Knights of the Old Republic 2 - The Sith Lords

Diskutera kort-, bräd-, TV- eller datorspel.
Användarvisningsbild
Filip Skywalker
Droid

Re: Knights of the Old Republic 2 - The Sith Lords

Inlägg av Filip Skywalker » 24 juli 2011 kl. 21:27

VARNING - Detta inlägg innerhåller stora spoilers för både storyn och karaktärerna!

Så, nu när den lilla biten är avklarad så vill jag höra eran åsikt om en av de olösta gåtorna i KOTOR II:

Vem är egentligen Kreia?

Visst, alla som spelat spelet vet att hon är en väldigt kraftfull sith, de som lagt ner tid på hennes konversationer vet även att hon har varit en jedi, men blev utkastad ur ordern p.g.a. hennes studier av sithtekniker, som hon anser är nödvänliga för att uppnå full förståelse för kraften. De som spelat spelet flera gånger och varit väldigt uppmärksamma kanske även har tänkt lite på hur Kreia kan veta så mycket om Brianna och hennes mor Arren Kae, trots det faktum att Brianna är tränad till att skydda sitt sinne från tankeläsningstekniker.

När man pusslar ihop alla de små bitarna som finns gömda så kan man undra...

Är Kreia kanske Arren Kae?

Det finns mycket som pekar emot det. T.ex. så nämner Mical att Kae var Revans mästare när han var padawan, han nämner också att Revan återvände till sin första mästare för att få reda på hur han kunde lämna jediordern. Kreia säger också att hon var Revans mästare, och även att han till slut återvände till henne för att ta reda på hur man kunde lämna ordern för alltid.

Vi får också veta att Kae dog på Malachor, men att ingen kropp hittades. När Kreia möter jedimästarna på Dantooine utbrister Kavar att han trodde Kreia dog i The Mandalorian wars. Både Kavar och Atris nämner även att hennes riktiga namn inte är Kreia - och Traya är bara hennes sithnamn.

Dessutom blev Kae likt Kreia också utkastad ur jediorden. Enligt Kreia var det för att hon fick ett barn med Echanigeneralen Yusanis, men om man tänker på det faktum att Jolee Bindo, (Från KOTOR) som både gifte sig och tränade sin fru att använda kraften, bara för att senare se henne falla till den mörka sidan och då misslyckas med att döda henne; trots allt inte blev utkastad ur ordern. Istället ansåg mästarna att han hade lärt sig den hårda vägen och att han förtjänade att bli befodrad från padawan till Jedi Knight.

Om man tänker på detta så verkar det troligt att Kaes exil berodde på något annat än Kreias historia, som t.ex. studier av sithtekniker, vilket som sagt var anledningen till Kreias exil. :wink:

Sen har vi ju namnen också...

Kae - Traya - Kreia

:mrgreen:

Här finns även en serie screenshots från spelet som summerar de flesta ledtrådarna. :wink:

"Though my father's blood I share with my sisters, I wear the face of my mother."

"Revan welcomed her. And she was...said to be...a skilled warrior. Beautiful. And strong in the Force."

"If your face is any indication, she must have been beautiful."

"I mean, how old do you think she is? She may have been good-looking once, but it takes some hard living to make creases like that."

:twisted:
"Fear. Fear attracts the fearful… the strong… the weak… the innocent… the corrupt. Fear. Fear is my ally."
―Darth Maul

Användarvisningsbild
Jimmie
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Jimmie » 26 juli 2011 kl. 12:05

Väldigt intressant läsning! kan mycket väl vara så! :)
"-We´re doomed...
-Did you hear that? They made Jimmie admin, we will be destoryed for sure..

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 26 juli 2011 kl. 18:13

Sett att den diskussionen har varit igång länge. Tror det är möjligt det du säger, men min magkänsla säger att om det hade varit sant, så hade de nog avslöjat det tillslut. Vet såklart att spelet blev framstressat och att en av planerna kanske hade varit att de skulle vara samma person, men att de inte fick tid att göra något avslöjande eller gömma fler, lite tydligare bevis. Jag tror tyvärr att det är något som får stanna vid spekulationer :wink:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Filip Skywalker
Droid

Inlägg av Filip Skywalker » 26 juli 2011 kl. 22:00

Ja, det lär nog inte bli bekräftat nån gång, men jag tycker att det verkar troligt. Det är mycket möjligt att det hade dykt upp i spelet om det inte hade blivit framstressat. ^^

På tal om framstressat, har du hört något mer från team gizka? Har de lagt av helt eller är de klara med TSLRP nu?

