Vilken politisk sida är du på?

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Re: Vilken politisk sida är du på?

Inlägg av Dark-lord » 21 augusti 2014 kl. 13:30

Själv tycker jag inte diktatur är bra, verkligen inte med en tyrann som Palpatine på toppen av allt. De förtrycker folket och jagar och mördar Jediriddarna, beskyddare av fred och rättvisan, de ber t.om deras egna befälhavare som de arbetat med i åratal utföra jobbet, det är brutalt.

Men du får självfallet ha den åsikt du vill, BM!
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
bloodmountain
Droid

Inlägg av bloodmountain » 23 augusti 2014 kl. 19:18

Ja ja det är bara att styrelsen av imperiet innan dom gjorde av sig med senaten som jag tycker är bra då var det endo inte full diktatur
use the force wisley

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 16 mars 2015 kl. 11:57

När det gäller klonkriget, så skulle jag nog säga att Separatisterna har en poäng. Ja, visst, vi har giriga svin som livnär sig på korruption som Nute Gunray, slaktarmaskiner som Grievous och lönnmördare som Ventress, men Dooku som är ledare för organisationen, han skapade alliansen för att han ville motverka korruptionen och instabiliteten i Republiken, han såg Sithera som de enda som kunde rädda galaxen. Det är i varje fall intrycket jag fått av den tolkningen vi ser i filmerna, Dooku vi ser i andra källor brukar vara en mer typisk Sith Lord. Dooku i Klonerna Anfaller skulle jag nog gå så långt att kalla anti-hjälte. Han vill inte ens att liv ska spillas utan vill lyckas förhandla till en början.

Visst han må jobba med en del onda personer men Konfederationen av Självständiga Systems syfte kan anses vara gott,även om utförandet kan ifrågasättas.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

EruanneBjörklöv
Wompråtta

Inlägg av EruanneBjörklöv » 3 maj 2015 kl. 19:19

Hm .... Vad ska jag skriva för att få alla att tro att jag inte vet ett skit om Star Wars? jo, jag har en ide! :D

Vad står PT och OT för? :roll: :mrgreen:
"There is no death, there is the force."

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 13 maj 2015 kl. 00:06

EruanneBjörklöv skrev:Hm .... Vad ska jag skriva för att få alla att tro att jag inte vet ett skit om Star Wars? jo, jag har en ide! :D

PT = Prequel Trilogy = Episod 1,2,3
OT = Original Trilogy = Epiosod 4,5,6

Nya blir väl ST = Sequel Trilogy = Episod 7,8,9

Du har även EU (som nu ska kallas 'Legends') = Expanded Universe = Allt Star Wars utanför de officiella filmerna och TV serierna så som TV spel, serie tidningar och böcker.

Och om du missat:
ANH = A New Hope
ESB = Empire Strikes Back
ROTJ = Return of the Jedi
PM - Phantom Menace
AOTC = Attack of the Clones
ROTS = Revenge of the Sith
The negativity is strong in me. :roll:

EruanneBjörklöv
Wompråtta

Inlägg av EruanneBjörklöv » 24 maj 2015 kl. 18:13

MurderCapital skrev:
EruanneBjörklöv skrev:Hm .... Vad ska jag skriva för att få alla att tro att jag inte vet ett skit om Star Wars? jo, jag har en ide! :D

PT = Prequel Trilogy = Episod 1,2,3
OT = Original Trilogy = Epiosod 4,5,6

Nya blir väl ST = Sequel Trilogy = Episod 7,8,9

Du har även EU (som nu ska kallas 'Legends') = Expanded Universe = Allt Star Wars utanför de officiella filmerna och TV serierna så som TV spel, serie tidningar och böcker.

Och om du missat:
ANH = A New Hope
ESB = Empire Strikes Back
ROTJ = Return of the Jedi
PM - Phantom Menace
AOTC = Attack of the Clones
ROTS = Revenge of the Sith
Okej! Tack!!:D
"There is no death, there is the force."

Användarvisningsbild
bloodmountain
Droid

Inlägg av bloodmountain » 7 augusti 2015 kl. 22:59

PT:CIS
dem må ha varit styrda av en sith och bolag som bara brydde sig om profit. Men dem var rätt i att republiken var korrupt.
OT:Rebellerna
Dem Var Mot Imperiet (daah) Anledning Nog
use the force wisley

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 20 augusti 2015 kl. 11:09

Pinsamt att läsa sina gamla inlägg som femtonåring här från år 2005.

