Förbättringar

Diskutera vad ni tycker om StarWars.se. Läs forumreglerna här inne.
Kategoriregler
Forumet är permanent stängt. StarWars.se fortsätter dock som vanligt. För att diskutera med andra Star Wars-fans, leta upp oss på Facebook.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Förbättringar

Inlägg av Wilfer88 » 19 november 2014 kl. 12:09

Ny uppdatering av forumet, inte Fredrik som ändrat saker, utan de som står för forumkoden. Som vanligt så slank det in ändringar som inte blev så bra. De ska rättas till med tiden.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 4 december 2014 kl. 11:40

Tycker forumet känns osmidigare nu än innan, men vet inte varför.

Kanske tar tid att vänja sig helt enkelt.

När var den stora ändringen då vi bytte till denna design? Var väl 2010 vill jag minnas. Då det i början var en bild på Commander Cody där uppe.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 8 december 2014 kl. 00:00

Dark-lord skrev:Tycker forumet känns osmidigare nu än innan, men vet inte varför.

Kanske tar tid att vänja sig helt enkelt.
Om du kommer på någon konkret anledning så får du gärna säga till. Jag tror att det som gör att det känns lite "off" nu är att avatarerna och profilinformationen har flyttats till höger sida om inläggen.

Annars var själva poängen med uppdateringen att det skulle bli smidigare.
  • Forumet är nu responsivt och passar bättre för mobiler och surfplattor.
  • Det finns en notifikationsmeny så man snabbt kan se om någon har citerat ens inlägg.
Men som Wilfer88 nämner så finns det några små missar som måste fixas. Det mesta har redan gjorts men det finns lite ytliga, kosmetiska saker som inte ser helt rätt ut.
Dark-lord skrev:När var den stora ändringen då vi bytte till denna design? Var väl 2010 vill jag minnas. Då det i början var en bild på Commander Cody där uppe.
Ja, det var 2010. Säg inte att du vill ha tillbaka forumet som det var innan dess. :?
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 27 januari 2015 kl. 18:48

Haha, nej då Fredrik. Även om den har nostalgiskt värde för mig så är ju nya långt bättre.

En sak jag dock vill ändra, hoppas du ser detta. Om man går in på forumet via mobilen kan man inte se vem som skrivit senaste inlägget i en kategori eller när det skrevs, man måste gå in i kategorin och leta efter tråden det skrevs senast i. Lite irriterande då jag ofta går in på forumet via min Iphone 5.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 3 februari 2015 kl. 12:30

Dark-lord skrev:Haha, nej då Fredrik. Även om den har nostalgiskt värde för mig så är ju nya långt bättre.

En sak jag dock vill ändra, hoppas du ser detta. Om man går in på forumet via mobilen kan man inte se vem som skrivit senaste inlägget i en kategori eller när det skrevs, man måste gå in i kategorin och leta efter tråden det skrevs senast i. Lite irriterande då jag ofta går in på forumet via min Iphone 5.
Well, Fredrik? :P

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 9 februari 2015 kl. 16:41

Dark-lord skrev:En sak jag dock vill ändra, hoppas du ser detta. Om man går in på forumet via mobilen kan man inte se vem som skrivit senaste inlägget i en kategori eller när det skrevs, man måste gå in i kategorin och leta efter tråden det skrevs senast i. Lite irriterande då jag ofta går in på forumet via min Iphone 5.
Hoppas det ska fungera bättre nu. :)

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 februari 2015 kl. 21:52

Wow, det gick fort att ändra. Tack så mycket Fredrik, mycket smidigare nu! :)

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 20 augusti 2015 kl. 11:13

Hej Fredrik,
Jag tycker att vi borde skapa ett nytt underforum för Spin-off-filmerna och kalla forumet för ”Anthology-serien”. Nu har trots allt mycket information om Rogue One släppts som det går att diskutera kring, samt den kommande filmen om Han Solo.

Och sen, snälla, men kan vi flytta avaterna tillbaka till vänster sida av inläggen? Man blir ju helt förvirrad som det är nu.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 20 augusti 2015 kl. 22:54

Jonipoon skrev:Hej Fredrik,
Jag tycker att vi borde skapa ett nytt underforum för Spin-off-filmerna och kalla forumet för ”Anthology-serien”. Nu har trots allt mycket information om Rogue One släppts som det går att diskutera kring, samt den kommande filmen om Han Solo.
Jag har en lång rad med förslag på förbättringar och förändringar som jag tänkte publicera för att låta er ge feedback. Det där med ett nytt underforum för Anthology-serien var ett av dem, så vi kan ju ta den diskussionen på en gång.

Jag är positivt ställd till ett sådant forum, men sedan är ju frågan om hur vi ska hantera Episod VIII och IX. Ska vi göra varsitt forum för de filmerna? Ha båda de filmerna i ett och samma forum? Kanske ett "sequel trilogy"-forum som även inkluderar Episod VII? Eller ett forum som kallas "Kommande filmer" och inkluderar allt kommande?

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 22 augusti 2015 kl. 15:43

Jag tycker Episod VII borde fortsätta heta endast "Episod VII". Det finns ju ändå inget att diskutera om Episod VIII och IX ännu, mer än spekulationer.

