Favorit spel?

Kort-, bräd-, TV- eller datorspel.
Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Re: Favorit spel?

Inlägg av Jigglypuff » 26 november 2010 kl. 23:13

Köpte Maffia 2 idag, det är riktigt kewlt.

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 27 november 2010 kl. 12:52

Darth Bane skrev:
stefan313 skrev:Assassin's Creed: Brotherhood. Lätt ett av dom bästa spelen jag har spelat nånsin.
Så jäkla kul, men som vanligt har den lite buggar, men det gör inte så mycket. Spelet kan också vara lite konstigt vid vissa tillfällen, men det är bra. Det är så jävla kul och har multiplayer så att man kan spela mot nadra lönnmördare.
Åhhh jag vill ha det nu!! :cry:
Jag köpte det på gamestop för 649 kr (minus 50 kr för att jag förhandsbokade) men i måndags så visade min brorsa ett annons från siba där dom visade spelet för bara 498 kr :P
Gissa om jag blev sur och lessen på samma gång. Jag kunde ha sparat 150 spänn om jag hade väntat till måndan :(
This is my apprentice, Darth Maul. He will find your lost ship. - Palpatine

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 5 december 2010 kl. 23:19

Har kört en del Assassins Creed 2 på sistone, i alla fall det spelet som tar upp den mesta av min speltid. Kör dock StarCraft 2 en del också, eftersom det är ett något annorlunda spel än AC2 :wink: Har även kört Team Fortress 2 och Mass Effect 2 senaste månaden.

Ovan hör ni en massa välgjorda och hyllade 2:or. TFU2 är inte i närheten av dessa spel :P Har fortfarande inte fått en patch till det spelet. Under tiden tror jag StarCraft 2 faktiskt fått 2 patcher sen TFU2 släpptes. Inte för att rätta till buggar, för såna är svåra att hitta, utan småjusteringar eftersom utvecklarna gillar att ta hand om sitt verk. Min hatkärlek till TFU2 fortsätter :lol:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 12 december 2010 kl. 16:29

Nån som kan rekemondera nåt bra icke SW spel som jag ska köpa?

Och kan nån lära mig hur spel går till? Med IP och Grafik och sånt där....
Är skitdålig på det :(
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 12 december 2010 kl. 17:44

Dark-lord skrev:Nån som kan rekemondera nåt bra icke SW spel som jag ska köpa?

Och kan nån lära mig hur spel går till? Med IP och Grafik och sånt där....
Är skitdålig på det :(
Du får jättegärna begränsa dig lite. Vad vill du ha, skjutarspel, action-äventyr, rpg,rts, sport, fokus på singel eller multiplayer?

Hur spel går till? Varje spel har manualer, vad mer behövs? IP och Grafik? Förstår inte.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 13 december 2010 kl. 17:38

Om du frågar mig har du kommit till rätt snubbe. Kom ihåg mitt motto: Games is for fun!

Jag kräver att ett spel ska vara kul att spela, som dessutom ska ha en hög kvalité. Kom ihåg att alla pusselbitar alla har viktiga roller. Grafiken spelar stor roll, musiken, ljudet, röstskådespelarna, miljöerna, designen, spelbarheten, användarvänligheten, längden, coolhetsfaktorn och allt annat!

För det första måste ett spel se kul ut. Om det ser tråkigt ut, kan du räkna med att det inte kommer leverera så mycket. Grafik är inte bara hur avancerat det ser ut, utan också hur det ser ut med andra ord. Ett spel där miljöerna är bruna gör grafiken äcklig, men när man får springa omkring i gröna skogar (som jag gillar) blir grafiken genast bättre. Kom ihåg att grafik kan ha mycket med ens smak att göra. Inte bara miljöerna är grafik, utan även karaktärer, föremål, menyer och annat.

Musiken är också något att tänka på. Om man stör sig på musiken, blir spelet rena rama tortyren! Om man tycker att musiken är ok eller bättre, fortsätter man givetvis att spela. Men ett spel kan ändå vara kul trots att det har dålig musik. Då kan man även prata om ljud. När du avfyrar missiler, hur vill du då att det ska låta? Att någon nyligen lagt en brakare? Nej! Att det ska låta som att missiler avfyras!

