Religiösa motsättningar

Diskussionsforum för allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 16 februari 2010 kl. 20:42

Jaaaa, indoktrinering av barn via religös propaganda! Vad roligt!
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 16 februari 2010 kl. 20:48

Din sarkasm är härlig... :P
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 17 februari 2010 kl. 08:56

Det kommer alltid att finnas folk som inte tror på Gud. Av någon anledning. Tjae, alla kan ju inte tro på samma sak vill säga. En del tror på jultomten medan andra tror på att utomjordingar finns ( :lol: ). Enligt mina undersökningar är det mycket större chans att Gud finns än att utomjordingar finns. Enligt vissa forskare är Jorden en på miljonen, då menar dem den enda planeten med liv i hela Universum. Kan mycket väl stämma. Så det ni ser omkring er, Världarnas Krig, Independence Day, Star Trek och det... det lär aldrig bli verklighet.

Något jag måste tala om är att det inte går att bevisa att Gud finns för ateister. Det går bara att bevisa det för kristna. Av någon anledning har det blivit så. Kan mestadels bero på att ateister inte har någon tro alls och tror att det och det där och det ena och det andra beror på något annat. Sverige är ett allt skumt samhälle. Bor mängder av ateister här, och en hel del muslimer och några kristna. Om teorin stämmer om att det kommer att bli mer muslimer än kristna i framtiden i Sverige, ska jag flytta här ifrån. För då har snart kristna ingen chans längre i politiken. Medan ateisterna bara säger att alla är lika värda som vanligt. Man kan tro att Sverige är dömt att vara ett ateistiskt land, men egentligen är det mänsklighetens fel att det har blivit så.

Någonting jag inte vet gick riktigt snett för ett tag sedan i detta land. Jag har en teori om att det var kristna familjer, åtminstone föräldrarna var kristna. Barnen de uppfostrade ägnade för lite tid åt Gud och när de blev vuxna dog deras tro. Låter faktiskt som den verkliga versionen. Sverige vore ett kristnare land om barnen förr i tiden ägnade mer tid åt Gud?

Väldigt skumt det här. Obs! Jag har inget emot muslimer och ateister, jag är bara emot deras åsikter.

Användarvisningsbild
Storm
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Storm » 17 februari 2010 kl. 10:50

Men det är ju lite som när man är liten och säger att man har en flickvän i en annan stad. Det är bara en själv som vet om det.

"Det går bara att bevisa Gud för kristna"
Det är ju inte de du ska bevisa de för.

Det finns så mycket fel i Bibeln och i den kristna tron, precis som det finns inom Islam och andra religioner.

T.ex sagan om Noa.
Gud ville starta om och dränkte hela välden.
Men alla fiskar då? Eller fåglar?

Jag ser det som sagor, precis som sagor om tomtar och troll, man berättar för barn när de är små för att de ska hålla sig i skinnet.
Problemet är att vissa individer inte kan se den skillnaden när de blir vuxna. Hur kommer det sig att man tror på Gud men inte på Tomten? Det är ju samma sagor som berättas varje år, dock så kommer faktiskt Tomten en gång om året och visar sig.

Alla får tycka vad de vill, det är när ni försöker pracka på det på andra som ni förstör allt.
"- Set for Stun.."
Följ oss på Facebook!
http://www.facebook.com/pages/Starwarsse/306168473989

Användarvisningsbild
Aayla Secura
Rymdpilot

Inlägg av Aayla Secura » 17 februari 2010 kl. 13:04

Darth Worgen skrev:En del tror på jultomten medan andra tror på att utomjordingar finns ( :lol: ).
Är det nu jag ska skicka en :lol:-smiley för att du tror på gud? Om du slutar tracka ner på dem som har en annan tro kanske de slutar tracka ner på din?
Darth Worgen skrev:Enligt mina undersökningar är det mycket större chans att Gud finns än att utomjordingar finns.
Först skulle jag villa veta vad för slags undersökning du hänvisar till. Att en kristen frågar gud om han finns och gud svarar "Ja" duger inte som argument. Man tror att rymden tekniskt sett är oändlig, (eller nästintill oändlig.) vilket innebär att det finns ett oändligt (eller nästintill oändligt) antal planeter med intelligent liv.
Darth Worgen skrev:Om teorin stämmer om att det kommer att bli mer muslimer än kristna i framtiden i Sverige, ska jag flytta här ifrån. För då har snart kristna ingen chans längre i politiken.
Den dag religionen har slutat att influera politiken ska jag (och säkerligen många andra) jubla.
Vad tycks om min besserwisser-signatur? :)

[quote="Dementis"]5 poäng till Aayla...[/quote]

[quote="Kaxs"] Aayla har helt rätt. [/quote]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 17 februari 2010 kl. 15:16

Tänkte säga att ni kunde ta utomgjordingars vara eller icke vara i astronomi-tråden, men forumet verkar ha tappat bort den :?

