Synen på prequel-filmerna

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Re: Synen på prequel-filmerna

Inlägg av Darth Vader Fan » 29 oktober 2012 kl. 20:53

Hm.. jag vet inte, jag skulle nog säga att synen på PT/OT är densamma nu som förr, men det kanske bara är min uppfattning.

Jag har typ en exakt likadan historia som din, såg Ep I först, hyrde OT på VHS etc etc. Däremot så har jag börjat tycka om PT allt mindre och mindre på senare där, men det kanske bara är för att jag börjar bli gammal och gubbig (?!)
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 23 januari 2013 kl. 12:59

Rent filmmässigt tycker jag att OT är bättre, de är klassiska och mysiga att titta på och har fler färgstarka karaktärer. Men om man ser till historien i sig, med mytologin och galaxen i fokus är ju PT mycket mäktigare. På något sätt fick man känslan av att Star Wars-galaxen var SÅ mycket större och hade SÅ många fler världar och varelser i PT. Det fick på något sätt fantasin att flyga iväg en aning mer.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 22 augusti 2013 kl. 20:15

Inte den mest populära åsikten kanske, men jag har alltid älskat prequel filmerna och försvarat dom när folk klankar ner på dom.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
jaytownsend93
Wompråtta

Inlägg av jaytownsend93 » 24 augusti 2013 kl. 12:19

jag älskar prequel filmerna!
"I think he's a she... and I think she's a Changeling"

Användarvisningsbild
Skywalker91
Droid
Kontakt:

Inlägg av Skywalker91 » 19 januari 2014 kl. 15:26

*Har inte läst hela tråden, men har definitivt hört den här debatten förut*

Jag har nog uttryckt mig rätt tydligt här: ;) http://zanizaila.deviantart.com/art/Pre ... -158070097
Och håller även med Renata Castellani som gör de här underbara konstverken: http://renny08.deviantart.com/art/Star- ... -287919073 (Beskrivningen är varför jag skickade den där länken, inte bilden.)

Jag var elva när Ep. II kom ut, och såg de äldre filmerna när de gick på TV i samband med att Episod II kom på bio.
Jag visste redan om en del om Star Wars sedan jag var väldigt liten, vi hade något spel på en NES i mitten av 90-talet, jag minns Luke med speedern på Tatooine, C-3PO (hans "fiskögon" skrämde skiten ur mig :lol:), när man åkte i Millenium Falcon och stjärnorna for förbi, småsaker som det. Och Star Wars är ju ett så kulturellt fenomen att det är svårt att inte veta något om det även om man aldrig sett filmerna.

Sedan när jag verkligen började intressera mig för SW var det våren 2005, när jag fyllde fjorton.
Så, jag växte upp med Episod I-III lika mycket som IV-VI, och för mig är de alla lika kära. (Fast man har ju ändå vissa favoriter, för mig är det III och VI.)

Det är nästan (eller inte nästan, det ÄR det) en kultmentalitet med prequels vs. sequels. De som hatar prequels (en del i alla fall) säger att vi andra FÅR inte tycka om dem, för de SUGER, och så ÄR DET BARA. Jag har dock aldrig stött på någon som älskar PT men inte OT, vi vill bara få tycka som vi vill. Det är inte fakta att Episod I-III ska vara dåliga, det är bara en smaksak. Framförallt då många som hatar dem har vuxit upp med OT och vissa människor kommer alltid att tycka att det nya förstör det gamla.
(Lite off topic, men samma hände när julkalendern Mysteriet på Greveholm fick en uppföljare för ett år sedan - vissa bara hatar den och säger att den suger, och visst, det är inte samma känsla som den första för uppföljare får aldrig det, men måste man hata allt som inte är exakt som det gamla? Om det var exakt samma sak skulle man gnälla på det istället.)