Om spelet innehar röster av riktiga människor, behöver de ha gjort ett bra jobb ifrån sig. Speciellt när spelet är väldigt filmiskt. Då är det ett krav att röstskådespelarna ska vara bra. Annars blir det som att kolla på en B-film.

Dessutom ska spelet kunna spelas. Om det är på tok för många buggar som förhindrar dig till att ta dig vidare, kan man börja undra om spelutvecklarna har slappat och ätit pizza istället för att programmera.

Längden är också en annan roll. Det beror också på vilket slags spel det är. Action-spel och shooters ska vara medellånga (runt 15-20 timmar) medan rollspel ska vara långa (över 30 timmar).

Detta är inte allt!

Här kommer jag med några exempel på genrer, det du tycker låter intressantast Dark-lord, kan du nämna.

Action
Spel där det är mycket action helt enkelt. Blod, explosioner, skjutvapen, karaktärer med fult ordförråd m.m

Racing
Här åker du antingen i en ferrari eller i en liten go-kart-bil där du åker fram på banor för att kamma hem det stora priset.

Plattform
Spel som brukar ha en tecknad atmosfär där du skuttar omkring ganska mycket och samlar på ägg, bananer, guldmynt, äpplen eller va det nu kan vara.

Rollspel
De två stora sub-kategorierna är västerländska rollspel och japanska rollspel. De har några gemensamheter givetvis. Räkna med mycket levlande, tempel-utforskande, draksmiskande och möten med skäggiga dvärgar. Båda typer rekommenderas.

Pussel
Här använder du hjärnan ganska mycket. Du räknar nog ut resten själv.

Strategi
Taktiska spel där allt hänger på hur du agerar. Wow, din bas har plötsligt utplånats! Du kanske glömde uppgradera dina soldaters rustningar? Eller så hade du inte ens soldater...

Sociala spel
Spel som för det mesta går ut på att umgås med andra människors virtuella karaktärer.

Leka Gud-spel
Spel där du gör lite vad du vill med dina varelser, miljöer och andra skapelser. Lek med folks liv helt enkelt!

Detta är inte allt! Förutom att dessa genres har sub-genres finns det dessutom andra genrer! Och räkna med många spel som snuddar på flera genrer!

Konsoler jag ägt i livet:

PC
Playstation
Playstation 2
PSP
Game Boy
Gamecube
Nintendo Wii
Xbox 360

Har även erfarenheter av Nintendo 64 och gamla Xbox.

Kom dock ihåg att alla människor har olika smak för spel. En känner sig hemma i en ferrari medan en annan gillar att skjuta med bössor.

Och trots att spel är i samma genre, kan de skilja sig väldigt mycket! Tex Mass Effect och Runescape. Båda är rollspel, men är ändå helt, helt, helt, helt, helt, helt, helt, helt olika varandra! :o

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 17 december 2010 kl. 18:46

Inga specifika krav Dark-lord? Eller tappade du intresset plötsligen för icke-sw-spel när Worgen så fint sammanfattade spel-världen? :roll:

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 17 december 2010 kl. 20:46

Själv så är jag lite för RPG, tredje persons spel men inga krigsspel tack. Gillar inte sånna som t ex Medal of Honor och i vissa fall call of Duty men Modern Warfare 2 var ganska kul.
Någon som har testat Batman: Arkham Asylum? Det är ett grymt bra gjort spel. Grafiken är ju as bra, gubbarna hur dom rör sig är ju bra, förutom när man knockar dom. Dom gör alltid samma sak :P

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 17 december 2010 kl. 20:56

Wilfer88 skrev:Inga specifika krav Dark-lord? Eller tappade du intresset plötsligen för icke-sw-spel när Worgen så fint sammanfattade spel-världen? :roll:
Nejdå ;)

