Mass Effect serien

Kort-, bräd-, TV- eller datorspel.

Gillar du Mass Effect?

Det bästa spelet någonsin!
4
25%
Gillar bara Mass effect 1
0
Inga röster
Mass effect 2 äger ut Mass effect 1
4
25%
Bra men inte mitt favorit spel
6
38%
Det sämsta spelet någonsin
2
13%

Antal röster: 16

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: Mass Effect serien

Inlägg av Fredrik Jonsson » 3 januari 2013 kl. 15:37

Det var just TOR som gjorde att det tog sån tid för mig att kunna spela Mass Effect 3. Fick för mig att jag skulle spela igenom TOR innan jag började med Mass Effect 3, men TOR var betydligt längre än vad jag hade räknat med (men så är jag ju en sådan person som vill göra varenda sidouppdrag). Sedan blev jag trött på allt som hade något som helst med RPG att göra. :roll:

Men jag är glad att jag fick tid till slut. Det var väl värt väntan. Nu när jag har låtit spelet sjunka in lite så är jag kanske lite besviken på slutet. Men det är ändå ingenting som jag kommer gå omkring och muttra om hela livet. Jag tyckte snarare att Extended Cut-slutet var värre. Jag ser hellre att man som historieberättare följer sin kreativa instinkt och berättar sin historia så som man har tänkt det, än att man viker sig för den stora massan. Extended Cut tillförde absolut ingenting utan förstörde snarare det som var fint med det ursprungliga slutet. Jag blir i det närmaste förbannad på de som krävde ett nytt slut. I en tid då spelarna konstant försöker höja spelens status inom kulturvärlden så bör man snarare omfamna än trycka ner sådant som leder till eftertänksamhet. Om det är så här spelvärlden ska se ut i framtiden så blir jag både rädd och förtvivlad.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 14 mars 2013 kl. 15:59

Någon som har köpt det senaste DLC:et till Mass Effect 3 ännu? Har hört att det ska vara riktigt bra, men efter att jag köpt Omega DLC:n vart jag lite skeptisk till om BioWare kunde göra ett DLC som skulle kunna spela i samma liga som the Shadow Broker
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 april 2013 kl. 17:52

Började nyligen med första spelet, och är redan kär! Storyn är en av de mest välskrivna jag någonsin upplevt i ett spel!(t.om bättre än Dragon Age Origins), och det är alltid lika kul att verkligen släppa lös sina känslor i dialogerna! Man lär sig hur spelet fungerar snabbt, och balansen mellan thrid-person-shooter och RPG är sagolik! I andra rollspel är man ganska mycket körd ifall man valt dåliga färdigheter, men i Mass Effect prövas en färdighet med siktet om så är fallet. Dock går färdigheterna rak på sak när man levlar, snarare än att att förvirra en med massa in game-fakta. Har endast klarat Eden prime hittills, men det räcker för att inse hur välgjort detta spel är! Tror absolut att det kommer anses som en klassiker om ca. 10 år.
Spoiler!
Stackars Nihlus.... Skulle inte varit så hård mot honom innan, om jag visste att han skulle dö senare. :roll:
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 2 april 2013 kl. 22:42

Du lär få en orgasm när du nått slutet av Mass Effect 1. Dock är det nog 20timmars speltid för dig kvar innan det sker :lol:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 5 april 2013 kl. 16:28

Wilfer88 skrev:Du lär få en orgasm när du nått slutet av Mass Effect 1. Dock är det nog 20timmars speltid för dig kvar innan det sker :lol:
Ser fram emot det! :) Kör på lättaste svårighetsgraden och med den färdiga karaktären(John Shepard), då jag inte vill ha det allt för svårt min första omgång!
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 10 april 2013 kl. 22:45

Dark-lord skrev:
Wilfer88 skrev:Du lär få en orgasm när du nått slutet av Mass Effect 1. Dock är det nog 20timmars speltid för dig kvar innan det sker :lol:
Ser fram emot det! :) Kör på lättaste svårighetsgraden och med den färdiga karaktären(John Shepard), då jag inte vill ha det allt för svårt min första omgång!
Ja, så får man väl göra. Själv blir jag nästan svettig under striderna på svåraste svårighetsgraden. Ganska tungt fokus behövs under vissa strider trots att man får pausa :P Dock är inte bossarna lika svår som en stor hög med mindre farliga fiender, vilket nog är tur, då det är enklare att vara flexibel i strider mot många.