Det sekulära Sverige visar sig i att det idag knappt är 4% av Sverige befolkning som bryr sig om att rösta på det enda partiet i riksdagen med kristen-agenda Kristdemokraterna. När detta parti åker ut verkar Sverigedemokraterna vara de som kliver in och tar deras plats. De har faktiskt vad jag fattar det som ännu mer pro-kristna åsikter än Kristdemokraterna.

Jämförelsevis har Sveriges muslimer som är väl några hundra tusen i antalet inget religiöst inriktat parti att ge sin röst till. Skulle de organisera sig skulle de säkert lyckas. Men Sveriges muslimer verkar vara lika sekulära som kristna. Så politikerna fortsätter ha sina diskussioner utan att blanda in religion. Ska nog krävas ytterligare 2-3 miljoner muslimer innan de kan lyckas få in ett parti i riksdagen och som vill att vi förändrar oss enligt Koranen. Men eftersom de får resten av partierna emot sig krävs det nog 5-7 miljoner muslimer innan Islam kan införa Shia-lagar här i Sverige. Men eftersom långt ifrån alla muslimer är fundamentalistiska så kommer inte heller det gå. Muslimerna kommer ha en massa partier de röstar på och vad vi sett i resten av världen så är inte muslimska partier de bästa på att samarbeta. Sverige kommer att förbi sekulärt. Religioner har spelat ut sina kort redan och förlorat sin makt över Sverige för längesen nu.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 17 februari 2010 kl. 17:10

Ååhhh, Carl Sagan :D

Jag visar det han försökte förklara via Drakes ekvation med en bild och lite ord:

Bild

Här har vi Andromeda galaxen, den är lite större än Vintergatan, men låt oss nu för en liten stund låtsas om att det är Vintergatan. Anledningen till att jag inteh ar en bild på vår lilla galax är den att vi inte kan se den i dess helhet eftersom vi befinner oss i en av dess spiralarmar.

Vintergatan innehåller någonstans mellan 100 och 400 miljarder stjärnor. Det är en jäkla massa. Stjärnor tycker om att ha planeter runt sig, det betyder att en hel del av de stjärnornorna har planeter runt sig. Dessa planeter kan befinna sig i den zon som liv som vi känner till det kan uppkomma. Sen så uppkommer det inte överallt, utan kanske bara på ne bråkdel av de planeterna, men även en bråkdel är förbaskat mycket när man håller på med astronomiskt stora siffror. Att säga att det endast existerar liv på jorden är obefintligt arrogant och väldigt, väldigt, väldigt, välsigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt osannolikt.

Varför skulle vi vara det enda livet i hela universum? I hela galaxen?! Finns absolut inget som talar för det, det är endast vi som vill inbilla oss om att vi på något sätt är viktiga och unika, men det är vi knappast, inte unika i den befattningen i alla fall.

Om jag nu tar och bara reciterar det Carl Sagan säger i denna video, eller snarare kopierar hans uträkning:

Antal stjärnor: 400 000 000 000 (400 Miljarder, 400 Giga)
Antal stjärnor som har planeter: 0.25 (En fjärdedel)
Antal planeter där liv är möjligt i ett solsystem: 2 (Två)
Antal planeter där liv faktiskt utvecklas av de möjliga: 0.5 (En halv)

Om vi nu tar och multiplicerar ihop desa siffror så får vi fram detta:

400 G * 0.25 = 400 G / 4 = 100 G (100 Miljarder)
100 G * 2 = 200 G (200 Miljarder)
200 G * 0.5 = 100 G (100 Miljarder)

Det säger att liv har uppkommit i denna galax ca 100 Miljarder gånger, det är ingen liten siffra.

Om vi nu tycker att vi var lite för snälla med siffrorna kanske vi kan skriva det så här:

Antal stjärnor: 100 000 000 000 (100 Miljarder, 100 Giga)
Antal stjärnor som har planeter: 0.25 (En fjärdedel)
Antal planeter där liv är möjligt i ett solsystem: 2 (Två)
Antal planeter där liv faktiskt utvecklas av de möjliga: 0.01 (En hundra del, 1%)

100 G * 0.25 = 25 G
25 G * 2 = 50 G
50 G * 0.01 = 50 G /100 = 0.5 G = 500 000 000 (500 Miljoner)

500 miljoner är ej heller en liten siffra. Och detta blir då bara i denna galax, Vintergatan, och i universum så existerar det otaligt många galaxer, så att säga att vi är ensamma är:
obefintligt arrogant och väldigt, väldigt, väldigt, välsigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt osannolikt.
Så vad har detta att göra med religion? Jo, det kommer vi till nu!

