Nyheter om serietidningar

Diskutera böckerna och serietidningarna.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Nyheter om serietidningar

Inlägg av Darth Worgen » 10 september 2012 kl. 09:28

En tråd för rapporter och diskussioner om vad som sker i seriernas värld på Star Wars-fronten.

Det rapporteras nu att traditionella Star Wars återvänder som serie i Sverige. De som ska ge ut tidningen är Egmont Kärnan och spelet The Old Republic ligger i fokus. I alla fall enligt StarWars.se, ursprungskällan har jag inte kunnat hitta.

Källhänvisning:

http://www.starwars.se/nyheter/nyhet.php?id=414

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: Nyheter om serietidningar

Inlägg av Fredrik Jonsson » 14 september 2012 kl. 13:33

Har inte hunnit skriva någon nyhet om det, men den nya The Old Republic-serietidningen är en vecka försenad. Den släpps den 20 septemer istället.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 20 september 2012 kl. 19:13

Då är den ute. http://www.starwars.se/nyheter/nyhet.php?id=419

Riktigt skönt med något annat än tcw. Hoppas verkligen verkligen att försäljningen går bra. Imorgon ska jag ta och leta upp den. Sak samma att jag råkar ha Darth Vader-delen på engelska (grymt bra), samt tittat igenom the lost suns (ganska bra) :roll:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 21 september 2012 kl. 12:05

Nu inhandlat.

Lite besviken på att det är en tidning på 50 sidor á 45kr. Hade önskat det var som tidigare med nästan 150 sidor för 60kr. Men man kan inte få allt här i livet :roll: Sen har de skippat att ha någon allmän sida där det står något förutom själva tidningarna.

De första delarna av berättelserna de valde är rätt så tama, vet dock att senare avsnitt och speciellt slutet blir riktigt bra. Tror nog Legacy och Kotor-serien är de som faktiskt börjar starkast. Hade kanske varit bättre att nysatsa med mer framgångsrika berättelser.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 24 september 2012 kl. 23:45

Tycker du låter lite väl grinig, Wilfer! :x

Jag är mestadels positiv. Den här serietidningen både ser ut och känns precis som den gamla hederliga Star Wars-serietidningen. Jag gillar det. Jag gillar det mycket. Jag har väntat i sju år på att få en sådan här tidning i Sverige igen. Relativt nyproducerade serier, inget onödigt redaktionellt tjafs. Bara serier rakt av. Precis så som jag vill ha det. Möjligen skulle jag vilja ha en frågelåda/insändarsida. Det är alltid roligt att läsa insändare, men det är inte så noga.
Wilfer88 skrev:Lite besviken på att det är en tidning på 50 sidor á 45kr. Hade önskat det var som tidigare med nästan 150 sidor för 60kr.
Du menar den serietidningen som inte var lönsam, lades ner i flera omgångar och sedan gjorde att vi inte fick några renodlade Star Wars-serietidningar förrän nu, sju år senare? :roll:

Jag har inte jättekoll på hur mycket svenska serietidningar kostar men 45 kr är nog ett rätt bra pris i dagens läge. The Clone Wars-serietidningen kostar ju 39 kr, så då tycker jag att den här är betydligt mer prisvärd.
Wilfer88 skrev:De första delarna av berättelserna de valde är rätt så tama, vet dock att senare avsnitt och speciellt slutet blir riktigt bra. Tror nog Legacy och Kotor-serien är de som faktiskt börjar starkast. Hade kanske varit bättre att nysatsa med mer framgångsrika berättelser.
Jag vet inte om jag håller med. The Old Republic är ju betydligt mer på tapeten än vad KotOR är. Jag har inte läst KotOR-serierna så jag kan inte uttala mig om dem. Men till skillnad från det enorma landet USA så måste nog ett litet land som Sverige köra på relativt säkra kort (speciellt om det är första numret), och då är det nog fler som har koll på SWTOR.

Samma sak gäller Legacy. Finns inte en chans i världen att jag skulle välja en serie med en avlägsen ättling till Luke Skywalker framför en serie med självaste Darth Vader. Speciellt inte när Darth Vader-serien dessutom är bra.

