Synen på prequel-filmerna

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 22 juni 2010 kl. 01:09

Oh... just det... de sa ju att folk svalt... Fast var inte det typ bara propaganda för att få henne att åka tillbaka till planeten? Hur som helst så var det bara dumt.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 24 juni 2010 kl. 00:03

niklazz0n skrev:Filmen saknar en huvud protagonist. En huvudkaraktär som man som homo sapien kan relatera till.
Nu har vi två bleka Jedi riddare, Obi Wan och Qui Gon som inte har något intressant att säga eller göra.
Wut?! Driver du med mig? Qui-Gon Jinn är allt annat än blek. Jag tycker snarare att han, och hans relation till Obi-Wan, tillför något till det hela. Qui-Gon är ingen vanlig grådaskig indoktrinerad jedi. Han är en fritänkande själ. Tycker han är betydligt färgstarkare än många andra jediriddare.
niklazz0n skrev:Storyn är för komplicerad, jag som 14 åring kan inte förstå varför Handels Federationen stoppar all handel till Naboo.
Testat att läsa den där gula texten som inleder filmen? "Beskattningen av handelsvägarna till avlägsna stjärnsystem har orsakat stridigheter. I hopp om att lösa problemet har den giriga Handelsfederationen stoppat all handel till den lilla planeten Naboo". Det säger väl i princip allt som behövs vetas. Dessutom vet jag inte riktigt om det verkligen har någon större betydelse. Det är ju liksom inte ett måste att förstå dem bakomliggande orsakerna för att förstå eller hänga med i filmen.
niklazz0n skrev:Sure, Darth Sidious kanske bidrog lite smått i smyg. Men ändå, borde inte senaten undrat vad i helvejde Handels Federationen höll på med?
Jag hänvisar återigen till öppningstexten. "Kaos råder i den Galaktiska republiken". Antagligen pågår det fler konflikter runt om i galaxen som vi inte får ta del av. En blockad av en lilleputtplanet som Naboo är egentligen ingen jättestor grej och har säkert inte stått högst på dagordningen. Att planeten skulle vara invarderad finns det ju inga bevis för. All kommunikation till och från planeten är ju bruten.
Senaten beskrivs ju dessutom flera gånger som en käbblande apparat som aldrig riktigt kommer någonstans, så även om dem skulle få all fakta i sina händer så skulle det väl iaf inte hända något drastiskt.

Jag menar fortfarande att filmen inte ska ses för sig själv, utan som det inledande kapitlet på resten av sagan. Vi får trots allt massor av information och detaljer om hur galaxen är utformad och fungerar som vi senare har nytta av att veta i dem senare filmerna.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 24 juni 2010 kl. 00:37

Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag om Qui-Gon, som sagt, inte indoktrinerad. Och precis som Fredrik säger så ger det en intressant insikt om hur galaxens politika system såg ut innan Palpy kom och tog över allt, vilket jag gillar... Det jag ogillar är hur det presenterades.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 24 juni 2010 kl. 14:41

Darth Vader Fan skrev:Det jag ogillar är hur det presenterades.
Jag kan egentligen inte säga emot. Det kunde ha presenterats bättre. Kunde ju iofs vara bra mycket sämre också... :?
niklazz0n skrev:Jaja, jag tycker det är löjligt hur ni än bortförklarar det.
Det handlar inte om bortförklaringar. Jag försöker bara förklara min syn på handlingen och det spel som pågår. Om du fortfarande tycker det är löjligt så kan du lika gärna sluta läsa här och nu.
niklazz0n skrev:Det klart att jag visste att det var för att dem beskattade handelsvägarna ut till Outer Rim. Men varför ett så random akt som att ta över en planet i några dagar.
Några dagar, och några dagar. Det var säkert inte i planerna att dem skulle få så mycket motstånd som dem skulle få. Hade det inte gjorts motstånd så hade konflikten fortsatt och skapat ännu mer oro och kaos i senaten.
Huvudsaken med blockaden var ju att skapa en konflikt som leder till att Valorum byts ut. Ledarna för Handelsfederationen har inte speciellt mycket att säga till om. De vill inte ha en blockad. De vill ha sina pengar och blir intrasslade i ett stort politiskt spel av Darth Sidious. De är ju rent ut sagt rädda för Darth Sidious och Darth Maul. De gör som dem blir tillsagda och hoppas på det bästa.
niklazz0n skrev:Så går det bara inte till.
Det är en statskupp i förklädnad. Det finns inga regler i sådana situationer.
niklazz0n skrev:Är inte Handels Federation för handel? De skall väl inte stoppa den :?
Klart dem är för handel. Men det är väl inte roligt för någon om staten kommer och lägger beslag på en stor del av kakan. Skulle vi få för oss att slänga på en extra 20-procentig (siffra tagen ur luften) skatt för handel med andra länder så skulle nog olika organisationer och länder försöka bojkotta handeln med oss också i ett försök att få regeringen att sänka skatten igen.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 24 juni 2010 kl. 14:51