Varför skulle en omnipotent och allvetande varelse bry sig om små småkryp som oss, vi som tror att vi är bättre än allt och alla? Varför skulle guden välja just vår värld, sprida lögner om universums uppbyggnad och i huvudtaget bry sig om oss? Varför just oss? Varför välja den lilla blå pricken i den bruna randen till höger:

Bild

Varför den blå pricken av alla sprickar i universum? Varför?

Men tänk om Jesus(eller vem du nu är som är ens gud) kommer till alla planeter med avancerat liv?

Om det nu skulle vara så, på vilket sätt skulle det då vara speciellt att Gud förlät oss för våra synder? På vilket sätt är det speciellt och värt att dyrka då det redan hade hänt sjukt många gånger och kommer att fortsätta ske in i oändligheten?

Och om det är så att Jesus besöker alla planeter med liv på, varför står det absolut inget om Guds oänliga, intergalaktiska rike någonstans??

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=p86BPM1GV8M
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 17 februari 2010 kl. 17:45

Darth Vader Fan skrev:
Och om det är så att Jesus besöker alla planeter med liv på, varför står det absolut inget om Guds oänliga, intergalaktiska rike någonstans??

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=p86BPM1GV8M
För att han inte vill att det ska spridas ut. För om vi människor får reda på att tex det finns några neurkosklianer som är kristna skulle allt mer bli kristna på våran planet. Men ändå kan det ske att dumma forskare kommer med:

En anledning till att det finns andra intelligenta varelser som tror på Gudar på andra planeter kan blablabla... bero på at... NI FATTAR VINKEN

Användarvisningsbild
Aayla Secura
Rymdpilot

Inlägg av Aayla Secura » 17 februari 2010 kl. 19:32

Darth Worgen skrev: För om vi människor får reda på att tex det finns några neurkosklianer som är kristna skulle allt mer bli kristna på våran planet.
Skulle inte det vara en anledning till att berätta?
Vad tycks om min besserwisser-signatur? :)

[quote="Dementis"]5 poäng till Aayla...[/quote]

[quote="Kaxs"] Aayla har helt rätt. [/quote]

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 17 februari 2010 kl. 20:13

Darth Worgen skrev:För att han inte vill att det ska spridas ut. För om vi människor får reda på att tex det finns några neurkosklianer som är kristna skulle allt mer bli kristna på våran planet.
Antar att du menar "fler" med "mer".

Är inte det ni/Gud vill, att fler(alla) ska bli kristna? Så varför inte sprida hemligheten, ge oss de exakta koordinaterna så vi kan hitta den andra civilizationen, låt oss kontakta dem! Men neeej... det skulle... Okej... Uhm... Varför låter Han oss inte att göra det...?
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Darkdwarf
Padawan

Inlägg av Darkdwarf » 23 februari 2010 kl. 00:05

Jag tror att ni missar kärnan och poängen i religionen kristendom i debatten.
Det viktigaste är inte om allt som står i bibeln är sant, det viktigaste är inte om det funnits Jättar eller inte, vilket inte är så otroligt som det låter, utan det viktigaste är att det inte finns någon mening med livet utan tro.
Om man tänker efter vad som är det viktigaste i ens liv, så är det iaf för mig kärlek. Kärlek är anledningen till att jag går upp varje morgon, kärlek är anledningen till att jag fortfarande lever och inte begick självmord för ett par år sedan.

Vad är roten till kärlek? Enligt mig, Gud. Det är bara att ta de ögonblicken i mitt liv när jag känner mig som mest älskad och lycklig - det är när jag är som närmast Gud. Det finns inget som kommer i närheten.

Det är därifrån som min religion utgår, Gud älskar mig, jag älskar andra människor, andra älskar mig. Mission är ett resultat av det, mission är inget annat än ett sätt att sprida kärlek. De människor som försöker övertyga andra om att tro, för att de annars kommer till helvetet är inte sanna kristna i min mening. Jag försöker få andra till tro för att de ska få uppleva samma kärlek som jag.

Men då kan man ju lika gärna leva utan Gud, men i samma kärlek, kanske ni invänder. Men det finns ingen kärlek som Guds, man kan inte beskriva den, den måste upplevas.

Ursäkta om det blev lite rörigt. Hockeyn inatt tog för mycket sömn av mig.

Skriv svar