Och sen, kan vi flytta avaterna tillbaka till vänster sida av inläggen?
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 25 augusti 2015 kl. 18:08

Varför en bild från Episod I nu när man ska glömma Prequel Trilogin och låtsas som att tiden stått stilla sen 1983? ;)

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 26 augusti 2015 kl. 00:51

Jonipoon skrev:Jag tycker att vi borde skapa ett nytt underforum för Spin-off-filmerna och kalla forumet för ”Anthology-serien”.
Check!
Jonipoon skrev:Och sen, kan vi flytta avaterna tillbaka till vänster sida av inläggen?
Du märkte inte hur jag försökte kringgå det ämnet första gången du frågade? :P Men skämt åsido. Jag ska titta på saken.
Dark-lord skrev:Varför en bild från Episod I nu när man ska glömma Prequel Trilogin och låtsas som att tiden stått stilla sen 1983? ;)
Jag tänkte ha lite roligt och byta bild en gång i veckan. Det blir en liten resa genom hela sagan. Så det kommer bli två bilder (d.v.s. två veckor) från Episod I, sedan två bilder från Episod II o.s.v. Vi borde vara färdiga någon gång i november och då är det hög tid att börja med bilder från Episod VII.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 26 augusti 2015 kl. 16:35

Aha, då förstår jag. Det var ju faktiskt ett riktigt kreativt och roligt engagemang. Tyckte bara det verkade lite konstigt att dra ljus över en film som skuggas över nu, men gillar din tanke.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 5 september 2015 kl. 15:34

Jag utlovade en liten lista på förslag till förbättringar. Normalt sett brukar vi administratörer gå igenom det här, men jag tänkte att det vore roligare om vi kan besluta vissa saker tillsammans. Tanken är inte att vi ska ändra på saker för sakens skull, utan att vi ska hitta bra och långvariga lösningar till hur forumet kan bli mer aktivt. Jag ser det därför som en stor tillgång om alla förslag kritiseras och granskas i sömmarna. Vad är bra? Vad är dåligt? Skulle det fungera? Vad skulle sidan tjäna av att förändras i en viss riktning? Ge feedback!

Förslag 1 - Stänga samtliga frågetrådar
Frågetrådarna var något vi införde när forumet var som mest aktivt. Det var ett smidigt sätt att slippa många småtrådar där någon ställde en enkel fråga som inte uppmanade till diskussion.
På senaste tiden har vi dock haft problem med att det inte skapas många nya trådar, och vissa tillsynes enkla frågor som ställts i frågetrådarna utmynnar i längre diskussioner. Problemet uppstår när det sker en diskussion i en frågetråd och det helt plötsligt ställs en ny fråga. Då dör den tidigare diskussionen.
Mitt förslag är därför att stänga alla frågetrådar och istället uppmana till att det skapas nya trådar för varje ämne.

Förslag 2 - Marknadsplats
Jag har länge haft i tankarna att skapa en kategori här på forumet där man kan köpa, sälja och byta Star Wars-prylar. I dagsläget har vi ett antal köpes/säljes/bytes-trådar i olika kategorier, men vore det inte bättre om alla annonser samlades på samma ställe? Man skulle i så fall få skapa en egen tråd varje gång man vill köpa, byta eller sälja något, och får därmed lite mer utrymme att synas än bara i ett inlägg i en samlad tråd.

Förslag 3 - Gästbloggare
Skulle det vara intressent om vi tog in gästbloggare? När jag skriver gästbloggare så menar jag att vi söker efter folk som är villiga att dela med sig av sina Star Wars-upplevelser. Vem som helst får skriva och skicka in ett blogginlägg (eller flera) som vi publicerar på StarWars.se. Det skulle t.ex. kunna vara om någon har gjort en resa till en inspelningsplats, har besökt en mässa, eller vill kåsera om något Star Wars-relaterat.
Vi skulle givetvis granska alla blogginlägg och försöka hjälpa till i den mån som går för att blogginläggen ska hålla en någorlunda hög standard.

Förslag 4 - Facebook/Google+/Twitter-inloggning
Skulle forumet bli mer aktivt om vi införde inloggning via sociala medier? D.v.s. att man kan länka sitt konto här på sidan med exempelvis Facebook, Google+ eller Twitter så att man sedan kan använda sin inloggning på de sidorna även här.

Förslag 5 - Flytta nyhetstrådarna
Vårt system fungerar så att det automatiskt skapas en tråd på forumet så fort vi publicerar en nyhet på sidan. I dagsläget har vi valt att samla alla nyhetstrådar i en och samma kategori på forumet som vi kallar "Nyheter /artiklar / bloggar".
Ibland känner jag att trådarna som skapas där drunknar lite bland allt annat. Så jag har funderar på om det inte skulle gynna diskussionen om alla trådar istället placerades i olika kategorier utifrån ämne. Nyheter om Episod VII hamnar i Episod VII-forumet, nyheter om Rebels hamnar i TV-forumet, nyheter om spel i spelforumet o.s.v.

SKYWATER
Wompråtta

Inlägg av SKYWATER » 8 september 2015 kl. 03:40

spontant tänker jag att vi har blivit så bortskämda av fb att en chatt funktion hade varit kul. Fast det bygger ju dock på att Profilsidor oxå blir lite mer likt fb, så kanske en dålig idé...

Men är ny medlem & kan inte riktigt hur sidan är uppbyggd än, men jag vet att jag haft ett konto här för länge sen, för jag börjar känna igen funktionerna igen...
-
PS: lite bättre översikt över andra medlemmar hade varit kul :) dvs. lite mer info än bara namn i medlemslistan
Oota Goota Solo ?

Skriv svar