Frågetråd

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Emil
Fuktfarmare

Re: Frågetråd

Inlägg av Emil » 7 december 2011 kl. 12:14

Blueray utgåvan! Där finns det mesta! 8)

PT = Prequel Trilogy
OT = Original Trilogy

Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Inlägg av Darth Robin » 7 december 2011 kl. 15:28

Och se till att köpa den kompletta boxen. Då får bu mycket mer extramaterial än om du sköper triologierna skilt för sig.
"As you wich."
―Boba Fet

AlaRegularis
Wompråtta
Kontakt:

Inlägg av AlaRegularis » 7 december 2011 kl. 16:38

Okej, tack för svar. Då inkluderar det scenerna med Biggs och allt? För har sett mycket skrivas om diverse deleted scenes och sett en del på Youtube, men aldrig fattat vart de finns att få tag på. Jag har ju alla filmerna i diverse olika utgåvor och har aldrig sett dem på någon av dom.
Ja, vid BluRay-köp så blir det givetvis boxen med alla sex filmerna. Kommer nog köpa de två mindre boxarna tids nog också, kompletist som man är.

Haha, okej. Det var så enkelt alltså? Det borde man ju kunnat räkna ut.

Användarvisningsbild
bloodmountain
Droid

Re:

Inlägg av bloodmountain » 9 augusti 2014 kl. 03:48

Astaldo skrev:Dooku säger att Sidious styr senaten till Anakin och obi i hangaren....
jag har en fråga: hur kommer det sig att obi-wan säger i ep5 till luke att luke ska åka till
dagobah och träffa yoda, mästaren som tränade upp obi?
det stämmer ju inte det var ju qui-gon som gjorde detta!
dom tänkte inte på det när dom gjorde dom nya filmerna :D
use the force wisley

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 augusti 2014 kl. 15:24

Hehe, ne jag håller med om att det är rätt dåligt att det blev så. Å andra sidan funkar väl förklaringen om att Obi-Wan var en yngling under Yodas lära innan han blev Qui-Gons Padawan. Även om det känns som om de menar i OT att Obi-Wan verkligen var Yodas lärljunge.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 18 november 2014 kl. 21:11

Lite off topic, men...
Jag gillar Qui-Gon, men han är i ärlighetens namn en överflödig karaktär. För att få PT att klaffa med OT borde de ha skippat honom, och låtit Obi-Wan tränas av Yoda.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 19 november 2014 kl. 11:17

Prince_ZaiDejrio skrev:Lite off topic, men...
Jag gillar Qui-Gon, men han är i ärlighetens namn en överflödig karaktär. För att få PT att klaffa med OT borde de ha skippat honom, och låtit Obi-Wan tränas av Yoda.
Tror många har den uppfattningen. För mig är det väl mer att pga Qui-Gon's död får Obi-Wan ta ansvar för Anakin, något som han inte riktigt var redo för, när Anakin sedan går över till mörka sidan är det ju mer eller mindre Obi-Wan's misslyckande.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 november 2014 kl. 11:53

MurderCapital skrev:
Prince_ZaiDejrio skrev:Lite off topic, men...
Tror många har den uppfattningen. För mig är det väl mer att pga Qui-Gon's död får Obi-Wan ta ansvar för Anakin, något som han inte riktigt var redo för, när Anakin sedan går över till mörka sidan är det ju mer eller mindre Obi-Wan's misslyckande.
Ja det är lite så det är, Qui-Gon är där så att Obi-Wan ska kunna misslyckas med träningen av Anakin. Även om Obi-Wan blir en stor och vis jedi, så var han ändå inte riktigt redo för det hela när Anakin hamnade i hans händer och detta ställde till det för deras relation.
De har säkert kunnat hitta en annan lösning, men jag tycker det ändå ger lite mer trovärdighet i Anakins fall.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 4 december 2014 kl. 11:47

Men Obi-Wan säger i Return of the Jedi att han var arrogant och att han tog Anakin under sina vingar i hopp om att kunna träna honom lika bra som Yoda.

Inte direkt kontunitetsproblem då, men låter lite skumt ifall det inte var precis så det gick till.

Obi-Wan kanske inte orkade berätta om Qui-Gon helt random eftersom Luke inte vet vem det är?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 4 december 2014 kl. 14:40

Dark-lord skrev:Men Obi-Wan säger i Return of the Jedi att han var arrogant och att han tog Anakin under sina vingar i hopp om att kunna träna honom lika bra som Yoda.

Inte direkt kontunitetsproblem då, men låter lite skumt ifall det inte var precis så det gick till.

Obi-Wan kanske inte orkade berätta om Qui-Gon helt random eftersom Luke inte vet vem det är?
Tränade Yoda Qui-Gon? Isåfall Yoda tränade Qui-Gon som tränade Obi-Wan. Obi-Wan nöjd med sin träning som han fick av Qui-Gon tränad av Yoda nämner inte Qui-Gon som du säger för att det finns ingen poäng att säga det till Luke.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 7 december 2014 kl. 17:57

Nej, Qui-Gon fick äran att träna med Saruman själv, Greve Dooku.

Yoda var Dookus mästare.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 7 december 2014 kl. 22:29

Dark-lord skrev:Nej, Qui-Gon fick äran att träna med Saruman själv, Greve Dooku.

Yoda var Dookus mästare.
Så är det ju. Nej, då vet jag inte.

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 5 januari 2015 kl. 19:50

När "uppfanns" droider, hologram och all annan högteknologisk utrustning i SW-universumet? Jag har tittat runt lite på wookieepedia, men hittar ingen givande information.

Länkar till bra sidor med droiders historik etc skulle uppskattas :)

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 7 april 2015 kl. 10:59

Prince_ZaiDejrio skrev:När "uppfanns" droider, hologram och all annan högteknologisk utrustning i SW-universumet? Jag har tittat runt lite på wookieepedia, men hittar ingen givande information.

Undrar också när Star Wars befann sig i en tid utan högteknologisk teknik. I den gamla republikens era t.ex så har de ju nästan samma teknik som i filmerna och det är ändå tusentals år innan. Skulle iofs inte kännas riktigt som SW om de inte hade upptäckt rymdfärd och sådant än men vore lite intressant ändå. Kan dock anse att mycket bör lämnas för spekulation och mystik istället för att bara berättas.

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 8 april 2015 kl. 11:59

Dark-lord skrev:
Prince_ZaiDejrio skrev:När "uppfanns" droider, hologram och all annan högteknologisk utrustning i SW-universumet? Jag har tittat runt lite på wookieepedia, men hittar ingen givande information.

Undrar också när Star Wars befann sig i en tid utan högteknologisk teknik. I den gamla republikens era t.ex så har de ju nästan samma teknik som i filmerna och det är ändå tusentals år innan. Skulle iofs inte kännas riktigt som SW om de inte hade upptäckt rymdfärd och sådant än men vore lite intressant ändå. Kan dock anse att mycket bör lämnas för spekulation och mystik istället för att bara berättas.

Ja, precis, teknologin vi ser i filmerna, Clone Wars, Rebels o.s.v. tycks vara densamma som funnits i tusentals år. Droider och tidiga varianter av ljussablar har funnits enda sedan Rakatans Infinite Empire omkring 34 000 BBY. Skulle vara häftigt och kul med lite berättelser som beskriver en tid i SW-universumet före teknologins uppkomst. Men precis som du säger så skulle det nog inte riktigt kännas som Star Wars utan den framtidsmiljön vi är vana vid. Jag är dock nyfiken på saker som den första droiden, den första hyperspace-resan och sådant.

Låst