Böcker att ha

Diskutera böckerna och serietidningarna.
Användarvisningsbild
Darth Disious
Wompråtta

Böcker att ha

Inlägg av Darth Disious » 21 juni 2013 kl. 14:08

Tjenare, är en snubbe som gillar Star Wars , spelat i stort sätt alla spelen som det går att hitta och sett alla filmerna.

Dock så har aldrig kraften varit så stark i mig som den är nu och av vibrationerna att döma så vill de att jag skaffar min FÖSTA star wars bok(eller en bok-serie).

Så frågan är följande:

Kan ni hjälpa mig med urvalet.

Det som intresserar mig mest är ju vad som har hänt Före(SWTOR) och efter 0 BBY .

Älskar historia, så en "långtråkig" läsning kan knappast skada :D

Tackar!

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: Böcker att ha

Inlägg av Fredrik Jonsson » 25 juni 2013 kl. 00:31

Det är nästan lag på att den första Star Wars-boken man ska läsa är Heir to the Empire av Timothy Zahn. Det är en riktig klassiker och fortfarande bra, även om den har över 20 år på nacken. Det är första delen av Thrawn-trilogin och följs upp av Dark Force Rising och The Last Command. Utspelar sig fem år efter Episod VI: Jedins Återkomst.

Böckerna finns även på svenska och heter då Imperiets Arvinge, Mörka Krafter och Rebellernas Kamp. De svenska utgåvorna är dock betydligt svårare att få tag på än de amerikanska.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Darth Disious
Wompråtta

Inlägg av Darth Disious » 1 juli 2013 kl. 15:14

Tack freddan :)

Wifi gav mig ett rätt så bra förslag på böcker han också men tror jag ska börja med dina :)

Och vem fan läser star wars på svenska :shock: ?

Användarvisningsbild
Ki-Adi Mundi
Wompråtta

Inlägg av Ki-Adi Mundi » 3 juli 2013 kl. 03:56

Om du ska ge dig i kast med att gå en Jedi's bana i livet, så föreslår jag The Jedi Path av Daniel Wallace. Det är en riktigt trevlig bok, kanske inte så väldigt lång. Det ska även finnas en för Sith, skriven av Daniel Wallace, den med.
"I'm just a simple man trying to make my way in the universe." - Jango Fett

EruanneBjörklöv
Wompråtta

Inlägg av EruanneBjörklöv » 10 juni 2015 kl. 19:34

Ki-Adi Mundi skrev:Om du ska ge dig i kast med att gå en Jedi's bana i livet, så föreslår jag The Jedi Path av Daniel Wallace. Det är en riktigt trevlig bok, kanske inte så väldigt lång. Det ska även finnas en för Sith, skriven av Daniel Wallace, den med.
En jedi's väg (ja, jag läser på svenska) är ett måste! Den boken har jag, men när jag tappade bort den fick jag i panik låna den på biblioteket! Den är verkligen härlig och underbar och ger mycket fakta om jediorden!

FINNS DET EN FÖR SITH??!! Den MÅSTE jag läsa! Vad heter den? Var finns den?
"There is no death, there is the force."

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 10 juli 2015 kl. 12:25

Fredrik Jonsson skrev: fortfarande bra, även om den har över 20 år på nacken.
Hehe, 20 år i litteraturvärlden är ingenting. Klassiska böcker från 1800-talet läses fortfarande i stor omsträckning, och sagor från romartiden och medeltiden kommer upp också. Sen är ju filmerna Thrawn trilogin bygger ifrån äldre ändå och de är ju fortfarande bland de bästa filmerna som gjorts. :P

Annars skulle jag nog säga(utifrån vad jag hört, har boken, men inte läst än) att Revenge of the Sith boken är något man bör kolla in, även om man inte tycker om filmen till och med. Den går in mycket djupare i det hela och gör Anakins fall och Palpatines manipulation mer realistisk och naturlig, samt förbättrar dialogen.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Gary Oak
Droid

Inlägg av Gary Oak » 26 november 2015 kl. 19:30

Nu när vintern är här så är ju en bra bok passande. Så jag tog en promenad till sci-fi bokhandeln idag men märkte ganska fort att det har hänt en del i star wars-hyllan de senaste två åren. Så min fråga är, vilka är guldkornen från de senaste två åren? Helst inte clone wars. Serietidningar är också av intresse. Darth plagueis var den senaste boken jag läste.
This way Revan should be... A Sith Lord, master of evil...

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: RE: Re: Böcker att ha

Inlägg av Fredrik Jonsson » 27 november 2015 kl. 17:03

Gary Oak skrev:Nu när vintern är här så är ju en bra bok passande. Så jag tog en promenad till sci-fi bokhandeln idag men märkte ganska fort att det har hänt en del i star wars-hyllan de senaste två åren. Så min fråga är, vilka är guldkornen från de senaste två åren? Helst inte clone wars. Serietidningar är också av intresse. Darth plagueis var den senaste boken jag läste.
Ärligt talat så tycker jag att mycket av det som släppts det senaste året varken är värt varken tiden eller pengarna.

Dark Disciple är det stora undantaget och är riktigt bra, men det är ju en fortsättning på The Clone Wars. Har man inte sett igenom hela serien (eller inte tycker om den) så lär man inte få ut något av boken.

Aftermath utspelar sig några månader efter Episod VI och hintar lite om hur galaxen kanske ser ut i The Force Awakens. Den har fått MYCKET skit. Kan tänka mig att den är lite provokativ i konservativa kretsar då den innehåller både kvinnliga officerare i Imperiets tjänst och ett lesbiskt par.
Personligen tycker jag den är stabil. Den är verkligen ingen stor, episk historia (snarare tvärtom) och författaren Chuck Wendig har ett språk som sticker ut från mängden. För mig är det bara positivt, men vi är ju alla olika. Det är första delen i en trilogi, så kan vara spännande att följa utvecklingen.

Lost Stars av Claudia Gray sägs vara bra och utspelar sig under samma period som Aftermath. Det är dock en bok för "unga vuxna" så språket är lite enklare och utan knussligheter. Har inte läst den själv, men samtidigt nästan uteslutande hört bra om den.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 13 februari 2016 kl. 09:05

Fungerar det att utan förvirring läsa Darth Bane böckerna efter Thrawn-trilogin?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Inlägg av Darth Lars » 13 februari 2016 kl. 12:33

Javisst. Darth Bane-böckerna utspelar sig tusen år innan filmerna.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 13 februari 2016 kl. 21:39

Jo, det känner jag till, men jag tänkte mest ifall det är en dålig början om man inte läst så många andra Star Wars-böcker. Thrawn läser jag nog först dock, som sagt.

Skriv svar