Synen på prequel-filmerna

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 7 mars 2010 kl. 17:48

PT och OT skiljs åt väldigt mycket och känns som två helt olika slags trilogier. OT har den där äkta Star Wars känslan med AT-AT's, Death Star, "I am your father", Leia i bikini, Ewokerna, Wampan, Harrison Ford och allt det där. Härliga tider. Och de tre filmerna går fortfarande att se i dagsläget.

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 7 mars 2010 kl. 18:33

Fast när Jedins återkomst var ny, så klagade folk lika mycket på till exempel ewokerna som de har gjort på Jar Jar Binks sedan Det mörka hotet kom. Så att säga att OT är "äkta" Star Wars-känsla medan PT är "falsk" är bara löjligt.

Sedan håller jag helt med om att OT är bättre. Men det betyder inte att PT inte är lika äkta Star Wars-känsla.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Trubaduren
Administratör

Inlägg av Trubaduren » 7 mars 2010 kl. 21:16

Kaxs skrev:Fast när Jedins återkomst var ny, så klagade folk lika mycket på till exempel ewokerna som de har gjort på Jar Jar Binks sedan Det mörka hotet kom. Så att säga att OT är "äkta" Star Wars-känsla medan PT är "falsk" är bara löjligt.

Sedan håller jag helt med om att OT är bättre. Men det betyder inte att PT inte är lika äkta Star Wars-känsla.
För min del så upplever jag inte att det finns någon Star Wars-känsla alls i PT, men det är bara jag det.
[i]"Did you hear that? They shut down the mainreactor, we are going to be destroyed for sure."[/i]
http://www.shazam.se/

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 9 mars 2010 kl. 13:55

När jag var liten så tyckte jag om filmerna lika mycket, Episod 1 hade de tuffa striderna, speciellt den sista striden, den var fin. Fyran till Sexan var lite gamla, men de var fina(Vader! Vader! Vader! Och nej, inte kroppsdelen), var alltid kul att se på filmerna. Tror ettan var den första jag såg på... Jo det var det nog. Man blev väldigt förvirrad då man fick reda på att det fanns en fyra, femma och sexa, men ingen två och trea. Sen så kom tvåan. Den var ju riktigt jäkla tuff då man var liten, stora strider, tuffa killar med vapen, jedis, ack så många jedis.

Sen så gick det ett år eller två, fortfarande var man liten och alla filmer var grymt bra, spelen var ju nästan tuffare eftersom då fick man själv faktiskt slaktade en massa stormtroopers(JK:JA med god mode... Svårt att motstå fusk då man inte är allt för stor :P).

Sen så en dag, den 24:e April 2005, så var man lite uttråkad och började skriva in lite roliga saker i adressfältet i internet, i hopp om att hitta något kul:

"www.starwars.com" Nej, nej, redan varit där, inte mycket att göra där.
"www.starwars.net" Hm... Nej, ingenting.
"www.starwars.nu" Nej men ser man på, vad är detta? Nej, den här sidan ser tråkigt ut.
"www.starwars.org" Nehepp inget.
Och tillslut så skrev jag in detta:
"www.starwars.se"
Och då möttes jag av en liten sida med röd bakgrund.

Såg en knapp som kallades för forum, och självklart så tryckte man på den. Första gången man såg det forum som man nu har varit fast i snart 5 år.

Så... Användarnamn... Användar namn... Bah... Vad skall man ta... Det var inte precis något lätt val, men av någon anledning så valde jag just Darth Vader Fan. Vette fasiken varför jag egentligen valde just det, kunde inte komma på något bättre, och, visst, Vader var ju tuff, men Darth Vader Fan? Really? Jag vet inte, men jag antar nu att min fascination med Vader började på riktigt någonstans med namnet, verkar rimligt :roll:

Det första jag gjorde var att göra en fullständigt meninglös tråd som hette "Ser du fram emot Episode III?" Eller något liknande, eftersom Ep3 visades ju inte förrän natten till 19:e Maj, så det var nästan en månad kvar. Jag tror att de flesta här kan gissa sig till svaret man fick på den frågan av samtliga... Tråden blev... uhm... rätt så lång har jag för mig...

