande prestanda och funktioner. 

OnePlus telefoner kör det egna operativsystemet OxygenOS som är baserat på Android. Exakt vad skillnaderna är mellan OxygenOS och vanilj-Android är väldigt svårt att säga. Det ser ut som Android och beter sig som Android. Även jag – som van Samsung användare som tidigare hållit mig långt borta från vanilj-Android – måste kapitulera.

Fördelen mot konkurrenterna är att man inte belastar systemet med onödiga funktioner eller appar som du inte bett om. Det är ett enkelt gränssnitt som också gör att telefonen är väldigt rapp. Under de veckor jag testat telefonen har jag inte upplevt några tendenser till fördröjningar. Till och med de mest krävande appar flyter på riktigt bra. 

Överlag så är det en mycket bra telefon. Vissa kommer säkert klaga på att den inte är tillräckligt Star Wars-profilerad. Medan andra kommer anse att det är befriande att inte få varumärket upptryckt i ansiktet. Jag tillhör det senare, och jag hade även önskat att det Kylo Ren-inspirerade mobilskalet var lite mer attraktivt. Funktionsmässigt så är dock telefonen inte bara fulländad. Den är även väldigt prisvärd. 

Betyg: 9 av 10

Missa inte heller vår tävling där du har chansen att vinna ett exemplar av OnePlus 5T Star Wars Limited Edition.