Religiösa motsättningar

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 3 februari 2010 kl. 22:06

Allvarligt, Muhammed, försök vara lite seriös.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 4 februari 2010 kl. 11:19

Kaxs skrev:Allvarligt, Muhammed, försök vara lite seriös.
Jag tror att han är seriös med tanke på att hans tro är stark.

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 12 februari 2010 kl. 00:35

Kaxs skrev:Allvarligt, Muhammed, försök vara lite seriös.
Killen är säkerligen seriös. Tyvärr är det såhär som extrema islamister beteer sig, vilket är väldigt synd eftersom det ger en tråkig bild av muslimer. Men islam är en extrem religion/ideologi och extremt våldsam och hatisk. Som tur är så är det inte alla muslimer som tänker på samma sätt som den här killen tycks göra.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 12 februari 2010 kl. 15:47

Men islam är en extrem religion/ideologi och extremt våldsam och hatisk.
Tro inte att kristendomen är nå bättre.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 12 februari 2010 kl. 16:09

Ingen religion är bättre om den tas till extremism. Jag påstår inte att den kristna kyrkan är oskydlig heller *host*korstågen*host*.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 12 februari 2010 kl. 16:19

niklazz0n skrev:Apropå Korståg....................Varför dödade de i guds namn? Det måste vara det mest idiotiska nånsin.
Vill inte låta elak, men:

De ville rensa jorden ifrån ateister. Om det var för många ateister skulle kristendomen dö ut förr eller senare. Och om kristendomen dog ut skulle... domedagen ha skett för 1000 år sedan? Mer anledningar också.

Nu pratar jag bara persilja, jag skrev bara det jag tror det var. För jag har inte läst så mycket om korstågen.

Användarvisningsbild
Aayla Secura
Rymdpilot

Inlägg av Aayla Secura » 12 februari 2010 kl. 17:24

Korstågen var väl riktade mot muslimer, vilka jag inte skulle kalla ateister. De råkade bara ha "fel" tro.
Och det var väl heller inte så att man korstågade för att förhindra att kristendomen utrotades, det var väl dels för att erövra Jerusalem och dels för att omvända/utrota kättarna.
Vad tycks om min besserwisser-signatur? :)

[quote="Dementis"]5 poäng till Aayla...[/quote]

[quote="Kaxs"] Aayla har helt rätt. [/quote]

Användarvisningsbild
Aayla Secura
Rymdpilot

Inlägg av Aayla Secura » 12 februari 2010 kl. 17:31

Jag skulle villa påstå att missioner oftare var våldsamma, än inte.
Men det här bör vi nog ta i Religion-tråden.
Vad tycks om min besserwisser-signatur? :)

[quote="Dementis"]5 poäng till Aayla...[/quote]

[quote="Kaxs"] Aayla har helt rätt. [/quote]

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 12 februari 2010 kl. 18:11

Darth Vader Fan skrev:Detta är faktiskt vädligt mycket en politisk fråga, religionerna vill ju att samhället ska styras efter deras teologi.
Jasså? Gud (åtminstone min kristna tolkning av honom/henne/den/det/whatever) kräver ingenting sådant. Han vill att folk ska tro, men det är inte riktigt samma sak. Men återigen, det hör hemma i religionstråden. :wink:

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 13 februari 2010 kl. 01:33

Darth Vader Fan skrev:
Men islam är en extrem religion/ideologi och extremt våldsam och hatisk.
Tro inte att kristendomen är nå bättre.
Koranen är full av uppmaningar till krig och våld mot icke troende. Kan du visa mig ett enda ställe i Nya Testamentet där man rättfärdigar krig eller våld mot andra människor?

Visst finns det många kristna som har och som beter sig illa, men religionen som sådan kan knappast ses som våldsam eller hatisk. Tvärt om. Däremot finns det alltid människor som kan göra dåliga saker i religionens namn, men det är en helt annan sak. Man måste kunna skilja på religion och vad som står i de berörda skrifterna, och på vad de troende/anhängarna av religionen gör i religionens namn. Det är två helt skilda saker.
niklazz0n skrev:Apropå Korståg....................Varför dödade de i guds namn? Det måste vara det mest idiotiska nånsin.
Håller helt med, all form av krig är totalt idiotiskt. Vad gäller just korstågen så ansåg man sig strida i Guds namn, eftersom de gick i krig mot muslimerna då dessa brände ner och plundrade kristna kyrkor i Jerusalem.
Å ena sida fint att man vill stå upp för sin religion, men blodutgjutelse är alltid fel. Det går på intet sätt att rättfärdiga. Dessutom strider det direkt mot kristendomens budskap. Men man kan nog säga att de var lika goda kålsupare allihop i det här fallet, kristna så väl som muslimer.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Skriv svar