Men hur som helst, Episode III hade ju premiär och jag var på den lilla premiären med min fader, eftersom jag var ju bara 11 år då(ta bort 5 från 16 och det är inte mycket kvar :O). Har faktiskt biljetterna inramade och de står ungefär en meter snett upp till höger om min nuvarande position. Tror det var någon McDonalds sak på baksidan, men det kanske det inte alls är.

Självklart så älskade man filmen, och äntligen så var serien komplett, man hade nu 6 filmer man kunde se i rad och se hur allt utvecklades. Har dock faktiskt aldrig sett alla i rad eftersom jag är dålig.

Men åren gick och av någon anledning då kan såg på de olika trilogierna så kände man helt plötsligt att den tidigare(OT) hade en viss känsla som sig som man känner då man ser på den. Vet inte varför men... Helt plötsligt så gick fyran upp i rang och blev mycket bättre än förr. Det är svårt att förklara, men en gång då man såg filmerna igen så kändes de annorlunda.

Säger inte att PT är dåligt, nej, nej, jag säger bara att OT... känns annorlunda... Jag vet att det låter helt absurt för vissa, och helt förtåeligt för andra, eftersom det är så det är, antingen så känner man likadant eller så gör man det inte, i detta fall då.

Men man kanske bör ta sig en titt till på PT och kolla vad som är bra, vad som är dåligt och sen jämföra det med OT, kanske någon gån under påsk, då lär man få tid, eftersom nu har jag fullt upp med skolarbete, borde egentligen göra spanska, men jag orkar inte, dessutom så tycker jag inte om spanska det minsta lilla.

Om vi nu ska gå in på animerade SW, Clone Wars serien och filmen, så tycker jag att de är underhållande, oftast, det är ju lixom Star Wars, men filmerna slår ju självklart serien och CW-filmen. Det har inte nödvändigtvis att göra med att det är animerat, praktiskt taget hela PT är ju animerad, inga riktiga robotar som går runt inte. Det är nog det att det är mer barnanpassat än filmerna för att tilltala en bredare publik, jag som tonåring kan se på det och gilla det, vuxna(i alla fall ett par på detta forum :P) kan se på det och gilla det och barn kan se på det och gilla det. Dock så tycker jag inte det minsta lilla om fredliga mandalorier, det är typ... Den dummaste idén sen... Sen... Att göra Elton John till en ridderlig människa.

Fotnot: tvingade mig själv igenom två av Eltons låtar för att kunna verifiera för mig själv att det påståendet stämde. Det gör det. De är dock otroligt homofobiska på youtube. I alla fall de som kommenterar.

Tycker även att det otroligt dumdristigt att förolämpa varandra och vara otroligt mot varandra när det gäller vilken av trilogierna man tycker om mest, är endast filmer, och allt man ser och tycker är subjektivt så folk kommer alltid att tycka mer eller mindra olika, bara att acceptera det.

EDIT: Är det något annan här än jag som kanske känner igen sig själv i detta, när det gäller OT-känsla och så?

Och jo... Var faktiskt bara en låt och 2/3 av en annan som jag kunde lyssna igenom :lol:
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 27 mars 2010 kl. 15:04

off topic:Har Darth Jen blivit bannad nu eller?
on topic:Här är min rangordning
första plats:TPM,AOC,ROTS,ANH,ESB,ROTJ

alla är lika bra enligt mig jag kan bara inte tycka att någon är sämre än den andra,T.E.X tyckte jag förut när jag såg The phantom menace att den var bäst sen kanske jag såg A new hop och då tyckte jag den var bäst och det var likadant vilken jag än såg, sen förstod jag att jag gillade alla exakt lika mycket

Darth Jen PT och OT är facktist olika trilogier fast det är olika trilogier i en Saga T.E.X är Thrawn trilogy och Han Solo trilogy olika trilogier fast de är båda delar av star wars sagan
Senast redigerad av 2 Dark-lord, redigerad totalt 27 gång.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 27 mars 2010 kl. 16:05

Jag tycker om alla 6 Star Wars filmer, men inte lika mycket. Alla tre prequel filmer är helt klart godkända (7/10), men absolut inga mästerverk. Och de är inte heller dåliga. Därför får de 7/10.

Detta menar jag med betyg:

1/10: Meningslös
5/10: Medelmåttig
10/10: Mästerverk

Användarvisningsbild
dajcman
Padawan

Inlägg av dajcman » 27 mars 2010 kl. 16:11

Hur kan du..!