Just nu kör jag på TSLRCM, men den innerhåller ju inte allt. Genoharadan t.ex. saknas ju fortfarande... :/
"Fear. Fear attracts the fearful… the strong… the weak… the innocent… the corrupt. Fear. Fear is my ally."
―Darth Maul

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 7 augusti 2011 kl. 12:35

Hmm. Kollade på Wookieepedia lite snabbt, bara för att påminna mig om Arren Kae. Får hålla med om att det finns en del som tyder på det. Framför allt att både Kae och Kreia beskrivs både som Revans första och sista Jedimästare. Att Chris Avellone inte vill avvisa ryktet är också intressant.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 28 augusti 2011 kl. 23:17

Mjo, Team Gizka är helt döda, det som gäller nu är helt enkelt TSLRCM, man får helt enkelt hoppas att de återinför Genoharadan i spelet någon gång, alternativt gör så att något annat mod som kan uppnå detta kan kombineras med TSLRCM.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 3 september 2011 kl. 18:20

Är det så att hela kreia, sion och nuhlus sithimperie är zombies, typ? Har för mig att Nihlus besättning är zombies, eller något liknande. Tycker inte att de dark jedis som finns på trayas akademy ser så zombieliknande ut, så det är därför jag undrar ifall hela militära styrkan i deras imperium är zombies, eller bara de som är ombord på Nihlus skepp? Är sith assassins också zombies i så fall?
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 3 september 2011 kl. 19:08

Det är nog bara de ombord på Nihilus skepp som förlorar livsgnistan :roll: Darth Sion ser ut som han gör pga sig själv. Resten som kommer ur trayas akademi ser bättre ut. Sen de på Nihilus skepp är ju inte zombies eftersom de inte dött, utan bara sakta sakta förlorar sina krafter pga Nihilus hunger.

Sen är ju lite av spelmekaniken att de som slår in på den mörka sidan blir gråare, som Palpatine. Syns tydligt på ens egna team.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 4 september 2011 kl. 14:58

Jo, precis, besättningen på The Ravager var inte formellt döda, men i praktiken var de Nihilius' viljeslavar, som han sakta men säkert slukade för att stilla sin hunger. Skulle inte säga på att det ens skulle finnas något som indikerar på att Kreia möjligen skulle vara en zombie, hon är bara gammal... och bäst. Mest bäst.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 5 april 2012 kl. 19:29

Hooray! Äntligen lov! Jag installerade KOTOR 2 tillsammans med en jäkla massa moddar igår, ska nog börja med att spela typ nu nu. Ska bli väldigt spännande och kul att spela det här episka spelt ännu en gång. Mitt party kommer garanterat bestå av Kreia, och antagligen Mical. Dock så funderar jag på att kanske byta ut honom mot typ Visas. Eller har någon har ett bättre förslag? (Kreia är ett måste :P )
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 april 2012 kl. 19:34

Ett mycket välplanerad lov du har. Riktigt smart. Minns att jag själv också gjort så ett antal gånger, just med Kotor 2 :lol:

Saknar Kreia mycket i TOR. Tycker hon borde haft större närvaro, egen sekt som följde hennes läror etc. Förhoppningsvis lär det komma en Kotor 2 special expansion till TOR. Flertalet viktiga Sith samt planeter som saknas.

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 30 maj 2012 kl. 05:51

Fan vad ni är insatta då! Jag har praktiskt taget glömt allting från det här spelet. Jag minns bara att jag gillade Kreia för att hon var så mystisk, men jag har bara spelat Kotor II en gång och det måste ju ha varit evigheter sen och dessutom var jag ung då och hade en tendens att inte sätta mig in i dialogerna. Känns som att det här spelet verkligen hade så mycket potential som aldrig förverkligades.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 30 maj 2012 kl. 10:05

Jedi_Visse skrev:Fan vad ni är insatta då! Jag har praktiskt taget glömt allting från det här spelet. Jag minns bara att jag gillade Kreia för att hon var så mystisk, men jag har bara spelat Kotor II en gång och det måste ju ha varit evigheter sen och dessutom var jag ung då och hade en tendens att inte sätta mig in i dialogerna. Känns som att det här spelet verkligen hade så mycket potential som aldrig förverkligades.
Var väl ett tag sen jag nämnde att jag kört igenom spelet mer än 10 gånger. Har helt tappat räkningen nu :lol:

Denna sommaren får jag nöja mig med att sitta på farsans bärbara dator då jag bor och jobbar på mina föräldrars ort. Jag tog med mig ett spel hemifrån att lira när solen gömmer sig. Kotor 2 8)

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 30 maj 2012 kl. 15:16

Jag är ju mitt inne i en omgång just nu, även om det var länge sedan jag spelade på den sist :( Sjukt värt spel i alla fall, speciellt med alla content mods :D
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 27 juni 2012 kl. 18:36

Är det någon som har testat den där Coruscant Jedi Temple modden? Det är alltså inte någon grej som Obsidian gjort, utan ett par andra som fixat den, och många grejer tycks vara tagna ifrån Dantooine och Dxun. Verkar helt ok, men det kanske finns någon som testat den och kan säga om den är värd att installera? :wink:
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Skriv svar