Encounter on Nar Shaddaa - NY fanfic!

För fansens egna alster, bilder och texter, samt för att diskutera om evenemang.
Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Encounter on Nar Shaddaa - NY fanfic!

Inlägg av Jonipoon » 24 januari 2013 kl. 02:52

Efter flera års mellanrum är jag tillbaka på forumet och fick en sådan härlig lust att återuppta mitt fanfic-arbete och börja skriva igen. Eftersom Star Wars är så oändligt stort finns det inga gränser för fantasin, och det är just därför det är så roligt att skriva om Star Wars. Jag har kvar en hel del påbörjade och oavslutade fanfics från 2005 och 2006 här på forumet, och först tänkte jag "bumpa" dessa och fortsätta... men sen ändrade jag mig eftersom det skulle bli ganska komplicerat och troligtvis inte särskilt bra. Dessutom är det bättre med något helt nytt och fräscht upplägg.

Mina tidigare gamla fanfics har i princip bara haft fokus på Jedis. Den här gången blir det mer fokus på andra karaktärer och varelser i galaxen, allt från prisjägare och slave girls till senatorer och droider. Berättelsen kommer att utspela sig ca 100 BBY, främst på smuggelmånen Nar Shaddaa (därav den mystiska arbetstiteln) och behandla grupper av tillsynes vanliga personer som ställs inför samma bekymmersfulla öde. Den kommer att vara mycket mörk/seriös och innerhålla främst svart humor/satir.

Encounter on Nar Shaddaa

INLEDNING
Tjugo sekunder.
Tio sekunder.
Fem.. fyra... tre... två...
Pling.
Dörrarna till 2270:e våningen slogs upp. Ut ur den silversmidda hissdörren steg en elegant kvinna iklädd en svart nattdress fram. Hon hade inget vanligt utseende. Huden var grön som gräs, ögonen glittrade likt slipade smaragder, och istället för hår hade hon två spetsiga huvudsvansar som hängde bak över hennes rygg . Trots sin skönhet hade hon ett sakligt uttryck av tristess i ansiktet. Hon var inte här frivilligt, hon var här på beställning. Regnet mullrade utanför fönstren. Det var natt, men alla de tusentals neonskyltar i Nar Shaddaas vidunderliga stadssiluhett lyste genom fönstren så starkt att nästan inga lampor inomhus behövdes. Hon befann sig direkt i en privat hotellvåning av det luxösa slaget. Men lyxen imponerade inte, hon hade sett otaliga hotellvåningar innan, hon var van. Väggarna, som var prydda i rött och silver sträckte sig högt i tak och pryddes av abstrakta landskapsmålningar. I mitten av våningen stod en bar, följt av en spiraltrappa till höger som dämpade dess belysning från fönstren. Hon drog ihop en svag suck.

"Välkommen."
En tydlig mansröst talade till henne bakom bardisken. Kvinnan tittade hastigt upp men sa inget. Trots skenet från neonskyltarna utanför var det svårt att urskilja konturen av mannen i skuggan. Hon hade inte sett honom först.
"Det sägs att det går att känna stanken av Nar Shaddaa innan du ens trätt in i atmosfären," började mannen, och han talade med hög röst samtidigt som han började fixa och dona med ett par flaskor och glas. "En stank av orättvisa, farliga fantasier och korruption... måhända en del av dess charm som lockar en hit."
Kvinnan gick fram över golvet och spädde på med en förförisk blick och halvöppen mun. Innan hon nådde fram till baren klev mannen ut ur skuggan för att dra fram en barstol åt henne. Han log mot henne.
"Vad du är vacker," sa han.
Hans ögon var isblåa och håret flätat i ett affärsmässig nackknut. Ansiktet var välbehållet och rynkfritt, så hon gissade på max fyrtio år gammal. Hon kände igen typen - medelålders politiker från Senaten på Coruscant som flytt fru och barn för "interplanetära affärer", med andra ord släppa lös sina svulstiga begär med sådana som hon själv.

Mannen återgick till att fixa med glasen och började hälla upp en gulfärgad likör, samtidigt som han fortsatte:
"Vad heter du?"
"Telaa."
"Telaa.... jahaja... Och du är från Ryloth antar jag?"
"Nej, jag föddes här."
"Intressant... själv är jag från Alderaan. Mycket fin planet... uppvuxen på en gård i bergen, långt ifrån de stora städerna, antagligen därför jag dras till exotiska platser som här..."
Mannen pratade på medans han fortsatte blanda upp. Telaa väntade tålmodigt och låtsades betrakta hans drinkmixande med förföriskt intresse i blicken. Men plötsligt fann hon sig själv sitta och lyssna på riktigt. Det var ovanligt att hennes kunder pratade om sig själva, oftast var de bara intresserade av att ställa henne massa snuskiga frågor.
"Min favoritdrink, Tatooine Sunrise, den milda varianten," sa mannen och räckte över ett glas till Telaa.
De skålade.
De drack.
Skålade igen.
Och drack igen.
De småpratade och hade det faktiskt riktigt trevligt, inte alls vad Telaa hade förväntat sig. Visserligen var det inte första gången, men ändå. Nu kände hon hur alkoholen tog sin effekt och gjorde henne yr i pannbenet.
Nåväl, snart var det väl slut på surplandet och rakt på sak som alla gånger innan.
"Vet du varför du är här? frågade mannen plötsligt och satte huvudet en aning på sne.
Självklart visste hon det.
"Jaa," svarade Telaa drömskt.
Mannen log mot henne. Fast den här gången var det inget gemytligt leende, utan ett hånleende. Telaa spärrade upp sina ögon.
"Nej, det vet du inte," sa mannen. I nästa sekund tändes en ljussabel.
Telaa hann inte reagera.
Telaa hann inte förstå.
Glaset fall mot golvet och krossades, medan natten på Nar Shaddaa ännu var ung.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Encounter on Nar Shaddaa - NY fanfic!

Inlägg av Dark-lord » 6 april 2014 kl. 19:50

Historian han ju inte komma så långt, men gillar skarpt det jag läst hittills, riktigt detaljerat beskrivet och fina dialoger! Skulle uppskatta om du fortsatte. :)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 7 april 2014 kl. 20:21

Tack för att du läste! Detta var som sagt endast en prolog och var inte tänkt från början att ha något som helst med huvudhistorian att göra... utan mest bara tänkt för att "set the tone". Osäkert om jag får lust att fortsätta dock.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 14 juli 2014 kl. 11:14

Kan förstå hur du känner med tanke på dagens aktivitet, även om jag skulle tycka det var kul om du fortsatte.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Skriv svar