Ja, Anakin är (tidvis) en irriterande skitunge i Episod II. Om man kunde fråga äldre Anakin tror jag han skulle hålla med, för vem ser tillbaka på sitt tonåriga jag med stolthet? :P Han var en rebellisk pojk i övre tonåren med aggressionsproblem, arrogans (lätt att få när man är i den åldern OCH ständigt får höra att man är "den utvalde" och är bättre än alla sina jämnåriga), och har ingen aning om hur man pratar med tjejer.
Jag kan säga det, fastän Anakin är den karaktär (inte bara i SW, utan överhuvudtaget) jag älskar mest av alla.
Och som sagt förut, Lucas bad Hayden specifikt att inte agera rollen fullt ut i Ep. II, utan spara det till nästa film.

Han är inte den klassiske hjälten som alla kan hurra för, det är helt klart, och det tycker jag är något riktigt bra. Anakin är mer en anti-hjälte. Om han var helt genomgod som filmhjältar ofta är, hur hade han kunnat bli det monster han blev i IV-VI? Och att han gråter när hans mamma dör, för helsike... det här är något jag ser en del klaga på, men vad tror ni, när hans mor var hans hela värld tills han var nio år gammal, sedan får han träffa henne bara några sekunder innan hon dör efter en månad av utdragen tortyr? Då hade ni gråtit också, det kan jag lova.

Anakin och Luke är väldigt olika personer, helt klart, men jag tror att en av anledningarna att folk ogillar Anakin är inte bara för att han är en irriterande nittonåring i Ep. II, utan också för att han gör de val och besitter sidorna vi alla har inom oss, men är rädda för. Luke gör de rätta valen (jag menar, vem hejade på honom att döda Vader och bli Palpatines nästa Sith-lärling i Ep. VI?), vi sympatiserar och ser oss i honom, det är meningen att man ska göra det i protagonisten.
Men medan Luke gör rätt val och vi blir glada och lättade med hur det slutar (förutom de som hatar lyckliga slut ;)), gör Anakin alla fel val, en produkt av situationen han befinner sig i och en tretton år lång händelsekedja. Många av oss hade gjort precis samma sak som Anakin i Ep. III, och nu vill jag inte leka för mycket psykolog här, men jag tror det skrämmer och äcklar många av oss.

Anyhow...

Helt ärligt tror jag PT vs. OT bara har att göra med känslor, åsikter och vad man vuxit upp med. Ja, vissa unga ogillar PT också, men det är som sagt en smaksak, precis som med andra filmer. En ny film som just kom på bio har fått skyhöga beröm och "alla" älskar den. Jag tyckte den var total dynga (något jag nästan aldrig säger om filmer) och helt slöseri med tid, jag är bara glad att jag inte behövde betala för att se skiten. :P
The Force will be with you, always...

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 15 mars 2014 kl. 17:12

Jag är ett sådant fan som "växte upp" (är det rätt ord om man inte såg en SW-film innan man var 11 år?) med båda trilogierna, gillade alla filmerna till att börja med(bortsett från Jar Jar Binks delarna av Ep1). Min syn på detta har dock förändrats sedan dess och nu för tiden ser jag Prequel trilogin som ett stort misslyckande som inte borde skapats från första början. Dialogen, karaktärerna, vissa av skådisarna, tvi vää.

Många försvarar ljussabelduellerna har jag märkt, där är väl en punkt där jag skiljer mig från andra Prequel-pessimister, jag tycker inte alls de är bra gjorda. Visst, fina actionscener i all ära, men det finns ingen direkt uppbyggnad eller känslor och duellerna känns alltid sjukt utdragna, knappt någon dialog i de flesta ens.

Accepterar så klart att andra uppskattar dessa filmer, och tro inte att jag är helt hatisk mot det, de har sina stunder de också så klart! ;) Musiken t.ex är fantastisk och mycket bra har skapats tackvare prequel trilogin, som den awesome Clone Wars-microserien från 03 och spel som Republic Commando och Bounty Hunter! ;)
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 27 maj 2014 kl. 11:07

Dark-lord skrev:och mycket bra har skapats tackvare prequel trilogin, som den awesome Clone Wars-microserien från 03 och spel som Republic Commando och Bounty Hunter! ;)
Det har du helt rätt i, prequel-trilogin har hållit liv i Star Wars som varumärke tack vare dess inkomster och filmerna har även fungerat som inspiration till ett flertal andra produkter, t.ex. en del spel, böcker och serietidningar. Battlefront I och II är bra exempel på vad de nya filmerna har åstadkommit med.