Nu står jag såhär:

PT - Republiken, helt klart. Gillar att ett fåtal särskilt utvalda personer från varje planet (en elit) sitter i en stor demokratisk kammare och diskuterar.

OT - Imperiet. De skötte galaxen på ett bra och organiserat sätt, i de gamla filmerna kände jag aldrig att Imperiet betedde sig ohyfsat mot vanligt folk på andra planeter. Detta är endast något som Disney och Lucasfilm arbetat vidare på i bland annat TV-serien 'Rebels'. Visst, de sprängde visserligen hela Alderaan i luften, men det var EFTER att senaten lösts upp.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 25 augusti 2015 kl. 18:12

Jonipoon skrev:
OT - Imperiet. De skötte galaxen på ett bra och organiserat sätt, i de gamla filmerna kände jag aldrig att Imperiet betedde sig ohyfsat mot vanligt folk på andra planeter. Detta är endast något som Disney och Lucasfilm arbetat vidare på i bland annat TV-serien 'Rebels'. Visst, de sprängde visserligen hela Alderaan i luften, men det var EFTER att senaten lösts upp.
Håller nog inte riktigt med om det där, jag har alltid fått intrycket av att Imperiet betedde sig illa mot de civila personerna och förtryckte de. Nej, syftar inte på special edition versionen av Return of the Jedi(ser inte den som canon oavsett), men snarare småsaker som att Luke säger sig hata Imperiet redan i första filmen innan han ens lämnat Tatooine. Men det stämmer att vi inte utvecklar civilbefolkningens syn på konflikten i filmerna. Alderaans förstörelse ser jag som Tarkins val, men det godkändes ju förmodligen av Kejsaren och de andra Guvernörerna.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 30 september 2015 kl. 17:22

Här får jag väl gå ifrån mig sith-bedjan och säga ändå att jag står på den Galaktiska Republikens sida.

Det är en demokrati, ett folk-styre alltså, en republik med en sekulär valbar ledare. En senat som jobbar fram kompromisser för största möjliga välstånd för största möjliga folkmängd. De skapar en grogrund för fred och stabilitet mellan massa olika folkgrupper och viljor. Och en god handel skapas mellan individer som vågar lita på varandra och det skapar en extra boost av välstånd till många av befolkningen.

Nackdel är förekomsten av korruption, en trög byråkrati samt att fördelningen av välståndet är dåligt.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 30 september 2015 kl. 21:08

Dark-lord skrev:Håller nog inte riktigt med om det där, jag har alltid fått intrycket av att Imperiet betedde sig illa mot de civila personerna och förtryckte de. Nej, syftar inte på special edition versionen av Return of the Jedi(ser inte den som canon oavsett), men snarare småsaker som att Luke säger sig hata Imperiet redan i första filmen innan han ens lämnat Tatooine. Men det stämmer att vi inte utvecklar civilbefolkningens syn på konflikten i filmerna. Alderaans förstörelse ser jag som Tarkins val, men det godkändes ju förmodligen av Kejsaren och de andra Guvernörerna.
Fast det är ju just det som är problemet. Om du ser endast till filmerna, utan att ha någon EU i bakhuvudet, så är Lukes mening "I hate the Empire too..." helt out out place. Luke drömde ju för sjutton om att ta värvning på "the academy", vilket ju är The Imperial Academy.

Dessutom finns det absolut inga andra småsaker utöver det som Luke nämnde. Tatooine hade ingen imperial activity innan de skickade ner stromtrupper för att spana efter planerna till Dödsstjärnan. Bespin hade ingen imperial activity förrän Darth Vader ville locka Luke dit. Och även om det var imperial activity på Endor, så gjorde de ingenting mot ewokerna förutom att möjligtvis förstöra deras natur på ett fåtal platser (dessutom var Endor såpass långt borta att de flesta invånare i galaxen aldrig hört talas om stället).

OT-filmerna handlar om rebellerna vs imperiet. Det är rebellerna som imperiet hela tiden försöker förinta, inte civilbefolkningen. Palpatine ville alltid ha makt, fred och stabilisering i galaxen. Inte krig.

Så det här med att imperiet trakasserade civilbefolkningen är en efterkonstruktion.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Skriv svar