Mass Effect serien

Kort-, bräd-, TV- eller datorspel.

Gillar du Mass Effect?

Det bästa spelet någonsin!
4
25%
Gillar bara Mass effect 1
0
Inga röster
Mass effect 2 äger ut Mass effect 1
4
25%
Bra men inte mitt favorit spel
6
38%
Det sämsta spelet någonsin
2
13%

Antal röster: 16

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Mass Effect serien

Inlägg av Wilfer88 » 2 mars 2012 kl. 21:46

Ganska nära nu. Launch trailern är här: http://www.gametrailers.com/video/launc ... ect/727512

Blir jobbigt långa dagar framöver. Sen efter spelet har kommit blir de alldeles för korta.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 9 mars 2012 kl. 00:29

Spelet släpptes idag i Sverige, eller igår om man är petig. Jag har spelat som en tok. Riktig tok. Efter 2 spel, böcker och tidningar så kommer nu Shepards sista del. Kriget slutar på Jorden.

Har kört många timmar, men tror inte jag nått 1/3 än. Kan dock säga att alla dessa 10/10 i betyg det får av de flesta recensenterna, är befogat. Det bästa av det bästa från ettan och tvåan ingår, förbättringar har gjorts på många plan. Det är samma typ av spel som tidigare, fast roligare, mer intensivare, fylligare och så storslaget som det bara går. Det är ungefär som om det är ett dussin spelslut, som upptrappning för det alla maffigaste. Och då har jag bara kört de första 10 timmarna av spelet typ. Löjligt ambitiöst spel. Och då kör jag på en ny karaktär, har tyvärr förlorat sparfiler från tidigare. Ska bli fantastiskt att senare spela ME1, ME2 och avsluta med ett ME3 med en och samma karaktär med de tusentals val man ställs inför.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 9 mars 2012 kl. 20:26

Vad jag har hört så ska just det vara den spelets svagaste sida, att valen man gjort inte har allt för stor påverkan :( Men det kanske bara är ett fruktlöst rykte.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 9 mars 2012 kl. 21:09

Darth Vader Fan skrev:Vad jag har hört så ska just det vara den spelets svagaste sida, att valen man gjort inte har allt för stor påverkan :( Men det kanske bara är ett fruktlöst rykte.
Jag har ingen aning om slutet då jag försök spoila så lite som möjligt. Sen har jag som sagt en ny karaktär, så vet inte heller vad man kan göra för skillnad jämfört med en importerad. Förutom att det är väldigt många saker som härrör från tidigare spel. Är man helt ny till Mass Effect så är ju inte ME3 något smart val, men man måste väl vara en fem-åring för att inte förstå det :lol:
Spoiler!
Hittills har jag löst de stora problemen för turians, krogans,rachni, geth, quariens och nästan varje sånt kapitel i huvudstoryn är maffig. Asari som står på tur nu och vet inte vad som händer efter dem, men tror det blir Jorden. Ska dock plöja igenom de flesta sido-uppdragen först. Vill ju inte misslyckas på jorden. Finns dock sinnessjukt många små-uppdrag, oftast härstammat från citadelet. Kommer inte ens att försöka bli klar med alla dem. Är dock hittills extremt nöjd med spelet. Blir många omspelningar för att testa på det mesta.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 9 mars 2012 kl. 23:36

Själv så har jag inte ens spelet änoch är typ 100% ospoilad, så jag kan tyvärr inte läsa din spoilerruta :P Dock får du ännu en gång säga vad du tycker om spelet sen när du har spelat ut det :)
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 10 mars 2012 kl. 20:04

Sådär. Imorgon ska man vila ut från dator-bakfyllan. Typ, ut och röra sig mycket om vädret tillåter. 3 dagar med 25 timmar speltid på Mass Effect 3. Avklarat. Gjorde liknande med Mass Effect 2. Andra spel där jag gjort liknande.... finns inga. Att man någon helgdag kört 8-9 timmar på swtor går ju inte att jämföra.

I alla fall. Helt underbart spel. Det är väldigt mycket Mass Effect med många förbättringar. Inte ett av de snyggaste spelen på marknaden, men det flyter på extremt bra, väldigt korta laddningstider för mig (seriöst, har nog inget spel som laddar så mycket innehåll så fort). Storyn underbar, karaktärer bra, musik och ljud perfekt, sinnessjukt bra för de som spelar tidigare spel och kan importera karaktärer. Stort med mycket innehåll. Striderna har utvecklats mycket och det bjuds på väldigt många intensiva strider. Nere på Jorden i slutet (ingen spoiler) så höll jag nästan på att dö IRL av en hjärtattack. Hjärtat har nog aldrig slagit så snabbt under ett spel :lol:

Hade i princip kunnat sagt att spelet är det bästa jag lirat, om det inte vore för slutet. Jag låter det vara helt osagt vad som sker, men sista 10min av spelet är katastrof, ovärdigt Bioware, ovärdigt denna saga. Allt som sker på Jorden och så, bra bra, men just det där sista som sker. 10.000 har röstat på Biowares egna forum, 3% tyckte slutet var okej, resten 97% var missnöjd. Alltså inte spelet i sin helhet, utan just slutet, det allra sista, alla som kört spelet vet vad man talar om.