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 27 maj 2014 kl. 13:33

Jag är så pass gammal så jag mins då det endast fanns en Star Wars film, jag mins också när Holiday Special kom. Tyckte då den var grymt bra, är av en helt annan åsikt nu. ;)
För mig är ep IV-VI det "riktiga" Star Wars men skulle för inte allt i världen vilja ha dom andra ogjorda, det är ju för fan Star Wars what so ever.
Om jag ska ge min syn lite kortfattat om vad jag tycker om ep I-III så är det som följer:

I. Är gjorde framförallt för att locka barn, den är imo lite barnslig i sin framtoning men ett uselt skådespel av Jake Lloyd.
För övrigt rätt ok, retar mig dock inte lika mycket på Jar-Jar som de flesta gör, han har dock lite för stor del i filmen.

II. Helt ok också, lite Indiana Jones över vissa scener vilket jag tycker blir larvigt, som när Padme och Anakin är fast på det där industibandet i fabriken på Geonosis.

III. Den klart bästa av dom tre och den klart mörkaste, gillar den rakt igenom.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 27 maj 2014 kl. 13:55

Jigglypuff skrev: det är ju för fan Star Wars what so ever.
Tycker inte såna där argument är något att hänga i julgranen precis. Som om allt med Star Wars stämpeln på sig automatiskt är heliga mästerverk som absolut inte får skitsnackas om på något sätt. Menar då absolut inget illa mot dig, Jigglypuff - men gillar inte argument som "det är bra för att det är bra".

Att Ep3 är den bästa i PT håller jag helt klart med om, känns inte lika b som de andra, och de har liksom redan visat oss allt onödigt skit så de fokuserar på det vi faktiskt bryr oss om nu. Många scener är riktigt dramatiska och episka!

Om jag i helhet skulle kalla det är en "bra film" vet jag däremot inte, den lider av dålig dialog och skrivning från George.... men suger gör den ju inte! :)

P.S Välkommen tillbaka till forumet Jigglypuff! :mrgreen:
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 27 maj 2014 kl. 15:16

Jag har aldrig sagt att det gäller allt.
Jag drar inte likhetstecken mellan en film gjorde av Lucas Film med en matlåda eller ett paraply med Star Wars logga på om det är så du uppfattade det.
Det jag menar är att det är min värld, det är mina raser(arter), karaktärer osv, de hör till Star Wars. En matlåda med clonetroopers på är inte Star Wars för mig utan bara reklam.

Jag blir mer och mer inne på att det som är Canon är mitt Star Wars.
Jag älskar även det andra men för mig så blir det nog fokus på det som står under "Canon-fliken" på Wookiepedia, känns dessutom mer grepbart.
Jag inbillar mig nu att när Disney tagit över så kommer det komma spel och filmer i betydligt större grad.
Det är väl det som jag ser som mest positivt med Disney, just hastigheten att leverera, sedan får man hoppas det inte påverkar kvaliteten.

Tack Dark-lord. =)

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 27 maj 2014 kl. 15:35

Jigglypuff skrev: Jag blir mer och mer inne på att det som är Canon är mitt Star Wars.
Fast nu är väl inte så mycket Canon längre, så att säga? Disney rensade ju nyligen tidslinjen.

Användarvisningsbild
Jigglypuff
Padawan

Inlägg av Jigglypuff » 28 maj 2014 kl. 02:08

Som jag fattade det så är det väl filmer och spel som är Canon. Det som släppts av Lucas Arts/Film.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 15 december 2014 kl. 00:18

Jag skiver nu i denna tråd igen, men inte för att klaga nu.

Utan för att be både George Lucas och Prequel Trilogin om ursäkt från migt fulla hjärta!

Jag hade inte sett filmerna sedan 2011, utan bara massa kritiker på Youtube och dylikt som nitpickade varje liten detalj i filmerna. Jag började då inse att mina älskade barndomsfilmer kanske inte var så bra som jag en gång tyckte.

