Recension av Rogue One: A Star Wars Story

Diskutera de fristående filmerna såsom Rogue One och Han Solo-filmen. OBS! Läs reglerna.
Kategoriregler
Om en tråd innehåller spoilers, eller troliga spoilers, ska trådens rubrik tydligt märkas upp. Varje spoilertråd ska börja med "Spoiler:" följt av en tydlig men spoilerfri rubrik.

Samtliga spoilers i en tråds inlägg ska döljas med hjälp av spoilerfunktionen, d.v.s. taggen [spoiler][/spoiler].
Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Recension av Rogue One: A Star Wars Story

Inlägg av Fredrik Jonsson » 14 december 2016 kl. 01:01

Rogue One är redan från start i ett väldigt otacksamt utgångsläge. Det är inte bara den första fristående Star Wars-filmen utan även den första nya filmen sedan den nästan omåttligt framgångsrika Episode VII: The Force Awakens.

Det finns även en annan viktig distinktion mellan de två. Om Episode VII: The Force Awakens var en film för den breda publiken så är snarare Rogue One en film för fansen.

Filmen har på grund av sin placering i tidslinjen väldigt tydliga kopplingar till Episode IV: A New Hope från 1977. Grundpremissen är rebellernas försök att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan. Jyn Erso rekryteras för att utföra uppdraget innan Imperiet och direktör Krennic färdigställer sitt nya supervapen. Därefter börjar en historia som är både mörkare och vuxnare än vi är vana vid. Stundtals nattsvart.

Är man ett fan och har koll på sina saker så finns det mycket mer att hämta. Det är tydligt att såväl regissören Gareth Edwards och manusförfattarna är fans av Star Wars i stort. Eller så börjar Lucasfilms Story Group äntligen ge lön för mödan. Det blinkas och flirtas med publiken –  vissa saker mer uppenbara än andra. I den aspekten lär alla fans hitta något att älska. Mer vill jag inte avslöja. Det är bättre att uppleva filmen.

Det är viktigt att förstå att dessa fristående filmer har möjlighet att avvika från den klassiska Star Wars-formeln. Det gör man. Känslan är absolut där men vissa biobesökare kommer nog sätta sina popcorn i vrångstrupen när filmen river igång i ett rasande tempo och därefter ökar.

Inte undra på att George Lucas gav tummen upp åt filmen. Utan att gå in på detaljer så kan det knappast bli snabbare och mer intensivt.

Bild

Produktionen har varit mycket omtalad. Flertalet manusförfattare har kallats in för att putsa manuset, man gjorde en hel del reshoots på Disneychefernas begäran, och i sista stund byttes kompositören ut.

Det är lätt att tro att Rogue One skulle vara en salig röra. Men om det nu verkligen stämmer att det varit en problemtyngd produktion så är det inget som märks i slutprodukten. Det är på intet sätt ett mästerverk och man uppfinner inte hjulet på nytt. Vissa delar skulle definitivt behöva finputsas – datoranimationerna är fantastiska om än inte riktigt i hamn – men samtidigt är det så häftigt att man måste ha överseende med det.

Det är många karaktärer att hålla reda på. Fantastiska hjältar. Skurkarna är inte sämre. Prisas bör även ensemblen. Sällan har vi skådat en film med så stabila skådespelarinsatser.

Jag tror inte att jag någonsin känt mig så upprymd som efter första visningen an Rogue One. Man vill ställa sig upp under filmens gång, applådera och heja på både hjältarna och skurkarna. Om Gareth Edwards någonsin känner för att göra ytterligare en film så står jag bakom honom.

Ett varningens ord. Filmen rekommenderas från 11 år vilket betyder att barn från 7 år får se den i vuxens sällskap. Var försiktig med att visa filmen för de allra yngsta.

Betyg: 9

Trots att det är den mörkaste och tyngsta filmen hittills så spår den en mycket ljus och lovande framtid för Star Wars. 
Visa nyheten som publikation.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Phyrino
Droid

Re: Recension av Rogue One: A Star Wars Story

Inlägg av Phyrino » 14 december 2016 kl. 13:45

Måste säga att jag tyckte att den va fantastisk!
Gillar inte 3D så det blir ett till besök i klassiskt format.

det enda som störde mig va de två dataanimationerna som recensenten nog menade, det syns fortfarande för väl med ansiktsuttryck för att jag ska köpa det. Men jag får köpa det för jag vet inte vad man har för val.

