Spelnyheter

Diskutera kort-, bräd-, TV- eller datorspel.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Spelnyheter

Inlägg av Wilfer88 » 15 maj 2013 kl. 20:23

Jo, det är flera projekt. Det är dock ändå konfliktenande nyheter. EA-kontrakt med Lucasfilm säger att Disney ska göra Star Wars-spelen till mobil-spel etc. Så denna Dice-studio i Los Angeles kan inte ha Star Wars-spel som projekt.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 22 maj 2013 kl. 13:04

En EA-anställd talar om att det vore spännande med ett nytt Battlefront.

Källa: http://www.gamereactor.se/nyheter/10613 ... ttlefront/

"The opportunity to do a new Battlefront, for example, which is one of the very popular Star Wars games, or some of the other traditional games that were made, is very exciting."

- Citat ur artikeln

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 24 maj 2013 kl. 15:28

Darth Worgen skrev:En EA-anställd talar om att det vore spännande med ett nytt Battlefront.

"The opportunity to do a new Battlefront, for example, which is one of the very popular Star Wars games, or some of the other traditional games that were made, is very exciting."

- Citat ur artikeln
Jag kan inte föreställa mig att de sitter och gör något annat. Det bara måste vara Battlefront de gör. Sen efter det, då kanske de gör ett nytt Star Wars IP.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 29 maj 2013 kl. 13:47

Wilfer88 skrev:
Darth Worgen skrev:En EA-anställd talar om att det vore spännande med ett nytt Battlefront.

- Citat ur artikeln
Jag kan inte föreställa mig att de sitter och gör något annat. Det bara måste vara Battlefront de gör. Sen efter det, då kanske de gör ett nytt Star Wars IP.
Att ett SWBF3 är i görningen låter inte otroligt alls. Särskilt med tanke på att de självs tycks gilla tanken! Hoppas bara mycket tid läggs ner på det. Flera års utveckling behövs, så måtte de inte skynda för att få det klart så fort som möjligt!
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 29 maj 2013 kl. 18:35

Fördelen är väl att DICE är DICE, de har en fet spelstudio i Stockholm, fps-veteraner och är långt mer framgångsrika än alla de tidigare Battlefront-utvecklarna. De har en färdig tung grafik-motor de själva utvecklat och använder, detta till Battlefield 4 som släpps i höst. Det var DICE-spel som lade grunden för hela Battlefront-konceptet, en ordentlig rip-off rent gameplay mässigt. Skillnaden är att DICE har alltid gjort sakerna bättre i sina spel än vad de andra utvecklarna lyckats med i Battlefront :P Det enda nya för dem är att få bra känsla på laser-vapen samt att göra miljöer som inte är baserat på verkligheten.

Nu är det ju inte än bekräftat, men går att hoppas på att EA väljer att gå ut med det på E3 som är ganska snart.

För de som har dålig koll på utveckling av spel, så kan det nämnas att även om DICE kör för fullt med att göra klart Battlefield 4 i detta nu, så finns det massa sektioner i deras studio som med lätthet redan kan ha kommit igång med Battlefront 3, då mycket folk hos dem inte kan användas för arbetet så som fin-slipning av ett spel.
Det är väl också redan nämnt att EA inte tänker släppa Star Wars spel för ens tidigast om ett år. När Battlefield 4 är färdigt, då kan de snabbt öka på arbetet med Battlefront 3, spelutvecklare brukar inte ta någon längre semester bara för att de nyss släppt en ny titel :P
Sen om de märker att de kan gå ut hårt med Battlefront 3 och gillar att arbeta med sci fi, då kan Battlefront bli en serie de önskar fortsätta bredvid sina Battlefield spel för att få bättre variation och på så sätt kanske sno ännu fler köpare från CoD-serien.
Det är väl dock en önsketanke :lol:

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 27 september 2013 kl. 23:00

Kotaku har igen skrivit en hel del om Lucasarts och dess fall till undergång.

http://kotaku.com/how-lucasarts-fell-apart-1401731043

Allt från chefs-byten, George Lucas inblandning och andra från Lucasfilm, fokus-ändringar, nedlagda projekt osv osv. Väldigt många spel i arbete nämns, inte bara 1313 och First Assult.
Sen kanske inte helt genomgående artikel. Fanns inga som helst ord om TFU-spelen eller Hayden Blackman. Samarbeten med Bioware eller utvecklarna som gjorde försök till Battlefront 3 uteblev, men de har faktiskt tagit upp tidigare av Kotaku.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 20 november 2013 kl. 22:21

Nu har EA bekräftat att deras deal med Disney gör gällande att EA inte ska göra spel baserat på de kommande filmerna, alltså typiska film-spel.