Iaf, jag tycker alla SW-filmer har minst 12 på en skala 1-10
Never tell me the odds! - Han Solo

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 15 april 2010 kl. 22:56

Såg nyss Attack Of The Clones för första gången på ett bra tag, måste säga att den är mycket bättre än jag minns, kan vara på grund av att jag inte sätt den på ett bra tag, kan vara på grund av att den är riktigt bra eller så är det på grund av min lilla Star Wars mani sedan jag blev moderator. Högst sannolikt att det är alla tre och lite till som ligger bakom det :)

Som jag redan sagt väldigt många gånger(Hoppas jag), så är alla filmer väldigt, riktigt bra, men jag anser att de gamla har en viss känsla runt sig vilket gör att jag gillar dem mer. Kanske för att jag uppskattar just konceptet kring de gamla filmerna mer.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Jedi_Visse
Jedimästare

Inlägg av Jedi_Visse » 16 april 2010 kl. 17:59

niklazz0n skrev:Star Wars känsla finns bara i dem filmer ni såg när ni var barn. När ni livet lekte, ni hade bra minnen därifrån.

När nya grejorna kommer, tar det tid innan ni kan acceptera dem som Star Wars
Jag har bara gillat Star Wars sen jag var typ 13 år.
För mig är det lika mycket känsla i alla filmerna.
"It's not the size of the Jedi or the amount of power running through her lightsaber, but the strength of her heart." - Barriss Offee

Användarvisningsbild
Combalex
Droid

Inlägg av Combalex » 20 april 2010 kl. 22:38

Jag tycker att det går inte att jämföra episod 1-3 med 4-6 direkt. Det är helt olika "storys" i mina ögon.Första star wars filmen(EP4) är ju det klassiska rädda prinsessan och ett lyckligt slut, efter det så börja det bli lite mörkare och faktist komma någonstans i min "version" av Star wars. Men det är fortfarande det här klassiska onda mot goda och ett lyckligt slut. Men från Episod 1-3 så är ju dom om Anakin och hur han blev Darth Vader, nyckeln till den viktiga karaktären och stora skurken i dom senare fimerna. Hur ska man seriöst förvänta sig att dom ens ska vara lika, ännu mindre leva upp till den bilden folk har av ep4, eller 5 och 6. Nej, episod 3 inte är slutet för filmerna men den avslutar endå en era, och ett väldigt mörkt avslut med. Även om jag växte upp med prequel filmerna så hade jag endå älskat dom som jag gör nu, för det går absolut inte att jämföra dom som vissa gör. Det är samma sak med Clone Wars filmen, är man på helt allvar när man har förväntningar som är att det ska vara samma sak som dom "riktiga" filmerna? Det förstör allt om man tänker så.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 21 april 2010 kl. 09:27

Combalex skrev:Jag tycker att det går inte att jämföra episod 1-3 med 4-6 direkt. Det är helt olika "storys" i mina ögon.Första star wars filmen(EP4) är ju det klassiska rädda prinsessan och ett lyckligt slut, efter det så börja det bli lite mörkare och faktist komma någonstans i min "version" av Star wars. Men det är fortfarande det här klassiska onda mot goda och ett lyckligt slut. Men från Episod 1-3 så är ju dom om Anakin och hur han blev Darth Vader, nyckeln till den viktiga karaktären och stora skurken i dom senare fimerna. Hur ska man seriöst förvänta sig att dom ens ska vara lika, ännu mindre leva upp till den bilden folk har av ep4, eller 5 och 6. Nej, episod 3 inte är slutet för filmerna men den avslutar endå en era, och ett väldigt mörkt avslut med. Även om jag växte upp med prequel filmerna så hade jag endå älskat dom som jag gör nu, för det går absolut inte att jämföra dom som vissa gör. Det är samma sak med Clone Wars filmen, är man på helt allvar när man har förväntningar som är att det ska vara samma sak som dom "riktiga" filmerna? Det förstör allt om man tänker så.
Jag ser det inte som du :evil:
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 21 april 2010 kl. 13:07

niklazz0n skrev:
dajcman skrev:Hur kan du..!

Iaf, jag tycker alla SW-filmer har minst 12 på en skala 1-10
I couldn't agree more.
12 är nästan i underkant...

Skriv svar