Tack så mycket Worgen! Men om jag fått mitt svar så lägger jag inte så ofta till kommentarer, "tyvär.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 17 december 2010 kl. 21:06

stefan313 skrev:Själv så är jag lite för RPG, tredje persons spel men inga krigsspel tack. Gillar inte sånna som t ex Medal of Honor och i vissa fall call of Duty men Modern Warfare 2 var ganska kul.
Någon som har testat Batman: Arkham Asylum? Det är ett grymt bra gjort spel. Grafiken är ju as bra, gubbarna hur dom rör sig är ju bra, förutom när man knockar dom. Dom gör alltid samma sak :P
Själv säger jag oftast att jag inte gillar RPG, men ändå ligger Kotor och just Mass Effect närmast mitt hjärta. Men allt annat rpg, nja.
Skjutarspel har sin charm. Ibland härliga, gillade MW1, men annars har jag inte alls följt den växande kärlek för Cod och MoH liknande spel. Spelade själv mycket cs och css förr, idag är det dock mest Team Fortress 2.

Senaste Batman håller jag med om var grymt. Trodde inte de kunde få in en serietidningsfigur i ett sånt bra och välgjort spel. Lite kort, och ingen superb story, men detaljerna kring spelet var verkligen i högsta nivå och var på det planet allt TFU och TFU2 inte klarade av. I grunden väldigt liknande spel även om det fanns skillnader, men när jag recenserade sw-spelen så jämförde jag mycket med Batman då det låg i toppen för just den typen av spel. TFU klarade bara av att överträffa storyn, medan TFU2 inte fixade story, men var ungefär lika snyggt.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 17 december 2010 kl. 21:10

Okej inte för att vara elak, men kan du sluta klanka ner på The Force Unleashed dulogin hela tiden?
Jag börjar facktist bli irriterad på det, jag älskar de spelen!

Så snälla :(

OBS: Ge mig ingen varning för detta, det är bara en personlig åsikt.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 17 december 2010 kl. 21:15

Dark-lord skrev:Okej inte för att vara elak, men kan du sluta klanka ner på The Force Unleashed dulogin hela tiden?
Jag börjar facktist bli irriterad på det, jag älskar de spelen!

Så snälla :(

OBS: Ge mig ingen varning för detta, det är bara en personlig åsikt.
Jag lovar, jag ska försöka. Vet att jag tar upp det ofta, men det är bara ett tecken på min stora besvikelse. Jag hade så gärna vilja älska spelet, men efter så många år med en massa andra bra spel så vet jag vad jag bör kunna kräva, och tfu nåde inte upp till förväntningarna. Du har helt rätt i din åsikt och du har goda grunder i att tycka så, jag har nästan vid varje möjligt tillfälle tagit chansen att uttrycka min besvikelse. Ska försöka sluta.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 17 december 2010 kl. 21:33

Något som kan vara värt att nämna är att ens smak för spel har med tidigare upplevelser att göra. Wilfer tycker inte om TFU då det inte kändes som de gamla Star Wars-spelen. Han har sin största rätt till att klaga på TFU-spelen. Och jag har min största rätt att säga att TFU-spelen är helt okej.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 15 februari 2011 kl. 19:13

Undrar hur många framtida favoritspel som kommer i år. Min lista på spel jag väntar på är ovanligt stor. Förutom bra Star Wars titlar som:

The Old Republic
Lego Star Wars 3

Så har vi även spel som:

Crysis 2
Portal 2
Batman: Arkham City
Duke Nukem Forever
Deus Ex: Human Revolution
Mass Effect 3
Battlefield 3

Med undantaget DNF så är förväntningarna väldigt höga. Kan bli ett oöverträffat spelår om vi har tur.

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 15 februari 2011 kl. 23:41

LEGO Star Wars 3 ser jag också fram emot, men något jag verkligen ser fram emot är Dragon Age II. Ser ju så grymt ut och bra gjort. Det ska äöven komma ett till lego spel. LEGO Pirates of the Caribbean. Såg det på gamereactor här: http://www.gamereactor.se/spel/9941/Leg ... Caribbean/
Verkar som alla andra lego spel, lite roliga och har en hel del charm. Men viu får väl se hur det blir.

Skriv svar