Frågetråd

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Frågetråd

Inlägg av Dark-lord » 21 april 2015 kl. 17:06

Vore faktiskt ändå lite intressant att se SW utvecklas från nutids-teknik(eller värre) till det vi känner till väl. Kanske människornas första rymdfärd. För Jorden finns väl i SW? Har för mig den hade en Wookieepedia-artikel.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 21 april 2015 kl. 18:05

Ne, det var i en sån där Infinities story. Det var non-canon även med den gamla canon.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 29 april 2015 kl. 14:54

Verkligen? Jag har många år trott jorden var en planet i SW som bara inte utforskats så mycket i någon berättelse.

*kollar på Wookieepedia*

Ser ut som att du har delvis rätt, men ändå inte. Jorden framträdde i "Star Tours", en attraktion på Disneyland som vi nog alla känner till. Men innan dess räknades den ej till canon. Nu kanske den är non-canon igen dock.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 30 april 2015 kl. 20:20

Vill inte ha med vår jord i Star Wars universum.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 3 maj 2015 kl. 13:20

Inte jag heller. Något som gör SW väldigt unikt från andra rymdsagor är att det är fullständig fantasy.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 7 maj 2015 kl. 16:27

Dark-lord skrev:För Jorden finns väl i SW? Har för mig den hade en Wookieepedia-artikel.
Indirekt så finns väl Jorden med i Star Wars. Rymdvarelse E.T. sitter ju i senaten, och eftersom han senare besöker oss så borde ju vi också finnas där ute någonstans.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 11 maj 2015 kl. 06:43

Fredrik Jonsson skrev:
Dark-lord skrev:För Jorden finns väl i SW? Har för mig den hade en Wookieepedia-artikel.
Indirekt så finns väl Jorden med i Star Wars. Rymdvarelse E.T. sitter ju i senaten, och eftersom han senare besöker oss så borde ju vi också finnas där ute någonstans.
E.T-varelsen (som heter Asogian och kommer från planeten Brodo Asogi) ska främst betraktas som ett easter egg, och tillhör förmodligen inte det officiella SW-universumet. Man kan väl kalla det en vänskaplig gest från Lucas sida, eftersom Spielberg lät Yoda få en liten roll, en cameo, i E.T (det är en som är utklädd till Yoda när barnen går bus eller godis.)

E.T i The Phantom Menace
Bild

Yoda i E.T
Bild

Användarvisningsbild
andremalmberg
Wompråtta

Inlägg av andremalmberg » 26 maj 2015 kl. 10:47

På wokipedia står det att Darth vader/Anakin skywalker skapades av Darth plageus (stavnings fel :? ) är det sant
let the force be with you

Användarvisningsbild
Slave 4
Fuktfarmare

Inlägg av Slave 4 » 1 juni 2015 kl. 14:50

andremalmberg skrev:På wokipedia står det att Darth vader/Anakin skywalker skapades av Darth plageus (stavnings fel :? ) är det sant
Kollade precis i artikeln på wookieepedia och det står inget om det där i...

Användarvisningsbild
Jango17
Wompråtta

Inlägg av Jango17 » 2 juni 2015 kl. 23:50

Slave 4 skrev:
andremalmberg skrev:På wokipedia står det att Darth vader/Anakin skywalker skapades av Darth plageus (stavnings fel :? ) är det sant
Kollade precis i artikeln på wookieepedia och det står inget om det där i...
Såvitt jag vet är väl detta ett stort medvetet hål i historien om Anakin, just för att vi ska undra :P
Det är väl mer "erkänt" i legends (tänker speciellt på boken med hans namn) än i canon, där hans namn mest nämns i förbifarten.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 3 juni 2015 kl. 14:32

Som Jango17 är inne på så beror det ju lite på vad man tittar på. Enligt canon så finns det inte några konkreta bevis för det, så därför är det den förklaringen vi borde gå efter.

Legends (f.d. Expanded Universe) är ju en lite knepigare fråga. Egentligen är det lite dumt att ge sig in på sådana här områden eftersom historierna inte är giltiga längre. Men kör till då.

Om jag förstått saken rätt så är Plagueis orsaken till Anakins födelse. Men det är inte ett direkt orsakssamband. Det är inte så att Plagueis bestämmer sig för att skapa Anakin, utan det är snarare så att Plagueis håller på med sina svartkonster och försöker påverka midichlorianerna för att uppnå evigt liv. Som ett slags motdrag till detta så skapas Anakin av den levande Kraften.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 juni 2015 kl. 11:11

Fredrik Jonsson skrev:
Som Jango17 är inne på så beror det ju lite på vad man tittar på. Enligt canon så finns det inte några konkreta bevis för det, så därför är det den förklaringen vi borde gå efter.

Legends (f.d. Expanded Universe) är ju en lite knepigare fråga. Egentligen är det lite dumt att ge sig in på sådana här områden eftersom historierna inte är giltiga längre. Men kör till då.

Om jag förstått saken rätt så är Plagueis orsaken till Anakins födelse. Men det är inte ett direkt orsakssamband. Det är inte så att Plagueis bestämmer sig för att skapa Anakin, utan det är snarare så att Plagueis håller på med sina svartkonster och försöker påverka midichlorianerna för att uppnå evigt liv. Som ett slags motdrag till detta så skapas Anakin av den levande Kraften.
Jag har inte mycket erfarenhet i frågan då jag inte läst nämnda bok, så lämnar den ute ur detta. Jag får väl säga att jag åtminstone hoppas att Anakin inte är ett experiment av Plagueis. Jag gillade alltid idén att Anakins öde att förgöra Sith faktiskt stämde, bara inte på det sättet man hade trott, tyckte det var rätt smart. Tyckte det passade att han var född genom jungfrufödsel med kraften som fader, lite av en messias.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 3 oktober 2015 kl. 00:08

Vi har låst samtliga frågetrådar i syfte att främja diskussioner på forumet. Har du en fråga rekommenderar vi att du istället skapar en helt ny tråd.

Låst