Dragon Age: Origins

Kort-, bräd-, TV- eller datorspel.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 13 januari 2010 kl. 17:00

Storm skrev:Men enligt ESRB så får det 18+ för att det är "prolonged violence" och extra mycket naket eller snusk.
Så ser man det i perspektiv till Oblivion och Fable så måste det fått 18+ för att det är mycket sex i spelet. Mer grafiskt än i Fable.

Förstår inte hur USA kan se sex som värre än våld?
Har undersökt saken och USA verkar tycka att sex är värre än våld i spel. Om en film eller ett spel innehåller en scen då två hånglar i underkläder får det en hög ålder bara för det, trots att det inte är något våld. Finns ju fördelar med detta också, att barn inte blir påverkade och börjar tänka på sex hela tiden redan vid 7 års ålder.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 13 januari 2010 kl. 18:16

Darth Worgen skrev:
Storm skrev:Men enligt ESRB så får det 18+ för att det är "prolonged violence" och extra mycket naket eller snusk.
Så ser man det i perspektiv till Oblivion och Fable så måste det fått 18+ för att det är mycket sex i spelet. Mer grafiskt än i Fable.

Har undersökt saken och USA verkar tycka att sex är värre än våld i spel. Om en film eller ett spel innehåller en scen då två hånglar i underkläder får det en hög ålder bara för det, trots att det inte är något våld. Finns ju fördelar med detta också, att barn inte blir påverkade och börjar tänka på sex hela tiden redan vid 7 års ålder.
Fast, öh, våld är väl ändå alla gånger värre än att vara intim med folk... Vet inte hur folk tänker, men jag själv tänker då när jag uppfostrar ungar att skydda dem från våld betydligt mer än vad jag skyddar dem från sex. Jämförelsevis så skulle jag tex låta barnen köpa Dragon Age där de lär sig mycket om relationsuppbyggnad jämfört med MW2 eller L4D där det bara är våld våld våld. Sen är ju också Dragon Age längst ifrån den verkliga världen jämfört med tidigare nämnda titlar. Så det är lite sak samma om det är blodigt, ändå mer overkligt och svårare att koppla till irl händelser.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 14 januari 2010 kl. 10:35

Wilfer88 skrev:
Darth Worgen skrev:

Fast, öh, våld är väl ändå alla gånger värre än att vara intim med folk... Vet inte hur folk tänker, men jag själv tänker då när jag uppfostrar ungar att skydda dem från våld betydligt mer än vad jag skyddar dem från sex. Jämförelsevis så skulle jag tex låta barnen köpa Dragon Age där de lär sig mycket om relationsuppbyggnad jämfört med MW2 eller L4D där det bara är våld våld våld. Sen är ju också Dragon Age längst ifrån den verkliga världen jämfört med tidigare nämnda titlar. Så det är lite sak samma om det är blodigt, ändå mer overkligt och svårare att koppla till irl händelser.
Enligt en kristen man hade Sveriges syn på sex blivit helt fel sedan folk blivit social demokratiska, han är väl lite amerikaniserad. Jag missförstår vad han menar, men kan du förklara för mig?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 14 januari 2010 kl. 11:10

Förmodligen rör det mer homofrågan. I USA är det än värre att vara homo än här i Sverige, och det är så många kristna vill ha det. Kärlek mellan 2 vuxna personer kan tydligen vara fel enligt dem.
Annars vet jag inte vad du talar om.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 14 januari 2010 kl. 16:26

Wilfer88 skrev:Förmodligen rör det mer homofrågan. I USA är det än värre att vara homo än här i Sverige, och det är så många kristna vill ha det. Kärlek mellan 2 vuxna personer kan tydligen vara fel enligt dem.
I USA har dem väl en annorlunda syn på saken. Att de tycker att sex inte är lämpligt att ses för barn under den angivna åldern då man får ha det.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 14 januari 2010 kl. 16:51

Wilfer88 skrev:Förmodligen rör det mer homofrågan. I USA är det än värre att vara homo än här i Sverige, och det är så många kristna vill ha det. Kärlek mellan 2 vuxna personer kan tydligen vara fel enligt dem.
Finns homosexuella i Dragon Age, eller ja, faktiskt bisexuella.
Darth Worgen skrev:I USA har dem väl en annorlunda syn på saken. Att de tycker att sex inte är lämpligt att ses för barn under den angivna åldern då man får ha det.
Ifall "de" är lika med gamla konservativa buggar så stämmer ditt påstående, annars inte.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 14 januari 2010 kl. 22:29

Buhuhu :cry:
SIBA hade spelet för bara 398 kr i butiken men det var en rea som går ut på söndag den 17 januari :(
Och på gamestop kostar det 498 kr men jag vet inte hur länge den rean håller.
This is my apprentice, Darth Maul. He will find your lost ship. - Palpatine

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 15 januari 2010 kl. 16:26

PÅ gamestop 699:- och på SIBA, tror jag, 679:- så det kostar ganska mycket.

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 15 januari 2010 kl. 17:51

Spelet kostar 3x mer än min månadspeng.

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 15 januari 2010 kl. 18:28

Jag har råd efter jag har fått mitt studiebidrag, får hela bidraget på 1050:-, men det känns som ett stort slöseri då.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 15 januari 2010 kl. 19:34

Spelet finns för 312 i www.cdwow.se om jag inte minns fel, leveranstiden var dock 15 dagar för mig...
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 22 januari 2010 kl. 09:26

Jag ska kanske köpa det på fredag nästa vecka för då kan jag få pengar. Och jag ska lämna in ett spel för att få det billigare. Jag sak lämna in LEGO Star Wars The Complete Saga, för spelet funkar inte (men det behöver ju inte gamestop veta :wink:)
Jag hoppas gamestop har kvar sin rea till på fredag om en veckaannars blir det inget. Då köper jag PROTOTYPE istället.

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 26 januari 2010 kl. 16:56

Woohoo, jag ska köpa Dragon Age Origins på fredag, men för hur mycket vet jag inte. Det beror på vad jag får för Star Wars: The Complete Saga när jag lämnar in det. DAO kostar 498 kronor nu med rean som går ut den sista januari.

Jag tycker PROTOTYPE verkar väldigt kul. Men jag ska inte köpa det än.
Förmodligen nästa månad kanske, men bara kanske.

Skriv svar