Viktigt tips är att du håller koll och uppdatera din utrustning så ofta du orkar. Och planera hur du levlar upp så att du får rätt färdigheter.
Jag minns min första omgång. Jag hade helt missat att uppdatera mina vapen, ändrade ej ammunition eller andra delar, hade noll koll på vilka vapen mina kompanjoner var bäst med och såg inte heller vilka vapen som hade bäst statistik. Men vid min tredje spelomgång var man värsta vapen-freaket och letade vapen-delar i hela galaxen bara för att vara superutrustad inför varje strid. Var också noga att kika till alla affärer och licenser som gick att köpa. Och när man inte hade råd så sålde man massor med skit för att köpa det bästa. Bättre att ha 3 välutrustade karaktärer än 6st med skräp i händerna :wink:

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 29 maj 2013 kl. 17:56

Kan varmt rekommendera ME3:s nyaste DLC: Mass Effect: the Citadel. Sjukt roligt DLC där man får en egen lägenhet att hänga runt med sina squadmates från både 1:an 2:an och 3:an, och får köra med dessa i olika sammanhang. Slår Omega DLC:et och Shadow Broker DLC:et med hästlängder, speciellt om du vill spendera tid med alla de karaktärer som du lärt känna från Eden Prime och framåt.
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 24 maj 2014 kl. 14:27

Mja... blev ju inte så mycket av min gamla genomspelning som ni ser att jag började med för något år sedan. Var för upptagen med annat skit under den tiden.... skrattretande att jag hade så mycket att säga trots att jag bara klarat Eden Prime. :)

Anyways, börjat på en ny profil nu sedan ett tag tillbaka. Dog i princip hela tiden i början innan Wilfer gav mig lite tips om hur man klarar sig(att alltid ta skydd osv).

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 14 juni 2014 kl. 10:51

Klarat ut spelet nu. Riktigt grymt var det. Fick gåshud när Saren attackerade Citadel! :) Blir väl att börja på tvåan snart.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 14 juni 2014 kl. 14:33

Stort grattis, så man har väntat på att du skulle spela klart ettan :lol:

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 10 september 2014 kl. 20:04

Tjena, har nu klarat ut tvåan.

Gjorde alla lojala(men förlorade Mirandas lojalitet när hon bråkade med Jack, hade inte hög nog paragon då). Överlevde självmorsdsuppdraget nästan utan några döda, men Miranda dog. Tydligen ska man inte ta med sig icke lojala medlemmar till slutbossen, tänkte att hon skulle dö om jag lät henne som inte är lojal hålla linjen mot Samlar-trupperna, så tog med henne och Tali. När Reapern exploderade hjälpte Shepard Tali upp, men Miranda var livlös.

Så här fördelade jag allt:

Krypa in genom shaftet: Legion

Första och andra teamets ledare: Garrus

Eskort för besättningen tillbaka till Normandy: Grunt

Biotisk sköld: Samara

Slutbossen: Miranda och Tali

Uppgraderade även förstås skeppet till max, så det gick bra. Detta var ett otroligt bra spel, ska ge mig på trean någon gång inom snar framtid. Gillar den nog mer än ettan(som var riktigt bra) om jag ska vara ärlig!

Slutet var sjukt klimatiskt och episkt!

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 10 september 2014 kl. 20:09

Grattis!

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 november 2014 kl. 13:56

Tack. Ska nog börja med trean snart! :)

Ska väl komma en prequel sen också?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 3 november 2014 kl. 22:55

Ja, Bioware är dock tyst med det spelet tills de lanserat Dragon Age 3, då först verkar vi få någon form av riktig info. Är lite jobbig väntan för oss som väntat sen Mass Effect 3 släpptes :roll:

Användarvisningsbild
Slave 4
Fuktfarmare

Inlägg av Slave 4 » 4 november 2014 kl. 14:52

Mm, passande. Har precis spelat klart ME2 med alla dlc tillägg, och såg Paragon Lost igår.
I dag ska jag börja på ME3.

Så ska vi se om jag har gjort några bra beslut ;)

Skriv svar