Okej, låt oss jämföra det som vår lilla federation gjorde i filmen med något som allt för många företag gör idag. Ska vi ta till exempel Coca-Cola? Dagligen så bryter de mot mänskilga rättigheter, utsätter sina arbetare för farliga kemikalier, ger dem löjligt låga löner(1 dollar/timme, 15 timmars arbets dag), anlitar paramilitära organisationer för att mörda fackföreningsledare med mera. Varför gör de allt detta? Jo, för en kortsiktig kapitalprofit. Varför reagerar ingen? Därför det legala systemet i de länder där de begår dessa våldsdåd är rätt så korrupt och tyvärr så tas det inte upp på några internationella sammanhang, eftersom de har pengar och pengar är makt.

Detta kan nu liknas vid det handelsfederationen gjorde i Ep 1, dock så är ju en ockupation av en planet något som bör uppmärksammas mer än det Coca-Cola gör, men man får inte glömma att Republiken är väldigt stor, och handelsfederationen har pengar, så det blir lite likt det som händer på riktigt.

Hoppas ni förstår min poäng :roll:
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 24 juni 2010 kl. 16:58

Ganska så stor, speciellt när det är en Sith Lord som manipulerar hela senaten.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Kaxs
Jedibibliotikarie

Inlägg av Kaxs » 28 juni 2010 kl. 13:28

niklazz0n skrev:Men jag kan ju förstå varför folk hatade filmen i början, nu när man har sett AOTC och ROTS får man ett helt nytt perspektiv på TPM, den blir mycket bättre. Men vad är egentligen Oddsen att en händelsekedja efter en till först synes random blockad leder till att Valoroum byts ut?
Man inser inte hur extremt noga allt är planerat om man inte har bakgrundsmaterialet. Jag tyckte också det var något märkligt, tills jag läste ett antal böcker (framför allt Cloak of Deception). Inte förrän Cloak insåg jag hur extremt stort inflytande Palpatine har i Senaten, och man vet ju vilket inflytande han har över bland annat Handelsfederationen. Så det är inte en "random blockad", som du skriver. För den är allt annat än random.
Robotic Gungans who are resistant to lightsabers seem pretty intimidating.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 28 juni 2010 kl. 23:50

Förstår inte riktigt hur det är ett problem. Star Wars-filmerna är ju tänkta att ses tillsammans som en stor, längre enhet. Och jag ser hellre filmer där jag får en liten aha-upplevelse långt senare, än att jag får alla förklaringar uppkörda i ansiktet utan att jag behöver tänka själv.

Användarvisningsbild
Ki-Adi Mundi
Wompråtta

Re: Synen på prequel-filmerna

Inlägg av Ki-Adi Mundi » 26 augusti 2012 kl. 19:30

Jag läste detta på en sida, och jag måste säga att det var enormt bra skrivet. Nu riktar jag inte detta mot någon, men vill bara dela med mig av det.

"From the perspective of someone who was and still is a Star Wars fan, it pains me to see such dislike and 'anti-Star Wars' comments here.

Someone said 'I feel sorry for hardcore fan, the franchise is just being ruined'. That is why you are not a hardcore fan.

To me it seems to be that the 'cool' thing to do is trash talk Star Wars (and GL in general) because its what all the cool kids are doing, it started way back in 1999 when episode I came out and people questioned the movie.

