Sci Fi-mässan Malmö 2011

För fansens egna alster, bilder och texter, samt för att diskutera om evenemang.
Användarvisningsbild
Nilz
Wompråtta

Re: Sci Fi-mässan Malmö 2011

Inlägg av Nilz » 21 april 2011 kl. 13:08

master Windu skrev:
Nilz skrev:Beror lite på vad ni tänker bygga och hur mkt pengar ni har att lägga ut :)
Det är ingen billig hobby direkt...
vad menar du med att bygga?
Jo.. det finns inga "färdiga" dräkter att köpa som är godkända. De officiella dräkterna som säljs på starwars.com tex är allt annat än screenacurate. Så det brukar handla om att hitta delar hos olika privatpersoner som tillverkar, sen leta efter saker på ebay osv.

Jag kan förklara med ett mer konkret exempel. Jag håller just nu på att göra min bikerscout-dräkt .. då måste jag skaffa en svart flightsuit, skor, plastarmor, en godkänd hjälm, handskar, fickor och "blöja" (det ser ut som det!) och vapen.

Flightsuiten - var inte megasvår att hitta på ebay, räckte med en amerikansk flightsuit (visst det går att hitta en som är mer "korrekt" på forum som bikerscout.net men blir oftast dyrare).

Skor - kan antingen köpas dyrt färdiga eller så kan du göra dem själv.. Catarpiller-kängor eller liknande med gula sulor är perfekta som grund, sen klistar/syr du på vit vinyl. Jag gjorde mina själv då jag har kängor liggandes på vinden som inte användes.

Hjälmen - Beställde min från farawaycreations.com då jag inte orkade snickra ihop en byggsats själv.

Armordelarna - köpte jag från studiocreations.com

Handskarna - fick ett tips om en snubbe i usa som sydde för hand så mailade honom, så var det löst.

Fickor och blöja - En bekant i holland var snäll nog att sy detta till mig.

Vapnet - kan köpas som leksak på ebay och sedan målar man det svart. Själv hittade jag en kille i 501st som gjorde det i hårdgummi för några hundra så jag gjorde min beställning där.

När man har allt är det bara att sätta ihop det, dvs med remmar, tryckknappar eller hur man nu väljer att lösa det. Kort och gott så är det en jäkla process att fixa ihop alla delar till en dräkt och då är det bra att ha kontakter som kan tipsa en. En bra start är att läsa på de stora forumen och fråga runt, tex thedentedhelmet.com, whitearmor.net och bikerscout.net . Sen KAN man ha tur och hitta ngn som säljer hela sin dräkt på blocket eller ebay, min första TK (stormtrooper) köpte jag faktiskt från en tillverkare i england via ebay. Viktiga är att man har lite koll på hur det ska se ut så man inte lägger ut dyra pengar på skräp och inte blir godkänd.

Vill ni göra Boba Fett (rekommenderas inte som första dräkt då den är invecklad och tokdyr) så kan ni ta en titt på bobamaker.co.uk . Jag har den men har inte orkat ta tag i det och sätta ihop dräkten än :)

Blev en hel uppsats, men jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Användarvisningsbild
master Windu
Droid

Re: Sci Fi-mässan Malmö 2011

Inlägg av master Windu » 21 april 2011 kl. 13:42

ja jag fick verkligen svar på min fråga tack nilz :wink:
"I have to give you credit. You led me on quite a chase. But nobody gets away from Calo Nord in the end."

Skriv svar