Jävligt bra, med tanke på att spel baserat på filmer extremt sällan får annat än botten-betyg av kritikerna. Undantag finns, men EA tänker inte ta den risken. Det ger dem själva också mer kreativ frihet när de utvecklar sina spel.

http://www.gamereactor.se/nyheter/13357 ... +filmerna/

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 april 2014 kl. 22:25

För 3 år sen lades ett hemligt Star Wars-spel ner.

http://www.ign.com/articles/2014/04/08/ ... -maul-game

Darth Maul...i Batman Arkham Ahsylum stil... Sen ändra de fokus Darth Krayt och Darth Talon...

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 24 maj 2014 kl. 11:23

Ett till nedlagt spel. Denna gång Attack Squadron som skulle bli ett gratis flygsimulator.

http://www.gamereactor.se/nyheter/16119 ... Squadrons/

Helt ärligt hade jag dock inge förtroende att jag skulle spela spelet mer än någon timme. Fick aldrig höra något som lät som ett dragplåster. Så jag sörjer inte.

Vill ni ha en gratis Star Wars flygsimulator? TOR har exakt detta iom Galactic Starfighter expansionen. Inge Tie Fighters eller X-wing, men jag tror nog det är ett djupare spel än vad Attack Squadron hade blivit.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 27 maj 2014 kl. 13:02

Wilfer88 skrev:Ett till nedlagt spel. Denna gång Attack Squadron som skulle bli ett gratis flygsimulator.

http://www.gamereactor.se/nyheter/16119 ... Squadrons/

Helt ärligt hade jag dock inge förtroende att jag skulle spela spelet mer än någon timme. Fick aldrig höra något som lät som ett dragplåster. Så jag sörjer inte.

Vill ni ha en gratis Star Wars flygsimulator? TOR har exakt detta iom Galactic Starfighter expansionen. Inge Tie Fighters eller X-wing, men jag tror nog det är ett djupare spel än vad Attack Squadron hade blivit.
Bryr mig faktiskt inte så mycket heller. Låter mest som mjölkning!
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 27 januari 2015 kl. 19:40

Är lite små-irriterad att Good Old Games sitter på just det, en massa gamla godingar. De har fräshat upp flera klassiker och gjort dem redo för digital nerladdning. Steam ligger efter där, kanske finns en exklusivitet i GOGs deal med Lucasarts.

http://www.gog.com/

Ska vi se. Jag vill ha:
Tie Fighter
X-Wing
X-wing vs Tie Fighter
X-wing Alliance
Rogue Squadron
Galactic Battleground Saga
Rebellion

Det är ju faktiskt störst chans att få dessa att funka genom gog.com än att man hittar spelskivor i affären. Därför det är så attraktivt.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 1 februari 2015 kl. 12:37

Också hört om det. Låter fint!

Skulle också gärna prova på de gamla X-Wing och TIE Fighter-spelen.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 22 oktober 2015 kl. 19:26

En ny intervju av Haden Blackman har dykt hos gameinformer. Han pratar ganska mycket om Lucasarts i allmänhet under sin ganska betydande tid där, han fick se många chefer gå medan han själv större och större roll tills han blev projektledaren bakom TFU1. Han lämna företaget strax innan TFU2 släpptes.

http://www.gameinformer.com/b/features/ ... areer.aspx

En skön intervju där han är öppen med de misstagen som gjordes, men också tydlig med de svårigheterna som fanns. Intressant att höra, speciellt då han är i princip den enda med liknande omfattande erfarenhet från Lucasarts.

Skriv svar