Varför lyssna på kritiker?

Diskutera kort-, bräd-, TV- eller datorspel.
Användarvisningsbild
biarce
Wompråtta

Varför lyssna på kritiker?

Inlägg av biarce » 16 augusti 2013 kl. 20:23

Nu är de så att väldigt många rättar sig efter vad kritiker säger vad är poängen liksom?, de är väl meningen att man ska spela spelet själv och avgöra över vad man själv tycker de finns ju inget som alla gillar, personligen tycker jag att kritiker är väldigt själviska och försöker tvinga folk att gilla en speciell sak de är enligt mitt tycke inte okej.

Så vad tycker ni är de rätt att rätta sig efter kritiker eller ska man gå efter hur man själv tycker att spelet är?

Själv tycker jag de är väldigt töntigt att låta andra bestämma vad man ska gilla.

Tycker nästan synd om de som rättar sig efter kritikerna och inte har nå egna åsikter.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Varför lyssna på kritiker?

Inlägg av Wilfer88 » 17 augusti 2013 kl. 16:06

Jag får väl svara då som en kritiker, eftersom jag själv recenserar en del spel på denna sida, samtidigt som jag tenderar att vilja yttra mig vad jag tycker om saker och ting.

Du beskriver lite om folk som hellre följer andra än att gå sin egna väg. Varför lyssna på kritikernas åsikter på spel när ens egen åsikt kan vara helt annat? Vissa som är nya till spel är kanske väldigt dåligt insatta och vill då gärna bli vägledd till de rätta sakerna.

Testa allt själv istället? Ja då kommer vi till det där med både tid och pengar. Få som har mycket av båda. En film är över på 2 timmar, en bok på 4-6 timmar. Ett spel har ofta äventyr på 10-50 timmar. Multiplayer-spel kan sluka flera hundratals timmar.

Sammanlagt så finns det alltså anledningar till att vissa vill följa kritikernas röst, bli vägledd eller få lite stöd. Det är ingen barnlek att veta vad som kan vara bra. Utbudet är enormt, lätt att gå vilse och förlora både tid och intresse när man bara testar skit-spel. Mängden Star Wars-spel räknas inte i ett par dussin, det finns över 100. Vilka av dem bör man ge en chans? Ska man själv läsa på förpackningen bara? Eller höra vad "experterna" har att säga? Inte för att jag själv är expert eller professionell, jag tjänar ju inte pengar på min kunskap, men jag har spelat tusentals timmar Star Wars-spel. Vissa tenderar att respektera det. Inte alla. De som inte gör det, de är ju inte heller tvingad att lyssna på vad jag säger.

Det är i alla fall vad jag tycker om frågan. Varför lyssna på en kritiker.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
biarce
Wompråtta

Inlägg av biarce » 17 augusti 2013 kl. 16:39

Jo men kritikerna har väl inte rätt alla gånger heller? visst de kan vara bekvämt att kunna vända sig till experter när man är osäker men man kan också göra många misstag när man lyssnar på andra innan man testat själv, t.ex har jag spelat många spel som fått dålig kritik men visat sig vara jätterolig i längden så personligen tycker jag inte man ska rätta sig över vad kritiker säger varje gång då man går miste om mycket då.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 17 augusti 2013 kl. 18:13

biarce skrev:Jo men kritikerna har väl inte rätt alla gånger heller? visst de kan vara bekvämt att kunna vända sig till experter när man är osäker men man kan också göra många misstag när man lyssnar på andra innan man testat själv, t.ex har jag spelat många spel som fått dålig kritik men visat sig vara jätterolig i längden så personligen tycker jag inte man ska rätta sig över vad kritiker säger varje gång då man går miste om mycket då.
Ja, alltså med tiden så lär man sig ju mer och mer att lita på sin egen bedömningsförmåga. Jag håller fullt med om att tillslut så lär man sig hitta sina egna dröm-spel på egen hand. Sannolikheten att man lyckas som en oerfaren gamer är dock väldigt låg.

Själv tex så tittar jag mycket på spel-recensioner från Gametrailers.com just för att de oftast visar väldigt bra hur spelet ser ut. Men samtidigt så är många av deras recensioner uppåt väggarna urusla. De har verkar varit väldigt partiska när det gäller 360-spel jämfört med pc och ps3. Sen stortitlar som COD får alltid höga betyg trots att de inte visar något från spelet som de verkar grunda sina uttalanden på.
IGN.com är också en sida jag brukar snegla på, mest för att de är en av de större sidorna som recenserar spel. Men inte heller där tar jag åt mig av deras åsikter, jag letar mest bara information.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
biarce
Wompråtta

Inlägg av biarce » 18 augusti 2013 kl. 00:46

Jo de är ju sant att kritiker är ens bästa val som nybörjare dock är de inte bra att bli blind av de och tro att kritiker alltid är den rätta vägen utan förstå redan från början att man nån gång kommer behöva lita på sin egna bedömning och därav ta nästa steg.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 april 2015 kl. 20:09

Om man vill undvika att slösa tid och pengar kan det vara väldigt rekommenderat att lyssna på krikter.

Ibland när jag provat på sånt som kritiker sågat för att kolla vad jag själv tycker blir jag i slutändan besviken och ångrar att jag inte såg/spelade något bättre. De hjälper en hitta rätt väg helt enkelt, även om vi alla förstås har olika smaker. Man bör läsa kritikernas motiveringar till saker också så att man får en bättre bild.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Skriv svar