Rebels S1.08 - Path of the Jedi

Diskutera Rebels, The Clone Wars, Ewok-filmerna, Holiday Special eller några av de äldre tv-serierna.
Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Rebels S1.08 - Path of the Jedi

Inlägg av Fredrik Jonsson » 30 december 2014 kl. 14:46

Sammanfattning
Kanan inser att det är dags för Ezra att ta nästa steg i sin jediträning och letar efter ett uråldrigt jeditempel på Lothal. Där påbörjar Ezra ett antal jeditest och får oväntad ledning från jedimästare Yoda.

Avsnittsinformation
Originaltitel:
Path of the Jedi

TV-premiär: 
5 januari 2015 (USA)
1 februari 2015 (Sverige)

Avsnittsnummer: 
8

Produktionsnummer:
111

Produktionsbolag:
Lucasfilm och Lucasfilm Animation

Produktionsteam
Regi
Dave Filoni

Manus
Charles Murray

Visa nyheten som publikation.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Slave 4
Fuktfarmare

Re: Rebels S1.08 - Path of the Jedi

Inlägg av Slave 4 » 2 januari 2015 kl. 11:43

Oj, ja det var ett konstigt avsnitt.
Allt var väldigt påskyndat, så det blev väldigt distraherande av att varje replik kom direkt efter varandra.

Gillade dock att Yoda var med, och Ezra's ljussabel ser mycket bättre ut än tidningsbilden gjorde :)

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 januari 2015 kl. 16:50

Jag gilla avsnittet. Jag var rädd att Yoda skulle behandlas dåligt, men de fick till det bra. Kanan och Ezra har dock fått en del tid tillsammans nu, känns att nu måste de vara på rätt spår tillsammans, speciellt Ezra som nu har sin egna ljussabel. Ganska kul egen design, vilket också känns lämpligt eftersom han inte fått samma träning som andra jedis eller samma tillgång till kunskap. Eller samma "restriktioner" kanske man ska säga. Ingen riktig Jedi Order att leva upp till.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 19 januari 2015 kl. 03:30

Mycket bra avsnitt. Har iofs aldrig klagat på Tom Kane och hur han gjorde Yoda i The Clone Wars, och jag upplevde aldrig att det var någon jättestor skillnad. Jag hade fel. Frank Oz ger verkligen ett helt annat djup till Yoda. Rös mig igenom hela avsnittet.

När det gäller Ezras ljussabel så tycker jag att ni är helt ute och cyklar. Vad ser ni för positivt i den där saken?! Jag förstår väl tankegången om att han inte direkt är uppfostrad i någon tradition om hur ljussablar ska se ut och så vidare. Men den ser ju liksom ut som en häftpistol. :lol:

Börjar bli lite tveksam till hur Lucasfilm tvingar sig själva att uppfinna hjulet på nytt. Gång på gång. Jag kan köpa Mauls dubbelklingade ljussabel, och Dookus något böjda handtag. Men nu råder det ju inflation i konstiga ljussablar. Bortsett från den numera välkända The Force Awakens-sabeln, så har vi bara i Rebels Kanans monterbara sabel, inkvisitorns propeller och nu Ezras otyg. Det är minst ett par specialljussablar för mycket.

Något positivt med Ezras ljussabel är dock att det är den enda som gör skäl för namnet och faktiskt ser ut som en sabel.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 januari 2015 kl. 18:36

Hehe, Kanans justerbara ljussabel gillar jag, Inquisitorns känns dock fortfarande otroligt farlig för användaren, precis som i the Force Awakens. Ezra tycker jag dock har en passande historia bakom sin, så den har jag inga problem att acceptera i dagsläget. Men, du har en poäng att vi fått se en massa unika designs det senaste året, kanske för mycket :roll:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 23 januari 2015 kl. 00:12

Wilfer88 skrev:Hehe, Kanans justerbara ljussabel gillar jag,
Hoppades att du inte skulle nämna just den. Hela min rage rant faller ju om jag nu erkänner att jag också gillar Kanans ljussabel. Det ser ju väldigt häftigt ut när han kan ta isär och sätta ihop den. Fast jag förstår ärligt talat inte riktigt vilken funktion det ska fylla.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 27 januari 2015 kl. 19:14