Jag har i en längre tid bara spridit hat och spottar på dessa filmer, t.om gått så långt som att kalla George Lucas ett girigt monster och vägrar gratulera honom på sin födelsedag...

Men nu hörde jag att filmerna skulle gå igen på TV3, tänkte att det var över 3 år sedan jag såg de, så kunde ta en titt.

Nåväl. Episod I missade jag eftersom jag hade annat för mig då.

Nästa dag visades Episod II, bestämde mig för att kolla. Den var inte alls så dålig som alla säger om man inte går runt med pinsett och verkligen letar efter fel överallt. Visst, kärleksscenerna mellan Anakin och Padmé känns riktigt awkward, men to be fair, kan man inte bara acceptera då att Anakin inte är van vid kvinnors sällskap och inte haft några tidigare romanser? Och medan alla är upptagna att klaga på det, glömmer ni allt det bra i filmen? Obi-Wans spännande uppdrag, Jango Fett, Dooku, Jedi mot Droider i arenan, det storslagna slaget om Geonosis? I helhet är filmen riktigt bra, faktiskt. Jag blev även riktigt nostalgisk när jag såg den, som om en del av mig själv som vart borta i flera år vaknade upp igen, gick en "just ja!"- känsla under flertalet scener. Nästan så man blev tårögd. Hur kunde jag framstå så hatiskt mot något jag en gång älskad! :'(

Episod III såg jag alldeles nyss och den är sinnessjukt bra! Även om man inte gillar de förra två borde denna redeema hela trilogin! Jag vet alla tabbar och saker som folk kan nitpicka, men om man ser till helhet och underhålls under resan istället för att sitta med spända ögon och arg blick, så tycker jag inte det finns mycket dåligt alls i denna film. Den är dramatisk, har bra karaktärer, bra actionscener och knyter ihop utmärkt med de gamla filmerna. Striden mellan Obi-Wan och Anakin hörde jag kritiker säga var för lång och utdragen, så började själv hålla med som den "kritikern" jag också skulle vara. :P Men när jag såg den nu efter så lång tid, fy fasen vad bra den är! Så mycket känslor runtom allt, snyggt koegrafferad och gjord, underbar musik av John Williams. Utan tvekan en av de bästa fighterna i Star Wars, om inte DEN bästa!

Om The Force Awakens blir ens i närheten så bra som Revenge of the Sith var kommer den vara underbar.

Är oerhört glad nu. Känns som om den andra halvan av mitt Star Wars intresse vaknat upp igen nu! :D Universumet blir så mycket större med denna trilogi tillagd! Tusen tack store skapare George Lucas, och förlåt för att jag vart så hård!

Slutsatsen är då att man inte ska döma något genom att bara se vissa scener och höra andras nitpickande, man ska se till helheten och döma själv! :P Kännrr mig ungefär lika omogen som när jag alltid klankade ner på TCW förr nu.

Ska även se Episod I nu i dagarna, sen Original Trilogin någon gång nu under lovet, samt fortsätta med TCW S4-6. :)

Ber även alla er om ursäkt för att jag gnällt, men hoppas inte det är några problem. Jag är ännu ung och då gör man misstag. ;)

De som verkligen hatar Prequel Trilogin med passion(en av de jag försökte vara) verkar mest vara de(som jag) tar efter nitpicking kritiker och börjar nitpicka själv, eller de som är så nostalgiska mot original trilogin och vägrar acceptera något nytt och annorlunda.

Sagan är komplett för mig igen nu, må kraften vara med er!
Senast redigerad av 1 Dark-lord, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 15 december 2014 kl. 00:48

Men, nu har man ju en mindre PT-hatare att argumentera mot, det som blev en sån livlig debatt :lol:

Ne men skönt du tog tag i det hela och såg PT igen. Man har rätt att ändra åsikt och synsätt med tiden. Det är ganska naturligt att sånt sker.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 5 januari 2015 kl. 18:24

Om PT hade gjorts på 30/40-talet:
(OBS! Det är inte jag som gjort bilderna. )

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Prince_ZaiDejrio, redigerad totalt 28 gånger.

Skriv svar