Nej, jag tycker snarare att det var ett fint val av serier. Det kändes fräscht. Om jag skulle önska något för framtiden så är det kanske Blood Ties-serierna med Boba och Jango Fett (som jag inte läst, men är väldigt intresserade av). Och så kommer jag fortsätta med mitt korståg att en dag få Crimson Empire-trilogin publicerad i Sverige. :lol:

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 24 september 2012 kl. 23:53

Och på tal om Crimson Empire, Fredrik...

Det kan meddelas att Crimson Empire III: Empire Lost har nått till svenska butiker under de senaste veckorna. Den är häftad, är på engelska och inkluderar alla 6 nummer av Crimson Empire III.

De som vill ha hela samlingen kan köpa den nya samlingsvolymen Crimson Empire Saga, där alla nummer från Crimson Empire I, II och III är med. Det följer även med andra serier med anknytning till Crimson Empire.

Men det är import och inte svenskt översatt.

Användarvisningsbild
Ki-Adi Mundi
Wompråtta

Inlägg av Ki-Adi Mundi » 15 oktober 2012 kl. 17:22

Jag införskaffade den nya Star Wars-tidningen som har kommit till de Svenska butikerna idag. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Man ser fram emot nästa nummer nu. Trots att den är översatt till svenska så var det bra. :)
"I'm just a simple man trying to make my way in the universe." - Jango Fett

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 26 oktober 2012 kl. 01:36

StarWars.se rapporterar att nr 2 av Star Wars: The Old Republic har släppts: http://starwars.se/nyheter/nyhet.php?id=420

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 23 november 2012 kl. 17:39

Om någon är intresserad av att köpa lite digitala serietidningar på engelska så vill jag tipsa om att Dark Horse har en Star Wars Black Friday Megabundle. 150 serietidningar för $100 (knappt 700 kronor). För att ge lite perspektiv på saken så är det 3779 sidor serier. Väldigt bra deal. Bara idag.

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 13 april 2013 kl. 18:18

Någon som har hört talas om den kommande serietidningen som ska utspela sig efter Legacy-serierna? http://starwars.wikia.com/wiki/Star_War ... y_Volume_2
Har bara läst om det på wookieepedia hittills, men ska börja ta reda på mer, kan ju finnas den chansen att det bara är någon lallare som gjort den där som någon form av skämt. Det står i alla fall att serien ska komma ut i år :P

Eller okej den håller på att ges ut, första numret gavs ut den 20 mars
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 14 april 2013 kl. 09:22

darth_danni skrev:Någon som har hört talas om den kommande serietidningen som ska utspela sig efter Legacy-serierna? http://starwars.wikia.com/wiki/Star_War ... y_Volume_2
Har bara läst om det på wookieepedia hittills, men ska börja ta reda på mer, kan ju finnas den chansen att det bara är någon lallare som gjort den där som någon form av skämt. Det står i alla fall att serien ska komma ut i år :P

Jag väntar med spänning på tpb, vilket lär vara långt borta. Med tanke på hur mycket jag gillade Legacy så är det självklart jag vill ha fortsättningen :P

Användarvisningsbild
darth_danni
Droid
Kontakt:

Inlägg av darth_danni » 14 april 2013 kl. 18:50

Wilfer88 skrev:
darth_danni skrev:Någon som har hört talas om den kommande serietidningen som ska utspela sig efter Legacy-serierna? http://starwars.wikia.com/wiki/Star_War ... y_Volume_2

Jag väntar med spänning på tpb, vilket lär vara långt borta. Med tanke på hur mycket jag gillade Legacy så är det självklart jag vill ha fortsättningen :P
Verkar ju gött att de inte blandar in en massa krig mellan Jedis och Siths den här gången eller någon annan makt som försöker ta över Triumvirate. Verkar vara en klassisk berättelse där det inte händer mycket gällande galaxen utan kretsar runt en enda person och dennes vänner som är på ett äventyr där inte galaxens öde hänger på dom :wink:
"Obi-Wan never told you what happened to your father."
"He told me enough! He told me you killed him."
"No. I am your father."

Darth Vader till Luke Skywalker

Skriv svar