Jag gillade detta avsnitt, Yoda hanterades helt riktigt och det var som tidigare nämnt underbart att höra Frank Oz igen. Tom Kane är bra, men man märker verkligen skillnaden på Yoda från filmerna och andra verk. :P

Storyn var intressant, lite som när Luke går in i grottan i The Empire Strikes Back. En hel del mystik och sådant med kraften vilket uppskattas. Ezras ljussabel har jag inte mycket att säga om, var väl en cool egen design.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 29 januari 2015 kl. 17:16

Dark-lord skrev:Storyn var intressant, lite som när Luke går in i grottan i The Empire Strikes Back. En hel del mystik och sådant med kraften vilket uppskattas.
Nu när du ändå tog upp det så måste vi diskutera vad den där grottan egentligen är. Är det dröm eller verklighet? Det känns rent spontant som om det är något drömliknande, men vad händer om man blir skadad (t.ex. nedhuggen av en ljussabel)? Dör man på riktigt?

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 1 februari 2015 kl. 12:19

Fredrik Jonsson skrev:
Dark-lord skrev:Storyn var intressant, lite som när Luke går in i grottan i The Empire Strikes Back. En hel del mystik och sådant med kraften vilket uppskattas.
Nu när du ändå tog upp det så måste vi diskutera vad den där grottan egentligen är. Är det dröm eller verklighet? Det känns rent spontant som om det är något drömliknande, men vad händer om man blir skadad (t.ex. nedhuggen av en ljussabel)? Dör man på riktigt?
Tror inte man kan dö. Yoda sa ju till Luke att han inte behövde sina vapen(fast han tog med de ändå). Lägg märke till att Luke hugger mot Vader först i sin besatthet av hämnd.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Gary Oak
Droid

Inlägg av Gary Oak » 9 februari 2015 kl. 20:09

Bästa avsnittet hittills!
This way Revan should be... A Sith Lord, master of evil...

Användarvisningsbild
Gary Oak
Droid

Inlägg av Gary Oak » 10 februari 2015 kl. 00:48

Antagligen så kan man dö där inne, dom nämner ju att de döda kropparna vid ingången är mästare som fortfarande väntar på sina padawans som aldrig kom tillbaka.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 17 februari 2015 kl. 16:02

Gary Oak skrev:Antagligen så kan man dö där inne, dom nämner ju att de döda kropparna vid ingången är mästare som fortfarande väntar på sina padawans som aldrig kom tillbaka.
Ja, precis. De hade ju inte suttit där om inte deras padawaner kunde lämna templet.

Så jag tror nog också att det på något sätt är möjligt att dö, eller åtminstone bli skadad (fysiskt eller psykiskt). Det känns ju som om allt hänger på att Ezra ska övervinna sina rädslor. Nu hade han ju väldigt tur att han insåg att han inte var rädd för att dö precis när inkvisitorn skulle hugga ner honom, men vad hade hänt om Ezra inte hade gjort det?

Användarvisningsbild
Gary Oak
Droid

Inlägg av Gary Oak » 17 februari 2015 kl. 18:33

Fredrik Jonsson skrev:
Gary Oak skrev:Antagligen så kan man dö där inne, dom nämner ju att de döda kropparna vid ingången är mästare som fortfarande väntar på sina padawans som aldrig kom tillbaka.
Ja, precis. De hade ju inte suttit där om inte deras padawaner kunde lämna templet.

Så jag tror nog också att det på något sätt är möjligt att dö, eller åtminstone bli skadad (fysiskt eller psykiskt). Det känns ju som om allt hänger på att Ezra ska övervinna sina rädslor. Nu hade han ju väldigt tur att han insåg att han inte var rädd för att dö precis när inkvisitorn skulle hugga ner honom, men vad hade hänt om Ezra inte hade gjort det?
Hade han blivit nedhuggen så hade han antagligen dött mer psykiskt än fysiskt. Eftersom det är star wars så behöver det ju inte vara en rimlig förklaring vi söker efter. Kanske dör man psykiskt. Ramlar ihop och blir liggande till kroppen ruttnar. Eller så kanske man får två altenativ. Lev i skam resten av livet, eller låt kraften absorbera ditt liv och bli ett med den. Jag har inte en jäkla aning om jag ska vara helt ärlig :P

Skriv svar