Tycker filmen symboliseras en hel del med en mörk grotta och en lykta som knappt funkar.

mörk med en gnista av ljus. mycket samma känslor som böckerna har.
9/10 är nog rätt betyg.
får se om den får 10 av mig efter andra titten då jag lyckats smälta den.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 16 december 2016 kl. 14:06

Härlig recension, mer kortfattat än alla de känslor o tankar man själv skulle få fram i text efter en tittning, vilket är kort o gott bra jobbat. Håller med på alla punkter, men skulle nog säga 8/10 i betyg pga den lite segare starten som saknade riktiga wow-moment. Men till stor del vägs det ju upp av allt som händer i slutet, vilket är massor.

John Terry
Wompråtta

Inlägg av John Terry » 17 december 2016 kl. 10:29

Helt spoilerfritt här gissar jag?

Drar till med en spoilerfri recension i alla fall.

Kevin Smith kallar filmen "Empire strikes back good" vilket kanske är en viss överdrift men jag förstår andemeningen. Filmen ger Star Wars något helt nytt precis som ESB gjorde, även om den på sin tid blott var den andra filmen. Att filmarbetarna bakom Black Hawk Down och Zero Dark Thirty (fotograferna) ligger bakom filmen är fullt tydligt hur den är filmad med närheten till händelserna men samtidigt ett tempo och redigering som gör det mycket enkelt att följa med i. Jag pratar här främst om tredje akten av filmen.

Jag hade läst boken Catalyst (handlar om familjen Erso och deras relation till Krennic) och jag tror eller rättare sagt inbillar mig att jag fick ut mer av det som händer i första och andra akten tack vare det. Kanske framförallt andra akten som annars har en tendens att gå ner i tempo utan att kanske lyckas bygga karaktärer så väldigt mycket. Första akten är annars ett lapptäcke av händelser som ändå är väl bundet ihop trots ett högt tempo.

Slutet av filmen, hela tredje akten egentligen är direkt strålande och innehåller saker vi aldrig sett inom Star Wars tidigare. Och en handfull scener (främst en!) som jag är ganska säker kommer finnas på en topp fem-lista över bästa scener någonsin om kanske fem år då X antal till filmer kommit ut. Med det menar jag inte att jag har liten tilltro till vad som komma skall utan snarare att kanske just den här scenen kommer vara svårslagen :-)

Ju mer man fick höra om den här filmen desto mer fundersam blev man över hur de skulle lyckas få till det. Vi visste att filmen skulle sluta kanske 10 minuter före ANH börjar vilket höjde ribban ganska rejält över hur känslan och miljöerna skulle vara. Teknologin framställs på ett väldigt speciellt sätt i originaltrilogin som inte prequelfilmerna klarade av att efterlikna. Visst man kan hävda att det är 20-30 år som skiljer händelserna åt, men det var ändå så att det nästan kändes som två olika galaxer på vissa sätt. Jag uppskattar episod 1, 2 och 3 ändå, men det här var en detalj som gjorde mig väldigt orolig inför Rogue One. Men herregud vad jag blev överraskad. Med slutet som grädde på moset så är jag vansinnigt imponerad över hur de lyckades få Rogue One att kännas som en film som verkligen hörde ihop med A New Hope. Allt ifrån hur de framställde en enkel spak(!) till hur rymdstriden framställdes och de som satt i pilotsätena (ni som sett vet).

Skådespelarinsatserna är mycket bra även om karaktärerna hade kunnat utvecklats lite mer. Cassian Andor spelad av Diego Luna överraskade mig och framställdes inte som jag trodde. Hela hans karaktär och en händelse i första akten gav dessutom en ny dimension till hur vi betraktar Rebellerna.

Något jag reagerade på efter att jag sett filmen, tänkte inte så mycket på det under filmens gång, var hur lite inflytande musiken hade. Något ganska ovanligt för en Star Wars-film och något som jag faktiskt ser som negativt.

Men bortsett från det så är jag väldigt nöjd med filmen. Fanns allt för de riktigt inbitna fansen (flera easter eggs) men även action och spänning för de som bara vill se en underhållande film.

Det som jag helt klart tar med mig från den här filmen att jag ser otroligt mycket fram emot alla filmer och produktioner som kommer komma ut. Är de lika noga med att få till kommande filmer som de varit med Rogue One (tog in erkände Tony Gilroy på slutet för att hjälpa till med justeringar) så får det mig att bli mer positiv kring Han Solo-filmen bland annat. Tror dessutom chanserna för en fristående Star Wars Live action-serie har ökat rejält. En oro har nog funnits kring hur publiken skulle ta till sig en historia som inte haft en Skywalker eller Solo som huvudkaraktär. Än så länge så verkar den oron obefogad.

Jag ger den 4 wookievrål av 5

Användarvisningsbild
hunt3d
Yngling

Inlägg av hunt3d » 19 december 2016 kl. 09:49

Satfläsk vilken välgjord och planerad film, något seg i början och svårt att hänga med men mot slutet kom den verkligen igång, spot on!

Skriv svar