I personally love the OT and I enjoy the PT as well. I hear all this crap about Jar Jar...I get it...you didn't like him. Now move on.

I am aware that people have a problem with the movies, however whenever I boil down to the issue with someone, it’s because it’s not the way they would have done the movie. As a developer of art I can appreciate George wanting his creative freedom, and in my view those that say the prequels were just special effects are talking out of their ass, I certainly picked up an interesting storyline present in episodes I to III.

I continue to show my fandom by watching the Clone Wars and the many EU material out there.

I've heard loads of comments and hate towards Star Wars and specifically directed at Lucas and it sickens me to find out that it is what the internet has become...a place for people to anonymously say hurtful and harsh things they would never dare tell to someone's face.

I've also heard many people bitch and moan about a TV series (The Clone Wars) because it contains a character who did not appear in the movies thus it 'destroys' canon. To me…while I can see their perspective:
1) Let the series conclude then judge how it messes with continuity.
2) Are you really so mentally challenged that you cannot ask questions related to this stuff or theorise how it could fit into the universe? You need it all spelled out for you in great big letters? For me, part of the fun of Star Wars is asking questions and the mystery surrounding it.

I will always want more Star Wars, whether it be a book, a TV series, or even a movie. I enjoy being transported to that galaxy far far away and experiencing the magic over and over again and building upon the world in my imagination."
"I'm just a simple man trying to make my way in the universe." - Jango Fett

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 27 augusti 2012 kl. 02:12

Ki-Adi Mundi skrev:Jag läste detta på en sida, och jag måste säga att det var enormt bra skrivet. Nu riktar jag inte detta mot någon, men vill bara dela med mig av det.
Du har rätt. Det är väldigt bra skrivet. Håller med i precis allt som skrivs. Har egentligen inget emot att folk tycker olika eller inte gillar vissa saker, men allt det här hatet som vissa verkar ha börjar kännas gammalt.

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 28 augusti 2012 kl. 00:36

Jag håller väl också med i det stora hela. Visst, folk kan vara missnöjda och besvikna, men ärligt talat så behöver man inte göra en så jäkla stor grej av det som vissa gör. Folk glömmer verkligen bort att chilla ibland.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
rage agains the jedi
Padawan

Inlägg av rage agains the jedi » 22 oktober 2012 kl. 23:48

Jag börjar med att klargöra att jag endast har läst Fredriks första inlägg i den här tråden.
Nu kommer mina tankar jag har tänkt att dela med mig av. Den första Star Wars filmen jag såg var Episode I när den kom ut 1999, då sex år. Älskade den. Älskade den så pass mycket att det bara var att hyra filmerna från orginaltrilologin helgerna efter. Älskade dessa också. Episode I var väldigt barnvänlig, enligt de äldre var den töntig. Jag var ett barn och förstod inte varför den skulle vara mer gjord för barn än de andra filmerna.
Sedan kom Episode II och III ut och självklart tyckte jag att dessa var lika JÄVLA bra.
Jag har vuxit upp med PT, de är lika mycket Star Wars för mig som OT-filmerna. Nu på ålderns höst (man har ju till och med rösträtt) så ser jag att karaktärer som Jar-Jar är fånigare än de i OT, men för mig hör han hemma i Star Wars-galaxen lika mycket som Lando Calrissian eller Leia.
Själva poängen med detta svammel är att jag tror att de som har vuxit upp med PT filmerna nog har lättare att uppskatta dessa då det tillhör deras Star Wars från början, medan den äldre generationen helt plötsligt måste acceptera något nytt.
Spännande är dock som Fredrik sa redan 2008 att acceptansen av de nya filmerna verkar öka, och hur ser det ut med den idag 2012?
Att pessimisterna dessutom har fått Clone Wars som en självklar hackkyckling kanske gör att PT-filmerna inte längre är lika mycket i skottgluggen heller.
[i]You are so far less now than what you were, you are more than half machine, you are like a painter gone blind, a composer gone deaf, you remember where the power was but the power you can touch is only a memory[/i]

Skriv svar