Helhetsintryck är ändå 10/10. Ej underbar grafik, dlc dag 1 eller 10min av slutet som är katastrof kan inte dra ner allt det underbara som skedde under resterande 25 timmarna. Och det blir många fler omgångar. Fast inte närmaste 1-2 veckorna dock för mig :lol:

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 11 mars 2012 kl. 09:11

Spoiler!
Men Wilfer, är det så att Shepard måste dö? Asså har också klarat ut det på goda nu, och Shepard överlevde inte det? Trodde att det skulle vara lite mer som tvåan, att man kunde ha räddat alla och fortsatt på extra uppdragen :S
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 11 mars 2012 kl. 11:29

darth_danni skrev:
Spoiler!
Men Wilfer, är det så att Shepard måste dö? Asså har också klarat ut det på goda nu, och Shepard överlevde inte det? Trodde att det skulle vara lite mer som tvåan, att man kunde ha räddat alla och fortsatt på extra uppdragen :S
Spoiler spoiler.
Spoiler!
Ja, Shepard måste dö. Oavsett hur man gör. Det störde mig inte det minsta, jag hade kunnat tyckt spelet blivit perfekt om Shepard fick dö där bredvid Andersson när de satt där. Men det blev ju annorlunda när man fick åka upp på den där liften. Allt som hände där var katastrof. Det goda valet var att göra exakt som Illusive Man tänkte göra, det onda valet var att förstöra all teknologi i hela galaxen. Mitt allra första val var att skjuta han som gav mig dessa val i huvudet, men tyvärr så var inte det ett dolt alternativ. Ingen bestämmer vad som Shepard ska göra. Allt som sagt som händer efter hissen är så långt ifrån vad som skett under resten av Mass Effect-sagan. Ovärdigt slut.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 13 mars 2012 kl. 23:19

Tecknade en prenumeration på speltidiningen Level som hade ett erbjudande där Mass Effect 3 medföljde. Så vem vet när jag får hem mitt exemplar... :? Å andra sidan hade jag ändå tänkt vänta med att spela till sommarn. Mass Effect är ett sådant spel som jag verkligen vill ha tid för att spela.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 14 mars 2012 kl. 00:24

Jaså? Vad var det för erbjudande? Är det fortfarande möjligt att ta del av det?
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 14 mars 2012 kl. 17:44

Darth Vader Fan skrev:Jaså? Vad var det för erbjudande? Är det fortfarande möjligt att ta del av det?
https://www.kundservice.net/index.aspx? ... &offer=315

599 kr för 6 nummer av Level och ett spel (där bl.a. Mass Effect 3 finns att välja). Tycker det är ett väldigt fint erbjudande. Köper man tidningarna löst i butik går de på 79 kr styck. Jag prenumererar redan på tidningen sedan innan, så det fanns liksom ingen anledning att inte nappa på erbjudandet. De är dock kända för att kunna ta lite lång tid på sig att skicka ut spelen. Men har man inte bråttom så...

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 14 mars 2012 kl. 19:07

Okej, det ser definitivt lockande ut, får undersöka hur bra det går ihop med min ekonomi just nu, så det kan kanske bli ett köp.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 april 2012 kl. 19:28

2 nya dlc påväg. Ett gratis multiplayer paket nästa veckan. Sen nån gång i framtiden ett till gratis dlc med ett förlängt slut, alltså mer detaljer i slutet. Uppskattas starkt enligt mig. Det är inget alternativt nytt slut, utan bara förlängt. Har låtit slutet jag upplevde fått smälta lite till och känner inte lika starkt ogillande över det, även om det fortfarande känns som ett klart mycket sämre slut än något av de tidigare spelen. Fortfarande dock ett riktigt bra spel om man ser till helheten.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 22 december 2012 kl. 13:28

Spelade klart Mass Effect 3 för några dagar sedan. Har inte fått tid förrän nu. Men det var ju helt klart värt väntan. Suveränt spel. Det blir ju liksom lite extra roligt när man har kunnat fortsätta spela med samma Shepard genom alla tre spelen.

Tycker nog fortfarande att ettan gjorde störst intryck på mig. Men trean kommer inte långt därbakom. Anser nog att trean var ett stort uppsving från tvåan. Inte för att tvåan var dålig, men det var lite sämre än de andra två spelen.

Jag har mirakulöst nog lyckats hålla mig borta från allting som har med slutet att göra. Så jag var helt spoilerfri trots att jag spelade det 9 månader efter alla andra. Så som jag har förstått det så har det varit ganska mycket hat kring slutet. Har lite svårt att förstå det.
Spoiler!
Möjligtvis så hade de kunnat få strömlinjeforma det ännu mer och helt skippa det sista valet.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 23 december 2012 kl. 20:53

Imponerande Fredrik. Det är fan en bedrift att kunna vänta så länge på att klara ut ett spel som Mass Effect 3.

Själv har jag, väldigt tråkigt nog, inte lyft upp spelet sen första spel-omgången (jag klarade spelet 3 dagar efter release). Jag tyckte spelet var grymt, trots slutet, jag tillhörde de som ogillade det, men inte på bekostnad av spelet som helhet.

Men efter jag körde igenom det så vilja jag ha ett projekt att köra igenom ettan, tvåan, med trean i baktanke, och sen såklart avsluta med trean. Dock var det svårt att hitta motivation till att köra igenom ettan och tvåan. Halvvägs in i tvåan har jag nästan helt slutat köra senaste 4 månaderna typ. När rollspel lockar mig, är det TOR som gäller idag :roll:

Skriv svar